الكونغرس يقترب من إنهاء تجميد المساعدات لمصر

1.5 مليار دولار لمصر في الموازنة الأميركية الجديدة
قانون الموازنة سيصوت عليه خلال أيام ويلزم الإدارة بتوضيح استراتيجيتها تجاه القاهرة

و ايه ؟ كمل الصفقات يا ريس
الميج -29 ؟ طب السو-30 ؟ طب اس اس 25 ؟

ما علينا عشان مندخلش في حوار تاني
انتا لو كنت كملت كلامي هتفهم برضو أني قولت لحد كبير .. علي فكرة عليك 4 غلطات كده من ايام موضوع حصار غزة و اللي اتشال من مين الله أعلم.. عيبك انك مش بتكمل قراية

هيه يلا السلامه ... نعيد تاني ... أنا هاوي بالنهاية ...ضابط طبيب اه لكن برضك السلاح بتاع اصحابه لكن عندي هامش معلومة ضيق جدا

أما يجي واحد زي حضرتك يوصف جيش نظامي كبير زي الجيش المصري بأنه سوات على كبير ويشبه بالعراق تحديدا يبقى نقوله حتى واحنا هواه انته مابتفهمش وكما ده رد فيه حبة غل صغيرين كده .

ليه ...؟

اختلافك السياسي خلاك تشوف جيش 4 ف م/د انه سوات كبير شويه بالمناسبة هي الكلمة مش عيب بس لو وافقتك عليها تتمادى لأنه بالنهاية بالتعريف الحرفي للجيوش جيش نظامي

أما غلطات غزة بقى ومش غزة زي ما بعيد عليك أنا مش بقول كلام منزل والموضوع سهل جدا بعملية الإعتذار عن اي خطأ لو ارتأيته خطأ

الصفقات بقى وسكتها والقصه دي مش محلنا لأنه استراتيجية تسلح بتعتمد خط معين مهما كان مصدره

قلنا مناورات تقول بهارات لزوم الشو ... عاذرك كنت تعالى احضر معايا مش روع من 4 شهور علشان تعرف انه بهارات برضك عاذرك

بس الله يرضى عليك ماتغلطش في الجيش المؤمن اللي السيسي قائده أول من أدخل الصلاة فيه وكان وزير دفاع بنكهة الثورة وعقلية هندسية فذه زي ما قال صاحب الجمل الطويلة

القراية ... انا مش استنى اقرى بقيت الكلام بعد سوات كبيرة دي

بريداتور بقى و مش عارف ايه وايه وايه لأن كلمة دي زي ماتيجي امبارح تحديدا يوم 14 يناير وتقول سخط شعبي على الإنقلاب

وأنا مصدقك

ده واحد من الساخطين على الإنقلاب

هيه يلا السلامه ... نعيد تاني ... أنا هاوي بالنهاية ...ضابط طبيب اه لكن برضك السلاح بتاع اصحابه لكن عندي هامش معلومة ضيق جدا

أما يجي واحد زي حضرتك يوصف جيش نظامي كبير زي الجيش المصري بأنه سوات على كبير ويشبه بالعراق تحديدا يبقى نقوله حتى واحنا هواه انته مابتفهمش وكما ده رد فيه حبة غل صغيرين كده .

ليه ...؟

اختلافك السياسي خلاك تشوف جيش 4 ف م/د انه سوات كبير شويه بالمناسبة هي الكلمة مش عيب بس لو وافقتك عليها تتمادى لأنه بالنهاية بالتعريف الحرفي للجيوش جيش نظامي

أما غلطات غزة بقى ومش غزة زي ما بعيد عليك أنا مش بقول كلام منزل والموضوع سهل جدا بعملية الإعتذار عن اي خطأ لو ارتأيته خطأ

الصفقات بقى وسكتها والقصه دي مش محلنا لأنه استراتيجية تسلح بتعتمد خط معين مهما كان مصدره

قلنا مناورات تقول بهارات لزوم الشو ... عاذرك كنت تعالى احضر معايا مش روع من 4 شهور علشان تعرف انه بهارات برضك عاذرك

بس الله يرضى عليك ماتغلطش في الجيش المؤمن اللي السيسي قائده أول من أدخل الصلاة فيه وكان وزير دفاع بنكهة الثورة وعقلية هندسية فذه زي ما قال صاحب الجمل الطويلة

القراية ... انا مش استنى اقرى بقيت الكلام بعد سوات كبيرة دي

بريداتور بقى و مش عارف ايه وايه وايه لأن كلمة دي زي ماتيجي امبارح تحديدا يوم 14 يناير وتقول سخط شعبي على الإنقلاب

وأنا مصدقك

ده واحد من الساخطين على الإنقلاب

أعصابك يا دكتور
مهما قلت لن تتغير طريقة تفكيرهم
و صدقنى أنا وجدت إن أفضل شىء
هو عدم الرد على كارهى الجيش

تعليقك كان ممكن توفره لحين ورود ليستة الصفقات الجديدة مع الأمريكان ساعتها كان ممكن يكون لك منطق تتكلم بيه

1- تخفيف او زوال السخط الشعبي علي الأنقلاب و زوال المظاهرات ضده يعطي شرعية للنظام القائم و القادم و بالتالي استئناف المساعدات

أولا من خلال متابعة أمس فقط الضغط الأمريكي ليس باتجاه شرعية مرسي ولا غيره هو مرتبط بالتغير الدرامي للأوضاع في مصر وإعادة تنظيم هيكل البلاد بعيدا عن المسميات الفارغة المغلفة لعملية تهاوي بلدان المنطقة مثل كلمة ديموقراطية وما شابه
واعتقد أن زوال المعونة لم يمنع عملية التدريب الجوي المكثف بالجدول المعتاد سنويا دون النظر لعملية قطع الغيار والإستهلاك الفني لمعدات صار هناك نوع عقوبة عليها
واعتقد أن الجيش وان كان تسليحه أمريكي وعلاقاته متوترة مع الأمريكان فالتأثير الأمريكي بالقرار لن يكون بالقوة المتخيلة لكي يجبر القائمين في مصر على تغيير مواقفهم ودائما ننظر لمن غير موقفه لنعرف كيف تسير الأمور

وطبعا سيادتك لو تابعت أول رد ليا قلت راجعين تاني كده كده مع الأمريكان ... مسألة وقت وترتيب ونقطة نظام فقط

التقارب المصري الروسي و المصري الصيني كاجراء ضد التدخل الأمريكي و استبعده حاليا ( مفيش حد عاقل هنا يفكر يستغني عن الولايات المتحدة مررره واحدة لأن معظم اجهزة الجيش و معداته امريكية و باتالي قطع الغيار مش هتكون متوفرة) طبعا شوية المحللين العباقرة اللي بيطلعو و يقولو نريد قطع العلاقات مع الولايات المتحدة لا حرج عليهم.

دي ماختلفش معاك فيها طبعا وكلامك سليم جدا والدليل ان بوتين لم يأتي مصر ليس كما يفسر البعض اعترافا منه بأن النظلم في مصر غير شرعي لكن مجيئه كان يرتبط بتحول جذري لمصر شرقا ولكن هذا لم يحدث

تحول زي ده محتاج بالعسكرية كده ... حوالي 15 مليار سلاح + تأمين روسي ليك مدة تسلم معداتك حتى عبر ترسية اسطول لهم عندنا بخلاف كواليس ترتيب المنطقة وممكن تصبح الصبح تلاقي نفسك بتتقايض بايران

اما التقارب مع الروس فهو لم يعدو اكثر من صفقات استكمال بند تسلح سابق ولا وجد صفقات تكسر ميزان القوى وتغير لهجة التعامل مع الأمريكان والحياء الى طبقة أكثر صلابة

ضغط اللوبي الصهيوني و اسرائيل علي الولايات المتحدة كنوع من التوافق بين الطرفين المصري و الأسرائيلي و ايضا محاولة تغيير عقيدة الجيش لجيش مكافحة أرهاب و التي نجحت لحد كبير, يعني وحدات سوات عراقية بس علي أكبر.

نرجع لحسني ... كان ايامه اسرائيل تقوله الأنفاق يقولهم اقفلوها من ناحيتكم ... حسني سقط ورغم حبي له الا انه كان ينحي الجيش جانبا يعني فرض وصاية فريق أول جويه عليه وبالتالي التعامل الأمني لحسني في سيناء كان جيد لأن كم التهديد لم يكن كالوقت الحالي بخلاف أنها كانت عمليات في مناطق كجبل الحلال وغيره وليس عمليات تصل للشيخ زويد ورفح والطور يعني مثلث سيناء كامل .
رجعنا تاني وقلنا لو الجيش المصري SWAT ببساطه من غير فذلك انته يبقى عضو CISMOA وتاخد الAMRAAM وكل اللي ممنوع عنك في حدود تسليح معين وده محصلش .
انت تتحدث عن 30.000 جندي يعملون في سيناء حاليا مقابل جيش قوامه 480.000 مقاتل يعني تتحدث عن 1/16 من الجيش كله وباقي الجيش هو قوات جوية وبرية وبحرية
ان كانت وحدات الجوية تقدم دعم بالأباتشي والفالكون فمثلا تقدمه باسقاط حر قنابل لكن مخزونات كالهاربون و الهارم والأسلحة الذكية وصواريخ جو-جو تقول عكس كلامك تماما

طيب نعرف امتى انه بقى جيش زي ما بتوصفه

اما تيجي الصفقة الجديدة مع الأمريكان ونبقى بلوك 52/50 قياسي موحد للفالكون ويجي الإمرام ويجي AIFF طبعا وهو علامة جودة ال SWAT غير كده انا بحارب بسبارو نص ايجابي لحاد دلوقتي وده بيعتمد على توجيه بشري فول كونترول مجهد لكن مؤمن على حساب مجهود أكبر للطيار في المناورة والضرب والهروب .

التوافق المصري الإسرائيلي ... كل مايحصل في سيناء قد يخدم أو لا يخدم اسرائيل
*زوال الجماعات من سيناء لا يخدم اسرائيل
*حرب الجيش لها يخدم اسرائيل بعملية استنزاف الجيش في حرب طويلة بخلاف أن هذه الجماعات اصلا نشاطها محدود ضد اسرائيل والتوافق هنا ليس معناه اتفاقية واتصال ولكن الجيش أخذ المبادرة بنفسه فإن كان نظام أمن مبارك أعطاه فكرة أنه حتى مع وجود مسلحين فنظامه الأمني قادر على سحقهم الا أنه تبين خطأ المنهج تماما والمبادرة تمت من الجيش بعملياته

برضك اتفاق مصر مع اسرائيل عمرك ما هتعرفه الا بعد انجلاء غبار المعارك في سيناء وتفاعل اسرائيل مع الموقف حينها

-ضغط بعض الدول العربية البترولية

كلامك سليم ولكن ليس ضغط على امريكا بقدر ماهو POP OFF VALVE بيخلي الضغط الأمريكي على مصر يفقد الكثير من تأثيره لكن من ناحية الخليج وأمريكا فعيننا على موضوع ايران دائما

في معظم الأحوال و في كل الأوقات انا ضد المساعدات الأمريكية , حطانا في نوع واحد من السلاح المهم, نسخ مصدره منزوعة من بعض مكوانتها المهمة.

هنا متفق معاك كلية ولكن شعرة معاوية مع الأمريكان لأن E-2C بتطوير 2000 تخدم سنه جايه وتحتاج E-2D طبعا الفالكون عاوزه رادار APG-68V9 وهكذا الخ الخ وبالتالي انت تحتاج ترقية قواتك الموجوده غير ذلك انت لو فكرت في حل تاني هو تغيير استراتيجية التسلح تماما بصفقة شرقية استيعابها بغض النظر عن الزمن يأخذ وقتا ممكن يكون الوقت ده هو انسب فرصه لتكتيفك قبل استيعاب المعدات

أعصابك يا دكتور
مهما قلت لن تتغير طريقة تفكيرهم
و صدقنى أنا وجدت إن أفضل شىء
هو عدم الرد على كارهى الجيش
يا راجل .................... اعصابي حته واحده ..؟؟ هههههههههههههه
حديد ما تقلقش خالص

الراجل قال كلمه بس ممكن تحس بعصبية في كلامي ... هي حماسه بس والله

اصل لا كلامه ولا كلامي هيغير شيئ خالص

لكن لو كسبنا واحد فاهم هيبقى شيئ كويس أو يعني بلاش فاهم واحد ياخد ويدي يمكن يغير فينا أو نغير فيه

هنحجر عالناس يعني

يا راجل .................... اعصابي حته واحده ..؟؟ هههههههههههههه
حديد ما تقلقش خالص

الراجل قال كلمه بس ممكن تحس بعصبية في كلامي ... هي حماسه بس والله

اصل لا كلامه ولا كلامي هيغير شيئ خالص

لكن لو كسبنا واحد فاهم هيبقى شيئ كويس أو يعني بلاش فاهم واحد ياخد ويدي يمكن يغير فينا أو نغير فيه

هنحجر عالناس يعني
ربما لانك اعصابك هادئة ماشاء الله
لكن انا عن نفسي لا اتخيل او تصور انسان يتكلم عن جيش بلده بهذه الطريقة لمجرد انتماءه الفكري او الحزبي ومن هذا الجيش الجيش المصري رمانة ميزان المنطقة
وهذا يذكرنا بمن فرح بالنكسة لمجرد انها اتت في عهد جمال عبد الناصر

والله الجماعة هؤلاء يذكروني بملوك الطوائف ايام الاندلس

بالنسبة لموضوع المساعدات كدا كدا مستمر الامريكان فقط اقتنعت انهم خرجت دراستهم للوضع فى الشرق الاوسط عن السيطرة فى الآونة الاخيرة
اولا موضوع سوريا والضربة العسكرية وعدم حساب الادارة لكل كلمة تخرج بها ومدى مصداقيتهم بعد الان
ثانيا موضوع العراق ورفض الاباتشى مثلا ثم بعد وصول الهافوك توافق امريكا !!!
دعم معارضة فى سوريا متشددة عكس الاستراتجية الامريكية ضد الارهاب ثم ترك المعارضة كلها الحسن والسئ
عدم تقدير الوضع فى مصر والدفع باتجاه اشتعال مصر بترك الغالبية ومراكز القوى الى فصيل ما تعتمد عليه لم يعد قادر على التعامل مع الجهاز الامنى ناهيك الجيش والقضاء
ردودهم مثلا عن تفجير زى المنصورة بقنبلة وقود غازى (قلقين من ازدياد وتيرة الاعتقال فى مصر)
امريكا اصابها حالة من الغباء بصراحة وتدفع باتجاه انحسارها من الشرق الاوسط
ولن انسى التقارب الايرانى الامريكى مثلا على حساب الخليج
هل اصابهم الغباء ؟؟؟!!
لن اطيل لأن عندى امتحان كروماتوجرافى ومش فاهم اى حاجة

ﻻﻻﻻﻻﻻﻻ !! نقطه اريد استواضحها !!

هل ستنتهى نوبه الاسلحه الروسيه .. وما اشيع عن تعاقد على اسلحه دفاع جوى وطيران روسى !!
هل سيتم التراجع عن كل هذا حال اكمال امريكا للصفقات المجمده المتاخره !!
ام سيستمر التوجهه المصرى ناحيه الشق الروسى !!

شئ غريب صراحة يختلف سياسيا مع الجيش او مع النظام يشكك فى الجيش وقدراتة وينتقدة ومن حوالى 6 شهور كانوا بيقولوا الجيش الذى لا يقهر ويمجدوا ويمدحوا فيه لكن لست الومة على ذلك لانى اعرف هذة الافكار تاتى من من تاتى من شخص واحد ينشر افكارة لبعض الناس المصريين الموجودين معنا هنا الموالين للجماعة الارهابية وهم يعتبروه الاب الروحى العسكرى لمصر كلها ربنا يشفيه

التعديل الأخير:
بسم الله والصلاة والسلام على رسول الله :

فعلآ لن تنقطع العلاقات بين اميركا ومصر الحبيبة
لكنها تمر بفترة ركود وفتور منذ إشهار الرئيس
حسني مبارك ومع القلاقل التي حدثت بعهد مرسي وما تلت من أحداث بعد سقوط الإخوان
فمن الطبيعي أن تقطع اميركا المساعدات عن مصر ولكن ليست القطيعة الدائمة بل لفترة معينه
ومن ثم ستعود المياة مجاريها

أستغفر الله الذي لا إله إلا هو وأتوب إليه

هل ستنتهى نوبه الاسلحه الروسيه .. وما اشيع عن تعاقد على اسلحه دفاع جوى وطيران روسى !!
اعتقد التوجه لروسيا مستمر وصفقة ال 2 مليار تم الاتفاق عليها بالفعل
وسنمتلك التور ام2 والبوك ام2 والبانتسير والكورنيت
السؤال هنا هل الاف 16 بلوك 52 تكفى طموح القادة !!!
هل وصل لهم خبر الاف 35 الاسرائيلية ؟
هل هناك فعلا توجه لاقتناء الميج 29 ام2 ام؟؟
وهل بالفعل هناك تطلع الى الاس 300 لكن المشكلة مالية ؟؟
حد عندو اجابة ؟؟

اعتقد التوجه لروسيا مستمر وصفقة ال 2 مليار تم الاتفاق عليها بالفعل
وسنمتلك التور ام2 والبوك ام2 والبانتسير والكورنيت
السؤال هنا هل الاف 16 بلوك 52 تكفى طموح القادة !!!
هل وصل لهم خبر الاف 35 الاسرائيلية ؟
هل هناك فعلا توجه لاقتناء الميج 29 ام2 ام؟؟
وهل بالفعل هناك تطلع الى الاس 300 لكن المشكلة مالية ؟؟
حد عندو اجابة ؟؟
سلاح الجو المصرى ينهار فى الكيف بيننا وبين اسرائيل ولا ادرى ما السبب وماذا ينتظر القادة

بالعكس ستتم الصفقة لكن في اطار تنوع باقة السلاح يعني من البديهي أننا قلنا صفقة 2 مليار هذه لا تعبر عن توجه تسليحي للروس لكن لو كانت مثلا هذه الصفقة هي قيمة مبيعات على مدار سنه فهذا يعني ارتفاع مدخولك التسليحي من 1.3 الى 3.3 صفقات سلاح مباشر بخلاف ما يتم مع الصين وشرق أوروبا وفرنسا

لأن ال 2 مليار هي دعم خليجي خارج حسابات المعونة الأمريكية تماما لكن أيضا كان يمكنك استغلال دعم خليجي اكبر لشراء S-300 / SU-30 وهذا يعني ببساطه انك تغير قاعدتك الدفاعية تماما فأنت ستضطر لفصل الدفاع الجوي المقاتل الأمريكي عن نطاق عمل المنظومات الروسية وستضطر لبناء شبكة قيادة وسيطرة موحدة جديدة وستجد نفسك تطلب بدل 24 طائرة 96 طائرة وهكذا في دوامة تسليح جديدة

حسنا ... لماذا لا يمكنني الضغط للحصول على ترقية مميزة لهذه ال 220 طائرة وتزويدها بالإمرام وليكن C5 دون شروط

حسنا تم ذلك فأهلا وسهلا لكن لو لم يتم فأنت ببساطه ستتجه للروس اتجاها أكبر لكن بموازنة مع الصين وفرنسا مثلا في الأفرع

الروس ليسوا دولة صغيرة نتلاعب بها واعتقد انهم قدروا جيدا عدم انجرارنا نحوهم بهرع وذلك لأن الأمور تسير تحت السيطرة وأن القيادة تعي أنه لا يمكن معاداة أمريكا بل يمكن تنويع صفقات السلاح وقطع يد التدخل الداخلي

سلاح الجو المصرى ينهار فى الكيف بيننا وبين اسرائيل ولا ادرى ما السبب وماذا ينتظر القادة

أعتقد من خلال المشاهد الأخيرة لتجهيزات الجيش ووحداته أن هناك وعي بكل ماهو جديد وهذا ما أثق به تماما

أعتقد من خلال المشاهد الأخيرة لتجهيزات الجيش ووحداته أن هناك وعي بكل ماهو جديد وهذا ما أثق به تماما
صدقنى ممكن اصدق ان هناك سرية القوات البرية او الدفاع الجوى لاكن الطائرات مستحيل هى تجوب السماء ليل نهار ممكن تكون هناك خطة للجيش للتطوير هنا انا معك لاكن بالقدرات الحالية مصر لديها مشكلة حقيقية

لأن ال 2 مليار هي دعم خليجي خارج حسابات المعونة الأمريكية تماما لكن أيضا كان يمكنك استغلال دعم خليجي اكبر لشراء S-300 / SU-30 وهذا يعني ببساطه انك تغير قاعدتك الدفاعية تماما فأنت ستضطر لفصل الدفاع الجوي المقاتل الأمريكي عن نطاق عمل المنظومات الروسية وستضطر لبناء شبكة قيادة وسيطرة موحدة جديدة وستجد نفسك تطلب بدل 24 طائرة 96 طائرة وهكذا في دوامة تسليح جديدة

طب فى حل ممكن يكون سهل لو فى ارادة سياسيه

ممكن ندمج صورايخ صيني جوجو بعيدة المدى فى f-16 لحد ما ربنا يحلها من عنده

حل صعب عمليا ستحتاج لشفرة البرنامج الخاص بالف16 هتجيبها منين

صدقنى ممكن اصدق ان هناك سرية القوات البرية او الدفاع الجوى لاكن الطائرات مستحيل هى تجوب السماء ليل نهار ممكن تكون هناك خطة للجيش للتطوير هنا انا معك لاكن بالقدرات الحالية مصر لديها مشكلة حقيقية

الدفاع ضد طييران معادي ممكن بمنظومات دفاع جديدة ... رادارات جديدة حتى

ماهو مش كلامي عن طيران صرف

طيب ما أنا الأسهل جبت MIG-29 برادار افضل وصاروخ R-77

عودة
أعلى