رسميا السيسي يزرو موسكو في 9 مايو القادم و يشارك في احتفالاتها بعيد النصر

للأسف التواريخ تقول اننا تأخر كثير فى الصفقات والتجديدات
كان يجب علينا البدء فى التجديدات منذ فترة مضت
فى ظل تلك التواريخ سيصل الكثير للأعداء امثال f-35 وغيرها
غير صحيح اول صفقه اف35 بعدد 19 طائره بدايه التوريد نهايه 2016 بعدد2 طائره و ينتهي توريد الصفقه في 2019 اي الميج35 المصريه دخلت بالكامل و بدايه دخول السو35 الصفقه الثانيه لاسرائيل عدد 14 اف35 ينتهي تسليمهم في 2022 اي اكتمال بناء القوات الجويه المصريه في 2020 والاستعداد لاستقبال مقاتله الجيل الخامس

غير صحيح اول صفقه اف35 بعدد 19 طائره بدايه التوريد نهايه 2016 بعدد2 طائره و ينتهي توريد الصفقه في 2019 اي الميج35 المصريه دخلت بالكامل و بدايه دخول السو35 الصفقه الثانيه لاسرائيل عدد 14 اف35 ينتهي تسليمهم في 2022 اي اكتمال بناء القوات الجويه المصريه في 2020 والاستعداد لاستقبال مقاتله الجيل الخامس
وهل سنقارن الميج 35 ب الاف 35
ماذا ستفعل الميج 35 حتى ولو العدد كامل مع الاف 35

سيكون قد تم اكتمال دخول
الميج 35 والرافال واضافة اعداد من ميراج 2000-9الاماراتية اذا تمت صفقة الراف للامارات
بالضافة الى بدء ما يتوقع دخولة من السو 35 ودفعة جديدة من الرافال

وهل سنقارن الميج 35 ب الاف 35
ماذا ستفعل الميج 35 حتى ولو العدد كامل مع الاف 35
سيكون قد تم اكتمال دخول الرافال ايضا مع الميج 35
طبعا الاف 35 اعلى من الراف والميج 35
لكن الراف مقاربة لحد ما وتقل عنها باشياء بسيطة
فالراف بصمتها صغيرة ايضا وتزداد مع التسليح والاف 35 بصمتها شبحية وأصغر من الرافال لكن مع التسليح الخارج تصبح مماثلة للراف
ومصر تحاول ان تقوم بادخال السو 35 والتعاقد عليها بداية من 2018 وستكون اضافة قوية مع الراف ضد الاف 35
بالاضافة الى الاس 300 ولادفاع الجوى المصرى
فيجب ان ننظر للمنظومة ككل وليس لطائرة ضد طائرة

ايش !! سربين ! انت لو طلبت الرادار حرفض :D .. اطلب اي حاجة الا الf-15 سترايك ايجل :)

كريم كريم يعني :D و انا اللي بقول هيبعت سربين و عليهم تشكيلة حلوة لزوم عيدالميلاد اسرام و امرام و ايم9اكس على بقية الحبشتكانات بتاعته
خلاص عايز حتة ليتل بيرد للاستخدام الشخصي علشان الزحمة و كدة :D

كريم كريم يعني :D و انا اللي بقول هيبعت سربين و عليهم تشكيلة حلوة لزوم عيدالميلاد اسرام و امرام و ايم9اكس على بقية الحبشتكانات بتاعته
خلاص عايز حتة ليتل بيرد للاستخدام الشخصي علشان الزحمة و كدة :D
تُكتُك .. ؟

تُكتُك .. ؟

بذمتك برضة انا بتاع كدة :D

بس هي الليتل بيرد تعتبر تكتك بالمقاييس العسكرية إلى حد ما , تكتك عسكري

أنا فاكر في الحرب العالمية التانية كان فيه مشروع الماني تكتك مدرع للاستطلاع

ياترى بعد ماf16تخرج من الخدمه هنجيب بداله ايه
ممكن f35

F-16 و Mig-35 و Rafale :confused:

والله ده افترى على البني ادميين

عملناها قبل كده !! فى الثمانينيات !!
كان عندنا الميج-21 .. جيه عليهم اف-16 وميراج-200 وكانوا متطويرين جدا وقتها !!
حاليا الاف-16 تمثل الميج21 .. والرافال والميج-35 ( لو جت فعلا ) .. تمثل الميراج 2000 و الاف-16 !!

جايب فريم ورافال و 2 تايب زياده واس-300 VM .. و بيخلص فى طيران تانى روسى !!
وبيقولك مش قادر اديك .. .. امال لو كان قادر يدينا كان هيدنا ايه !! غواصات بورى :3 :3

يعني اصرف عليها 20 مليون دولار علشان اكمل النقص طيب ماخد الميراج2000 احسن و كده كده عمرهم التشغيلي واحد
سعر الردار فيكسن 500 الايطالي 11 مليون و مع حزمة حرب الكترونية من الترونيكا و كمبيوتر جديد للمهام هيتضيف 15 مليون + 15 مليون سعر الطائرة نفسها هيكون عندك طائرة خفيفة برادار ايسا و افيونكس و حرب الكترونية غربي بسعر 30 مليون و بخصوص عمر الهيكل لنا تجربه في مضاعفة عمر هيكل الكالكروم 8 التدريبيه بما اكتسبناه من خبره صناعة هياكل الطائرات الغربية مع فرنسا

سعر الردار فيكسن 500 الايطالي 11 مليون و مع حزمة حرب الكترونية من الترونيكا و كمبيوتر جديد للمهام هيتضيف 15 مليون + 15 مليون سعر الطائرة نفسها هيكون عندك طائرة خفيفة برادار ايسا و افيونكس و حرب الكترونية غربي بسعر 30 مليون و بخصوص عمر الهيكل لنا تجربه في مضاعفة عمر هيكل الكالكروم 8 التدريبيه بما اكتسبناه من خبره صناعة هياكل الطائرات الغربية مع فرنسا

اتفق معك تماما

عودة
أعلى