حديث مجلة النصر مع قائد قوات الصاعقة

مصـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــر

مشكور على هذا الجهد
شكررررررررررررررررررررا​

شكرا علي الموضوع واكيد في اكثر من طريقه للدفاع عن سيناء

ممكن اقول حاجة صغيرة بالنسبة لموضوع القوات المصرية الموجودة في سيناء ...
النقطة الأساسية فيها هي أن مصر لديها قوات بحجم فرقة في الجيش المصري في سيناء خلف القناة ...بعض هذه القوات متواجد حتى منطقة الممرات .
أما بالنسبة لباقي القوات فلدينا قوات الجيشين الثاني و الثالث على شط القناة تقريبا و خلال و كل وحدة في الجيش عارفة مهمتها كويس يعني موضوع ان سيناء مفرغة من الثوات المصرية ده كلام فاضي ...
الميزة التكتيكية الوحيدة لإسرائيل في بعد القوات المدرعة عن المنطقة ب و ج هي أنها لو دخلت أي حرب قادمة مع مصر هاتكون المعركة في صحراء سيناء و ليس في اسرائيل ...و هذا الأمر ليس بجديد فكل معاركنا بخلاف 48 كانت على أراضينا و ليس في الأراضي الواقعة تحت سيطرة الصهاينة ...مفيش فرق تقريبا ..إلا لو غيرنا خططنا التسليحية و تعاونا على إنفاق أموالنا في انتاج الأسلحة بدلا من شرائها ممن لن يسمح لنا بالتفوق

اللى بيقرا من بين السطور هيفهم انا قصدى اية من كتابة الموضوع دة
:cool:::cool:::cool::

شكـــــــــــــرا علي الموضوع الاكثر من رائع
ووصلت يا باشا :wink:ولاوني قريت الموضوع متأخر شوية

وما خفي كان اعظم

ارجوا ان اجاوب على من يقول لى من اين انت بان اقول ان من بلاد المسلمين ... ضاعت امتنا الاسلاميه وتفتت بين الامم واصبحت زيل الامم حينما رفعنا راية القوميه وتركنا راية الاسلام ...
احســــنت
واعتصمو بحبل الله جميعا ولا تفرقو ....

بالفعل [اخي fighttonight] سينا مقسمة لعدة مناطق( أ ) و (ب) و (ج) المنطقة ( ب ) هيا الي بيدور حوليها الكثير من الجدل وخصوصا انها واخدة سينا كلها ولا يعقل حفظ الامن فضلا عن حمايتها بهذة الاعداد الغبية المذكورة في المعاهدة وان شاء الله هناك البديل وهذة الاتفاقية عمرها الافتراضي قصير والزمن هيسبت دة ان شاء الله

موضوعك حلو كثير بس في اشياء مو دقيقه 100%

بصراحة موضوع رائع عرفنى حاجات للمرة الأولى
الأخ "hugologo"
صورة التوقيع بتاعتك رائعة ياريت تكلمنا عنها شوية

موضوع رائع وهايل جدا ودى حاجة معروفة ومفروغ منها ان سيناء والكلام الى بيتقال عليها الرد دا كان سديد

ال 22 ألف جندي الموجودين بسيناء كافيين لتثبيت الوضع لحين وصول التعزيزات

الصاعقهههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

جميل والتعبئه داخل سيناء مش حتستغرق ساعات على ما اظن

يا جماعة سيناء دى مسألة أمن قومى من الدرجة الاولى والقيادة العسكرية عمرها ما هتنسى ان اسرائيل عدو لدود وبعد كده القوات المسلحة عندنا الحمدلله على حالة جيدة جدا يمكن مفيش امكانيات جبارة ولكن كفاية الناس اللى بيتحارب الناس اللى بيتحكموا فى الامكانيات اللى عندنا بجد رجالة درجة اولى نسبة الخطأ عندهم 0 % والحمد لله ... وطبعا سيناء فيها واحدت من الصاعقة والجيش التالت قريب غرب القناة ... و القوات المسلحة عندنا تقدر توصل لحالة التأهب القصوى فى حوالى 6 دقايق وده ازعج ناس كتير اوووى وعمليات التعبئة الكاملة للجيش بجميع الاسحة فى زمن قياسى مزعج و ظباط الحربية شافوا الويل فى المناورات العسكرية وفى الكلية الحربية و التدريبات المقرفة كفاية حياة الظبط والربط حياة عسكرية درجة اولى وانا بنصح اى حد ناوى على كليات حربية يبقى ده حلم حياته مش عاوز يبقى ظابط وخلاص .. لانك تكون ظابط أمر مزعج اوووى

إسرائيل لو تعلم ان مصر لديها صغره واحد منذ 73 لما كانت وقفت موقف المتفرج حتى اليوم على الجيش المصرى
إسرائيل تعلما جيد ان أى حرب مع مصر ليس فى صالحها و انه لو إتخذت مصر عدو علنيا فهذا يعنى زوال إسرائيل من الارض نهائيا

انا وصلت الى معلومات عن طلب الرئيس بوش الغاء الصاعقه من القوات المصريه وذلك نتيجة قتل قوات الصاعقه لجنود امريكان عن طريق الخطاء اثناء اجراء تدريبات النجم الساطع
ارجوكم افيدونى اذا كان هذا الكلام صحيح ولا لاء

عودة
أعلى