القناصات المصريه

احمد

عضو
التفاعل
2,193 2 0
سؤال هل مصر تصنع قناصات وان كانت تصنع فما هى وما جودتها وشكرا

اخى اعتقد ان ال M14 بندقيه اليه كان يسلح بها الجيش الامريكى فى بدايه حرب فيتنام واستبدلت بM16
ام انا مخطأ

اخى اعتقد ان ال M14 بندقيه اليه كان يسلح بها الجيش الامريكى فى بدايه حرب فيتنام واستبدلت بM16
ام انا مخطأ
اللى اعرفه انها تصنع لاكن لا اعرف الاسم بالضبط

ام انا مخطأ

M14 قناصه ماذالت مستخدمه الى لانها تعتبر من افضل البنادق القنص النصف اتوماتيكيه........يوجد منها نسخه حديثه ويطلق عليها
Mk 14 Enhanced Battle Rifle...

وهذه صور لها....

اما M14 الاصليه وتلك صوره لها....

ماذالت تستخدم فيما يزيد عن 25 دوله اما بنفس شكلها او بأضافه بعض التعديلات عليها...

اما مصر فلا تستخدمها...

على ما اعتقد ان مصر تصنع M24 ولكن لا امتلك دليل على هذا...ولكن عندما نجد ان مصر فى الغالب تصنع برخصه 90% من الاسلحه الخفيفه والثقيله التى يحملها الجنود اذا فأظن انها تصنع فى مصر حصوصا وانها منتشره بشكل كبير فى الجيش وتعتبر القناصه الاساسيه للجيش المصرى...والله اعلم...

M14 قناصه ماذالت مستخدمه الى لانها تعتبر من افضل البنادق القنص النصف اتوماتيكيه........يوجد منها نسخه حديثه ويطلق عليها

وهذه صور لها....

ماذالت تستخدم فيما يزيد عن 25 دوله اما بنفس شكلها او بأضافه بعض التعديلات عليها...

اما مصر فلا تستخدمها...

على ما اعتقد ان مصر تصنع M24 ولكن لا امتلك دليل على هذا...ولكن عندما نجد ان مصر فى الغالب تصنع برخصه 90% من الاسلحه الخفيفه والثقيله التى يحملها الجنود اذا فأظن انها تصنع فى مصر حصوصا وانها منتشره بشكل كبير فى الجيش وتعتبر القناصه الاساسيه للجيش المصرى...والله اعلم...
اخى MAXPAYNEانا كنت اقصد الاصليه فى الحقيقه لم اكن اعلم ان هناك قناصه تحمل نفس السم

اخى MAXPAYNEانا كنت اقصد الاصليه فى الحقيقه لم اكن اعلم ان هناك قناصه تحمل نفس السم

هيا نفس البندقيه.....

ولكن مع دخول البندقيه M16 تم تحويل M14 الى بندقيه قنص......

تقوم بتصنيع البندقية القناصة SVD في المصنع 54 بتعديلات

قرأت سابقا ان مصر تصنع قطعة 12.7 اسمها المعادي
ولا ادري صحة الامر
في بنادق القنص خصوصا الامر يحتاج دقة عالية في الصناعة لان بنادق القنص بدون دقة مجرد خردة.

وهذه صور لها....

اما مصر فلا تستخدمها...

هل مصر تصنع مثل هذه البنادق ؟؟؟؟؟

قناصة المصرية " معادي جريفين " بتنتج بالتعاون بين شركة معادي و جريفين الامريكية
من اقوي القناصات علي مستوي العالم و لو قناص محترف استخدمها ف هو يقدر بيها يصيب مركبات و يعطلها او يقوم بتعطيل هليكيوبتر اذا صابها ف محركها او ف اماكن تسبب عطلها و تجبرها علي الانسحاب من المعركة ولكن لا يفجرها
دة بسبب قوة القناصة و كبر الرصاصة .. جدير بالذكر ان عيار القناصة هو 50.bmg
attachment.php

عودة
أعلى