عقود السلاح الروسية لمصر التى تم توقيعها بالفعل 3.5 مليار

تمام كده وضحت الصورة لو اننا اعتبرنا الصفقات بالسداد السنوى وليس بواقع صفقات
طبعا والا صفقات السلاح هتخلي الدول تبيع هدومها علشان كده تصريحات روسيا ان مبيعات السلاح السنوية لها 13 مليار بس علشان بتتقيم بالأساس النقدي لا اساس الاستحقاق

بوتين زى ما قولت مش هيجى وايده فاضية
فالمفروض نحضر نفسنا لماتش اعتزال اسطورة السماء
حبيبة قلب الملايين mig-21

وضح يا حج لو سمحت يعنى انت شايف المبلغ كتير ولا قليل ؟
هو شايف المبلغ قليل علي الاس و الميج معا
الميج سعر الطياره 70 مليون دولار اي صفقه 24 طياره 1.7 مليار و لو تفتكر ده الرقم اللي ظهر في البدايه ضيف عليه 0.6 مليار تسليح يبقي الاجمالي 2.3 مليار وده الرقم اللي ظهر بعد الرقم الاولي و هناك إنشاءات دشم و تعديل ممرات و منظومات دعم و تدريب.0.4 يبقي اجمالي صفقه الميج 2.7 مليار وعلي فكره الانشاءات شغاله من 2014 يعني ممكن تستقبل طياره بوتين بدل الاف16 او الميراج2000 لحسن تبقي اهانه للرئيس الروسي خصوصا بعد الاعلان ان طائرات سلاح الجو المصري هتستقبل طياره الرئيس الضيف و طبعا مش معقول الميج21 هي اللي هتستقبله

قليل طبعا
هو ممكن الميج 29 ام 2 لو افترضنا انها بسعر 60 مليون دولار بدون اى حاجة
مع تسليح وتدريب وتجهيز مطار المنصورة بسعر فى حدود 1.2 مليار دولار
يبقى هاتكون فى حدود 2.7 مليار دولار
بكده هايكون ال 2.7 مليار دولار لليج فقط بدون الاس 300

هو شايف المبلغ قليل علي الاس و الميج معا
الميج سعر الطياره 70 مليون دولار اي صفقه 24 طياره 1.7 مليار و لو تفتكر ده الرقم اللي ظهر في البدايه ضيف عليه 0.6 مليار تسليح يبقي الاجمالي 2.3 مليار وده الرقم اللي ظهر بعد الرقم الاولي و هناك إنشاءات دشم و تعديل ممرات و منظومات دعم و تدريب.0.4 يبقي اجمالي صفقه الميج 2.7 مليار وعلي فكره الانشاءات شغاله من 2014 يعني ممكن تستقبل طياره بوتين بدل الاف16 او الميراج2000 لحسن تبقي اهانه للرئيس الروسي خصوصا بعد الاعلان ان طائرات سلاح الجو المصري هتستقبل طياره الرئيس الضيف و طبعا مش معقول الميج21 هي اللي هتستقبله
ده اللى وضحته فى المشاركة اللى فاتت ليا
لكن على ما اعرف ان الميج 29 ام 2 ب 60 مليون او ازيد قليلا الميج 35 هى اللى سعرها 70 مليون دولار

ده اللى وضحته فى المشاركة اللى فاتت ليا
لكن على ما اعرف ان الميج 29 ام 2 ب 60 مليون او ازيد قليلا الميج 35 هى اللى سعرها 70 مليون دولار
دي اسعار قديمه سعر 70 مليون دولار ده كان لمناقصه الهند

شوفوا يجدعان
فى سنه 2014 شهر 9 خرج الكسندر فومين ..وده

Director of the Federal Service for Military-Technical Cooperation of Russia

وقال ان الجيش خلص فعلا صفقه ب 2 مليار دولار

بعد كده قال ان مجموع الصفقات التى يتفاوض عليها الجيش المصرى تصل ل 6 مليار دولار

Буквально на днях появилась на новостных лентах мира информация, что полным ходом идут переговоры о заказе в России оружия для Египта на $6 млрд. Проплатить заказ намерена Саудовская Аравия

الله اعلم بئا ال2 مليار دول صفقه جديده غير ال6 ولا ايه​

دي اسعار قديمه سعر 70 مليون دولار ده كان لمناقصه الهند
وده تقريبا سعرها دلوقتى
مناقصة الهند كان وقتها بالسعر ده لانها كانوا بيشتروا تكنولوجيا وفى الحالة دى السعر بيختلف

انا اعتقد والله أعلم أن الميج 29 هي اللي هتستقبل بوتن ده لو حصل انا هعمل تمثال للسيسي عندنا ف البيت

وده تقريبا سعرها دلوقتى
مناقصة الهند كان وقتها بالسعر ده لانها كانوا بيشتروا تكنولوجيا وفى الحالة دى السعر بيختلف
حتي لو فرضنا ثبات الاسعار ممكن الزياده نتيجه طلبات خاصه من الزبون مثل مثلا وضع رادار ايسا علي الميج29 او استيراد افيونكس جديد فرنسي مثلا بدل عن الروسي الخ......
كما ان روسيا طورت المحرك حيث كان سبب استبعادها امام الرافال و التايفون

التعديل الأخير:
ممكن يا كبير نبذة عن الشركة ومنتجاتها او على الاقل موقعها
لانى لا اعرف عنها شئ الا اسمها
والتعاون اللى حصل بينا وبينهم قبل كده بشكل مباشر
لان من الواضح انك تعلم عنها الكثير
-----------------------
فيه نقطة عاوز اوضحها وهى ان الميراج 5 معظمها جرى تطويرها فى مصر فى قاعدة بنى سويف على ما اتذكر والكلام ده من مهندس قام بالعمل عليها ....
ماشي هاحضر موضوع عنها قريب باذن الله
و بخصوص الميراج 5 فخروجها محدد 2018 بعد تطويرها لكن ستظل بالمخازن لاي طارئ مثل الفانتوم

اتمنى الحصول على خدمات ميج 29m2 او ميج 35 اكثر من الحصول على خدمات الرافال نفسها
المؤكد بالفعل هى الطائرات الروسية وليس الرافال رغم كثرة الاقاويل عن اكثر من طراز للتغطية على طراز بعينه محدد بالفعل

هى الميج هتيجى المنصوره؟؟؟؟؟ حيث كده بقى اجهز الشنط وعلى شاوه ياحج منبى :D:D:D...بس على فكره انا بدات اشوف اف 16 فيها دا غير بيضه شم النسيم ميج 21
(اموت واعرف مين اللى اختار التمويه ده )اللى طيارينها بيطيروا منخفض اوى وبنشوفها بالكامل ...تحس وهو بيناور بيها انها هتتقلب:p:p:p:p:p:p:p

هو ممكن الميج 29 ام 2 لو افترضنا انها بسعر 60 مليون دولار بدون اى حاجة
مع تسليح وتدريب وتجهيز مطار المنصورة بسعر فى حدود 1.2 مليار دولار
يبقى هاتكون فى حدود 2.7 مليار دولار
بكده هايكون ال 2.7 مليار دولار لليج فقط بدون الاس 300

هى الميج هتيجى المنصوره؟؟؟؟؟ حيث كده بقى اجهز الشنط وعلى شاوه ياحج منبى :D:D:D...بس على فكره انا بدات اشوف اف 16 فيها دا غير بيضه شم النسيم ميج 21
(اموت واعرف مين اللى اختار التمويه ده )اللى طيارينها بيطيروا منخفض اوى وبنشوفها بالكامل ...تحس وهو بيناور بيها انها هتتقلب:p:p:p:p:p:p:p

نفسى اشوف حاجة غير الميج فى المنصورة
الطيارين كانوا بيطلعوا ايديهم لينا من الطيارات يحيونا
كل يوم اربع من كل اسبوع

على فكرة فى الغالب هى وصلت مطار شاوه بالفعل لان فى الفترة اللى فاتت كان فيه تحليق للطيران بشكل مكثف و غير مسبوق انا مشفتش الطائرات بس مش معقولة بيتدربوا على ال Mig-21 اكيد حاجة جديدة

الله اعلم انا قاعد فوق السطح لو حاجة جديدة هوبت بره المطار هابلغكم

thumbnail.php

على فكرة فى الغالب هى وصلت مطار شاوه بالفعل لان فى الفترة اللى فاتت كان فيه تحليق للطيران بشكل مكثف و غير مسبوق انا مشفتش الطائرات بس مش معقولة بيتدربوا على ال Mig-21 اكيد حاجة جديدة
خلاص هروح اقعد كده عند شركه مصر للبترول كده واشوف يمكن اشوف حاجه ولا حاجه جديده :D:D:D

عودة
أعلى