غزو مصر للفضاء كامل -^-جديد

مشروع الفضاء المصرى يعطينا دفعه معنويه كبيره جدا ونتمنى ان تتم عمليات التصنيع المصريه لاول قمر صناعى بايدى مصريه قبل ما تتدخل اى دوله ويتم وقف المشروع زى مشاريع سابقه كانت هتنقل مصر نقله تانية ؛ ومشكور اخى على الموضوع الرائع جدا جدا جدا .

هذه خطوه اولي علي الطريق فكفانا تاخر عن الاخرين فمصر مكانتها عاليه ورفيعه وتستحق اكثر من ذلك

رد: غزو مصر للفضاء كامل -^-جديد

أنا بس عايز أعرف أى موضوع القمر المغربى لأنه مش داخل دماغى يعنى ,يعنى إذا كانت مصر ويدوبك لسه هاتبدأ السنه دى وفجأه كده بدون حس تلاقى قمر مغرب تصنيع 100% مغربى اريت بس المصادر والتاكيد

أنا بس عايز أعرف أى موضوع القمر المغربى لأنه مش داخل دماغى يعنى ,يعنى إذا كانت مصر ويدوبك لسه هاتبدأ السنه دى وفجأه كده بدون حس تلاقى قمر مغرب تصنيع 100% مغربى اريت بس المصادر والتاكيد
لا عليك اخي الاخوة المغاربة لا يفرقون بين التصنيع و التصميم لحد الان ليس هناك اي دولة عربية قادرة على تصنيع اقمار صناعية
الجزائر ايظا لها قمر صناعي للتصوير الطيفي لكن ليس صناعة 100ب100 جزائرية بل بمشاركة بريطانية في اطار نقل التكنلوجيا على العموم كل التوفيق لمصر و للعرب جميعا ان شاء الله
هذا رابط يتحدق عن القمر الصناعي الجزائري و تصميمه و امثلة عن الصور الطيفية الملتقطة بواسطة القمر الجزائري بالمناسبة هناط صورة طفية لمصر ملتقطة

مصر عارفة بتعمل اية كويس ومش محتاجة حد يعدل عليها

لقد توقف العمل بمشروع القمر الصناعى المصرى egypt sat 2 لعدة اسباب
منها خروج عدد من العلماء و المسئولين عن المشروع الى دول عربية وغربية طمعا فى الما ل
وتواطىء عدد من الوزراء على افشال المشروع
هذا ليس كلامى بل حديث لاحد المسئولين عن المشروع

المصدر
المصرى اليوم

بصراحة موضوع رائع جدا لني لا اعرف كيف نقود المنطقة في تكنولوجيا علوم الفضاء و نحن لم نطلق قمر صناعي بصواريخ مصرية و لم نصنع قمر مصري 100% حتي الان.

ربنا يوفقنا يارب ونصنع كل حاجه بايدنا ونرجع لمجدنا تاني .

هل نسيت يا أخي الكريم التجربة الفضائية السورية والرائد السوري محمد فارس

عودة
أعلى