تطورات الساحة الفلسطينية ( متابعة مستمره ) #منتدى_الدفاع_العربي

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.

هههههههههههه
ده انتا لو المتحدث الرسمي باسم القوات المسلحه الاسرائيليه
( مش هتعمل كده يا رجل )
بس حلو
ليكن رأي وليكن الرأي الاخر
هو راي واحد بس الفيديوهات ده صدقني مفيدة جدا

فيديو دعائي للجيش الاسرائيلي يوضح كيف ان حماس تستخدم البني التحتية المدنية لتنفيذ هجماتها لعلمها ان اسرائيل لا تريد استهداف مناطق مدنية
و يوضح ان حماس تخفي الاسلحة تحت المساجد و المستشفيات و المدارس

الفيديوهات توضح طبيعة الصراع و كيف يفكر الاسرائيلييون و العالم الغربي بالفلسطنيين و العرب و كيف تفكر حماس نفسها

الفيديوهات توضح طبيعة الصراع و كيف يفكر الاسرائيلييون و العالم الغربي بالفلسطنيين و العرب و كيف تفكر حماس نفسها
هتخليني اهرب من المنتدي ده والله
الي انتا بتعمله ده كانه
( خنجر في ظهر المقاومة )
للاسف انا اول لما علمت انك عندك 90 سنة
قررت اني لا ادخل معك في مناقشة نهائيا
لااني انا عارف عقليتك وطريقة تفكيرك وعمرنا ما هنتلاقي ولا هيبقي في شيئ مشترك بنا
بس حابب اقولك اتقي الله
في ناس من المقاومه ومن غزه بيتابعوا الموضوع ده عن قرب
فقط لا تكون خنجر في ظهروهم
فلتقل خيرا لو لتصمت
شكرا

زي فيديو قتل عناصر الكوماندوس الخمسة في زيكيم قالت حماس ان الفيديو الاسرائيلي مفبرك و مفيش اي دليل علي ده

هتخليني اهرب من المنتدي ده والله
الي انتا بتعمله ده كانه
( خنجر في ظهر المقاومة )
للاسف انا اول لما علمت انك عندك 90 سنة
قررت اني لا ادخل معك في مناقشة نهائيا
لااني انا عارف عقليتك وطريقة تفكيرك وعمرنا ما هنتلاقي ولا هيبقي في شيئ مشترك بنا
بس حابب اقولك اتقي الله
في ناس من المقاومه ومن غزه بيتابعوا الموضوع ده عن قرب
فقط لا تكون خنجر في ظهروهم
فلتقل خيرا لو لتصمت
شكرا
هو انت لما تتفرج علي فيديوهات عدوك و اللي بيقوله عدوك و اللي بيفتخر بيه عدوك ده يضرك في ايه العكس صحيح مش يمكن انت بنفسك توصل للحقيقة

و الله انا فاكر زمان كانوا يعدوا يقوللنا ان اسرائيل ده عبارة عن خرابه و ان اطفال الشوارع منتشرة فيها و الفقر و الجريمة منتشرة طلع ان الكلام ده عندنا احنا مش عندهم هما و فوجئت بمدي التقدم اللي وصله ليه

و الله انا فاكر زمان كانوا يعدوا يقوللنا ان اسرائيل ده عبارة عن خرابه و ان اطفال الشوارع منتشرة فيها و الفقر و الجريمة منتشرة طلع ان الكلام ده عندنا احنا مش عندهم هما و فوجئت بمدي التقدم اللي وصله ليه
طب ما تشد تذكره علي هناك
:rolleyes:
ما كل هذا بسبب الطغاه والحكام الفسدة الي انتا بؤيدهم
وعلي فكره مش هكلم معاك تاني
اعمل الي انتا عايزه
يارب تتحشر مع الي بتحبه ياااااااااااارب

و حماس فعلا طلعت كذا خبر وثبت انه كدب طبعا هي تفعل ذلك في اطار الحرب الاعلامية والنفسية لكن هناك من العرب من يصدق هذه الاخبار و ينقلها علي انها حقيقة مؤكدة

للاسف كل الصواريخ التي اطلقتها حماس وزنها الحربي لا يعادل حمولة ف16 في طلعة واحدة والكل مع الجزيرة يطبل ولكن تطبيلهم لن يشفي الاطفال الذين تشوهوا ولن يعييد حياة الكثير من الابرياء قتلوا بسبب صواريخ تبلغ شمال اسرائيل ولا تستطيع جرح احد بسبب ضعف راسها الحربي والكثير يستغل الوضع لتخوين الدول العربية حول فلسطين لتهييج الاوضاع في داخلها بحجة ان حماس هي من يقاوم ويحارب ..مع ان ايران وقطر وتركيا واسرائيل وامريكا يعرفون ان صواريخ حماس احتمال ان تقتل اسرائيلي هوى احتمال 1/1000 واسرائيل تعرف ان ايران لن تعطي حماس شيء يلحق ضرر بها لان ايران تعرف انها لو فعلت ستندم كثير وهكذا حماس هي العوبة بيد ايران وقطر وتركيا عن حسن نية طبعا بعتقادهم ان هذا جهاد

زي الفيديو ده قناة الجزيرة ذاعته علي انه اسرائيلي اراد ان يصدم طفل فلسطيني

بغض النظر عن المستهدف او المكتوب في الفيديو

طب ما تشد تذكره علي هناك
:rolleyes:
ما كل هذا بسبب الطغاه والحكام الفسدة الي انتا بؤيدهم
وعلي فكره مش هكلم معاك تاني
اعمل الي انتا عايزه
يارب تتحشر مع الي بتحبه ياااااااااااارب
لا انا بحب بلدي

للاسف كل الصواريخ التي اطلقتها حماس وزنها الحربي لا يعادل حمولة ف16 في طلعة واحدة والكل مع الجزيرة يطبل ولكن تطبيلهم لن يشفي الاطفال الذين تشوهوا ولن يعييد حياة الكثير من الابرياء قتلوا بسبب صواريخ تبلغ شمال اسرائيل ولا تستطيع جرح احد بسبب ضعف راسها الحربي والكثير يستغل الوضع لتخوين الدول العربية حول فلسطين لتهييج الاوضاع في داخلها بحجة ان حماس هي من يقاوم ويحارب ..مع ان ايران وقطر وتركيا واسرائيل وامريكا يعرفون ان صواريخ حماس احتمال ان تقتل اسرائيلي هوى احتمال 1/1000
زي فيديو قصف تل ابيب يكبرون الله اكبر قصفنا تل ابيب ماشي حلو ايه الضرر اللي وقع علي تل ابيب لا شيء بعدها الطيران الاسرائيلي يقصف هدفين واربعه و يقتل معاهم 15 واحد

الاسرائيليين نفسهم مش مصدقين ازاي حماس تضحي بالمواطينين في غزة بهذه الطريقة ومش هما بس لا العالم الغربي كذلك

بغض النظر عن نظرتنا لحماس هي معركة تتم ويسقط ضحايا ومطلوب الدعم وايقاف الحرب على غزة بأفضل الشروط لغزة

السلام عليكم الاخوه اللى بتتكلم عن المقاومه فى غزه بالسلب او الايجاب عندى سؤال
ايه هى الطريقه لوقف الاعتدائات الاسرائيليه اليوميه على القطاع بسب او بدون سبب من البر او البحر
كم فلسطينى قتلتهم اسرائيل فى اوقات التهدئه
ماذا قدمت لهم المفاوضات المستمره
ماذا لو تركت المقاومه السلاح
حقيقه لا ينكرها احد ان اسرائيل قويه وهذا ايضا جعل المقاومه قويه حقا لا توجد نسبه وتناسب ولكن ان شاء الله فى القريب سوف توجد هذه النسبه
واخيرا اللهم انصر اهلنا فى غزه وصبرهم وسدد رميهم وخذل عدوهم

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى