ترسانة الأسكندرية البحرية ..

الرابط للمصدر :::

في عام ٢٠١٠ صنعت الترسانة البحرية بالاسكندرية .. عدد ١٠ الاف طن من السفينة الحرية ٣ = ٦٥٠ سفينة دحرجة من نفس الطراز

سؤال جانبي صغير ::: مالحاجة الي كل هذا العدد ... الاجابة تجدها في كتاب خاص بكوردسمان :::

في عام ٢٠١٠ صنعت الترسانة البحرية بالاسكندرية .. عدد ١٠ الاف طن من السفينة الحرية ٣ = ٦٥٠ سفينة دحرجة من نفس الطراز

سؤال جانبي صغير ::: مالحاجة الي كل هذا العدد ... الاجابة تجدها في كتاب خاص بكوردسمان :::

مشاهدة المرفق 502412

ترجم يا جميل لان الحروف فى الموبايل صغيرة
كورسمان مش حيزعل

وش دخل المكتوب بالدحرجه معرف بالحريه خربطتنا يا استاز 🤷‍♂️

واللي ميعرفش أنجليزي ملوش نصيب ترجم يالحبيب
الترجمة ... هو انه في عام ١٩٩٢ قامت مصر بصناعة حوالي ٨٤٧ دبابة ام ٦٠ ايه ١ .. وحوالي ١٦٤٩ مدرعة ام ١١٣ .. وحوالي ٣٦٨ مدفع ام ١٠٩ ايه ١ ... " كل هذا الكم في سنة واحدة ...

طبعا الترسانة مملوكة للجيش المصري ... من الحرية ٣ كمثال يتضح ان اغلب انتاج هذه الترسانة .. هو سفن تخص الجيش المصري ... خصوصا وان سفينة الحرية ٣ صنعت في عام ٢٠١٠ ... بمقدار ربع ما تنتجه الترسانة من صلب .. تم صناعة هذه السفينة بطاقة ١/٤ من قدرات الترسانة حاليا اللي هوا ٤٠ الف طن

الترجمة ... هو انه في عام ١٩٩٢ قامت مصر بصناعة حوالي ٨٤٧ دبابة ام ٦٠ ايه ١ .. وحوالي ١٦٤٩ مدرعة ام ١١٣ .. وحوالي ٣٦٨ مدفع ام ١٠٩ ايه ١ ... " كل هذا الكم في سنة واحدة ...
يا واد هدي شوي والله لو الدبابات تتوالد و تتناسل من بعض 🤣

يقولك ... By 1992

يعني بحلول عام ١٩٩٢ سوف يكون الجيش المصري قد انتج ٨٤٧ دبابة الخ..
( و ليس في سنة واحده).

يعني مثلاً خلال الفتره ما قبل ١٩٩٢ الى العام ١٩٩٢ ، عاد غالباً يقصد الكاتب منذ تاريخ تقريره.

(عموماً لا افهم ما علاقة سفن الدحرجة بكلام الكاتب في التقرير).

يا واد هدي شوي والله لو الدبابات تتوالد و تتناسل من بعض 🤣

يقولك ... By 1992

يعني بحلول عام ١٩٩٢ سوف يكون الجيش المصري قد انتج ٨٤٧ دبابة الخ..
( و ليس في سنة واحده).

يعني مثلاً خلال الفتره ما قبل ١٩٩٢ الى العام ١٩٩٢ ، عاد غالباً يقصد الكاتب منذ تاريخ تقريره.

(عموماً لا افهم ما علاقة سفن الدحرجة بكلام الكاتب في التقرير).
كلامي صحيح ويمكن ان يكون المعني الذي وصلت اليه انا ادق . او ماترجمته انت ادق . انا ترجمتها ب "خلال عام ١٩٩٢" ولكن ماهو مصنع الدبابات التي انتجها واصلا في عام ١٩٩٢ ميلادية تم الانتهاء من بناء مصنع الدبابات ابرامز . فاين تم صناعة هذه الدبابات .

انا نفسي افهم الناس اللي مش مصدقانى والناس اللى بتتريق عليا .. اولا الناس مش مصدقة حجم انتاج السفن التجارية في مصر مع انى مش كداب .. ثانيا السعودية بتقول انها بتصنع 50 سفينة تجارية .. طيب كمان بيقولو انها بتصنع محركات السفن بعدد 200 محرك في السنة .. طبعا كل سفينة بتشتغل بمحركين .. يبقي كده السعودية بتصنع 100 سفينة تجارية سنويا .. تيجي ازاى ؟؟؟ انا اللى شايفة بعينى .. من 3 الى 5 احواض سفن تجارية ومفيش غير كده ... هل هذا ليس تناقض ؟؟؟ .. ثالثا الترسانة او مجمع الملك سلمان طاقة انتاجه من الصلب = 18127 طن صلب سنويا .. من اللي فهمته من خلال البيانات .. حدث العاقل بما يعقل كيف حجم صلب بهذا المعدل الصغير سيكفي بناء كل هذا العدد من السفن ..

نصف الزوارق الاعتراضية
انا نفسي افهم الناس اللي مش مصدقانى والناس اللى بتتريق عليا .. اولا الناس مش مصدقة حجم انتاج السفن التجارية في مصر مع انى مش كداب .. ثانيا السعودية بتقول انها بتصنع 50 سفينة تجارية .. طيب كمان بيقولو انها بتصنع محركات السفن بعدد 200 محرك في السنة .. طبعا كل سفينة بتشتغل بمحركين .. يبقي كده السعودية بتصنع 100 سفينة تجارية سنويا .. تيجي ازاى ؟؟؟ انا اللى شايفة بعينى .. من 3 الى 5 احواض سفن تجارية ومفيش غير كده ... هل هذا ليس تناقض ؟؟؟ .. ثالثا الترسانة او مجمع الملك سلمان طاقة انتاجه من الصلب = 18127 طن صلب سنويا .. من اللي فهمته من خلال البيانات .. حدث العاقل بما يعقل كيف حجم صلب بهذا المعدل الصغير سيكفي بناء كل هذا العدد من السفن ..

اين بنيت سفينة الدحرجة الحرية ٣ المقصودة في هذه الصورة ؟؟؟

في عام ٢٠٢٤ ومشاركتي التي اكتبها الان في يوم ١٥ / ١ / ٢٠٢٤ . يعني تم تدشينها في الفترة من ١ / ١ / ٢٠٢٤ الي ١٥ / ١ / ٢٠٢٤ اي في خلال ال ١٥ يوما الماضية .

وفي نفس الوقت العام الفائت ٢٠٢٣ تم تدشين الفرقاطة mekoo-a200EN بعد تصنيعها في ترسانة الاسكندرية في شهر ديسمبر ٢٠٢٣

بتاريخ ٤ / ١٢ / ٢٠٢٣ تم تدشينها وتم بناؤها في ترسانة الاسكندرية .

ومن الواضح في الصور التي التقطت للفرقاطة ميكو الجبار المصرية انها كانت تبني لوحدها في ترسانة الاسكندرية في الفترة الزمنية ذاتها التي بنيت فيها سفينة الدحرجة الحرية ٣ (٢٠٢٤) . والفرق بينهما هو شهر واحد لا غير .

والسؤال هو : اين الحوض الذي تم فيه بناء السفينة الدحرجة الحرية ٣ (٢٠٢٤) مع العلم انه لا يوجد حوض معلن عنه بطول ١٧٤ متر سوي القزق الميكانيكي بطول ١٨٠ متر وعرض ٢٨ متر وفي ترسانة الاسكندرية فقط وبقية احواض السفن في مصر المعلن عنها اصغر من ان يستوعب سفينة الدحرجة الحرية ٣ .

عودة
أعلى