مبروك منظومة S-300 للجيش المصرى العظيم

تابعت بعض المنتديات الاسرائيلية
ووجدت ان لديهم قناعة بان هذة الانظمة اشترتها مصر
لمواجهة السودان في حرب مائية !!!!!

الصدمة شديدة عليهم الصراحة

تابعت بعض المنتديات الاسرائيلية
ووجدت ان لديهم قناعة بان هذة الانظمة اشترتها مصر
لمواجهة السودان في حرب مائية !!!!!

الصدمة شديدة عليهم الصراحة

اتشوق لرؤية وجوهم عندما يعلموا ان البطاريتين سيتمركزوا في السويس والاسماعيلية

نحن نسلح انفسنا لمواجه اي من يعادينا.
بس بالمنطق اس300 عشان اواجه السودان ليه؟ عندهم اف35 واحنا مانعرفش؟!!!

مفيش نظام مالوش فايده يا سيدي الفاضل حتي لو كل فائدته هو اضاعه بضع صواريخ من العدو في استهدافه.
الدفاع الجوي غير متقادم بل يعتبر من الاحدث و من الانظمه دائمه التطوير و ثق انه يوم تتوقف الفائده لن يكون هناك وجود لتلك الانظمه.
هو فعلا الشابرال والكروتال قدموا جدا
ودول ممكن يخدموا فتره كمان وبعد كده هايدخلوا المخازن
الا اذا لم يتم تطويرهم بشكل كامل فى الفتره اللى جاية

مفيش نظام مالوش فايده يا سيدي الفاضل حتي لو كل فائدته هو اضاعه بضع صواريخ من العدو في استهدافه.
الدفاع الجوي غير متقادم بل يعتبر من الاحدث و من الانظمه دائمه التطوير و ثق انه يوم تتوقف الفائده لن يكون هناك وجود لتلك الانظمه.
صعب استخدامهم لاضاعة صواريخ العدو صحيح ان ده هيستنذفه جدا ولاكن هذا سيسبب لنا خسائر بشرية رهيبة

هو فعلا الشابرال والكروتال قدموا جدا
ودول ممكن يخدموا فتره كمان وبعد كده هايدخلوا المخازن
الا اذا لم يتم تطويرهم بشكل كامل فى الفتره اللى جاية
يا حبيبي ده انت اللي عامل موضوع اللي فيه صور ورش الدفاع الجوي اللي فيها النوع الجديد اللي مانعلافوش لغايه دلوقت.
تفتكر الورش دي بتعمل ايه طول اليوم؟ تجديد و صيانه و تطويرات كلما امكن.
بعدين هقولك علي حاجه الواحد بعد ما شاف الشيلكا علي بيك اب و السام ارض ارض عرف ان طالما الحاجه بتشتغل مانعترضش عليها

يا حبيبي ده انت اللي عامل موضوع اللي فيه صور ورش الدفاع الجوي اللي فيها النوع الجديد اللي مانعلافوش لغايه دلوقت.
تفتكر الورش دي بتعمل ايه طول اليوم؟ تجديد و صيانه و تطويرات كلما امكن.
بعدين هقولك علي حاجه الواحد بعد ما شاف الشيلكا علي بيك اب و السام ارض ارض عرف ان طالما الحاجه بتشتغل مانعترضش عليها
بظبط
ما انا بقولك هما مش هايخرجوا دلوقتى
وهايخدوا شوية
وهايطلعوا الا اذا تم تطويرهم تطوير شامل
مصر دايما بتحاول تطور اى سلاح عندها ايا كان نوعية هذا السلاح

يبقى دفاعنا الجوى
على النحو التالى

1-اس 300 v4
2-patriot pac 3
3-buk m2
4-petchora 2m
5-amoun
6-tor m
7-hawk
8-crotal
9-sam-2(tayr elsabah(
10-sam 6 kub 2k12
11-SLAMRAAM
12-Avenger
13-shaprral
14-shilka
15-tanguska
16-nile 23
17-sinai 23
18-ein sakr

-------------------------
هو فيه احسن ولا اقوى من كده
منظومة مرعبة لاى طيار يحاول الاقتراب
اذا عدى من 1 ولا 2 ولا 3 مش هايعدى من الرابع
ده غير انظمة الدفعية اللى بالهبل
بالامانه اخوي عادل بعض المنظومات الدفاعيه المصريه قديمه
ويجب اخراجها من الخدمه مثل عائلة سام والمنظومات الاخری

واتمنی موقع المنظومة الاس300 تكون في سيناء
كي تكون المطارات الاسرئيليه تحت مدی الاس300
ومنظومة في البحر الاحمر علشان تحمون اخوانكم السعوديين بالغرب^_^

خالد باشا حاول تراجع التعليقات السابقة
طبعا هناك قديم وهذا لا خلاف عليه
سوف تجد انه هناك توضيح لما هو قديم وما الحل وما تم تطويرة منه
تحياتى يا كبير

و نحطه في سيناء ليه لما ممكن تحطه غرب القناه و يغطي سيناء بالكامل و جزء من اسرائيل
بالاضافه الى انه تواجده غرب القناه يوفر حمايه افضل له من قبل المنظومات الاخرى قصيره و متوسطة المدى

المسافه بين بورسعيد و القدس 283 كيلو .. مدى الاشتباك للـ S - 300 V4 هو 300 كيلو
9366

وضع المنظومة فى سيناء انتحار هكذا انت ستضعها تحت نيران مدافع عدوك وارجماتها الحل ضعها فى السويس او بورسعيد وغطى سيناء كلها

بص يا برنس
انا يمكن اختلافي في جزئيه صغيره مع الاخوه. انا اري شخصيا و ربما اكون مخطئ ان من اهم مميزات الدفاع الجوي المصري هو اعتماده علي الشرقي و الغربي و المصري. الجديد منهم و القديم. اقول شئ للاخوه و فكروا معي.
ماذا تفعل في حرب علي اكثر من جبهه؟ فرضا شرقا و غربا؟ هل تركز دفاعك المتطور شرقا و تترك الغرب مفتوح؟ ام ان حتي الانظمه المتقادمه لها اهداف تسقطها حتي اليوم؟

ولا اشغل مثلا اس 300 عشان اوقع حاجه ممكن اوقعها بسام2؟

بص يا برنس
انا يمكن اختلافي في جزئيه صغيره مع الاخوه. انا اري شخصيا و ربما اكون مخطئ ان من اهم مميزات الدفاع الجوي المصري هو اعتماده علي الشرقي و الغربي و المصري. الجديد منهم و القديم. اقول شئ للاخوه و فكروا معي.
ماذا تفعل في حرب علي اكثر من جبهه؟ فرضا شرقا و غربا؟ هل تركز دفاعك المتطور شرقا و تترك الغرب مفتوح؟ ام ان حتي الانظمه المتقادمه لها اهداف تسقطها حتي اليوم؟

ولا اشغل مثلا اس 300 عشان اوقع حاجه ممكن اوقعها بسام2؟
معاك بس لاتنسى شئ مهم ان عدوك ممكن يهاجم بطائرة حديثة اى مكان الحل حاول تغطى مدنك كلها بالحديث قدر الامكان كما ان لديك ببساطة البيتشورا2 ام افضل من طير الصباح البائس اللذى قد يسبب مشكلة لو عبرت منه طائرة قديمة حتى لضعف امكانياته

وضع المنظومة فى سيناء انتحار هكذا انت ستضعها تحت نيران مدافع عدوك وارجماتها الحل ضعها فى السويس او بورسعيد وغطى سيناء كلها
لو وضعتوها في السويس او بور سعيد
هل مدی الصواريخ ل الاس300 سوف يغطي اجزاء اسرائيل؟

معاك بس لاتنسى شئ مهم ان عدوك ممكن يهاجم بطائرة حديثة اى مكان الحل حاول تغطى مدنك كلها بالحديث قدر الامكان كما ان لديك ببساطة البيتشورا2 ام افضل من طير الصباح البائس اللذى قد يسبب مشكلة لو عبرت منه طائرة قديمة حتى لضعف امكانياته
تمام طب نتكلم بسيناريو اخر.
جبهات غربا و حنوبا. المتقدم منهم هجيبه بالباترويت جنوبا و الباقي هتسلي عليه بالقديم. ده برضوا من اقتصاد الحرب يا استاذنا. مهو الجديد برضو ليه تكاليف اعلي بمراحل من القديم.
يعني انا ايه يخليني اضرب صاروخ اس300 بالشيئ الفلاني و انا عندي صاروخ سام زي الفل و الاتنين هقوموا بنفس الغرض.

خللي بالك انا كل كلامي انه لو الهدف الاتنين يقدروا عليه يبقي الاحسن استخدام سام2 بدون تفكير. انما لو اهداف اخري يبقي علي حسب طبيعه التهديد و الله اعلم.

لو وضعتوها في السويس او بور سعيد
هل مدی الصواريخ ل الاس300 سوف يغطي اجزاء اسرائيل؟
في اي مدينه من مدن القناه تغطي اجزاء من اسرائيل لكن تتفاوت مساحات هذه الاجزاء.

جبهات غربا و حنوبا. المتقدم منهم هجيبه بالباترويت جنوبا و الباقي هتسلي عليه بالقديم. ده برضوا من اقتصاد الحرب يا استاذنا. مهو الجديد برضو ليه تكاليف اعلي بمراحل من القديم.
يعني انا ايه يخليني اضرب صاروخ اس300 بالشيئ الفلاني و انا عندي صاروخ سام زي الفل و الاتنين هقوموا بنفس الغرض.

خللي بالك انا كل كلامي انه لو الهدف الاتنين يقدروا عليه يبقي الاحسن استخدام سام2 بدون تفكير. انما لو اهداف اخري يبقي علي حسب طبيعه التهديد و الله اعلم.
يبقى العقل اغطى البلد كلها بالحديث واخلى القديم معاه لو الهدف ضعيف وممكن ضربه بالقديم خير وبركة الهدف رخم ولازم الحديث يبقى الحديث لاكن اضع اماكن لا يغطيها الا دفاع جوى من السبعينات يبقى انا كده بنتحر مش كده برضه ولا ايه

يبقى العقل اغطى البلد كلها بالحديث واخلى القديم معاه لو الهدف ضعيف وممكن ضربه بالقديم خير وبركة الهدف رخم ولازم الحديث يبقى الحديث لاكن اضع اماكن لا يغطيها الا دفاع جوى من السبعينات يبقى انا كده بنتحر مش كده برضه ولا ايه
انت كده جبت الزتونه و هو ده اللي انا قصدي عليه مفيش حاجه اسمها قديم يترمي في قديم و جديد شغالين جنبا الي جنب. دون التقصير في تغطيه شبر واحد من ارض مصر.

ياباشا بعض المنظومات القديمه يسهل تشويشها
مثلا دخلت الاف15 الراعم وهي في مدی صاروخ اس300 وسام
انت قلت خساره اطلق عليها اس300 عاوز اطلق السام عليها
واذا اطلقت السام الراعم طائره متطوره جدا وتستطيع ان تشوش علی السام

مافيه أخبار عن اسرائيل بمناسبة بيع الاس300 ل مصر

لا ترغب واشنطن أو إسرائيل في إثارة مشاكل حول نقل مروحيات روسية إضافية، حيث إن هناك إجماع عريض بأن جهود مكافحة الإرهاب في سيناء التي تضطلع بها مصر قد تستفيد كثيراً من مثل تلك المعدات. بيد أن هناك بنود على قائمة المشتريات المعلنة لمصر هي أكثر إثارة للجدل. على سبيل المثال، أفادت التقارير أن القاهرة تسعى للحصول على أنظمة دفاع جوي من موسكو - يحتمل أن تشمل صواريخ متطورة من نوع S-300 - وكذلك طائرات مقاتلة من طراز ميغ وأسلحة مضادة للدبابات من نوع كورنيت.
لقد مارست واشنطن وإسرائيل على مدار عقود ضغوطاً على روسيا لعدم نقلها صواريخ "إس 300" إلى إيران، خشية منها من أن تحول تلك القدرات المتطورة التي ستملكها طهران دون شن ضربة استباقية ضد مرافق الأسلحة النووية الإيرانية. وفي حرب لبنان 2006، قام «حزب الله» باستخدام صواريخ "كورنيت" التي تبرعت بها سوريا بفعالية كبيرة ضد المدرعات العسكرية الإسرائيلية. ومن الواضح أن مصر لا تشكل ذلك النوع من التهديد الذي تمثله كل من إيران و «حزب الله» - فقد أوفت القاهرة بالتزاماتها تجاه معاهدة السلام مع إسرائيل لأكثر من ثلاثة عقود. بيد أنه حال نقل هذه النظم المتطورة إلى مصر فإنها سوف تضعف الميزة العسكرية النوعية لإسرائيل. وفي ضوء سجل مصر الشائن في انتهاك "قانون الرقابة على صادرات الأسلحة الأمريكية"، فإن فكرة إمكانية إقامة فنيي طائرات "ميغ" الروس في نفس القواعد التي توجد بها طائرات "إف 16 إس" أمريكية الصنع لا تبعث على الثقة.

- معهد واشنطن -

هل الدفاع الصهيوني يغطي علی المطارات الحربيه المصريه؟

عودة
أعلى