روسيا وفرنسا تقتربان من اتفاق بشأن حاملة المروحيات "ميسترال"

نفسي اشوف هوريزن معدله :cool:
و لكن
المنطق يفرض 3-4 فريم اضافي ( 4 مليار ) + 2 جويند ( 0.5 مليار ) + ( 3 مليار للمسترال الاثنين ) + ( مليار للفريم الحالي ) + ( مليار لل 4 جويند الحالي )
= 9.5 مليار يورو و هو رقم قريب مما قيل لمذكرة التفاهم مع DCNS
شكلها مفيش غواصات فرنسي
هو انا اقول الكلمة تنتشر فى خلال يومين تلاتة يارجالة ههههههههههههه
وكمان المذكره طلعتوها بالرقم :):)
المهم الميسترال هذا لو فرضنا اننا هاناخدها فرضا يعنى سعر الاتنين بالسعر الروسي 1.2 مليار وعليهم 400 مليون مكسب او عمولة لروسيا
يبقى 1.6 مليار وليس 3 مليار كما ذكرت اخى الكريم
لماذا تفرضون ان مصر ستتجة لفرنسا فقط فى الصفحات البحرية
لو فكرنا اننا ندخل 4 فريم لن يكونوا قبل 2022 ليكون 3 اضافيين فى الخدمة لانشغال الخطوط بانتاج 6 فرقاطات لفرنسا ستنتهى خلال 2018 او 2019 حسب الميعاد المحدد

ممكن مصدر على السعر فانا اعتقد ان الصفقه الروسيه الفرنسيه في حدود 2 مليار يورو

Russia and France signed a €1.12 billion ($1.6 billion) contract for two Mistral-type ships in June 2011.

Russia and France signed on Friday a $1.7 billion (1.2 bln euro) contract on two French-built Mistral class amphibious assault ships for the
Russian Navy.

لاحظ ان سعر اليورو في 2011 كان 1.45 دولار والان 1 دولار

عموما حاملات الطائرات او الهيل تعتمد فى الحماية على القطع المرافقة
بالنسبة للحمولة هى اق من الخوان كارلوس لان الخوان كارلوس مصممة لحمل طائرات مقاتلة من الطرازات التى تعمل بالاقلاع العمودى مثل الهاريير ومستقبلا الاف 35 وتستوعب فى حدود 11 طائرة مقاتلة
السرعة ليست فارق كبير

انا كان قصدي على الدبابات و الافراد
الكانبيرا تحمل 1046 فرد قياسيا ترتفع ل 1600 للمهمات القصيره + دبابات ( لم افهم العدد بالتحديد )
الميسترال 450 فرد قياسيا للخدمه الطويه قد ترتفع ل 900 في مهمات قصيره + دبابات ( لم افهم العدد بالتحديد )
الخوان الكارلوس تحمل 46 ليوبورد 2 + 912 فرد

بالنسبة لتكلفة التشغيل اللى هى 2.5 مليون يوو شهريا
لو فرضنا اننا هاناخد واحدة فرضا يعنى
الرقم ده هايقل ممكن يصل للنصف
وقال المصدر إن أولوند اقترح حلا "مقبولا" وإن فرنسا سيكون بامكانها "حفظ ماء الوجه" لكنه امتنع عن ذكر تفاصيل بشأن الحل المقترح
عموما ننتظر الحل المقترح هذا

نعم كلامك صحيح السوق مفتوح لكن كم عام تنتظر ليتم التصنيع وخلافه
فالأن عندك جاهز للتشغيل على طول لماذا انتظر تحياتي
تدريب الطاقم يحتاج الي فترة طويلة لن تستفيد كثيراً من تقليل فترة الانتظار بل العكس ممكن تضاف اليها تقنيات جديدة وتطوير جديد افضل من سابقتها في منظومة الدفاع الجوي والتقنيات الآخري . تحياتي

انا كان قصدي على الدبابات و الافراد
الكانبيرا تحمل 1046 فرد قياسيا ترتفع ل 1600 للمهمات القصيره + دبابات ( لم افهم العدد بالتحديد )
الميسترال 450 فرد قياسيا للخدمه الطويه قد ترتفع ل 900 في مهمات قصيره + دبابات ( لم افهم العدد بالتحديد )
الخوان الكارلوس تحمل 46 ليوبورد 2 + 912 فرد
مهى عشان هى اكبر من الميسترال يا كبير
فهى تعتبر حاملة مقاتلات صغيرة اكثر من كونها سيفنة انزال حاملة للمروحيات
بالنسبة لنقطة الاعداد للمهمة القصيره والطويلة
فالمقصود للمهمة الطويلة هى وجود القوات لمدة اطول خلال ابحارها وتنتظر اى اوامر فالاستيعا سيكون اقل من خلال الخدمات المقدمة
اما المهمة القصيرة هى خروج السفينة لمهمة محددة وتعود سريعا

هو انا اقول الكلمة تنتشر فى خلال يومين تلاتة يارجالة ههههههههههههه
وكمان المذكره طلعتوها بالرقم :):)
المهم الميسترال هذا لو فرضنا اننا هاناخدها فرضا يعنى سعر الاتنين بالسعر الروسي 1.2 مليار وعليهم 400 مليون مكسب او عمولة لروسيا
يبقى 1.6 مليار وليس 3 مليار كما ذكرت اخى الكريم
لماذا تفرضون ان مصر ستتجة لفرنسا فقط فى الصفحات البحرية
لو فكرنا اننا ندخل 4 فريم لن يكونوا قبل 2022 ليكون 3 اضافيين فى الخدمة لانشغال الخطوط بانتاج 6 فرقاطات لفرنسا ستنتهى خلال 2018 او 2019 حسب الميعاد المحدد

انت قولت المعلومه من فتره على فكره :D
انا اقترضت 3 مليار عشان نخلص كل شئ خصوصا ان في تعويضات للروس على الصفقه و تعديلات الهيكل و غيره + اعتقدت صفقة روسيا و فرنسا 2 مليار للاثنين
بالنسبه لفرنسا في البحريه ان مكوناش حنجيب فريم زياده اومال مذكره التفاهم ب 10 مليار دي حنجيب بها ايه :eek: و بالنسبه لمعاد التسلم لا اعتقد مشكله ان كان هناك شق مع روسيا مثلا مشابه

نفسي اشوف هوريزن معدله :cool:
و لكن
المنطق يفرض 3-4 فريم اضافي ( 4 مليار ) + 2 جويند ( 0.5 مليار ) + ( 3 مليار للمسترال الاثنين ) + ( مليار للفريم الحالي ) + ( مليار لل 4 جويند الحالي )
= 9.5 مليار يورو و هو رقم قريب مما قيل لمذكرة التفاهم مع DCNS
شكلها مفيش غواصات فرنسي
ارقامك كبيره اوي 4 فريم 3.2 مليار باسعار 2015 مع 0.6 مليار تطوير 2018 الجاويند 0.5 مليار التسليح كبيره 1 مليار مع NBDA يعني ملوش دعوه بالمذكره 2 ميسترال 1.7 مليار 1.2 المدفوع من روسيا مقابل الحاملتين مع اضافه 0.5 مليار الشرط الجزائي بالعقد القديم انتهي و المذكره تخص القادم فقط يبقي الاجمالي 5 مليار وده رقم المذكرة مش 10 مليار

انت قولت المعلومه من فتره على فكره :D
انا اقترضت 3 مليار عشان نخلص كل شئ خصوصا ان في تعويضات للروس على الصفقه و تعديلات الهيكل و غيره + اعتقدت صفقة روسيا و فرنسا 2 مليار للاثنين
بالنسبه لفرنسا في البحريه ان مكوناش حنجيب فريم زياده اومال مذكره التفاهم ب 10 مليار دي حنجيب بها ايه :eek: و بالنسبه لمعاد التسلم لا اعتقد مشكله ان كان هناك شق مع روسيا مثلا مشابه
عارف يا كبير
انا بتكلم عن الانتشار الواسع لها حتى فى صفحات الفيس ..ههههه
بالنسبة لل3 مليار لن تكون 3 مليار
سعر السفينة الواحدة على السعرالروسي 600 مليون يورو +200 مليون عمولة او نسميا مكسب للروس اما التعويض الفرنسي لن تدفعة انت الفرنسيين هم من سيدفعوه انت مالكش اى دخل لان فرنسا هى التى اوقفت الصفقة من الاساس وانت لن تشتريها من فرنسا ستشتريها من روسيا لكن بموافقة فرنسا هذا ان فرضنا اننا سانخذها :)
لا يوجد اى تعديلات على الهيكل يا كبير ما حاجتك للتعديل على الهيكل ؟
انا ما قولتش اننا مش هانجيب فريم انا قولت اننا لو هانجيب فريم زيادة لن تسلم قبل الميعاد الذى ذكرتة لانشغال خطوط الانتاج او على الاقل حتى 2020 لو تم افراغ خط انتاج من تسليم لفرقاطة او فرقاطتين
المذكره موقعة لصفقات مستقبلية اما متى وما هى الصفقات اتقل تاخد حاجة حلوه :):)

ارقامك كبيره اوي 4 فريم 3.2 مليار باسعار 2015 مع 0.6 مليار تطوير 2018 الجاويند 0.5 مليار التسليح كبيره 1 مليار مع NBDA يعني ملوش دعوه بالمذكره 2 ميسترال 1.7 مليار 1.2 المدفوع من روسيا مقابل الحاملتين مع اضافه 0.5 مليار الشرط الجزائي بالعقد القديم انتهي و المذكره تخص القادم فقط يبقي الاجمالي 5 مليار وده رقم المذكرة مش 10 مليار
5 مليار ايه بس ياحج ؟
هذة مذكره تفاهم وليست عقود حتى تقوم بوضع تفنيدة لها بهذا الشكل
المذكره عبارة عن تفاهمات مستقبلية فقط لاغير

الصفقه الروسية 1.2 سعر شراء مع اضافه الشرط الجزائي 0.5 مليار
لست ملزم بان تدفع انت الشرط الجزائي
فرنسا هى الملزمة بدفعة لانها هى من تعاقدت واخلت بالتسليم وهى من ستدفعة
او يتم المساواه بعدم دفعة من الاساس اذا اخذت روسيا مكسب او عمولة من الدولة التى ستشترى الصفقة

على ما يجو ان ربنا اراد باذن الله .... اليورو حيبقى ب 10 :D
اليورو و الحمد لله في هبوط من النصف الثاني من 2014 و المتوقع الهبوط اكثر مع تحسن الاحوال الاقتصاديه في مصر

5 مليار ايه بس ياحج ؟
هذة مذكره تفاهم وليست عقود حتى تقوم بوضع تفنيدة لها بهذا الشكل
المذكره عبارة عن تفاهمات مستقبلية فقط لاغير
لن نختلف في ذلك التركيز علي الاسعار و ممكن نراجعها معا لو سمحت

لست ملزم بان تدفع انت الشرط الجزائي
فرنسا هى الملزمة بدفعة لانها هى من تعاقدت واخلت بالتسليم وهى من ستدفعة
او يتم المساواه بعدم دفعة من الاساس اذا اخذت روسيا مكسب او عمولة من الدولة التى ستشترى الصفقة
انا افترض اسوء الظروف

عارف يا كبير
انا بتكلم عن الانتشار الواسع لها حتى فى صفحات الفيس ..ههههه
بالنسبة لل3 مليار لن تكون 3 مليار
سعر السفينة الواحدة على السعرالروسي 600 مليون يورو +200 مليون عمولة او نسميا مكسب للروس اما التعويض الفرنسي لن تدفعة انت الفرنسيين هم من سيدفعوه انت مالكش اى دخل لان فرنسا هى التى اوقفت الصفقة من الاساس وانت لن تشتريها من فرنسا ستشتريها من روسيا لكن بموافقة فرنسا هذا ان فرضنا اننا سانخذها :)
لا يوجد اى تعديلات على الهيكل يا كبير ما حاجتك للتعديل على الهيكل ؟
انا ما قولتش اننا مش هانجيب فريم انا قولت اننا لو هانجيب فريم زيادة لن تسلم قبل الميعاد الذى ذكرتة لانشغال خطوط الانتاج او على الاقل حتى 2020 لو تم افراغ خط انتاج من تسليم لفرقاطة او فرقاطتين
المذكره موقعة لصفقات مستقبلية اما متى وما هى الصفقات اتقل تاخد حاجة حلوه :):)

اعتذر عن رقم الميسترال الخاطئ انا سبب المشكله دي في المنتدى لكن انا متفائل .. اهتمام بالبالما الروسي و الكا 52 .....
بالنسبه للمستقبل هل ممكن نرى قطع مصممه خصيصا لمصر بما انها مذكره و لا الباب مفتوح ل DCNS لتكوين مجموعات قتاليه للميسترال مثلا

عودة
أعلى