تنوية هام! 

1- عدم ادراج اي محتوى حساس سواء ادراج مباشر او تضمين روابط خارجية

2- عدم اغراق الموضوع باخبار لا تعتمد على مصادر موثوقة

3- عدم المشاركات الجانبية والتراشق الشخصي والجدال الغير مفيد

سوف تتخذ الإدارة الإجراءات التي تعتمدها للتعامل مع المخالفين ولن تقبل باي التماس من اي عضو.

اضيف كمان يا قائد ان الراجل مركزة ووضعة مينفعش يكون موجود على الجبهة دة رتبة من 3 معاهم الاوامر النووية ومفاتيحها فكرة انك تودية للجبهة مش فاهمها وبالذات في الوقت الحالي لحرب بتدار بالريموت والشاشات ف فعلاً هيعمل اية هناك ؟
بالضبط رتبة تقيلة اوي انا حاسس بوتين بيخلص منهم بالطريقة .. اللي هوا جنرال مش عاجبه يبقى يروح الجبهة زي الجولاج كدا

بالنسبة للاوامر النووي متقلقش منظومة ال DEAD HAND حتتكفل بدا سواء اتمسك جنرال او اتقتل بوتين .. لو في ضرب نووي حيحصل يبقى حيحصل

بالضبط رتبة تقيلة اوي انا حاسس بوتين بيخلص منهم بالطريقة .. اللي هوا جنرال مش عاجبه يبقى يروح الجبهة زي الجولاج كدا

بالنسبة للاوامر النووي متقلقش منظومة ال DEAD HAND حتتكفل بدا سواء اتمسك جنرال او اتقتل بوتين .. لو في ضرب نووي حيحصل يبقى حيحصل

لا انا مش قلقان وعارف انها تسلسلية ومتشفرة وليها قواعد

انا باتكلم عن وزن الراجل زي ما قولت وكلامك صح دة مش قائد ميداني او رئيس عمليات دة رئيس اركان وقائد استراتيجي للتخطيط والمتابعة واخد القرارات ولازم يكون موجود في مكان مجهز وقادر انة يشوف ويتطلع على كل الامور في كل حتة ثانية بثانية علشان يقدر ياخد قرار سريع وصحيح في فيمتو ثانية

وفكرة انة يكون بيتخلص منة مبقتش بعيدة على الاطلاق كدة او بيعاقبة
صراحة موضوع محير كعادة الروس :giggle:

إصابة رئيس أركان الجيش الروسي بشظية في أوكرانيا​

ترجمة حصرية: أعلن وزير الشؤون الداخلية الروسي السابق، عن إصابة رئيس أركان الجيش الروسي "فاليري جيراسيموف" بشظية بعدما أرسله بوتين إلى أوكرانيا لضمان تحقيق النصر

وأصيب فاليري جيراسيموف، رئيس أركان الجيش الروسي، بجروح اليوم في إيزيوم بمنطقة خارفيف بأوكرانيا، والتي كانت مركز قتال عنيف منذ الغزو الروسي، بحسب ديلي ميل.

وأرسل بوتين "جيراسيموف" إلى المنطقة، لضمان تحقيق مساعيه بالاستيلاء على الأراضي في شرق أوكرانيا، وذلك بعد أن تخلى الجيش الروسي عن خططه للاستيلاء على كييف في نهاية مارس، حسبما كشف عدد من التقارير.

أصيب بشظية في الثلث العلوي من الساق

وأفاد مصدر روسي غير رسمي أن جيراسيموف أصيب بشظية في الثلث العلوي من الساق اليمنى دون كسر في العظام، لكن إصابته كانت شديدة.

وتم نقل جيراسيموف بعيدًا عن الخطوط الأمامية والعودة إلى روسيا للخضوع لمزيد من العلاج، مما يمثل هزيمة محرجة أخرى لقوات بوتين.

وجاءت إصابة رئيس الأركان بعد يوم واحد فقط من مقتل الجنرال الروسي أندريه سيمونوف، البالغ من العمر 55 عامًا، في خاركيف، وفقًا لما قاله مستشار الرئيس الأوكراني فولوديمير زيلينسكي.

معقول الروس بهذا الغباء ؟! أم أنها تصفية حسابات !

ليش مانقول ان الهجوم السريع على اوكرانيا هو بسبب مساعدة امريكا في صنع قنبلة نووية لصالح اوكرانيا ؟

مع 20 ضابط رفيع المستوى في بيئة عمليات متقدمة غير مستقرة اطلاقا بعد اعادة تمركز و انسحاب و فشل متواصل و استهداف داخلي في العمق و اغراق لاهم قطعة في البحر الاسود لا مش طبيعي و مش صح

اي روسي بيفكر حيبقى متاكد ان منظومته بالكامل مخترقة .. اقوم اطلع ب 20 قيادة مهمة للجبهة خبط لزق اهديهم نصر حيوي

ديان لما بيتحرك عارف انه في امان نسبي على عكس شارون و ادان في قيادة الثغرة دول ميدانيين ، اصل هيا غلطة و شكرا و عبد المنعم رياض استشهد بنفس الخطئ ايضا

و في النهاية حيعمل ايه على الجبهة مختلف ، الجيش الروسي محتاج تخطيط و كفاءات و امداد مش شو .. دا ليه وقته
انا اقصد أن طبيعى القادة يتحركوا إلى الجبهه فى حالة حدوث فشل فى تنفيذ المهام أو ان القوات على وشك الهزيمة ومن الطبيعى أنهم يعرضوا للقتل لانهم بيتحركوا فى أماكن قتال وأنه لازم طبعا ياخذوا أقصى درجات الحيطة والحذر فى تحركتهم لان لو القوات فاشله فى تحقيق المهام أو على وشك حدوث هزيمة والقائد قاعد فى غرفة العمليات فى العاصمه تبقى مهزلة وسبه فى جبينه وتؤخذ عليه

انا باتكلم عن وزن الراجل زي ما قولت وكلامك صح دة مش قائد ميداني او رئيس عمليات دة رئيس اركان وقائد استراتيجي للتخطيط والمتابعة واخد القرارات ولازم يكون موجود في مكان مجهز وقادر انة يشوف ويتطلع على كل الامور في كل حتة ثانية بثانية علشان يقدر ياخد قرار سريع وصحيح في فيمتو ثانية

عندك حق فعلا
الموضوع غريب علامات استفاهام غريبة على اداء الروس العسكري
اصل و بعدين دا انا لو في امريكا و ما كنت اخطط له ساضاعفه 5 مرات في نفس الوقت الآن منا طمعت الصراحة الموضوع ممكن و حيسهل عليا الصين بعدين

ورد أن الضربة الأوكرانية على المقر الروسي بالقرب من إيزيوم قتلت 20 ضابطا رفيع المستوى ، بما في ذلك قائد الحرب الإلكترونية الغربية الجنرال ماج سيمونوف ، ولكن أيضا جرح رئيس الأركان العامة جيراسيموف.

شبه توفيق عكاشه😁😁

ليش مانقول ان الهجوم السريع على اوكرانيا هو بسبب مساعدة امريكا في صنع قنبلة نووية لصالح اوكرانيا ؟

اصلا اوكرانيا كانت دوله نوويه و من قام بتجريدها من اسلحتها النوويه هي امريكا

انا اقصد أن طبيعى القادة يتحركوا إلى الجبهه فى حالة حدوث فشل فى تنفيذ المهام أو ان القوات على وشك الهزيمة ومن الطبيعى أنهم يعرضوا للقتل لانهم بيتحركوا فى أماكن قتال وأنه لازم طبعا ياخذوا أقصى درجات الحيطة والحذر فى تحركتهم لان لو القوات فاشله فى تحقيق المهام أو على وشك حدوث هزيمة والقائد قاعد فى غرفة العمليات فى العاصمه تبقى مهزلة وسبه فى جبينه وتؤخذ عليه
انا فاهمك بس قائد اركان الجيش الروسي حيعمل ايه على الجبهة المهتزة
عارف لو مركز عمليات متقدم مؤمن ماشي ممكن
بس هوا بنفسه في العراء نوعا ما ايه الفايده خصوصا ان منصبه رفيع جدا و سياسي

فشل القوات بسبب التخطيط السئ و الدعم المهول الغربي على الاقل لو وفر لقواته CAS محترم الوضع حيتعدل شوية ، يعني مثلا ارين روميل كان بيقود قواته بس مكنش بيسوق من مقدمة فرقته في وش العدو و لا منتوجمري و ماكارثر و لا باتون

شوف كل حاجة واردة اليومين دول قبل مدة صدر تقرير ان الاستخبارات الغربية تعلب باعصاب بوتين حرفيا لدفعه لاتخاذ قرارات تسهم في استنزاف جيشه اكثر ولا استبعد انهم جعلوه يشك با ابنتيه وكل من يحيط به دة اخرة اللعب مع الكبار

ورد أن الضربة الأوكرانية على المقر الروسي بالقرب من إيزيوم قتلت 20 ضابطا رفيع المستوى ، بما في ذلك قائد الحرب الإلكترونية الغربية الجنرال ماج سيمونوف ، ولكن أيضا جرح رئيس الأركان العامة جيراسيموف.

قمة المتعة الان و هذه نتيجة اللعب مع الغرب

قال مساعد رئيس الشيشان أبتا علاء الدينوف إنه لن يرفض الاحتفال بعيد الفطر في كييف في مكتب فلاديمير زيلينسكي لكن حتى الآن هناك عدد من المهام في المقدمة في دونباس.

سيشارك أكثر من 3000 فرد من قوات العمليات التابعة لحلف الناتو في التدريبات الرئيسية للقوات الخاصة الأوروبية والتي ستجرى في الفترة من 2 إلى 13 مايو بالتوازي مع مناورات الاستجابة السريعة.

كيف لقذيفة مثل هذه أن تدمر دبابة ؟!

هي اساساً معمولة للدبابات ( ورث الاتحاد السوفيتي) بل كمان الاوكران طوروها كنت اتكلمت هنا عنها
اوك بس يحسبلهم بكل امانة انهم بيستخدموها بفاعلية وطوروا القنابل المضادة للدبابات القديم السوفيتية ( RKG3 ) وعملوا عليها تعديل واصبحت ( RKG1600 ) مجهزة علشان تستخدم بارخص طائرات درون تجارية وتكون سلاح مدمر لدبابة وعربات مدرعة مفروض انها ضد الكلام دة في العصر الحديث على الاقل ..بكل صراحة شئ كرييتف ويستحق الاعجاب ... وعلى فكرة دة يعتبر ارخص سلاح فعال في الحرب وصدقني الروس لو كانوا ركزوا في الدرونات الحرب دي كانت هتفرق معاهم جداً ....السؤال المهم بقى ازاي الرادارات الروسية واجهزة الاستكشاف والدفاع الجوي مش قادرة تأمن تجمع اليات وعربات بالشكل دة وتبقى عرضة للاستهداف حتى من درونات تجارية بالبساطة دي!

بكرة ذكرى مذبحة اوديسا اللي حابب يشوف الناس عملوا فيهم اية في افلام +18 موجودة على الويب كتير

تنوية هام! 

1- عدم ادراج اي محتوى حساس سواء ادراج مباشر او تضمين روابط خارجية

2- عدم اغراق الموضوع باخبار لا تعتمد على مصادر موثوقة

3- عدم المشاركات الجانبية والتراشق الشخصي والجدال الغير مفيد

سوف تتخذ الإدارة الإجراءات التي تعتمدها للتعامل مع المخالفين ولن تقبل باي التماس من اي عضو.

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى