ضمن صفقة تشمل 20 طائرة.. أربع طائرات إف 16 تغادر الولايات المتحدة فى طريقها إلى مصر

رد: ضمن صفقة تشمل 20 طائرة.. أربع طائرات إف 16 تغادر الولايات المتحدة فى طريقها إلى مصر

المود 4 يا أخ مارشال يسمح لك بتحديث قائمة العدائيات ذاتيا بدون الرجوع للشركة أو الدولة المصنعة ..وحذف هذه الخاصية لكل من مصر والعراق له دلالاته ,, وأنت أكيد فاهمني

شكرا على التوضيح والدلالات معروفة

وبالتالي هذا المود في ادائه الجوي لا يؤمن لنا القتال ضد عدو ربما هو مستثنى من العدائيات لدى الصانع الأمريكي .

وبالتالي لا تستطيع تعديل لائحة العدائيات الا بالعودة للامريكان

رد: ضمن صفقة تشمل 20 طائرة.. أربع طائرات إف 16 تغادر الولايات المتحدة فى طريقها إلى مصر

بود الإطلاق الخاص بالمافريك متوافر في مصر .. ولكن عدم شرائه يقارب وجهة نظري مع رأيك بان الطائرة ربما تكون مخصصة للسيادة الجوية بين قوسين ( الأمرام إن شاء الله في الطريق )

نعم يا صديقي البود موجود لكن عدم شراءه لد مدلول على مهام الطائرة مستقبلا

طبعا أنا لست متخصص جوي كأخي تايفون فله جزيل الشكر ووافر الإحترام

المقصود بأن المود 4 يمكن بود التعارف من مباشرة عمليات decode وال encode من كمبيوتر ملحق بالنظام وليس من كمبيوتر الطائرة الأساسي وكامل التوفيق للشقيقة الكبرى مصر

يعني ببساطه الكومبيوتر الرئيسي للطائرة يصنف اسرائيل كصديق ..... هل انا صحيح..؟

يعني ببساطه الكومبيوتر الرئيسي للطائرة يصنف اسرائيل كصديق ..... هل انا صحيح..؟

الطائرات الأمريكية ستكون 100% صديقة ,,,طرق التعامل مع إسرائيل كثيرة يا أخ مارشال ,, اللون البرتقالي إحداها ....لن أستطرد في الموضوع لأنه يبدو حساس للأخوة ,, لكن ثقتي في الله ثم في قيادات الجيش المصري كبيرة ..بالتوفيق مجددا

الطائرات الأمريكية ستكون 100% صديقة ,,,طرق التعامل مع إسرائيل كثيرة يا أخ مارشال ,, اللون البرتقالي إحداها ....لن أستطرد في الموضوع لأنه يبدو حساس للأخوة ,, لكن ثقتي في الله ثم في قيادات الجيش المصري كبيرة ..بالتوفيق مجددا

لا تفضل اشرح وجهه نظرك ^_^ لنتناقش فيها ^_^

كلنا نثق فى قيادات الجيش المصرى !! وهو ما يدفعنى للقول مجددا ^_^ انه من المستحيل يكون الاعتماد على اللون كامل !! لانه ببساطه سيكون لا معنى اذا للصواريخ المتوسطة المدى !! و سثصبح مقاتلاتنا بدون امرام والسبارو ليس له فائده !! وايضا عمياء !! غريبه !!

تعالوا نناقش من جهه اخرى !! لنفترض عدم وجود اجهزه تعريف على المقاتلات المصريه !! تمام !!
الان ولمده ثلاثين عام .. كيف يتدرب الدفاع الجوى والطيران على التعامل معا فى منظومه واحده !! اذا كانا وقت الحرب لن يستطيع تحديد الطيران الصديق من المعادى !!
وايضا نفس الحال فى المناورات !! كيف تشارك المقاتلات السعوديه والمصريه فى سرب ويواجه سرب اخر من مقاتلات مصريه وسعوديه !! كيف يتم تفريقه التابعه له و المعاديه !!
واخيرا ما فائده اجهزه التعريف التى تصنعها مصر طالما انها غير موجوده على مقاتلاتها !! ( بالمصرى بقى امال بنصنعها ليه بقى طالما انها مش هاتركب على طياراتنا !! )

كلنا نثق فى قيادات الجيش المصرى !! وهو ما يدفعنى للقول مجددا ^_^ انه من المستحيل يكون الاعتماد على اللون كامل !! لانه ببساطه سيكون لا معنى اذا للصواريخ المتوسطة المدى !! و سثصبح مقاتلاتنا بدون امرام والسبارو ليس له فائده !! وايضا عمياء !! غريبه !!

تعالوا نناقش من جهه اخرى !! لنفترض عدم وجود اجهزه تعريف على المقاتلات المصريه !! تمام !!
الان ولمده ثلاثين عام .. كيف يتدرب الدفاع الجوى والطيران على التعامل معا فى منظومه واحده !! اذا كانا وقت الحرب لن يستطيع تحديد الطيران الصديق من المعادى !!
وايضا نفس الحال فى المناورات !! كيف تشارك المقاتلات السعوديه والمصريه فى سرب ويواجه سرب اخر من مقاتلات مصريه وسعوديه !! كيف يتم تفريقه التابعه له و المعاديه !!
واخيرا ما فائده اجهزه التعريف التى تصنعها مصر طالما انها غير موجوده على مقاتلاتها !! ( بالمصرى بقى امال بنصنعها ليه بقى طالما انها مش هاتركب على طياراتنا !! )

ماحنا قولنا عندنا منظومات اتصال وتعارف مع الوحدات الأرضية لكن السؤال هل التعارف يشمل الأنظمة الأرضية الشرقية والغربية ...؟

الذي وضح لي ان منظومة التعريف المتقدمة التي لا توجد في الطرازات القديمة وهي منظومة تعارف بين المقاتلات

اشرح يا اخي نحن لا نتحدث عن الهولوكوست

لكن ماذا لو تم تصنيف الطائرات الإسرائيلية كصديق وهذا لم نختبره في اي احتكاك جوي على الأقل معلن

برافو لكن عندي سؤال

بود aiff موجود امام القمرة طيب ما داعي الهوائي الخلفي اذن .... كما قلت

هوائى uhf\iff يستخدم للاتصالات والتعارف

المجهز الرئيسي لمقاتلاتنا في مسألة البود هي شركة رايثيون

مسئولي رايثيون حتى 2002 ينفون امتلاكنا iff وظهرت في حرب 1991 بعد تسلم المقاتلات ب9 سنوات

رايثيون قالت ان منافستها مع bae وفازت bae بمنظومة لها هوائي مميز ولا يوجد منها غير نموذج واحد لا نراه

البود اللي حضرتك بتشاور عليه ده هو air-t0-ground iff/uhf antenna تحديدا AN/APX-101 IFF antenna والمفروض انه هوائي اتصال وتعارف ارضي

طيب اسرابي مع بعضها ظروفعا ايه

بالمناسبة الهوائي ده تجهيز قياسي لبلوك 15 وانته طالع ومع ذلك طلبت القوات الأمريكية البود aiff المشهور بالندبات امام القمرة

جميل جدا .....

الطيارة الجميلة دي من غير الهوائي اعلى الظهر لكن يوجد الهوائي امام القمرة

هههههه لان هذه الطائرة هى بلوك 15 تايلندية وتم تحديثه للمستوى mlu لذلك لم يكن بها الهوائى اعلى الظهر اصلا وعند تطويرها تم وضع الهوائيات الامامية راجع صور الطائرات الاردنية mlu

طيب مانيجي نرجع بالذاكرة

وصلت دفعة مقاتلات f-16 بلوك 40 g سنة 1987 و 1991 بالتزامن مع حرب الخليج وببساطه قيل انها لا تمتلك منظومة تعارف وستسقط في العمليات

كانت تملك اجهزة تعارف لكنها كانت غير متوافقة مع اجهزة الناتو ولم تكن مصر فقط بل دول اخرى مثل اليونان والسويد والسعودية

برأيك بعد الكلام ده نرجع نقول

الانتنا ده مثلا iff ارضي واتصال يو اتش اف مع مراكز السيطرة والتوجيه والدفاع الجوي

طيب في النسخه للربط الجوي وطالما ال iff موجود ليه نطلب an/apx-113 من سنة 2000/2002 برأيك
لتطوير انظمة التعارف

ومع ذلك ما ركبتش

عارف ليه ياريس

لأن البود an/apx-133 هييجي مصر من غير مود التشغيل 4

يسمى بالمود الاّمن للربط

يعني ببساطه منظومة يمكن اختراقها ... طيب مش عاوزينها

مع احترامى كلام غير صحيح وادينا اشتريناه يبقى احنا مخترقين كدة طب لو اتعمم على باقى الاسطول يبقى ايه رايك؟؟

ياترى فيه بديل ... اللون ياريس

طب وبالليل حضرتك ؟
بص اللون اللى انت بتقول عليه اسمه safety orange او international orange ببساطة دهان اطراف الاجنحة والذيل للطائرات (فى اى مكان فى العالم ) بلون برتقالى عالى الوضوح لجعل الطائرة واضحة لتفادى الحوادث وانا سبق قولت الكلام ده قبل كدة متحاولش تعيد ان اللون البرتقالى ده للتعارف عشان كدة انت ماشى غلط كان ممكن اصدق لو كنت اتكلمت على الطلاء ككل على اساس ان احنا فى الحرب العالمية بس اللون البرتقانى ده لا لان سببه معروف خلاص

الردفى المشاركة

ماحنا قولنا عندنا منظومات اتصال وتعارف مع الوحدات الأرضية لكن السؤال هل التعارف يشمل الأنظمة الأرضية الشرقية والغربية ...؟

الذي وضح لي ان منظومة التعريف المتقدمة التي لا توجد في الطرازات القديمة وهي منظومة تعارف بين المقاتلات

يا حج جاوب ^_^ لو مش هايشمل الغربى !! وانت اهم دفاعك الجوى شرقى !!
يعنى لو مش مطبقه على الغربى يبقى لازم نجاوب على الاسئله اللى فوق ^_^

هى ليست حساسة او اى شىء هى المشكلة ااننا جاوبنا على هذا الموضوع اكثر من مرة وبالادلة لكن اعادة فتح الموضوع مرات عديدة يوحى لنا انة متعمد لتقليل الثقة ونشر معلومات كاذبة هذا الموضوع قتل بحثا فمنذ اربع سنوات تقريبا وانا ارة كل فترة فى المنتدى فواضح ان الغرض منة التقليل من الجيش المصرى وتقلييل الثقة لدى المصريين فى المنتدى فى جيشهم .
هذا الموضوع لو قيل لطفل صغير لن يصدقة ولو اضفت لة الادلة على عدم صحة الموضوع سيقتنع اكثر فما بالنا باشخاص مثقفين فاكيد هناك غاية فى نفس ابن يعقوب كما يقال لاعادة فتح هذا الموضوع كل فترة واخرى

الردفى المشاركة

تصدق بالله انا نفسي تدخل من اول الموضوع وقاعد افتكر مين اللي قال INTERNATIONAL ORANGE قبل كده بس ما افتكرتش ........... بس الحمد لله انك وصلت بالسلامه :celebrate14[1]:
عايزين نشوف نقاش حلو نخرج به بمعلومه اكيده :showoff[1]:

تصدق بالله انا نفسي تدخل من اول الموضوع وقاعد افتكر مين اللي قال international orange قبل كده بس ما افتكرتش ........... بس الحمد لله انك وصلت بالسلامه :celebrate14[1]:
عايزين نشوف نقاش حلو نخرج به بمعلومه اكيده :showoff[1]:

لا بقى انا اللى قلتها ^_^ هههههههه ..

هو الموضوع ليس له اى علاقه بوجود اجهزه التعريف ام لا !!

هذه الطلائات هى تسمى international orange او safety orange !! وهى تستخدم فى صناعه الطيران بسبب ان درجه هذا اللون من اشد الالوان وضوحا !! وخصوصا بالليل !! لذلك توضع على اطراف الطائره لتبين حدودها !!

جميل انكم ذكرتمونى بهذه النقطه ^_^

لا بقى انا اللى قلتها ^_^ هههههههه ..

هههههههه فعلا افتكرت بعد الاقتباس حضرتك اللي كنت اقصده لازم ننسب الفضل لأهله:b070[1]:

جميل انكم ذكرتمونى بهذه النقطه ^_^

اصلها كانت اول مره اسمعها من حضرتك (( فعلقت معايا ))

الرد في الاقتباس

الردفى المشاركة

انته راجل محترم طيب ايه العبرة ان مالاقيش اللون ده على كثير من اسلحة جو العالم

بلاش

الميراج 2000 عندنا

هى ليست حساسة او اى شىء هى المشكلة ااننا جاوبنا على هذا الموضوع اكثر من مرة وبالادلة لكن اعادة فتح الموضوع مرات عديدة يوحى لنا انة متعمد لتقليل الثقة ونشر معلومات كاذبة هذا الموضوع قتل بحثا فمنذ اربع سنوات تقريبا وانا ارة كل فترة فى المنتدى فواضح ان الغرض منة التقليل من الجيش المصرى وتقلييل الثقة لدى المصريين فى المنتدى فى جيشهم .
هذا الموضوع لو قيل لطفل صغير لن يصدقة ولو اضفت لة الادلة على عدم صحة الموضوع سيقتنع اكثر فما بالنا باشخاص مثقفين فاكيد هناك غاية فى نفس ابن يعقوب كما يقال لاعادة فتح هذا الموضوع كل فترة واخرى

يا أخونا صل على النبي :showoff[1]: لا غاية في نفس يعقوب ولا ما يحزنون .. لاتنسى أنني لم أفتح نقطة أنظمة التعارف ,, فتحها الأخ مارشال

عموما يبدو أن الحديث عن نقطة أنظمة التعارف للطائرات المصرية تواجه بحساسية مفرطة

لكن ماذا لو تم تصنيف الطائرات الإسرائيلية كصديق وهذا لم نختبره في اي احتكاك جوي على الأقل معلن

شوف يا أخ مارشال ,, سأخبرك بسر صغير ,,منظومات ستنغر المحمولة على الكتف لا تتواجد في شمال السعودية ..فقط في جنوب وشرق السعودية .. والمناطق الشمالية القريبة من إسرائيل تحوي أنظمة ميسترال 2 !! ..هل تعلم لماذا ؟؟ كله بسبب جهاز ال IFF البسيط الملحق بالمنظومة .... مع إنه بإمكانك إلغاء عمل جهاز ال IFF عن طريق فصل البطارية التي تزود جهاز التعارف بالطاقة !! لكن بعدها يجب عليك تحمل نسبة مقبولة من الإٍسقاطات بالنيران الصديقة !! إذا كان هذا على مستوى MANPADS فما هو رأيك بالنسبة لمنظومات طائرات مقاتلة :walw[1]:

يا أخي المسألة ليست موجودة أم لا ,,, المسألة هي تصنيف العدائيات ..تحياتي:b070[1]:

يا أخونا صل على النبي :showoff[1]: لا غاية في نفس يعقوب ولا ما يحزنون .. لاتنسى أنني لم أفتح نقطة أنظمة التعارف ,, فتحها الأخ مارشال

عموما يبدو أن الحديث عن نقطة أنظمة التعارف للطائرات المصرية تواجه بحساسية مفرطة

أضن أنه نفس المشكل لجميع الدول العربية التي تقتني سلاح أمريكي
ربما يكون هذا سبب توجه المملكة مثلا للتايفون الله اعلم

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى