Mer et Marine / نجاح الوفد العسكري المصري فى فرنسا بالتعاقد على فرقاطة فريم

هل فرنسا تريد التخلص من فرقاطات الفريم ؟ لا أعلم

لكن إن كانت المسألة ذات دواعي إقتصادية فالأجدر تسليم الميسترال إلى روسيا الإتحادية !

مستبعد موضوع Provence كده حيبقى في خلل في بحرية فرنسا + نورماندي حتبقى متعددة مهام عامة ( مكافحة غواصات خاصة ) ، نشوف الفريدا بقى :D

مستبعد موضوع Provence كده حيبقى في خلل في بحرية فرنسا + نورماندي حتبقى متعددة مهام عامة ( مكافحة غواصات خاصة ) ، نشوف الفريدا بقى :D

الكاش يا صديقى ابو لون اخصر ليه تأثير ساحر :D
600 مليون دولار كافى لتحويل نسخة مخصصة للبحرية الفرنسية لتكون تحت امرة القيادة البحرية فى اسكندرية
الفلوس يا صديقى :D

الكاش يا صديقى ابو لون اخصر ليه تأثير ساحر :D
600 مليون دولار كافى لتحويل نسخة مخصصة للبحرية الفرنسية لتكون تحت امرة القيادة البحرية فى اسكندرية
الفلوس يا صديقى :D

متفق معاك بس ليه اشتري غالي فطعتين بنفس المواصفات ما انوع الفريدا هي المستقبل و نعدل براحتنا من البدايه

احتمال قوي بس انتا ناقصاك تواجد جوي بحري متقدم فهل هنا ظهرت الميسترال ، روسيا لازلنا لم نخدش السطح معهم حتى الان على ما اعتقد و الصين :D.

اختلف معك ليه اروح لقطع ساحليه و مرحش لفرقطات او كورفيت متعدد المهام روسي حيحقق الهدف و حيكون اقوى و يعمل في اعالي البحار ، السو 35 ستاتي بس HOW !

الامريكان لو تحسنت العلاقات اتوقع بعد اتمام نصف هذه الصفقات سيعرضون ال f15 و الله اعلم
الفرقاطات الروسي من كتر انواعها بيحصل لخبطة عندي بس اقل تسليح لكورفيت روسي يقلبه فرقاطة باتون paton بقى يقولك

الفرقاطة الاولى وحاليا يتم التفاوض مع الايطاليين على 2 فريم ايطالى ايضا
وهناك ضغط مصرى للحصول على الثانية لتكون Provenceالتى هى قيد البناء لصالح فرنسا ايضا
موضوع ان فرنسا ستسلم البحرية المصرية سفينتين كانا مخصصتان لها سيؤثر على فرنسا ا ستبعد هذا ففرنسا لديها ما يخدم فى بحريتها الكثير وةالكثير وبالاخص انها تريد ان تسوق الفريم وتنعش مبيعاتها بشكل كبير
اما بالنسبة للجاويند
فالنظام setis سيتم نقل تقنيتة لمصر

الفرقاطة الاولى وحاليا يتم التفاوض مع الايطاليين على 2 فريم ايطالى ايضا
وهناك ضغط مصرى للحصول على الثانية لتكون Provenceالتى هى قيد البناء لصالح فرنسا ايضا
موضوع ان فرنسا ستسلم البحرية المصرية سفينتين كانا مخصصتان لها سيؤثر على فرنسا ا ستبعد هذا ففرنسا لديها ما يخدم فى بحريتها الكثير وةالكثير وبالاخص انها تريد ان تسوق الفريم وتنعش مبيعاتها بشكل كبير
اما بالنسبة للجاويند
فالنظام setis سيتم نقل تقنيتة لمصر

اذا كان كدا فا اهلا بالتاخير فعلا نقطة نقل التقنيه مهمه جدا و لازلت معترض على provence ليه اشتريها بالذات و احنا بنتفواض مع الطاليان على الفريم بتاعتهم ما نستنى الفريدا معندناش دفاع جوي بحري بعيد المدى الى اذا كان عدد الفريم حيبقى اكبر من 4 :eek:

الفرقاطات الروسي من كتر انواعها بيحصل لخبطة عندي بس اقل تسليح لكورفيت روسي يقلبه فرقاطة باتون paton بقى يقولك

هي مش كتير ولا حاجه و اغلب القطع تزال تصاميم و لكن جاهزه تماما للإنشاء ممكن نعرف اكتر لو عرفنا الروس ناويين يبنو لنفسه ايه ;) يا ريت الأخ paton يساعدنا

التعديل الأخير:
لا انا بتكلم فى العموم مش حاجه معينه بس ليه الاسئله دى كلها هو فى اى Problem فى الموضوع :)
اصل اللي انا فاكره ماجيك مكانش بيحب الفرنساوي ..لكن حقيقة هو معلوماته فوق الغزيرة

اصل اللي انا فاكره ماجيك مكانش بيحب الفرنساوي ..لكن حقيقة هو معلوماته فوق الغزيرة
بالفعل ما شاء الله معلومات كثيره جدا ولكن ليس هو فقط كان يوجد اعضاء كثر منذ مده طويله موسوعات ناطقه بالعربيه الواحد يتمنى رجوع هؤلاء الاعضاء :rolleyes:

بالفعل ما شاء الله معلومات كثيره جدا ولكن ليس هو فقط كان يوجد اعضاء كثر منذ مده طويله موسوعات ناطقه بالعربيه الواحد يتمنى رجوع هؤلاء الاعضاء :rolleyes:
اللي يعرف حد يطلب منه يرجع واهلا بيهم

سوف احاول ان اجمع ما استطيع عن القطع الروسيه

الحقيقه ادين باعتذار لمارشال و انا ابحث في السفن الروسيه ارهقت فقط و انا ابحث في مكاتب التصميم مبالك القطع :D
تصميمات مكتب severno :

سوف احاول ان اجمع ما استطيع عن القطع الروسيه

شويه من اللى عندى , انطلق
هاحاول اجيبلك مصادر روسى احدث

عودة
أعلى