تقرير مترجم - ماذا تركت أمريكا خلفها في العراق

eltounsi

عضو
إنضم
9 فبراير 2009
المشاركات
404
التفاعل
40 0 0
مئات السيارات تنتظر في الحرارة ببطء لتمرير من خلال واحدة من عشرات من نقاط التفتيش وعمليات التفتيش التي يجب أن تمر بها كل يوم, مع هدير مولدات الكهرباء المستمر ورائحة الوقود ومياه الصرف الصحي ، من الشرطة والحمايات الشخصية تشهر أسلحة آلية على رأسك ومن المركبات العسكرية وسيارات الدفع الرباعي ذات النوافذ المظللة, وتجد جبال من القمامة, والأخبار عن اغتيال أو انفجار آخر, مرحبا بكم في العراق الجديد ؟، نفس العراق القديم -- حتى لو كان باراك أوباما قد أعلن فجر جديد كما أعلن جورج دبليو بوش عملية حرية العراق ، ورئيس وزراء العراق نوري المالكي أعلن العراق ذو سيادة ومستقل.
وخضع العراق لعدة إعلانات السيادة منذ أول حزيران / يونيو 2004. كما هو الحال في المراحل السابقة ، لا وضوح ما تعينيه هذه التصريحات, ومنذ أن أعلنوا الأميركيين نهاية العمليات القتالية الأميركية تجد أن مركبات سترا يكر يمكن رؤيتها تسيير دوريات دون مرافقة العراقية في أجزاء من البلاد ، ويستمر الأميركيون على القيام بعمليات عسكرية من جانب واحد في الموصل ومناطق أخرى ، تحت ستار " حماية القوات "أو" مكافحة العبوات الناسفة ".
قال ضباط الجيش الأمريكي في العراق , أن الإعلان عن سحب القوات القتالية نابعة من دوافع سياسية من البيت الأبيض أن كانت قد انسحبت القوات المقاتلة, والباقي من القوات ما زالت تعتبر نفسها قوات قتالية ، والقادة يقولون أن هناك تغيير طفيف في قواعد الاشتباك وأنها سوف تستجيب للتهديدات ولا يزال كأجراء وقائي.
لا يزال العراق بعيد مرة أخرى من الاستقلال التام -- وليس فقط من خلال وجود الجنود الأمريكيين. 50,000 جندي حسب اتفاق مركز القوات -صوفا ، والتي تنص على أن القوات الأمريكية سوف تكون بعيدة تماما بحلول عام 2011 ، ويحرم العراق من السيادة الكاملة نظرا لخضوعه لبنود الفصل السابع للأمم المتحدة,وإرغام العراق على دفع 5 في المائة من عائداتها النفطية في معظمه إلى الكويتيين ، وحرمان العراقيين من السيادة الكاملة وعزلهم عن المجتمع المالي الدولي ، ولن يحصل العراق على الديمقراطية والسيادة طوال فترة الاحتلال ، وفي ظل تحكم الأمريكيين بالقرارات الرئيسية بشأن شكل العراق ومنع أي دور من قبل العراقيين, وهذا ترك ملفات خطيرة أبرزها : النظام الاقتصادي ، النظام السياسي , الجيش والولاء ، السيطرة على المجال الجوي ، طبيعة تشكيل أنواع الميليشيات والمجموعات العسكرية القبلية, إضافة إلى إن آثار الحصار ما زالت قائمة منذ عقود ، ولا يوجد أي معالم لمستقبل العراق في ظل هيمنة الولايات المتحدة وتحديات النفوذ الإقليمي, وهناك قلق لدى أمريكا حول فقدان نفوذها وفي الوقت الذي لا تزال هناك مخاوف حول تجدد التمرد والميليشيات الشيعية ، إضافة إلى الانفجار من مسحوق العربي الكردي كبرميل بارود, والجميع كان يتحدث عن سنوات السبع الماضية. كثيرون في السفارة الأميركية في بغداد يتساءلون؟ ما رؤية أوباما للعراق, بحلول صيف عام 2006 ، يستيقظ بوش كل يوم ويريد أن تعرف ما كان يحدث في العراق, أما أوباما فهو أكثر من ذلك بكثير بمعزل عن العالم.
فورين بوليسي
It's even uglier than you think.
BY NIR ROSEN | SEPTEMBER 7, 2010
Click here for images of Iraq: Obama's inherited war.

Hundreds of cars waiting in the heat to slowly pass through one of the dozens of checkpoints and searches they must endure every day. The constant roar of generators. The smell of fuel, of sewage, of kabobs. Automatic weapons pointed at your head out of military vehicles, out of SUVs with tinted windows. Mountains of garbage. Rumors of the latest assassination or explosion. Welcome to the new Iraq, same as the old Iraq -- even if Barack Obama has declared George W. Bush's Operation Iraqi Freedom over and announced the beginning of his own Operation New Dawn, and Iraq's Prime Minister Nouri al-Maliki has declared Iraq sovereign and independent.
Iraq has had several declarations of sovereignty since the first one in June 2004. As with earlier milestones, it's not clear what exactly this one means. Since the Americans have declared the end of combat operations, U.S. Stryker and MRAP vehicles can be seen conducting patrols without Iraqi escorts in parts of the country and the Americans continue to conduct unilateral military operations in Mosul and elsewhere, even if under the guise of "force protection" or "countering improvised explosive devices." American military officers in Iraq told me they were irate with the politically driven announcement from the White House that combat troops had withdrawn. Those remaining still consider themselves combat troops, and commanders say there is little change in their rules of engagement -- they will still respond to threats pre-emptively.
More... Iraq is still being held back from full independence -- and not merely by the presence of 50,000 U.S. soldiers. The Status of Forces Agreement, which stipulates that U.S. forces will be totally out by 2011, deprives Iraq of full sovereignty. The U.N.'s Chapter 7 sanctions force Iraq to pay 5 percent of its oil revenues in reparations, mostly to the Kuwaitis, denying Iraqis full sovereignty and isolating them from the international financial community. Saudi and Iranian interference, both political and financial, has also limited Iraq's scope for democracy and sovereignty. Throughout the occupation, major decisions concerning the shape of Iraq have been made by the Americans with no input or say by the Iraqis: the economic system, the political regime, the army and its loyalties, the control over airspace, and the formation of all kinds of militias and tribal military groups. The effects will linger for decades, regardless of any future milestones the United States might want to announce.
The Americans, meanwhile, worry about losing their leverage at a time when concerns still run high about a renewed insurgency, Shiite militias, and the explosion of the Arab-Kurdish powder keg everybody's been talking about for the last seven years. Many in the U.S. Embassy in Baghdad wonder what Obama's vision for Iraq is. By the summer of 2006, Bush woke up every day and wanted to know what was happening in Iraq. Obama is much more detached.
F.P FOREIGN POLICY
 
رد: تقرير مترجم - ماذا تركت أمريكا خلفها في العراق

امتصت خيرات البلد و نهبت و قتلت و اختبرت جميع اسلحتها عليهم هذه هي امريكا لا تترك الا الدمار
 
رد: تقرير مترجم - ماذا تركت أمريكا خلفها في العراق

التقرير هذا متشائم جدااا
 
عودة
أعلى