القواعد المصرية من الجوجل إيرث

الموضوع مفيش فيه اى مشاكل لان مفيش حاجه اساسا بينه الكل عارف المعلومات الى فى الصور المخابرات مش بتلعب لو الميج 29 عندنا محدش هيشوف ليها اى صوره الا لو خلاص ممكن تظهر انا كنت بحاول اعمل الى اخت هدى بتعمله من زمان اول ما نزل جوجل ارث من اكتر من 4 سنين الصور زى ماهيه

حد شاف الtu 16 فى الماظه شكلها جامد جدا فعلا الريس كان جامد الطائره شكلها عامل زى الحيوان المتمرد عايز حد جامد يتحكم فيه

مشكور و الله على دقة الملاحظة

حد شاف الtu 16 فى الماظه شكلها جامد جدا فعلا الريس كان جامد الطائره شكلها عامل زى الحيوان المتمرد عايز حد جامد يتحكم فيه
هو ده هدف الموضوع يا ترى فيه إيه كمان فى ألماظة أنا عايزة أجيب قواعد تانية طالما مفيهاش مشكلة و لا متصور بغير الجوجل إيرث من 2005 و مش جديدة
الصور دى من 2005
فيه ناس بتقول ان التى يو 16 خرجت من الخدمة من التسعينات أمال دى إيه بقى؟؟؟؟؟
تحياتى

التعديل الأخير:
السلام عليكم اخت هدى
اطيب تحياتى اليكى
الموضوه جيد ومحاوله جيده منكى مشكوره
لكن نشر مثل هذه مواد حتى لو كانت على الجوجل ايرث المجانى قد تعرضك للمسائله والامر ليس بهين
خدى بالك من الموضوع ده ارجوك ماتستهتريش بيه
دى مش اول مره تجيبى مواد زى كده على المنتدى وده ممكن يعرضه لمشاكل زى اللى حصلت للمنتديات اللى فاتت
تحياتى اللجميع ومشكوره على الموضوع

اولا صور الجوجل إيرث يبث صوره في فترة زمنية 3 اشهر لانا معلومات طازجة يحليلوها ويدروسها
مانشفها احنا مجرد فوتات من صور

شكرا لك اخى
على هذة المعلومات وبصراحة انا لسة حيران مابين وجود الميج 29 او عدم وجدها بس حتى لو كانت موجودة لا تفيد عندما يتم صفقة الاف 22 للاسرائيل ولا اعلم ما الطائرة الرادعة لاهذة الطائرة المرعبة !!! وشكرا

شكرا لك اخى
على هذة المعلومات وبصراحة انا لسة حيران مابين وجود الميج 29 او عدم وجدها بس حتى لو كانت موجودة لا تفيد عندما يتم صفقة الاف 22 للاسرائيل ولا اعلم ما الطائرة الرادعة لاهذة الطائرة المرعبة !!! وشكرا

لن اصدق شئ الا اذا اعلن عنها او ظهرت مباشرة رسميا
غير ذلك لن اعترف بها , والى اتلسع من الشربه ينفخ فالوبادى

النسرالمصرى

من وجهة نظرى الشخصية الميج 29 فى مصر ولكن بأعداد قليلة كالتجريبية وليست بألأاعداد التى تسمح بخروج الميج 21 من الخدمة ولكنى أؤمن انها فى مصر

علي فكرة
انا تقريبا كل يوم بعدي من علي مطار المنصورة وبشوف الطيارة دي بالذات عن قرب لان الطريق محاذي وقريب جدا من المطار لدرجة تسمح بتمييز الميج-21 من الميج-29 والطيارة دي موجودة في اول المطار واقرب طيارة ممكن اي واحد معدي علي الطريق ده يشوفها . انا بصراحة مشفتش اي ميج-29 قبل كدة . واقسم علي كلامي ده . ولو الصورة ابعد شوية , هتشوفوا الطريق . شكرا

علي فكرة
انا تقريبا كل يوم بعدي من علي مطار المنصورة وبشوف الطيارة دي بالذات عن قرب لان الطريق محاذي وقريب جدا من المطار لدرجة تسمح بتمييز الميج-21 من الميج-29 والطيارة دي موجودة في اول المطار واقرب طيارة ممكن اي واحد معدي علي الطريق ده يشوفها . انا بصراحة مشفتش اي ميج-29 قبل كدة . واقسم علي كلامي ده . ولو الصورة ابعد شوية , هتشوفوا الطريق . شكرا

اخ فيتر , ياريت متقولش الى بتشوفه ع الطبيعه .....
حاول انك متعلقش غير ع الحجات الى مالحه ع النت
انما المعلومات الى تتوفرلك سواء لكونك قريب من احد المناطق العكريه او من احد الاقارب فحاول تحتقظ بيها لنفسك , ونستفاد منها كمعلومه شخصيه
ياريت تكون فاهمنى

النسرالمصرى

يا اخ نسر
المسالة ليست موضوع شخصي
المسالة مهمة جدا , فهذا دليل علي وجود الميج-29 في مصر من عدمه
فانا احاول فقط ان اقول ما عندي في هذا الموضوع
نقطة اخري , انا لم اري اي ميج-29 في اي طلعة جوية فوق مدينة المنصورة
فلو كانت الميج-29 موجودة بالفعل في قاعدة المنصورة لكنا شاهدناها
فليس من الطبيعي ان تكون للاختبار وتظل ساكنة بدون اي طلعات جوية
وشكرا علي رايك

ان شاء الله هيك نصحى من النوم نلاقي الإخوان مسكين الحكم في نصر ويستخمو هاي الطيرات صح مش تصدي في مكانها

ان شاء الله هيك نصحى من النوم نلاقي الإخوان مسكين الحكم في نصر ويستخمو هاي الطيرات صح مش تصدي في مكانها

اخوان مين يابو اخوان ...؟؟؟؟؟؟
وبعدين الاخوان مكانهم مش هنا علشان نتكلم عليهم
وبلاش يبوظ الموضوع ع الفاضى

النسرالمصرى

يا اخ نسر
المسالة ليست موضوع شخصي
المسالة مهمة جدا , فهذا دليل علي وجود الميج-29 في مصر من عدمه
فانا احاول فقط ان اقول ما عندي في هذا الموضوع
نقطة اخري , انا لم اري اي ميج-29 في اي طلعة جوية فوق مدينة المنصورة
فلو كانت الميج-29 موجودة بالفعل في قاعدة المنصورة لكنا شاهدناها
فليس من الطبيعي ان تكون للاختبار وتظل ساكنة بدون اي طلعات جوية
وشكرا علي رايك

لم اقصد شخصنة الموضوع , والحكايه مش مستهله كده يعنى
بس الى اقصده ( بعيدا عن قصة الميج-29 ) ان حتى لو كانت الطيارة محطوطه فالشارع برضو متقولش عليها ...
وعلى فكرة انا رايح المنصورة الاسبوع ده ,وهبأه اشوف حكاية الحلوة الى على اول الممر دى:biggrin:

النسرالمصرى

كل التقدير الى القواتالجوية المصرية صاحبة اول ضربة جوية على يد سيد الرئيس محمد حسنى مبارك

كل التقدير الى القواتالجوية المصرية صاحبة اول ضربة جوية على يد سيد الرئيس محمد حسنى مبارك

عزيزى حرب اكتوبر لم تكن الضربه الجوية فقط .
حرب اكتوبر كانت معركة اسلحه مشتركه بها ابطال من كافة الاسلحه جوية ودفاع جوى وقوات بريه من مدفعيه ومدرعات ومشاه ومهنديسن ...........الخ
واريد ان اذكر لك معلومه صغيرة , سلاح الجو المصرى كان اضعف حلقه بالجيش المصرى بحرب اكتوبر
تحياتى​

النسرالمصرى

بارك الله فيك على الصور الجميلة

الميغ29 لاتوجد في مصر تلك صورة الميغ21

عودة
أعلى