تنوية هام! 

1- عدم ادراج اي محتوى حساس سواء ادراج مباشر او تضمين روابط خارجية

2- عدم اغراق الموضوع باخبار لا تعتمد على مصادر موثوقة

3- عدم المشاركات الجانبية والتراشق الشخصي والجدال الغير مفيد

سوف تتخذ الإدارة الإجراءات التي تعتمدها للتعامل مع المخالفين ولن تقبل باي التماس من اي عضو.

انا ما لمحتش جيراسيموف رئيس الاركان الروسي النهاردة في الاحتفالات

حد شافة ؟

القوات الروسيه تقضي على المواطن الهولندي رون فوغيلار في منطقة خاركوف البالغ من العمر 55 عامًا.

🇺🇸 البنتاغون يمنح أوكرانيا صواريخ موجهة بالليزر عالية الدقة

‏ - واشنطن بوست.

أقام الأوكرانيون قاعدة في الاحياء السكنيه ولكن تم اكتشافهم والقضاء عليهم.

معلش كنت بتغدى
  • ياعزيزي انت لية مقتنع او لية محسسني ان الروس خدوا الجزء الشرقي والجنوبي كلة ؟ ايوة الكلام دة لو روسيا خدت الدونباس الاول واحكمت السيطرة على الخط اللي من تشرينيف لغاية الناحية التانية نيكولاييف وخيرسون مروروا ً على خط كييف لتحت كل دة لحد روسيا
  • انما انا باكلمك على ( الجانب ) اللي فية الروس حالياً .... على الواقع اللي موجود
  • انا قولت قبل كدة لو روسيا خدت الدونباس كلها هيبقى نصر استراتيجي وكتبت لية بالتفصيل وتقسيم الثروات فيها كلة بالنسب واهميتها بالضبط
  • بس هي روسيا مخدتش الدونباس كلها حتى علشان نتكلم في الجنوب الشرقي كلة .... لسة هو في نصر واضح في 3 او اربع مدن او 5 مدن والباقي بتروح وبتيجي وبيحصل فيها تطورات كل يوم
دي المناطق اللي واقفين عليها الروس حالياً على الارض

مشاهدة المرفق 481376

النقطة الاخيرة انا مش فاهم ازاي انت متخيل او حد متخيل ان روسيا او بيلاروسيا تقدر تدخل بولندا عضو الناتو كدة بالسهولة دي
دة لو الدنيا باظت خالص يعني اوي ممكن تلاقي صاروخ يضرب اة دي ممكن ...وساعتها هتبقى حرب عالمية ثالثة نووية رسمية
انما دخول بري ومن عن طريق بيلاروسيا مش فاهمها دي خالص ولا هاشتريها
بالهنا ان شاء الله..عزيزى هو انا كتبت امته ان الروس اكتسحوا وخلصوا؟ احنا بنحلل كهواه مجرى الامور حسب المتاح ولا كتبت ولا حتى كلامى يوحى انهم خلاص خدوا الى عايزينوا والا اساسا كنا كتبنا انتصروا ولا ايه!
بنقول الى ممكن يحصل ومدخلتش حتى فى تفاصيل انهم على ارض الواقع اقتربوا او لا!
انا الى حقيقة مش فاهم انت قريت ردى ازاى بوضح على هرتله الروس او الغرب ان لازم الروس يوصلوا لحدود اوكرانيا وبولندا وبوضح ان دى هرتله اساسا لانهم واصلين من بيلاروسيا ككسر طوق خنق للروس!
قيمة الشرق والجنوب اساسا كان رد على نقطة توضيحك انهم ربع قيمة الاوكران فقط!

يعنى وضحنا اكتر من مرة ان فى فعلا قصور للروس وان اساسا دى حرب صعبه اساسا دولة مقابل دوله.
لكن محاولة تعظيم بعض العمليات الاوكرانيه واكنها خرقاء ولا فى لعبه قتاليه دا اساسا منافى للواقع .
فريق اما مع الروايه الغربيه الى اساسا لن يسمحوا حتى لو كسب الروس بالانتصار (اعلاميا).
يا اما فريق مع غزو المريخ الروسى !

اين هذه العلامات؟

وجهة نظرهم حسب المقال البقع اللي في جسم السفينة او اللون بتاع الدهان هتلاحظ متغير عن اللي قدامها

يعنى مثلا مقلناش يلا نقاش علمى صح
ما هى اوكرانيا وما هى قدرات الجيش الاوكرانى واجمالى الدعم الغربى ومقلناش مثلا كام نسبة تحقيق اصابه وكم نسبة فشل بين دفاع جوى روسى وصواريخ وطائرات اوكرانية. كم نسبة عدد الخسائر للطرفين كاحتمال واقعى . ما هى دقة الذخائر المستخدمة مثلا لكل ١٠ صواريخ كم نسبة الفشل للطرفين بلا بلا بلا ...
فاحنا سيبنا كل دا وقلنا نحلل كاستراتيجيات على الى ممكن يتحقق

بالهنا ان شاء الله..عزيزى هو انا كتبت امته ان الروس اكتسحوا وخلصوا؟ احنا بنحلل كهواه مجرى الامور حسب المتاح ولا كتبت ولا حتى كلامى يوحى انهم خلاص خدوا الى عايزينوا والا اساسا كنا كتبنا انتصروا ولا ايه!
بنقول الى ممكن يحصل ومدخلتش حتى فى تفاصيل انهم على ارض الواقع اقتربوا او لا!
انا الى حقيقة مش فاهم انت قريت ردى ازاى بوضح على هرتله الروس او الغرب ان لازم الروس يوصلوا لحدود اوكرانيا وبولندا وبوضح ان دى هرتله اساسا لانهم واصلين من بيلاروسيا ككسر طوق خنق للروس!
قيمة الشرق والجنوب اساسا كان رد على نقطة توضيحك انهم ربع قيمة الاوكران فقط!

الله يهنيك

انت اللي قولت انهم انتهوا كدولة وفقدوا اهم مواردهم والسواحل
رديت عليك انا قولتلك لا هما خسروا اوديسا لسة وان الجانب اللي فية الروس على الارض فعلي حوالي 20 فقط

مع العلم انك وصفت كلمة اهم الموارد دي انها الجزء الشرقي والجنوبي الاوكراني كما موجود في الاقتباس
ورديت عليك قولتلك انهم مخدوش الجزء الشرقي الجنوبي ولا حتى الدونباس لسة اصلاً

كدولة انتهت عموما بخسارة اهم ما يميزها من موارد وساحل .

اهم ما فى اوكرانيا الشرقى والجنوبى ركائز لاهم الموارد الطبيعية بأوكرانيا.وركائز الصناعات اساسا بيها مبنيه عليها .

وانت اللي قولت بولندا والناتو مهددين بالاختراق الروسي من بولندا
مع العلم بولندا والناتو اصبح مهدد اساسا بالاختراق الروسى من بلاروسيا

ولما قولتلك وضحها علشان كنت عارف انها مش مضبوطة رجعت قولتلي دة بلا بلا
ولما قولتلك ان اوديسا متحسمتش رجعت قولتلي اة متحسمتش مع انك في الاول قولت الدولة انتهت وخسرت اهم مواردها وسواحلها
نقطة اوديسا لا محسمتهاش لسبب ان بدون اوديسا مفيش اتفاقيات غالبا هتم فمتفق معاك فى دا لكن الشريط لاوديسا مش دا الى اقصدوا اقصد مرفقات نهر دنيبرو وبحر اازوف .

بخصوص نقطة بيلاروسيا لان فى كلام ان الروس محتاجين يوصلوا للحدود البولنديه بلا بلا فدا اساسا كراى اعتبروا كيد سياسى زى اغلب التصريحات لانهم اساسا وصلوا من خلال بيلاروسيا

عموماً انا فهمت وجهة نظرك واتبسطت بالحوار معاك

تحياتي

الله يهنيك
حبيبى تسلم.
انت اللي قولت انهم انتهوا كدولة وفقدوا اهم مواردهم والسواحل
رديت عليك انا قولتلك لا هما خسروا اوديسا لسة وان الجانب اللي فية الروس على الارض فعلي حوالي 20 فقط

هما انتهوا كدولة فعلا! دولة مستباحه ضربات فى كل مكان نصف شعبها مهجر داخلى وخارجى اقتصاد مدمر بنيه تحتيه مدمرة جيش شبة نظامى خسروا اساسا الساحل الرئيسى ازوف وتبعات دنيبرو ! دا حقائق لكن الاحتمال هل هيسيطروا على باقى الشرق او لا دا الى بنقول هل وممكن وقد يكون
مع العلم انك وصفت كلمة اهم الموارد دي انها الجزء الشرقي والجنوبي الاوكراني كما موجود في الاقتباس
ورديت عليك قولتلك انهم مخدوش الجزء الشرقي الجنوبي ولا حتى الدونباس لسة اصلاً

مهو دا الى بنتكلم فيه جزء اساسا محتل وجزء بيه حرب دا اساسا الى لسة بسببوا الحرب دايرة! مين هياكد شئ يعتبر بيه انتهاء الحرب ولسة شغال!

وانت اللي قولت بولندا والناتو مهددين بالاختراق الروسي من بولندا

ولما قولتلك وضحها علشان كنت عارف انها مش مضبوطة رجعت قولتلي دة بلا بلا

ولما قولتلك ان اوديسا متحسمتش رجعت قولتلي اة متحسمتش مع انك في الاول قولت الدولة انتهت وخسرت اهم مواردها وسواحلها

دا كلام فى راى شبة مكرر تم الرد عليه فى الاقتباس دا والى قبليهم

عموماً انا فهمت وجهة نظرك واتبسطت بالحوار معاك

العفو

المهم في حكاية ظريفة بتدلل على ان رواية الروس لموسكفا فيها حاجة غلط ومش مضبوطة
دة تقرير من راديو اوروبا بيتكلم عن واحد من البحارة ظهر في الفيديو مفروض انة رجع ونجا
لكن والدتة وقرايبة عملوا مقابلة وبيقولوا انة لم يعود وتم ابلاغهم الاول انة نجا وبعدين رجع نائب قائد السفينة اتصل بلغها انة غرق مما يوحي بان الفيديو دة كان قبل الغرق وليس بعدة

انا ما لمحتش جيراسيموف رئيس الاركان الروسي النهاردة في الاحتفالات

حد شافة ؟
نقطة مهمة صراحة

اعتقد انه صاحب فضيحة الجيش الروسي الان، لا غرابة انه قد يكون في الخطوط الامامية

الدول الاوروبيه بدأت تشعر بتكلفة اللاجئين

لا يزال القادم احلى

تضخم لا يمكن التحكم به
لاجئين جدد يتنافسون حول الوظائف و المساعدات
ارتفاع البطالة لدى الالمان
صعود تيار ضد اوكرانيا

الفائز الاكبر هي امريكا و بريطانيا

عصفورين بحجرة واحدة، اوروبا تعود لرشدها تحت قيادة امريكا، و استنزاف لروسيا خارج اراضيها

كنت سألت النهاردة على رئيس الاركان حد شافة في العرض !

برضة في ملحوظة بتاعة موضوع طائرة يوم القيامة اللي النهاردة ماشتركتش في العرض وقالوا ان دة بسبب سوء الاحوال الجوية مع ان الشمس كانت طالعة والجو في موسكو زي الفل وغير كدة كمان ان الطائرة كما يقال مفروض مهيئة تشتغل في اسوء ظروف ممكن تحدث في العالم مش في الاحوال الجوية السيئة يعني اللي مفروض انها تعمل فيها بشكل عادي خالص واللي هو مكنش في ظروف جوية سيئة اصلاً :giggle:

هذه الحرب اثبتت أن النووي والقوة العسكرية لا شيء أمام أمريكا وإسرائيل والناتو حيث روسيا تعاني من العقوبات وتعيش عزلة دولية

تنوية هام! 

1- عدم ادراج اي محتوى حساس سواء ادراج مباشر او تضمين روابط خارجية

2- عدم اغراق الموضوع باخبار لا تعتمد على مصادر موثوقة

3- عدم المشاركات الجانبية والتراشق الشخصي والجدال الغير مفيد

سوف تتخذ الإدارة الإجراءات التي تعتمدها للتعامل مع المخالفين ولن تقبل باي التماس من اي عضو.

عودة
أعلى