بوتين يرفع الحظر عن تزويد إيران بمنظومة صواريخ إس-300 #العربية_عاجل

اضرار بمين

امتلاك S-300 بدون قوة جوية يساوي لا شيئ

انته بتتكلم عن اسراب F-15SA و TORNADO و TYPHOON وحط ال STORM SHADOW عليها بخلاف منظومات حرب الكتروني والإمارات MIRAGE-2000-9 وال F-16 بلوك 60 ومعاك بلاك شاهين ومنظومات حرب الكتروني عليها

انته عارف ايران عاوزه باكيدج سلاح معتبر

لو السعودي جابت 2 فريم وحطتهم فدام سواحلها قفلت الخليج عليهم

اما احب اضر حد اضره بجد وبطريقة تقلق

مش اجي على دولة معندهاش سلاح جوي واقولها خدي S-300 بقى وكما افكرك ان شاء الله الباتريوت رايح ايران

ماهو الروس برضك مش اغبياء اخرها PMU2 ولا ANTEY 2500 بس الطيران بقى فين

وبرضك هيبقى فيه ضغوط علشان مايكونش ده التفاف على اتفاق جنيف يأمنوا نفسهم وهوبا يلا نكمل نووي

الأمور مش سهلة ومش بمزاج بوتين المره دي

أما قصة اليمن فهو موقف مايع زي باكستان كده

خطوة مش جبارة ومش محتاجه الضجه دي

روسيا نفسها بتشكك في نوايا ايران

على فكرة نحن لا نختلف انا نفسي رايي كدة الاس-300 لدى ايران دلوقتي لن يغير الكثير

لكن الفكرة انه روسيا تريد ارسال رسالة لنا انها قادرة على الاضرار بمصالحنا من يرسل لهم بطاريتين اليوم يرسل لهم 4 غدا ً و اس-400 و فلانكر و غيره بعد غد

لو قرات مشاركاتي السابقة ستجد انني قلت انه لا يجب ان نتناقش حول السلاح تقنيا او عسكرياً بل استراتيجياً

الروس متخبطين في دعم حلفاءهم ولو كان فيه خير في روسيا من الأول مكنتش روحت لفرنسا عالرافال

نفس الحال لو كان الروس عدلين مكانتش ايران اتفقت مع الغرب

مكافأة ايران هتكون من الغرب ومكافأة الغرب هي بيعه لروسيا ولا بيعة الرقيق

الخليج يستكمل تطوير قدراته ومحدش هيقد يدعم ايران في سباق تسلح تبدأه دول الخليج

هتبقى بخسارة

لو السعودي جابت 2 فريم وحطتهم فدام سواحلها قفلت الخليج عليهم

السعودية هتجيب فريم لاسطول البحر الاحمر , السعودية ناوية على 6 كورفيتات 2500 طن و 4 فرقاطات دفاع جوي 3500 طن للخليج العربي

كل الأسلحة الحالية تصميماتها قديمة

الباتريوت يعود تصميمه لسنة 1965 و الرافال مشتقة من الميراج تصميمات يعود أولها للخمسينات الاف-15 أول طيران لها سنة 1972 و صممت في الستينات

أعلم ذلك أخي الكريم ولكن البعض هنآ يعتقد بأن S 300 نظآم مختلف كلياً وتماماً عن الرآدآرآت السوفيتيه السآبقة ويحتوي على تقنيات جديدة في عآلم " الردآر "
وهذا خطأ كبير ، التطبيل الإعلآمي لهذا السلآح يجب أن لآ يؤخذ بعين الإعتبار و أن يتم التحقق من فآعلية السلآح بمشآركآته العسكرية

هل الـ S 300 دخل أي صرآع عسكري ؟

كم نسبة النجآح التي حققهآ ؟

هل S 300 قآدر على تجآوز التشويش الألكتروني ؟!

الفكرة أخي الفاضل انه التصميمات وقتها غير الان تماما , يتم تطوير تصميمات الرادارات ثم تغييرها بالكامل الاس-300 هي عائلة كاملة من رادارات عديدة و صواريخ عديدة , أول نسخ الاس-300 مثلاً (يتم إستبدالها الان بالفتياز) كانت تستخدم رادارات مختلفة تماما ( تين شيلد و فلاب ليد ) و صواريخ مختلفة حتى حامل المنظومة مختلف ,

نفس الكلام بالنسبة لاي سلاح رادارات الاف-15 و 16 الان غير رادارات الاف-15 سنة 1978 تسليحها مختلف إلخ

الاس-300 عائلة كبيرة اول شئ تقول هو أي نسخة لانها تختلف بين القديم و الحديث

اس-300 ليس صاروخ واحد بل عدة صواريخ تبدأ من 120 كم إلى 400 كم حسب النسخة

النسخة VM صواريخها 250 كم و مداها المؤثر ضد الاف-16 تحديداً 150 كم

ولا يوجد أحمق سينشر الاس-300 على الساحل أو في جزيرة صغيرة بالقرب من ساحل الامارات ليضعه تحت دائرة التهديد القريب و العمليات الخاصة

الاس-300 سلاح فعال و Game Changer لكنه ليس قنبلة نووية مثلاً لنخشاه او بالطبع نقلل من قدراته و مثله مثل أي نظام دفاع جوي قابل للتدمير و الإخماد بالطبع

الروس متخبطين في دعم حلفاءهم ولو كان فيه خير في روسيا من الأول مكنتش روحت لفرنسا عالرافال

نفس الحال لو كان الروس عدلين مكانتش ايران اتفقت مع الغرب

مكافأة ايران هتكون من الغرب ومكافأة الغرب هي بيعه لروسيا ولا بيعة الرقيق

الخليج يستكمل تطوير قدراته ومحدش هيقد يدعم ايران في سباق تسلح تبدأه دول الخليج

هتبقى بخسارة

مكسب امريكي هائل , تخيل لو روسيا عملت صفقة بـ12 مليار دولار منظومات دفاع جوي مع ايران مثلاً كم ستكسب شركات السلاح الامريكية من وراء ذلك ؟؟؟

الخسارة الحقيقية ستكون اقتصادية كل ده بيقتطع من الموارد الموجهة للتنمية

على فكرة نحن لا نختلف انا نفسي رايي كدة الاس-300 لدى ايران دلوقتي لن يغير الكثير

لكن الفكرة انه روسيا تريد ارسال رسالة لنا انها قادرة على الاضرار بمصالحنا من يرسل لهم بطاريتين اليوم يرسل لهم 4 غدا ً و اس-400 و فلانكر و غيره بعد غد

لو قرات مشاركاتي السابقة ستجد انني قلت انه لا يجب ان نتناقش حول السلاح تقنيا او عسكرياً بل استراتيجياً
انته عارف بالنهاية الموضوع بقدرة الإقتصاديات على خدمة مسائل التسلح

يعني السعودية لوحدها انفاقها 80 مليار سنويا هل ايران ولا لو روسيا وقفت خلفها تقدر على سباق تسلح زي ده

انا ماتكلمتش عن الإمارات لسه

انته بتقود عملية تسليح ... يارب تكملها بقى وماتجيش تتفاوض معايا

علاقات روسيا مع ايران راجعه على روسيا بالخسارة وهمه عارفين كده

لكن ده كارت على الطاولة ... محروق برضك ولا حاجه

ونرجع للمربع رقم 1

برضك الغرب وروسيا مش هيدوا ايران كل حاجه ماهو ممكن تلتف على الاتفاق النووي بتحصين نفسها

ايران نفسها عارفة كده فمن دولة تقدر انها تواجه للأمريكان ترجع تتفق معاهم

فيلم هندي ياريس

وعموما اقولك شيئ

على مايحصل تهديد ايراني حقيقي للخليج تكون أم الدنيا وقفت على رجليها والمعادلة تبقى باظت خالص

خلصانة خلصانة

مكسب امريكي هائل , تخيل لو روسيا عملت صفقة بـ12 مليار دولار منظومات دفاع جوي مع ايران مثلاً كم ستكسب شركات السلاح الامريكية من وراء ذلك ؟؟؟

الخسارة الحقيقية ستكون اقتصادية كل ده بيقتطع من الموارد الموجهة للتنمية
بالعكس

كده كده ميزانية السعودية 80 مليار .. قول 100 والإمارات قول ربعهم قدام 12 يبقى 10:1

ده ايه السعودية بتطور تسليح وبتضيف قدرات

مش بتبدأ من الزيرو زي اخواننا البعداء

انته عارف بالنهاية الموضوع بقدرة الإقتصاديات على خدمة مسائل التسلح

يعني السعودية لوحدها انفاقها 80 مليار سنويا هل ايران ولا لو روسيا وقفت خلفها تقدر على سباق تسلح زي ده

انا ماتكلمتش عن الإمارات لسه

انته بتقود عملية تسليح ... يارب تكملها بقى وماتجيش تتفاوض معايا

علاقات روسيا مع ايران راجعه على روسيا بالخسارة وهمه عارفين كده

لكن ده كارت على الطاولة ... محروق برضك ولا حاجه

ونرجع للمربع رقم 1

برضك الغرب وروسيا مش هيدوا ايران كل حاجه ماهو ممكن تلتف على الاتفاق النووي بتحصين نفسها

ايران نفسها عارفة كده فمن دولة تقدر انها تواجه للأمريكان ترجع تتفق معاهم

فيلم هندي ياريس

وعموما اقولك شيئ

على مايحصل تهديد ايراني حقيقي للخليج تكون أم الدنيا وقفت على رجليها والمعادلة تبقى باظت خالص

خلصانة خلصانة

الموضوع مش موضوع تهديد ايران فعليا لاتملك ما تهدد به الخليج سوى ميليشياتها و ذيولها في بلاد العرب

الفكرة هي ايران تريد قدرة حقيقية على امتلاك ما يوازن تفوق الخليج الجوي و لو قليلا

بالعكس

كده كده ميزانية السعودية 80 مليار .. قول 100 والإمارات قول ربعهم قدام 12 يبقى 10:1

ده ايه السعودية بتطور تسليح وبتضيف قدرات

مش بتبدأ من الزيرو زي اخواننا البعداء

الميزانية كدة و مفيش سباق تسلح , هتبقى كام لو بدأ سباق تسلح !!!

انا شايف انه المفروض نقعد مع الروس نرضيهم ارخصلنا

لو فعلا السعودية فكرت تضرب المخطط ده في مقتل

تقول للفرنسيين تعالوا .............. هناخد سلاح منكم

وساعتها كل الأقنعه تتكشف

دخول فرنسا سيظهر الكثير من الأوراق ويجعل الكل متخبط طالما ألمانيا مش عاوزه وانجلترا تعيش في جلباب أبيها الأمريكي

الصين تقنيا .. لسه شويه

لو فعلا السعودية فكرت تضرب المخطط ده في مقتل

تقول للفرنسيين تعالوا .............. هناخد سلاح منكم

وساعتها كل الأقنعه تتكشف

دخول فرنسا سيظهر الكثير من الأوراق ويجعل الكل متخبط طالما ألمانيا مش عاوزه وانجلترا تعيش في جلباب أبيها الأمريكي

الصين تقنيا .. لسه شويه

الصين تتعاون معاها لبناء ترسانة بحرية محترمة و ضخمة

انا مقتنع انهم مفيدين في النقطة دي اكتر من غيرهم

الموضوع مش موضوع تهديد ايران فعليا لاتملك ما تهدد به الخليج سوى ميليشياتها و ذيولها في بلاد العرب

الفكرة هي ايران تريد قدرة حقيقية على امتلاك ما يوازن تفوق الخليج الجوي و لو قليلا
مايؤمن نفسها من ضربة ساحقة .. تبقى ضربة على قد ما قسم كده

لكن هتنضرب هتنضرب

ماهو برضك سلاح جوي تقيل ورخم قدامها

ولا ايه

مايؤمن نفسها من ضربة ساحقة .. تبقى ضربة على قد ما قسم كده

لكن هتنضرب هتنضرب

ماهو برضك سلاح جوي تقيل ورخم قدامها

ولا ايه

بقالها سنين منضربتش , هتنضرب دلوقتي ؟؟

إسرائيل عمرها ما هتضربنا و مع ذلك بتأمن نفسك , ببساطة لابد ان تكون قوي ليكون لك وجود

الميزانية كدة و مفيش سباق تسلح , هتبقى كام لو بدأ سباق تسلح !!!

انا شايف انه المفروض نقعد مع الروس نرضيهم ارخصلنا
مش هيحصل لأن الروس اساسا ميزانيتهم مضروبة

وخد بالك الجمهوريين جايين واشهر العسل مع الخليج جايه

ههههههههههههههه

الروس يجوا يتفقوا ونخلص احنا

همه اقرب للاتفاق مننا

اقتصادهم مش مضبوط وايران هتبقى عالة عليهم

مش هيحصل لأن الروس اساسا ميزانيتهم مضروبة

وخد بالك الجمهوريين جايين واشهر العسل مع الخليج جايه

ههههههههههههههه

الروس يجوا يتفقوا ونخلص احنا

همه اقرب للاتفاق مننا

اقتصادهم مش مضبوط وايران هتبقى عالة عليهم

ايران بعد رفع العقوبات هتقدر تشتري بفلوس

الروس عمرهم ما بيبيعوا برخيص و دايما كسبانين

محدش بيخسر لما بيكون عنده زبون سلاح خصوصاً في منطقتنا دي !!!

بقالها سنين منضربتش , هتنضرب دلوقتي ؟؟

إسرائيل عمرها ما هتضربنا و مع ذلك بتأمن نفسك , ببساطة لابد ان تكون قوي ليكون لك وجود
انا بقولك على فرضية حرب شاملة

ايران سابت الحوثيين يتبعزقوا في اليمن وعملت ايه ... شوية كلام

لأن لو قامت الليلة ... هينضربوا ماهو اخرها صواريخ والدفاع الجوي الخليجي كويس جدا

همه عارفين كده هيتسلحوا ومش هيستخدوما سلاحهم زينا كده لكن مثلا اهوه ساعة الجد الضرب اشتغل في اليمن وهنا بقى فارق انك تكون بتتسلح لأنك هتستخدم سلاحك أو تأفلم علينا

ايران بعد رفع العقوبات هتقدر تشتري بفلوس

الروس عمرهم ما بيبيعوا برخيص و دايما كسبانين

محدش بيخسر لما بيكون عنده زبون سلاح خصوصاً في منطقتنا دي !!!
أما ترفع اقتصادها وتظبط بنيتها التحتية الأول

انته عارف لو جابوا سوخوي جديدة هيحتاجوا مع كل صفقى مطار جديد ونظام دفاع جوي واواكس وتدريب و كلام كتير

بس برضك هو انته مقتنع ان ايران هتشتري من الروس بعد اللي حصل منهم

هيبقى ترضية ورخيصة كمان

انته لو قلت للروس النهارده تعالوا نتفق هيبيعوا ايران ... انته ممكن تعملها بس المشكلة ساعتها ان الغرب ممكن يظبط ايران

أما ترفع اقتصادها وتظبط بنيتها التحتية الأول

انته عارف لو جابوا سوخوي جديدة هيحتاجوا مع كل صفقى مطار جديد ونظام دفاع جوي واواكس وتدريب و كلام كتير

بس برضك هو انته مقتنع ان ايران هتشتري من الروس بعد اللي حصل منهم

هيبقى ترضية ورخيصة كمان

العالم بيتكلم مصالح

امريكا حاربتنا و هددتنا بنووي و بعدها بسنتين روحنالهم نتسلح منهم

روسيا ميزتها عن اي مورد اخر محدش بيقدم دفاع جوي بالميزات دي و بالاسعار دي و بالتسهيلات دي

علشان كده غلط انك تقول للروس تعالوا نتفق

انته بقى عندك لوبي امريكا وروسيا على طرفي النقيض من ايران واللي هيبيعها هنا التاني هيشتريها علطول

تقوم مدخل طرف تالت اللعبة

فرنسا ولا الصين وساعتها قول ايران هتشتري رضا مين ولا مين

عودة
أعلى