صور نادرة لمطار ألماظة بالقاهرة طازة من الجوجل إيرث

ما هى القواعد المهمة جداااااا والحساسة فى مصر ؟

جميع القواعد المصريه اصبحت مهمه فى هذه الفترة بخلاف فترات سابقه
فمثلا قبل 67 كانت قاعدة فايد الجوية والمليز والعريش من اهم القواعد الجوية لأ،ها مطارات مواجهه...
وبعد الحرب واثناء فترة الاستنزاف كانت المنصورة هى وانشاص من اهم مطارات مصر , لأنها اصبحت م\ارات مواجهه وتحولت المنصورة الى اهمهم بسبب ان الدفاع الجوى كانت يغطى منطقة القناه بالكامل ومن ثم فمنطقة دخول المقاتلات الاسرائيليه هة من الشمال بأتجاه بورسعيد - دمياط وبالتالى تلك المنطقه تابعه لقاعدة المنصورة ولذلك توجه التركيز الرئيسى الى هناك واصبحت قاعدة انشاص مطار كبير ايضا مساند للمنصورة وتم وضع لواء ميج-21 هناك ايضا ...
وخصوصا ان المقاتلات الاعتراضيه كانت تعتمد بالاساس على طراز واحد وهوالميج-21...
اما الان فالقواعد المهمه اصبحب كثيرة ولم تعد تقتصر على واحده او اثنان فقط .
واذا نظرت الى انتشار القواعد وانتشار الاتشكيلات بها ( بما هو متاح على النت ) ستجد ان القواعد الاماميخ بالكامل تتمركز بها F-16 مثل المنصورة وانشاص وابوحماد و الصالحيه و ابوصوير و فايد وهى المواجهه للجبهه بالشرق , وجميع تلك المقاتلات متعدده المهام , وبالتالى لا تستطيع ان تضع يدك على قاعده معينه وتقول انها الاقوى ....
ويمكن ان تنظر الى تصميم المطارات ستجد ان هناك مطارات الاهتمام بها كبير من حيث التجهيزات , وهذا سيفيد .
تحياتى

النسرالمصرى

الطائرة واضحة جدا انها المى 8 الروسية ولاحظو ديلها الرفيع ومروحتها الخمس شفرات اما البلاك هوك 4 شفلاات فقط وانا فى موضوعى جايب صورة الاربع طائرات البلاك هوك اللى فى مصر فى مطار الماظة بجانب طائرتين شينيوك واليكم الرابط
http://defense-arab.com/t12240.html

الطائرة البلاك هوك ذات شفرات رباعية أو خماسية
حسب طلب المشترى
تحياتى

الطائرة البلاك هوك ذات شفرات رباعية أو خماسية
حسب طلب المشترى
تحياتى

معلش المعلومه غريبه
يعنى ايه حسب طلب المشترى ؟!
اذا كان كحسب الحموله فده يفرق فقوة المحرك مش عدد المراوح
كده ولا انا غلطان ؟؟​

النسرالمصرى

Be carful spy every where.

ااااأه دا يا جدعان أنتم بتتناقشون في أسرار مصر العسكرية كدا على الملأ و كمان با الصور , أنا حاسس ان الست دى هدى مجدي جاسوسة أيوا جاسوسة, و من أمتى الحريم بيتكلموا فا أنواع الهليكوبتر و القواعد العسكرية :no: و مع تمنياتي با لحرص على أسرار مصر وباقي البلاد العربية.

ااااأه دا يا جدعان أنتم بتتناقشون في أسرار مصر العسكرية كدا على الملأ و كمان با الصور , أنا حاسس ان الست دى هدى مجدي جاسوسة أيوا جاسوسة, و من أمتى الحريم بيتكلموا فا أنواع الهليكوبتر و القواعد العسكرية :no: و مع تمنياتي با لحرص على أسرار مصر وباقي البلاد العربية.

ياريت تتكلم بشكل محترم عن اى عضو
وطالما انك بتقول على الصور دى اسرار عسكريه ..............بلاش اكلم علشان مغلطش
للمرة التانيه تتكلم عدل وخصوصا دى مصريه ...........زفاهم ولا لا ؟؟؟

النسرالمصرى

الكلام موجه الي النسر المصري.

1. أنا أريد أن أعرف هتغلط كيف.
  2. ان لم يكن نشر صور و معلومات عن أنواع الطائرات بمطار الماظة الحربي دا غير مطار المنصورة و المحاولات الغبية لتحديد أنواع الطائرات الحربية الموجودة فيه و التي لن تفيد أحد غير العدو المتربص لنا في كل صغيرة و كبيرة , والبركة فى الست هدى:wub: ...... ان لم تكن الصور لمطار الماظة و المنصورة العسكري أسرار عسكرية ,,, فما هي الأ سرار في نظرك.......أرجو التفكير قبل الكلام أو طرح أي موضوع حرصا علي البلد ليس مصر أنما و باقى البلاد العربية و الأسلامية.
  3. ثالثا أكلم على أدك.:cool::

1. أنا أريد أن أعرف هتغلط كيف.
  2. ان لم يكن نشر صور و معلومات عن أنواع الطائرات بمطار الماظة الحربي دا غير مطار المنصورة و المحاولات الغبية لتحديد أنواع الطائرات الحربية الموجودة فيه و التي لن تفيد أحد غير العدو المتربص لنا في كل صغيرة و كبيرة , والبركة فى الست هدى:wub: ...... ان لم تكن الصور لمطار الماظة و المنصورة العسكري أسرار عسكرية ,,, فما هي الأ سرار في نظرك.......أرجو التفكير قبل الكلام أو طرح أي موضوع حرصا علي البلد ليس مصر أنما و باقى البلاد العربية و الأسلامية.
  3. ثالثا أكلم على أدك.:cool::

من الواضح اك لسه صغير هنا فالمنتدى
والواحد مشفابق يوجع دماغه معاك كتير , بص لف فالمنتدى وبعدين هشوف رايك فالصور دى ايه
امال لو قلتلك اماك الاسراب والالويه فالقواعد هتعمل ايه ...........ا
واعتقد ان اسلوبك فعلا يدل على ان عقلك لسه صغير واسلوبك مش اسلوب رجاله
كتير عليك الى كتبته ده والله

النسرالمصرى

مرة أخرى الكلام موجه للنسر المصري.

تصدق عيب يا عمرو ,, با تقول عليا عقلى صغير دا أحنا دافنينوا سوا :cool:: ولا أنتا نسيت.

على العموم أنا ها خدك على أد عقلك و هطلب منك يا أبو عقل كبير طرح موضوع نشر صور عسكرية أو أى أسرار عسكرية عن أي بلد أسلامي طرحه على أخواننا أعضاء المنتدى كموضوع جدي للنقاش.
و ربنا يهديك.....:unhappy::.

عودة
أعلى