توريد 100 مقاتلة رافال الي مصر ؟؟

رد: توريد 100 مقاتلة رافال الي مصر ؟؟

يا شباب مصر انفقن 5 مليارات دولار
فى مادذا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ارجو الاجابة
متى تم إنفاق هذا المبلغ؟؟؟؟؟
وما هو مصدر هذه المعلومة.

مصر بتنفق كتير جدا على الجيش يعتبر نص دخل مر مصروف على الجيش

مصر بتنفق كتير جدا على الجيش يعتبر نص دخل مر مصروف على الجيش
نص دخل مصر ايه يا اخي دخل مصر يقدر ب 500 مليار دولار ميزانيه الدفاع 14 مليار مش معقوله مصر لا تستطيع توفير مليار او اتنين لشراء طيارات اعتقد ان مصر تلعب في الخفاء داائما:yahoo[1]:

يا شباب مصر انفقن 5 مليارات دولار
فى مادذا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ارجو الاجابة
:dunno[1]: يعني هيكون بودرة تلك يا سيدي لو صحت المعلومة يبقي معظم سلاح مصر صفقات مخفيه!!!!:dunno[1]:

يااخى لا تنسى ان فى بعثات وفى جهاز مخابرات رقم واحد فى شرق الاوسط
ولاتنسى بحرية ودفاع الجوى وقوات الجوية وتطوير وصناعة وغيرها

والله وعلم انا رايي انا مصر بحاجة كبيرة لسلحة جو كبير لان مصر
في خطر من الكيان الصهيوني وخطر الماء من منابع النيل ونحن بحاجة
للسلاح جوي قوي لان سلاح الجو هو من ينهي كل شي وقت الحرب ومصر تتطورط في حروب حتي تنصر الاخو العرب اقربها حرب الخلييج وقيام سلاح الجو المصري بضرب اهداف في الاراضي العراقية
ويجب علي مصر الحصول علي قوة جوية راضعة للتهديد الاقليمي والسرائيلي وشكرا للموضوع
امضاء الملك المدمر

متى تم إنفاق هذا المبلغ؟؟؟؟؟
وما هو مصدر هذه المعلومة.

--------------------------------------------------------------------------------
انا سمعت المعلومة فة قناة البى بى سى الاخبارية
ودى قناه لها مصداقية

ومصر دائما لا تعلن عن صفاقاتها الا بعد فترة
مش عارف لية؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ومصر دائما لا تعلن عن صفاقاتها الا بعد فترة
مش عارف لية؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بسبب اخواننا البعدا مصر عليها العين يا عم نسر انت مش واخدبالك ولا ايه:walw[1]:

ويجب علي مصر الحصول علي قوة جوية راضعة

كده يعنى

بارك الله فيكم .. راعو أبسط قواعد الإملاء

عذرا لم أستطع منع نفسى من التعليق ههههه

بسبب اخواننا البعدا مصر عليها العين يا عم نسر انت مش واخدبالك ولا ايه
يا كنج ايام اكتوبر اسرائيل كانت عارفة اننا عندا السلم بس مكنتش عارفة بنستخدمة ازاى
المفيد ليس الاخفاء المهم كيف تستخدم السلاح
هو دى المفيد
واحنا كلنا عارقين سلاح اسرائيل يبس بتستخدمة ازاى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

كده يعنى

بارك الله فيكم .. راعو أبسط قواعد الإملاء

عذرا لم أستطع منع نفسى من التعليق ههههه
الله يجازي شيطانك يا شيخ ههههههههههههههههههههه:a020[2]:

يا كنج ايام اكتوبر اسرائيل كانت عارفة اننا عندا السلم بس مكنتش عارفة بنستخدمة ازاى
المفيد ليس الاخفاء المهم كيف تستخدم السلاح
هو دى المفيد
واحنا كلنا عارقين سلاح اسرائيل يبس بتستخدمة ازاى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
متنساش انه كان فيه نم عده سنوات صفقه ضخمه للميج 29 كانت تقريبا 100 طائره لكن امريكا عطلتها وبدلتها بالاف 16 عشان كده لما نحب نشتري حاجة من بره تكون ليها علاقه بموازين القوي بتتخفي بسبب اخوانا البعدا بس كده:dunno[1]:

ومين قالك ان مصر لا تمتلك ميج 29 مصر تمتلك 42 مقاتلة ميج 29 وبالها اكتر من سنة

ومين قالك ان مصر لا تمتلك ميج 29 مصر تمتلك 42 مقاتلة ميج 29 وبالها اكتر من سنة
حتى لو المعلومة صحيحة ما كان يجب عليك ذكرها لأن الجهات الرسمية لم تصرح بها.

قرأت منذ تقريباً عامين فى مصدر غربى أن الصفقة كانت 80 مقاتلة وضغطت أمريكا بشدة لإلغاء الصفقة أو تقليلها الى 40 مقاتلة Mig29 SMT2 ولكن هل إضطرت مصر لهذا الحل أم لا, الله أعلم. وبصراحة جميع الشواهد تؤكد وجودها.
ملحوظة هامة:
صفقة الطائرات كانت بأسعار مخفضة جداً لمصر و ضمن عرض شراكة إستراتيجية متكامل لا يقبل التجزءة ويشمل التعاون فى مجال الغاز و الطاقة النووية والتعاون فى مجال الطيران المدنى بالإضافة للمقاتلات طبعاً و مجالات أخرى, وتم التوقيع منذ عدة سنوات وكانت من الأسباب الرئيسية لسؤ العلاقات مع أمريكا فى عهد بوش الإبن.

ميج 29smt2
جيان 10
سوخوى 30
fc1
رفال
سوخوى 35
اعتقد ان هذه توليفه تكفى لاصابة اى عقل يريد التفكير فيها بالازبهلال والازبهلال حاله تصيب العقل بعد تعاطى توليفه متكلفه كهذه فاما ان تترك الموضوع كله ولا تصل لشئ واما ان تزبهل وايضا لن تصل لشئ واما ان تنتظر حفل تخريج الكليه الجويه وايضا لن يعلن عن شئ واما ان تظل تنظر للسماء وايضا لن ترى شئ الخلاصه ان لاشئ حتى يعلن عن اى شئ .........................................................................

ميج 29smt2
جيان 10
سوخوى 30
fc1
رفال
سوخوى 35
اعتقد ان هذه توليفه تكفى لاصابة اى عقل يريد التفكير فيها بالازبهلال والازبهلال حاله تصيب العقل بعد تعاطى توليفه متكلفه كهذه فاما ان تترك الموضوع كله ولا تصل لشئ واما ان تزبهل وايضا لن تصل لشئ واما ان تنتظر حفل تخريج الكليه الجويه وايضا لن يعلن عن شئ واما ان تظل تنظر للسماء وايضا لن ترى شئ الخلاصه ان لاشئ حتى يعلن عن اى شئ .........................................................................

ههههه تصدق انى و الله كنت بعمل اللى انت بتقول عليه و ضيف عليهم اللى اخونا الايمان بيعمله بتفرج على طلائع النصر و الزق عينى فى الشاشة يمكن اللاقى الطيارة طلعت غلط فى الفيديو :0126[1]::0126[1]:

ههههه تصدق انى و الله كنت بعمل اللى انت بتقول عليه و ضيف عليهم اللى اخونا الايمان بيعمله بتفرج على طلائع النصر و الزق عينى فى الشاشة يمكن اللاقى الطيارة طلعت غلط فى الفيديو :0126[1]::0126[1]:
الحاله اطورت معايا كل ما اسمع صوت طياره اجرى على البلكونه لدرجة انى كنت انا اللى ها طير من التالت لكن العمليه اطورت اكترفكنت نايم وبحلم انى راكب سوخوى 30 و فجاه شغلوا المكنسه مش عايز اقول ايه اللى حصلى:icon1366[1]::icon1366[1]:​

عودة
أعلى