طائرة شفق الايرانية

fofo741

Any Time Baby
التفاعل
365 0 0
السلام
طبعا اكثرنا سمعنا ان في مشروع سري بين روسيا وايران لإنتاج طائرة مقاتلة
وبعدين انسحبت روسيا وقررت ايران ان تكمله لوحدها
ونظرا لأن المشروع سري لم تتوفر عنه صور او معلومات
سوى بعض الصور التي ظن البعض انها مركبة
واثناء تجوالي في النت لقيت هالصورة
لتصميم طائرة الشفق

1730.imgcache

الصورة التي نشرت للطائرة

وقيل عنها :

IAMI SHAFAQ ... ثالث طائرة ايرانية مقاتلة محلية الصنع .. يقال انها احدث طائرة و متطورة جدا ..ضمن مشروع سرى ايرانى بدا سنة 1997..من المقرر ان تجتاز اول تجربة نهاية سنة 2008

تمتاز هذه الطائرة بانها لا تكتشف بالرادار حسب بعض المواقع - و ان لديها خاصية التخفى من الجيل الخامس " STEALTH- و طلاء خاص مشابه بطائرة الشبح الامريكية - الطائرة ضمن مقعدين ... وتقول تقارير انها كانت ضمن مشروع سرى روسى - ايرانى ..لكن انسحبت منه روسيا لتكاليفها الباهضة و لاسباب سياسية اخرى ..و لكن استكملت ايران صناعتها ...هناك عدة تقارير تقول بان شكلها جناحها مميز بانها شبة دائرى فريد و هذه اول طائرة تكون بهذا الشكل فى العالم ... ولا يعرف بقية التفاصيل ... ظهرت على شكل طائرة تدريب اولى فى معرض الطيران الجوى فى جزيرة كيش قبل 6 سنوات
تم تصنيعها بواسطة شركة الصناعات الجوية الايرانية و صممت بواسطة( Aviation University Complex (AUC- طهران -جامعة مالك الاشتر.

وهذا بعد فيديو حصلته عنها

هذا كل المتوفر عنها
فحبيت اسأل
في احد يعرف هل انتقلت ايران للإنتاج الوافر منها او انها لا زالت تحت التطوير ؟
هل دخلت للخدمة في الجيش الايراني ام لا ؟
شنو مميزاتها ؟ نوع تسلحيها ؟ وزنها ؟ ابعادها
بليز اللي يعرف يفيدنا
وشكرا

رد: طائرة شفق الايرانية

انا عندى سؤال.......... الطيارة دى بطير ؟؟؟

انا عندى سؤال.......... الطيارة دى بطير ؟؟؟
لااااااااا شرايك انت ؟

بتغوص تحت الموية !!
صح ؟؟!!

التعديل الأخير بواسطة المشرف:

ايران تحاول ولكن بردة لن ترقى للطائرات المتقدمة مثل الاف والميغ والسوخوى
وانها من الجيل الخامس امر مستبعد

تناقشنا في هذا الموضوع كثيرا وي اكثر من منتدى .

http://defense-arab.com/vb/showthread.php?t=8607

هذا الموضوع كان ن اعداد العضو كويتي حر.

وانا ما زلت عند رايي في المقاتله الى الان وهذا هو.

يا اخي انت بتقول الطائره شبحيه طيب جميل انا هرد عليك من وجهين وجه علمي ووجه قياسي اوكي.
اول حاجه الوجه القياسي ان في كلامك عن الطائره كتير منه كلام منتديات وعشان اعرفك حاجه مش عشان الكلام من متديات اجنبيه يبقى نثق فيه ونعتبره قران كريم دي في الاخر متديات يعني زينا زيهم واللي بيكتب فيها هوا برده زينا زيهم ويمكن احنا نكون افضل منهم يعني اللغه الانجليزيه لا بتقدم ولا بتاخر.
ماشي.

ثم ماذا تتوقع من دوله كل ما نشاهده من صناعتها الحربيه ما هو الا نسخ من اسلحه اخرى امريكيه او روسيه يعني مثلا الصاعقه التي صفق لها الجميع ما هي الا تطوير للاف-5 وهذا معروف طبعا على اي اساس قدر الايرانيون قدراتها بانها توازي الاف-18 لا اعرف.
الدبابه سفير الايرانيه ما هي الا تطوير لاحدى دبابات التي الروسيه على ما اذكر وقس على ذلك الكثير والكثير من منتجات ايران العسكريه.
في احدى ردودك في منتدى اخر قلت انه لو كانت تلك الطائره اسرائيليه لكنا امنا ووافقنا على ماكتب
وانا الان اقول لك انه حتى لو كانت تلك الطائره من المريخ لقلت لك انها غير شبحيه وليس من اسرائيل.
وعشان اقولهالك على بلاطه كده اسرائيل والى الان لا تستطيع صناعة مقاتله اسرائيليه خالصه ولو كانت لتستطيع لفعلت ذلك منذ زمن ولنا في التاريخ عبر من ذلك.

الكافير والنيشر ما هي الا تطويرات اسرائيليه للميراج الفرنسيه اللافي ما هي الى تطوير للاف-16 مع بعض التعديل في التصميم فلا تكن نظرتك للمعارضين على انهم حاقدين على ايران.او شيئ من هذا القبيل.
والان ننتقل للقسم الثاني الرد العلمي:
اول حاجه هرد من كلامك عن الطائره ومواصفاتها وكمان الصور اللي انت ادرجتها.
انت بتقول ان الطائره دي شبح بحسب كلام المواقع مش كده طيب
اسمحلي اني اصفق واهلل للمملكه العربيه السعوديه فهي اول دوله عربيه واسلامه تمتلك طائره شبح وخفيه كمان ده اذا هنتكلم بمنطقك طبعا

هتقولي ليه؟؟؟؟
هقولك راجع الصور اللي انت حاططها للطياره وشوف الصور المتخيله والماكيتات اللي محطوطه واضح فيها ان تحميل الطائره خارجي وانا بقولهالك وببصملك بالعشره مافيش طائره شبحيه بتتحمل خارجيا ولا يمكن ان يوجد اصلا طائره في العالم بنقول عليها شبح او خفيه stealth وهي بتتحمل خارجي
لانه ببساطه التحميل الخارجي بينسف الخاصيه دي حتى الاف-22 (العفريته)لما بتتحمل خارجيا بتفقد ميزة التخفي فما تجيش تقولي المواقع بتقول انها خفيه لانه واضح انهم مش فاهمين اي حاجه عن التخفي لما يقولوك عن طياره كل تحميلها خارجي انها شبح.او خفيه.

الشيئ الثاني
انت قلت في كلامك عن المواصفات ان السرعه القصوى 1 ماك جميل قوي وده للنسخه التدريبيه.
طيب هسالك سؤال ماذا نعني بالسرعه القصوى؟

وعشان اوفر عليك احنا بنعنى بالسرعه القصوه السرعه التي يبذل عندها محرك الطائره اقصى طاقه له ليوفر العزم وقوة الدفع الكافيتان لجعل الطائره تنطلق باقصى سرعه لها وهذا يعني ان المحرك هيضطر لاستخدام الحارق اللاحق اللي هي ال after burner جميل؟
طيب اذا انت اصلا بتقول ان السرعه القصوى وركز جدا على كلمة القصوى دي لانها مهمه 1 ماك يبقى اكيد الطائره عند هذه السرعه هتضطر تستخدم الحارق اللاحق وده كمان احد مضادات تنقية التخفي المعروفه على المستوى العالم حتى الاف-22 نفسها لما بتوصل لسرعتها القصوى بتستخدم الحارق اللاحق ..الاف-22 حققت سرعة 1.6 ماك بدون الحارق اللاحق بس لما وصلت للسرعتها القصوى اللي هي 1.8 ماك استخدمت الحارق اللاحق.بتاعها.
وانت جاي بتقولي ان طياره سرعتها القصوى 1 ماك هتبقى خفيه طب ازاي دي اكيد هتستخدم الحارق اللاحق عشان توصل للسرعه دي اصلا وكل الطائرات الشبحيه اللي احنا بنشوفها ما بتستخدم الحارق اللاحق الا بعد الوصول لسرعة 1 ماك اصلا .
انما دي هتضطر لاستخدام الحارق اللاحق للوصول الى سرعة 1 ماك.
خلاص.
الحاجه التالته .

مقاتله زي دي بالتصميم ده والروعه دي والتكنلوجيا الجباره دي محتاجه رادار قوي جدا بل جبار يعني لو كانش رادار من نوع AESA يبقى على الاقل المفروض يكون موازي لل APG-68 V8-V9 مثلا فهل انت متوقع ان ايران وصلت للمستوى ده في صناعة الرادارات؟!
الايرانيين معروفين بالشغل الاعلامي بتاعهم والى الان الطائره لم تظهر في اي عرض جوي ولا حتى طارت عشان الناس تقول عليها انها شبح .ولكنا عارفين حكاية الفيديو المشهور بتاع ايران في اليوتيوب اللي بعنوان IRANIAN TECHNOLGY

واللي بتظهر فيه طياره اف-15 بتنطلق من تحت البحر وكانها صاروخ بالستي منطلق من غواصه اظن ده لو حد عارضه هتقولي ان دي غيره من ايران وحقد عليها.

وانا بقولك من دلوقتي ايران مهما عملت في النهايه لو فكرت تمد ايديها على اي دوله عربيه فانا بقولك الايد دي هتتقطع قبل ما تتمد لانهم عارفين حدودهم كويس فمافيش داعي اننا نصدق كل حاجه وفي نفس الوقت مش هنكدب كل حاجه بس نشغل عقلنا ونحكم المنطق شويه.
فيعني وبجيبلك من الاخر مش اي طياره مدهونه بطلاء كربوني وتصميمها الهندسي فيه شوية حداثه نصقفلها ونهللها ونصدق كل اللي بيتقال عنها .
وكمان بقولك لو هنفكر بطريقتك في الكلام الاول عن المصادر فانا بقولك يلا مصر عندها ميغ-29 رسميا وبعدد 40 مقاتله اس ام تي 2 وده بحسب مصادر كتير عربيه واجنبيه وانا نفس كنت اطلعت عليها

لو هنفكر بمنطقك فيلا نبارك لمصر على الرافال لان موقع ديفينس توك اللي هو منتدى اتكلم عنها وعرض صورها وناس فيه قالت ان دي مصريه.
لو هنفكر بمنطقك فيلا نبارك لمصر على السوخوي -35 لان ويكبيديا الروسيه قالت ان مصر مشاركه في مشروع السوخوي-35 بالفلوس.
وسلام يا صاحبي.

_________________​

الصور اللتي ادرجتها والتي يتضح فيها التحميل الخارجي للطائره.والذي تكلمت عنه.

تحياتي.

اول شي
اللاسم عليكم
وشكرا على مرور الجميع
وفعلا الاخ تحليلك منطقي جدا
اما بخصوص سرعتها وما الى ذلك هذا كله كلام منتديات فاضي
لأنه حتى المواقع الايرانية العسكرية
لم تذكر شيء
لأن المشروع سري ومتكتمين عليه تكتم شديد
وبخصوص التحميل الخارجي
اوافقك الرأي بأنها لن تكون خفية اذا حملت من الخارج
ولكن للآن نحن لم نرى الطائرة من الاسفل
عموما
شكرا على ردك الجميل والمقنع
ونتمنى من اي احد عنده معلومات عنها من مصادر موثوقة يخبرنا
وشكرا

يا اخي انت بتقول الطائره شبحيه طيب جميل انا هرد عليك من وجهين وجه علمي ووجه قياسي اوكي.
اول حاجه الوجه القياسي ان في كلامك عن الطائره كتير منه كلام منتديات وعشان اعرفك حاجه مش عشان الكلام من متديات اجنبيه يبقى نثق فيه ونعتبره قران كريم دي في الاخر متديات يعني زينا زيهم واللي بيكتب فيها هوا برده زينا زيهم ويمكن احنا نكون افضل منهم يعني اللغه الانجليزيه لا بتقدم ولا بتاخر.
ماشي.

ثم ماذا تتوقع من دوله كل ما نشاهده من صناعتها الحربيه ما هو الا نسخ من اسلحه اخرى امريكيه او روسيه يعني مثلا الصاعقه التي صفق لها الجميع ما هي الا تطوير للاف-5 وهذا معروف طبعا على اي اساس قدر الايرانيون قدراتها بانها توازي الاف-18 لا اعرف.
الدبابه سفير الايرانيه ما هي الا تطوير لاحدى دبابات التي الروسيه على ما اذكر وقس على ذلك الكثير والكثير من منتجات ايران العسكريه.
في احدى ردودك في منتدى اخر قلت انه لو كانت تلك الطائره اسرائيليه لكنا امنا ووافقنا على ماكتب
وانا الان اقول لك انه حتى لو كانت تلك الطائره من المريخ لقلت لك انها غير شبحيه وليس من اسرائيل.
وعشان اقولهالك على بلاطه كده اسرائيل والى الان لا تستطيع صناعة مقاتله اسرائيليه خالصه ولو كانت لتستطيع لفعلت ذلك منذ زمن ولنا في التاريخ عبر من ذلك.

الكافير والنيشر ما هي الا تطويرات اسرائيليه للميراج الفرنسيه اللافي ما هي الى تطوير للاف-16 مع بعض التعديل في التصميم فلا تكن نظرتك للمعارضين على انهم حاقدين على ايران.او شيئ من هذا القبيل.
اسمحلي اني اصفق واهلل للمملكه العربيه السعوديه فهي اول دوله عربيه واسلامه تمتلك طائره شبح وخفيه كمان ده اذا هنتكلم بمنطقك طبعا

هتقولي ليه؟؟؟؟
هقولك راجع الصور اللي انت حاططها للطياره وشوف الصور المتخيله والماكيتات اللي محطوطه واضح فيها ان تحميل الطائره خارجي وانا بقولهالك وببصملك بالعشره مافيش طائره شبحيه بتتحمل خارجيا ولا يمكن ان يوجد اصلا طائره في العالم بنقول عليها شبح او خفيه stealth وهي بتتحمل خارجي
لانه ببساطه التحميل الخارجي بينسف الخاصيه دي حتى الاف-22 (العفريته)لما بتتحمل خارجيا بتفقد ميزة التخفي فما تجيش تقولي المواقع بتقول انها خفيه لانه واضح انهم مش فاهمين اي حاجه عن التخفي لما يقولوك عن طياره كل تحميلها خارجي انها شبح.او خفيه.

الشيئ الثاني
انت قلت في كلامك عن المواصفات ان السرعه القصوى 1 ماك جميل قوي وده للنسخه التدريبيه.

وعشان اوفر عليك احنا بنعنى بالسرعه القصوه السرعه التي يبذل عندها محرك الطائره اقصى طاقه له ليوفر العزم وقوة الدفع الكافيتان لجعل الطائره تنطلق باقصى سرعه لها وهذا يعني ان المحرك هيضطر لاستخدام الحارق اللاحق اللي هي ال after burner جميل؟
طيب اذا انت اصلا بتقول ان السرعه القصوى وركز جدا على كلمة القصوى دي لانها مهمه 1 ماك يبقى اكيد الطائره عند هذه السرعه هتضطر تستخدم الحارق اللاحق وده كمان احد مضادات تنقية التخفي المعروفه على المستوى العالم حتى الاف-22 نفسها لما بتوصل لسرعتها القصوى بتستخدم الحارق اللاحق ..الاف-22 حققت سرعة 1.6 ماك بدون الحارق اللاحق بس لما وصلت للسرعتها القصوى اللي هي 1.8 ماك استخدمت الحارق اللاحق.بتاعها.
وانت جاي بتقولي ان طياره سرعتها القصوى 1 ماك هتبقى خفيه طب ازاي دي اكيد هتستخدم الحارق اللاحق عشان توصل للسرعه دي اصلا وكل الطائرات الشبحيه اللي احنا بنشوفها ما بتستخدم الحارق اللاحق الا بعد الوصول لسرعة 1 ماك اصلا .
خلاص.
الحاجه التالته .

مقاتله زي دي بالتصميم ده والروعه دي والتكنلوجيا الجباره دي محتاجه رادار قوي جدا بل جبار يعني لو كانش رادار من نوع aesa يبقى على الاقل المفروض يكون موازي لل apg-68 v8-v9 مثلا فهل انت متوقع ان ايران وصلت للمستوى ده في صناعة الرادارات؟!
الايرانيين معروفين بالشغل الاعلامي بتاعهم والى الان الطائره لم تظهر في اي عرض جوي ولا حتى طارت عشان الناس تقول عليها انها شبح .ولكنا عارفين حكاية الفيديو المشهور بتاع ايران في اليوتيوب اللي بعنوان iranian technolgy

واللي بتظهر فيه طياره اف-15 بتنطلق من تحت البحر وكانها صاروخ بالستي منطلق من غواصه اظن ده لو حد عارضه هتقولي ان دي غيره من ايران وحقد عليها.

وانا بقولك من دلوقتي ايران مهما عملت في النهايه لو فكرت تمد ايديها على اي دوله عربيه فانا بقولك الايد دي هتتقطع قبل ما تتمد لانهم عارفين حدودهم كويس فمافيش داعي اننا نصدق كل حاجه وفي نفس الوقت مش هنكدب كل حاجه بس نشغل عقلنا ونحكم المنطق شويه.
فيعني وبجيبلك من الاخر مش اي طياره مدهونه بطلاء كربوني وتصميمها الهندسي فيه شوية حداثه نصقفلها ونهللها ونصدق كل اللي بيتقال عنها .
وكمان بقولك لو هنفكر بطريقتك في الكلام الاول عن المصادر فانا بقولك يلا مصر عندها ميغ-29 رسميا وبعدد 40 مقاتله اس ام تي 2 وده بحسب مصادر كتير عربيه واجنبيه وانا نفس كنت اطلعت عليها

لو هنفكر بمنطقك فيلا نبارك لمصر على الرافال لان موقع ديفينس توك اللي هو منتدى اتكلم عنها وعرض صورها وناس فيه قالت ان دي مصريه.
لو هنفكر بمنطقك فيلا نبارك لمصر على السوخوي -35 لان ويكبيديا الروسيه قالت ان مصر مشاركه في مشروع السوخوي-35 بالفلوس.
وسلام يا صاحبي.

_________________​

تحياتي.

ياهو رد يا بش مهندس والله رد مفحم ومسكت

ماشي.

هتقولي ليه؟؟؟؟

الشيئ الثاني

خلاص.
الحاجه التالته .

مقاتله زي دي بالتصميم ده والروعه دي والتكنلوجيا الجباره دي محتاجه رادار قوي جدا بل جبار يعني لو كانش رادار من نوع aesa يبقى على الاقل المفروض يكون موازي لل apg-68 v8-v9 مثلا فهل انت متوقع ان ايران وصلت للمستوى ده في صناعة الرادارات؟!
الايرانيين معروفين بالشغل الاعلامي بتاعهم والى الان الطائره لم تظهر في اي عرض جوي ولا حتى طارت عشان الناس تقول عليها انها شبح .ولكنا عارفين حكاية الفيديو المشهور بتاع ايران في اليوتيوب اللي بعنوان iranian technolgy

وسلام يا صاحبي.

_________________​

تحياتي.
وبعد إذنك أحب أزود على كلامك الجميل ده نقطة ممكن تكون غايبة شوية وهيا. الطائرات الشبحية بيكون تصميم جسم الطائرة مصنوع بزوايا حادة حتى تشتت أشعة الردار ومن الصور المدرجة جسم الطائرة لا يحتوي على أي زوايا حادة وده كمان يفقدها خاصية التخفي المزعومة.
وفي النهاية أقدر أقول إيران كدابــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــة.
وشكراً.

طيب يا اخ top ace

ابي دليل يثبت ان المملكه تمتلك طائره الشبح!!!

شبح ايه اللي عند المملكه يا اخي.

المملكه الى الان لا تمتلك طائره شبحيه وندعوا الله ان يتم ذلك في القيب العاجل.

ياجماعة خلى فية حبت عقل الطيارة شبح لانها بالريموت كنترول يعنى محدش بيشوف الى مطيرها و كمان بتتشحن مش بالبطارية اى خدمة

شبح ايه اللي عند المملكه يا اخي.

المملكه الى الان لا تمتلك طائره شبحيه وندعوا الله ان يتم ذلك في القيب العاجل.

عل الاقل لدي السعودية طائرات الاواكس

طيب يا اخ top ace

ابي دليل يثبت ان المملكه تمتلك طائره الشبح!!!

أخي الكريم الأخ توب آس لم يقل أن المملكة تمتلك طائرة شبح و لكنه كان يقول لكاتب الموضوع بأنه اذا اتبعنا نفس طرق الاستنتاج التي يتبعها مع ايران لاستنتجنا أن المملكة تمتلك طائرة شبحية و استنتجنا أيضا أن مصر تمتلك أسلحة أخرى متطورة.

كم بلغ ميزانية الدفاع لدى إيران حتى يتم صنع كافه هذا الطائرات والصواريخ الباليستيه وغيرها وصناعه مصانع هذا الأسلحة !! ..

على الأقل بتكون ميزانية الدفاع 200 مليار دولار لصناعه كافه هذه الأشياء لو أفترضنا إن لديهم الخبره في صناعتها ..

كم بلغ ميزانية الدفاع لدى إيران حتى يتم صنع كافه هذا الطائرات والصواريخ الباليستيه وغيرها وصناعه مصانع هذا الأسلحة !! ..

على الأقل بتكون ميزانية الدفاع 200 مليار دولار لصناعه كافه هذه الأشياء لو أفترضنا إن لديهم الخبره في صناعتها ..

وهل هذا المبلغ مستغرب ؟
ايران ثالث اغنى دولة بالنفط
وربما ثاني اغنى دولة بالغاز الطبيعي
ولديها واردات من الزراعة
والصناعة
يعني هذا شيء ليس مستغرب !!
ولا تنسى انهم شغالين على مسألة الصواريخ البالستية من الثمانينيات
وصنع الطائرات منذ التسعينات سواء طائرات حربية او مدنية او هيلوكبترات
يعني لكل مجتهد نصيب
شاكر مرور الجميع

الواقع هو خير دليل وللان لم نرى شيئا ولكن لنرى ما سيسفر عنه الزمن قريبا.

ادا كانت ايران تمتلك تكنولوجيا الطائرات الشبحيه فهدا يعنى ان العرب يستكشفون المشترى فى هدا الوقت .

بالله عليكم بلاش تخاريف الطائرات الشبحيه لا تمتلك تكنولوجيا تصنيعخا سوى دول قلائل ... فها هى روسيا لا تزال تختبر طائراتها الشبحيه وهى روسيا الرائده فى هدا المجال والمورد الرئيسى للسلاح والتكنو لوجيا الى ايران؟؟ فكيف لايران بهه التكنولوجيا ونحن جميعا نعرف الحصار الغربى على توريد التكنولوجيا لايران؟؟؟؟؟؟

ارجو من الاخوه الدين يضعون هده الاخبار بالتعقل بالخبر قبل وضعه جزاهم الله خيرا

وهل هذا المبلغ مستغرب ؟
ايران ثالث اغنى دولة بالنفط
وربما ثاني اغنى دولة بالغاز الطبيعي
ولديها واردات من الزراعة
والصناعة
يعني هذا شيء ليس مستغرب !!
ولا تنسى انهم شغالين على مسألة الصواريخ البالستية من الثمانينيات
وصنع الطائرات منذ التسعينات سواء طائرات حربية او مدنية او هيلوكبترات
يعني لكل مجتهد نصيب
شاكر مرور الجميع

أخي ميزانية إيران كلها 344 مليار دولار وعدد سكانها أكثر من 74 مليون نسمه !!

يعني من وين لهم الفلوس حتى يصنعوا مثل هاذي الأشياء !!

السعودية الناتج المحلي لها 481 مليار دولار وعدد سكانها 25 مليون نسمه ولا فعلت مثل ما فعلت إيران !! ..

ولا نعلم ماذا تخبي لنا المملكة العربية السعودية في المستقبل قد نرى مفاجئات ..

أخي ميزانية إيران كلها 344 مليار دولار وعدد سكانها أكثر من 74 مليون نسمه !!

يعني من وين لهم الفلوس حتى يصنعوا مثل هاذي الأشياء !!

السعودية الناتج المحلي لها 481 مليار دولار وعدد سكانها 25 مليون نسمه ولا فعلت مثل ما فعلت إيران !! ..

ولا نعلم ماذا تخبي لنا المملكة العربية السعودية في المستقبل قد نرى مفاجئات ..

كلامك صحيح فميزانية الدفاع الايرانية في حدود 10-13 مليار دولار وهي لا تكفي للبدء في هكذا مشاريع لوحدها.

عودة
أعلى