الولايات المتحدة تختبر صاروخ جديد يونيو المقبل

ENG/MOHAMED

صقور الدفاع
إنضم
29 نوفمبر 2011
المشاركات
6,291
التفاعل
9,404 67 0
الدولة
Egypt
واشنطن (رويترز)


قالت الوكالة الأمريكية للدفاع الصاروخى إنها على ثقة من أنها وضعت يدها على السبب وراء فشل تجربة إطلاق صاروخ دفاعى فى يوليو عام 2013 وإنها تعمل على إصلاح أسطولها من الصواريخ الأرضية الاعتراضية بالكامل بحلول نهاية العام.

وقال مدير وكالة الدفاع الصاروخى الأميرال جيمس سايرينج لأعضاء من الكونجرس إن مسئولى الدفاع حددوا المشكلة وإنهم يستعدون فى يونيو القادم لإجراء تجربة جديدة للصاروخ الاعتراضى الذى يهدف لصد أى هجوم صاروخى محتمل من كوريا الشمالية أو إيران.

وتحدث سايرينج عن قيام عدد من الدول بتطوير سريع لصواريخها. وقال إن أولويته الكبرى على المدى القصير هى إجراء اختبار جديد لنظام الدفاع الصاروخى الاعتراضى الذى تديره شركة بوينج. ويشمل النظام "مركبة القتل" أو رأس حربى من إنتاج شركة رايثيون وصاروخا من إنتاج أوربيتال ساينسيز.
 
هناك سؤال في بالي منذ مدة صراحة و هو هل لدى امريكا القدرة على صد الصواريخ الروسية لا سامح الله اذا و قعت حرب بينهم ؟ و هنا اقصد الصواريخ الباليستية طبعا
 
هناك سؤال في بالي منذ مدة صراحة و هو هل لدى امريكا القدرة على صد الصواريخ الروسية لا سامح الله اذا و قعت حرب بينهم ؟ و هنا اقصد الصواريخ الباليستية طبعا

إتفرج على الفيديو ده
لمعلوماتك الانجليزى سهل
 
شغال والله
إضغط على السهم فى الشمال وسيعمل بمفرده
أولا شكرا على مجهودك المميز بالمنتدى
ثانيا الفيديو مش شغال لانه من الفيس بوك ممكن يكون من جروب علشان كدا مش شغال
ممكن تحطلنا اسم الفيديو واحنا ندور عليه
Video Unavailable
This video has either been removed from Facebook or is not visible due to privacy settings.
 
عودة
أعلى