عقود السلاح الروسية لمصر التى تم توقيعها بالفعل 3.5 مليار

يا نهار ابيييييييييييييييض 2 مليار كمان :eek:
الجيش كان بيحوش من ايام الملك فاروق ولا ايه يا جدعان o_O:confused:

واعتقد ان الجيش بيسعى وراء منظومه روسيه متكامله على غرار الصوره :D

التعديل الأخير:
ربما نظام دفاع متكامل على غرار القبة الحديدية الصهيونية و الدرع الماسي او السيف الماسي الإماراتي ،،
اعتقد انه سيكون لرفع كفاءه منظومه الدفاع الجوي المصري من خلال منظومات البانتستير و فرد جديد من عائله الاس كما سيدعم دخول مقاتلات روسيه جديده حديثه بالخدمه وهي المسأله التي اثارت الكثير من الجدل عند دخول الاس300

بوتين بالقاهرة غدا ومقاتلات مصرية ترافق طائرته فور دخولها أجواء البلاد
قال مصدر دبلوماسى لـ"اليوم السابع" إن الرئيس الروسى فلاديمير بوتين سيصل القاهرة صباح غد الاثنين، من مطار ألماظة، وسيكون فى استقباله الرئيس عبد الفتاح السيسى رئيس الجمهورية، حيث ستقام له مراسم استقبال رسمية، بمشاركة عناصر رمزية من القوات المسلحة تصطف فور هبوط طائرة الرئيس الروسى .
وأوضح المصدر أن الطائرات المقاتلة المصرية سوف تؤمن طائرة الرئيس الروسى فلاديمير بوتين فور دخوله إلى الأجواء المصرية، بالتنسيق مع مختلف القواعد الجوية والمطارات ومراسم رئاسة الجمهورية .
وأشار المصدر إلى أن الرئيس الروسى سوف يزور قناة السويس الجديدة، فى اليوم التالى لزيارته، بالإضافة إلى بعض المناطق الأثرية والسياحية فى مصر، من بينها مدينة الأقصر.

طيب مصر حتستقبل بوتين بالميج21 :D:D ؟؟ اصلي مش معقول حنستقبل الرئيس الروسي بطائرات غير روسية
مشكلة روسيا ما تركت احد والا كانت متخانقة معاه مش حينفع نستقبلة بالاف16 او ميراج :mad::mad:
ما في غير الميج 21 فعلا الست دي استحملت كثير:p:p .

يا رب يكون التي 90 أم أس من الفقه عشان انا نفسي مصر تخلص من التي 55 والتي 60 و الدبابات القديمه دي ولو كده نديهم للبيا ويسلام لو اس 300 أو اس 400 كمان و طيارات سو 35 عشان السياده الجويه
و سو 34 عشان معندناش قازفات قنابل

بوتين بالقاهرة غدا ومقاتلات مصرية ترافق طائرته فور دخولها أجواء البلاد
قال مصدر دبلوماسى لـ"اليوم السابع" إن الرئيس الروسى فلاديمير بوتين سيصل القاهرة صباح غد الاثنين، من مطار ألماظة، وسيكون فى استقباله الرئيس عبد الفتاح السيسى رئيس الجمهورية، حيث ستقام له مراسم استقبال رسمية، بمشاركة عناصر رمزية من القوات المسلحة تصطف فور هبوط طائرة الرئيس الروسى .
وأوضح المصدر أن الطائرات المقاتلة المصرية سوف تؤمن طائرة الرئيس الروسى فلاديمير بوتين فور دخوله إلى الأجواء المصرية، بالتنسيق مع مختلف القواعد الجوية والمطارات ومراسم رئاسة الجمهورية .
وأشار المصدر إلى أن الرئيس الروسى سوف يزور قناة السويس الجديدة، فى اليوم التالى لزيارته، بالإضافة إلى بعض المناطق الأثرية والسياحية فى مصر، من بينها مدينة الأقصر.

طيب مصر حتستقبل بوتين بالميج21 :D:D ؟؟ اصلي مش معقول حنستقبل الرئيس الروسي بطائرات غير روسية
مشكلة روسيا ما تركت احد والا كانت متخانقة معاه مش حينفع نستقبلة بالاف16 او ميراج :mad::mad:
ما في غير الميج 21 فعلا الست دي استحملت كثير:p:p .
ياسلام لو تبقي ميج بس مش 21 هتبقي فعلا مفاجأه المفاجأت
وتبقي ضربه معلم تستاهل العالم يقف لها
و

يا رب يكون التي 90 أم أس من الفقه عشان انا نفسي مصر تخلص من التي 55 والتي 60 و الدبابات القديمه دي ولو كده نديهم للبيا ويسلام لو اس 300 أو اس 400 كمان و طيارات سو 35 عشان السياده الجويه
و سو 34 عشان معندناش قازفات قنابل
الراجل بيتكلم علي الدفاع الجوي انت نفسك اتفتحت علي الاخر

خبير روسي: مصر تسعى لإنشاء نظام دفاعي جوي قوي بصواريخ روسية

قال الباحث الروسي إيجور كوروتشينكو المتخصص في دراسة تجارة السلاح حول العالم أن هناك صفقة سلاح روسية محتملة لمصر قيمتها أكثر من ملياري دولار.

ونقلت وكالة إيتار تاس الروسية للأنباء عن كروتشينكو تأكيدهأن أي دولة في العصر الحالي تحاول انتهاج سياسة خارجية مستقلة خاصة بها تحرص على حماية مجالها الجوي في المقام الأول.

وأشار إلى أن مصر حريصة في المرحلة الحالية على إنشاء نظام دفاعي جوي قوي ، مستخدمة أسلحة فائقة الدقة وصواريخ كروز لدعم قواتها الجوية التي تعتبر الأساس في الحروب الحديثة.

وأضاف أن القيادة المصرية قد أبرمت بالفعل صفقات لشراء أسلحة حديثة، بل وتدرس حاليا شراء نظم دفاع جوي روسية حديثة ونظم صواريخ أرض-جو. وشدد على أن روسيا تتفوق على الولايات المتحدة في تصنيع نظم الدفاع الجوي.

وهذا بالتحديد ما دفع مصر للتركيز على الاستثمار الاستراتيجي في أمنها على مدى الثلاثين أو الأربعين عاما المقبلة، على حد تعبيره.

وأكد الخبير الروسي أن امدادات السلاح الروسي في طريقها حاليا لمصر.

وأشار إلى أنه بالأخذ في الاعتبار حساسية هذه الصفقات فمن الصعب عليه تحديد عدد الصفقات أو نوعية الأسلحة التي تشملها، لكن وفقا لتقييمات الخبراء فإن إجمالي قيمة هذه الصفقات يصل إلى أكثر من ملياري دولار.
- See more at:

الاخبار القديمة ايام الصفقة الروسية الاولى قالو فى تعاقد على 24+24 ميج 29 ام 2 ودى شئ معروف و مفيش فيه جديد و هو الاقرب للحدوث ,

لكن لحد شهر سبتمبر 2014 شركة ميج قالت فى طيارين مصرين طارو على ميج 35 للاختبار و التقيم و فى انتظار الدعوة للقاهرة فى اكتوبر لبدء مفاوضات و محدش عارف حصل ايه,

لكن كلام اللواء سيف اليزل بيقول فيه مفاجأة لدخول سلاح جديد و حديث للقوات الجوية قريب,

فاذا كانت ميج 29 امرها معروف ايه يخليه يقول مفاجأة؟؟

مفاجأة معناها شئ غير متوقع, قد يكون سوخوى؟؟ الله اعلم

عموما انا هكون حزين على اى حال لفراق الغالية الاصيلة ميج 21 علشان زميلنا الغالى الدرع المصرى يتبسط.
مشاهدة المرفق 15484
هنجيب طائرات اشكال و ألوان
هنجيب طائرات من كل مكان
هنجيب ساندر و ميج كمان
هنجيب رافال و هنجيب من الامريكان
لكن هيفضل قلبي لغيرها مفيهوش مكان

:oops::oops::oops::oops::oops::p

انا نفسى جبت يجى 50 مصدر اخرهم دا

بس كل ما صفقة الرافال بتتأكد بحس ان الميج بتبعد لن الواحد مش مصدق بصراحة دخول ميج ورافال فنفس الوقت
انا من ساعة متولدت مشفتش طيارة جديدة فمصر
دا حتى الاف 16 اتوقفت ومكناش بنشترى يجى عقد من الزمان
ميج 29 لاحلال الروسي ميج 21 :(
رافال لاحلال الميراج 5
ثاندر بافيونكس أوروبي لاحلال F-6/7
الامريكي يخضع للتطوير

يمكن قصده على كل التعاقدات اللى تم الكلام عنها بس على ما اظن الكلام ده كله مش منطقى غالبا فيه اسلحة هتيجى بس مش بالكم ده لاسباب اقتصادية غالبا

لو نقسمها على عدة صفقات ل 10 سنوات قادمة من مدة التفاوض للتسليم و دخول الخدمة أراه مبلغ طبيعي لأننا نتحدث عن ما لا يقل عن 3 صفقات لسلاح الجوية و عدة صفقات بينها غواصات لسلاح البحرية و صفقات دفاعات جوية بحجم s300 الموضوع يبدوا طبيعي بهذا المبلغ ،،

يمكن قصده على كل التعاقدات اللى تم الكلام عنها بس على ما اظن الكلام ده كله مش منطقى غالبا فيه اسلحة هتيجى بس مش بالكم ده لاسباب اقتصادية غالبا
حتي الصفقات المعلنه لا تصل لنصف هذا المبلغ

مصر حاليا بتحاول تعمل فقاعة حماية على كامل حدود مصر بجميع الامدية والانواع من الاسلحة الدفاعية للجو
ودى اهم خطوه بالنسبة ليا انا شايف انها بتحصل فى مصر

لا لو جمعتها كلها توصل وتعدى
الصفقه الالمانيه مليار يورو
الصفقه الفرنسيه الرافال و الفريم و الجاويند 6 مليار يورو
صفقات روسيا 5.5 مليار دولار
الاجمالي تقريبا 15 مليار دولار

الصفقه الالمانيه مليار يورو
الصفقه الفرنسيه الرافال و الفريم و الجاويند 6 مليار يورو
صفقات روسيا 5.5 مليار دولار
الاجمالي تقريبا 15 مليار دولار
لا ياحج مش كده انا والحاج عادل مرة قعدنا نحسب الرقم الاجمالى للصفقات كلها عدى الرقم 10 مليار للروسى بس

شوية جمع بسيط وتقريبي
1--- 4 جاويند بالتسليح 1.4 مليار+24 راف +فريم بالتسليح وشامل كل شئ ب 6مليار يورو يساوى فى حدود 9 مليار دولار
3--- صفقة روسية 2.3 مليار للميج 29 وبطاريتين اس 300
4--- صفقة اخرى محل الموضوع 2 مليار

= فى حدود 14 مليار دولار
هذا هو الملعن
اذن اين ال 30 مليار ؟

لا ياحج مش كده انا والحاج عادل مرة قعدنا نحسب الرقم الاجمالى للصفقات كلها عدى الرقم 10 مليار للروسى بس
فعلا عملناها وقولنا لو جبنا حزمة كبيرة فعلا واقر هذا
لكن لو تكلمنا فقط فى المعلن عن الروسي والفرنسي هايكون 14 مليار

فعلا عملناها وقولنا لو جبنا حزمة كبيرة فعلا واقر هذا
لكن لو تكلمنا فقط فى المعلن عن الروسي والفرنسي هايكون 10 مليار
مهو كلامى على كل الاسلحة اللتى تم الاعلان عنها بالاضافة لكل ما نشر بالاعلام من اسلحة قادمة

عودة
أعلى