توريد 100 مقاتلة رافال الي مصر ؟؟

رد: توريد 100 مقاتلة رافال الي مصر ؟؟

طيب عادى ما يتحول لنقاش ......... هو النقاش بيدايقك فى حاجه

وبعدين مع احترامى مش حضرتك اللى تقول الموضوع يغلق ولا لا

والله محدش قال لحضرتك انك تدخل ادام الموضوع مش عاجبك خلاص

صدقت اخى انى اتعجب جدا ممن لايشاركون فى اى موضوع الا بالمطالبه بغلق الموضوع هذا او غيره .......من عنده شئ يشارك به فليشارك ومن ليس عنده فليتركنا وشاننا

يا اخى افهم بعد مشكلة اثيبوبيا وفى ضرب سدود كتير مصر لا تمتلك مقاتلات ولا قاذفات ذات مهمات قذف ارضى وطبعا الميراج هنا 18 مقاتلة لا تكفى
مصر بتقوم بصفقة عاجلة وسريعة محتاجة مقاتلات قاذفة ارضى جيدة وتحل محل اسطول الى مفروض خرج من خدمة ميج 21

فى ناس تول لية تشترى طول ما امارات عارضة مير اج 200 60 مقاتلة للبيع برقم خيالى مليار دولاتر يا بلاش لية تشترى 100 مقاتلة رفال

اما بخصوص ميج 29 موجودة فعلا

فى اقوايل يتكذب اذا تشترى فى عام 2007 مر كانت ليها اهتمام فى عقد صفقة من سوخوى 35 فى معرض 2007

وهنا تتضرب هل صفقة عاجلة السرية المصرية صحيحة فى ناس تؤيد وفى ناس تقول مافى بديل وبسعر ارخص فى ناس معارضة ازاى نشترى مستعمل وفى ناس اخرى تقول مصر تمتلك مقاتلات قادرة على قذف الالرض ولكن لم يعلنو عنها

بيدور حوار على اثبات فعلا صفقة المصرية مع فرنسا وبؤكد فى صفقة فعلا هى فرنسا هتورد ولا هتكون وسيط بين مصر وامارات فى ميراج

او ممكن مصر تشكل كام سرب رفال بجوار ميراج الامارات

فهمت الموضوع

يا اخى افهم بعد مشكلة اثيبوبيا وفى ضرب سدود كتير مصر لا تمتلك مقاتلات ولا قاذفات ذات مهمات قذف ارضى وطبعا الميراج هنا 18 مقاتلة لا تكفى
مصر بتقوم بصفقة عاجلة وسريعة محتاجة مقاتلات قاذفة ارضى جيدة وتحل محل اسطول الى مفروض خرج من خدمة ميج 21

فى ناس تول لية تشترى طول ما امارات عارضة مير اج 200 60 مقاتلة للبيع برقم خيالى مليار دولاتر يا بلاش لية تشترى 100 مقاتلة رفال

اما بخصوص ميج 29 موجودة فعلا

فى اقوايل يتكذب اذا تشترى فى عام 2007 مر كانت ليها اهتمام فى عقد صفقة من سوخوى 35 فى معرض 2007

وهنا تتضرب هل صفقة عاجلة السرية المصرية صحيحة فى ناس تؤيد وفى ناس تقول مافى بديل وبسعر ارخص فى ناس معارضة ازاى نشترى مستعمل وفى ناس اخرى تقول مصر تمتلك مقاتلات قادرة على قذف الالرض ولكن لم يعلنو عنها

بيدور حوار على اثبات فعلا صفقة المصرية مع فرنسا وبؤكد فى صفقة فعلا هى فرنسا هتورد ولا هتكون وسيط بين مصر وامارات فى ميراج

او ممكن مصر تشكل كام سرب رفال بجوار ميراج الامارات

فهمت الموضوع
مالك ياعم اف 16 قازفه ارضيه تمام ثانيا فيه قازفات التبولويف في مصر قالوا انها طلعت من الخدمه في 2001 لكنها كانت نقطة التفوق الوحيدة علي اسرائيل في سلاح الجو اسرائيل لا تمتلك قازفات ازاي التبوليف تتطلع من الخدمه اعتقد انها خدعة اخفاء التبوليف لتبرير تطوير الصواريخ البالستيه!!! فلا تقلق طياراتنا تؤدي المهمه ولكن اتمني ان اري صفقات جديده لسلاح الجو ثانيا حكايه الميج دي لا يوجد دليل علي صحتها انت عارف الفرق بين المقاتلات الشرقيه والغربيه ونادرا ما تلاقي طياريعرف يقود الاتنين فهم بيتدربوا بها فين تحت الارض!!!:dunno[1]:

ولماذا لا تكفي أخي ؟؟ يمكن ان تشن مصر ضربة جوية باستخدام 27 مقاتلة مقسمة على هذا النحو..(18 مقاتلة ميراج2000-و 9 مقاتلات أف-16) حيث تقسم إلى 9 مجموعات كل مجموعة مكونة من مقاتلتي ميراج ومقاتلة أف-16 للتغطية وسيكون بإمكان هذه المجموعات أن تقصف وتدمر عشرات السدود خلال فترة قصيرة جداً.

يا اخى فى قواعد جوية بعيدة عن مناطق معزولة تمام ولما تحلق مقاتلة على ارتفاع كبير مش بتعرف تميزها غير من جناحات

بس بتتعرف انها ميج 29 او اف 16 الا لما تكون على مستوى قريبة من الارض

او يكون مناورة وتدريب فى مناطق بعيدة عن السكان موقع تدريب ورماية وقصف ودى ليها اماكن خاصة

بالتوفيق لمصر العزيزة

لكن اتمنى ان تزيد عدد طائرات اف 16 فهي الانسب لمصر في الوقت الحالي

افضل من شراء مقاتلة جدية وخاصة الرافال

الرافال يقال انها مقاتلة اثبتت فشلها

ولم تتعاقد عليها اي دولة

علاوة على فسخ عدة دول لعقود ابرمتها مع فرنسا من اجل اقتناء الرافال

انا اعرف ان كلامى سيتم استخدامه باستخفاف ولكن اقسم بالله انى من يومين وانا راجع من شغلى كنت راكب اتوبيس شركتى وكنت شارد الذهن ورايت عاليا فى السماء طائرة يخرج منها دخان لعادمين اى انها مقاتله تملك محركين ولكى لم اعرف ماهى وخصوصا انى اعرف ان مصر لاتملك مقاتلة بمحركين والله الموفق ياخوان وشكرا

انا اعرف ان كلامى سيتم استخدامه باستخفاف ولكن اقسم بالله انى من يومين وانا راجع من شغلى كنت راكب اتوبيس شركتى وكنت شارد الذهن ورايت عاليا فى السماء طائرة يخرج منها دخان لعادمين اى انها مقاتله تملك محركين ولكى لم اعرف ماهى وخصوصا انى اعرف ان مصر لاتملك مقاتلة بمحركين والله الموفق ياخوان وشكرا
أخى الكريم ... لا أحد يستطيع أن يأخذ كلامك بأستخفاف فالكثير من تلك المشاهدات حدثت http://defense-arab.com/vb/showthread.php?t=29333 ولكن لا تعتبرمصدر ألا أن يصرح بها رسميا من الجهات المسئولة .

تحياتى لك

انا عمرى ما شوفت عادم ببمقاتلة برغم انى بشوفها على الاقل يوميا

بالتوفيق لمصر العزيزة

لكن اتمنى ان تزيد عدد طائرات اف 16 فهي الانسب لمصر في الوقت الحالي

افضل من شراء مقاتلة جدية وخاصة الرافال

الرافال يقال انها مقاتلة اثبتت فشلها

ولم تتعاقد عليها اي دولة

علاوة على فسخ عدة دول لعقود ابرمتها مع فرنسا من اجل اقتناء الرافال

الرفال كأداء تعد من أفضل المقاتلات في العالم وليست فاشلة ولكن كمفاوضات الفرنسيين فشلوا في تسويقها.

الأرجح أنها المقاتلة القاذفة F-4 Phanttom والتي تمتلكها مصر بعدد 25 مقاتلة تقريباً

الرفال كأداء تعد من أفضل المقاتلات في العالم وليست فاشلة ولكن كمفاوضات الفرنسيين فشلوا في تسويقها.

مش مشكلة فى تسويق المشكلة ان مقاتلة غالية جدا جدا برغم فى مقاتلات افضل منها وارخص كما ان قطع الغيار غالية جدا فبتكون كاثة لكل دول تشتريها ولكن اى مقاتلة تبع فرنسا بتعتبر تصنيع جيد جدا

الأرجح أنها المقاتلة القاذفة f-4 phanttom والتي تمتلكها مصر بعدد 25 مقاتلة تقريباً

اتفق معاك المقاتلة الوحيدة ذو محركين الى معروفة بشكل واضح فى سلاح الجوى المصرى

وعلى فكرة انا بحترم هذه مقاتلة ولاكن تكنولوجيا واجيال مقاتلة تغير من اعجابك للمقاتلة القديمة

بعض الانباء تدور حول فرنسا عرضت على مصر الرافال بكل تقنياتها الحديثة ، لكن مصر فضلت الميراج 2000 المصرى المحدثة وفق متطلبات واحتياجات القوات الجوية المصرية

تعني كلمة «رافال - RAFALE» وليس «رافائييل» كما يخطئ البعض، الرشق في اللغة الفرنسية، وتم تصميمها وبناؤها من قبل شركة «داسو» الفرنسية الرائدة في صناعة طائرات القتال فئة «ميراج» الشهيرة. وقد بدأ بمشروع انتاج «الرافال» أول مرة عام 1983 ودخلت الخدمة الفعلية بعد تأخير كبير عام 2002 وحتى اليوم لم تشارك في معارك حقيقية عدا عن تنفيذ عمليات محدودة فوق أفغانستان في عملية دعم القوات الحليفة هناك.

ممكن مصر تصرف نظر عن الرفال وتشترى المزيد من الميراج بس سجل الرفال فارغ من الحروب ولكن الميراج لها سجل قوى فى خوض حروب

فى بعض الكلام حول ان فرنسا اعطت مصر 5 مقاتلات رفال مش عارف لية هدية ولا اية بضبط

يا سلام لو يكون شراء للسوخوى 35
القدرات القتالية والمناورة لها عالية جدا

يا سلام لو يكون شراء للسوخوى 35
القدرات القتالية والمناورة لها عالية جدا

انا مش عارف نقول سوخوى الاعضاء يقولو لا تصلح مصر
نقول الرفال لا تصلح لمصر

امال اية يصلح توك توك

لحاله مصر الرافال اصلح لها من السو-35

عودة