اذا قام الاسطول البحري الامريكي الهجوم علي مصر (هل نمتلك الصمود)

هل تستطيع مصر الصمود امام الاسطول البحري الامريكي

• مجموع المصوتين
    220
رد: اذا قام الاسطول البحري الامريكي الهجوم علي مصر (هل نمتلك الصمود)

لخيانة عمل مخابراتي ناجح طبعا

ولكن انا بقول كل كلامي ده

لما يكون في قيادتنا ناس محترمين

وفقط

اما غير كده والله لو امريكا اللي انتي فرحانة بيها قوي كده قيادتها مش مخلصة لبلدها
والله هتلاقي نشرات الاخبار بتتكلم عن قصف واشنطن بالمدفعية المصرية يعني احنا اللي هنكون هناك بنهاجم مش هم

قصدي الخيانة وقلة الضمير واللي جاي يسرق مش يكتب اسمه في صفحات تاريخ مصر او غيرها
ممكن تخلي اي كيان يسقط مهما كان جبار
الانجليز احتلونا ازاي؟

ماهو بالخيانة يا ماما
القادة الاميركين غير مخلصين لبلدهم وقصف واشنطن بالمدافع المصرية !!!!
بما اننا في زمن العجائب لما لا نتحدث ايضا عن استخدام مصر لمشروع حرب النجوم الخاص بها في ضرب اميركا ، ولما لا نحذف اميركا من القائمة ونضع مصر على راسها !!!
المهم هو ان الانجليز نجحوا في عمليتهم على الرغم من الحضارة المصرية ، والتي كانت يجب ان تجعلهم اكثر قوة بكثير من هذا عند مجئ المعركة(طبقا لكلامك) .

يابنت الناس انتى بتقولى حرب وجيوش نظامية واحتلو بلد راجعة تقوليلى اصل الموجود دلوقتى كله امريكى
ياست حرام عليكى بصى افهمك
هما دخلو كلهم ضربو العراق وضربو افغانستان ومشيو فضل حبت امريكان على فكرة انتى متناقضة فعلا لما تقولى ان القوات الموجودة هناك معظمها امريكية وتتناسى انها مادخلتش البلد لوحدها زى اللى بيلم صحابه عشان يضرب واحد يخليهم يربطوه جامد ويقولهم خلاص سيبهولى انا هاتصرف معاه اتفضلو انتو مع السلامة
لازم تعرفى ان كل بلد ليها طبيعتها وان اللى بيحصل فى افغانستان الايام دى مرحلة استنذاف لقوات امريكا وجرها الى الانهيار وعدم جرئتها او قدرتها على فتح حرب جديدة ولكى ان تعرفى ان اجهزة مخابرات عربية تشترك فى ذلك الامر ودول زى روسيا والصين بيجرو امريكا لمتاهات مش هاتعرف تطلع منها
ومن الاخر عشان اريحك مصر اكبر غنيمة ليهم لو متاكدين من كلام حضرتك كان زمانهم كلوها بس للاسف مش قادرين عارفة ليه
مثل بسيط دخلو بغداد عاصمة العراق واحتلوها انما هما بيفكروا انهم لو عايزين يحتلو القاهرة هيحتلوها ازاى مش لاقينلها اى حل لان ببساطة كدة الناس فى القاهرة مش عارف تمشى فى الشوارع زحمة موت الناس بتتخبط فى بعض من الزحمة محدش لاقى مكان فاضى يقدر يقعد فيه
يعنى شعب القاهرة لوحده شعب كامل زى شعوب دول بل واكبر كمان
فهمتى ولا لسة برده عايزة تقاوحى

انا كنت اتحدث عن الموقف الحالي ، ولو راجعت مشاركتي كنت ستفهم هذا ، ولكن حتي في اثناء الحرب الفعلية كانت الغالبية اميركية ، وبالمناسبة ان تجعلني اشعر انني اتحدث مع وزير الدفاع او مدير المخابرات مع كثرة ما تورده بدون مصادر اطلاقا .
وللمرة الاخيرة نحن نتحدث عن حرب بين جيوش ، لا علاقة لي بنجاح الولايات المتحدة بعد ذلك في الصمود داخل مصر ام لا ، وبالمناسبة الموضوع الاساسي يتحدث عن مواجهة بحرية فقط . اي لا مجال للغزو وبالتالي لا مجال للحديث عن شعب القاهرة كما تقول .

فليكن ساضطر للذهاب الان ، القاكم غدا .......

انا اتحدى اذا مصر صمدت ربع صمود
اهل غزة
ههههههههههههههههه

يقال شر البلية ما يضحك !!!!!!!!!
موضوع غريب و نقاش اغرب ..... لكني اقول ستحل عليهم لعنة فرعون ..............
- بدون تعليق -

انا كنت اتحدث عن الموقف الحالي ، ولو راجعت مشاركتي كنت ستفهم هذا ، ولكن حتي في اثناء الحرب الفعلية كانت الغالبية اميركية ، وبالمناسبة ان تجعلني اشعر انني اتحدث مع وزير الدفاع او مدير المخابرات مع كثرة ما تورده بدون مصادر اطلاقا .
وللمرة الاخيرة نحن نتحدث عن حرب بين جيوش ، لا علاقة لي بنجاح الولايات المتحدة بعد ذلك في الصمود داخل مصر ام لا ، وبالمناسبة الموضوع الاساسي يتحدث عن مواجهة بحرية فقط . اي لا مجال للغزو وبالتالي لا مجال للحديث عن شعب القاهرة كما تقول .
الحمد لله انك بتحسى ان انا وزير دفاع او مدير مخابرات واشكرك على التقدير ده
انتى بتتكلمى عن المواجهة البحرية بس بين مصر وامريكا انتى كلامك سليم بس انا عايز اوضحلك فكرة انتى مش عايزة تفهميها
انتى كده بتظلمى سواء بحرية مصر او بحرية امريكا زى مثلا مانقول فى ماتش ملاكمة ممنوع فيه استخدام اليد اليمنى
الطريقة اللى انتى بتفكرى بيها وتحسبيلها دى غلط جدا لان اى معركة بحرية او جوية او برية بيتشارك فيها الجيش كله وانتى طبعا مش عايزة تفهمى كدة انا بحاول اوصلك ان زى ماامريكا معاها حلول كتير احنا طبعا عندنا حلول كتير والحمد لله
يعنى مثلا مافيش دولة عربية هتسمح بضرب مصر من ارضها هتقوليلى الكويت ساعدت امريكا ضد العراق هقولك لا غلط لان الكويت ساعدت امريكا ضد صدام حسين وليس العراق والكوايتة يكنون الاحترام والحب للعراق واهله
السعودية رفضت كمان رغم الاغراءات دول مش سامحين لامريكا او اسرائيل بضرب ايران
انا متفهم التفوق الامريكى بس ده بيتعوض لان الجيش فى مصر بيقول الراجل هو اللى بيحمى السلاح مش السلاح اللى بيحميه
ولعلمك امريكا ماتقدرش تضرب اى دولة عربية وياريتك تفهمى ده شوية صبر على امريكا بس وانتى هتسمعى اخبار تفرحك قوى عن امريكا قريب جدا ان شاء الله

يقال شر البلية ما يضحك !!!!!!!!!
موضوع غريب و نقاش اغرب ..... لكني اقول ستحل عليهم لعنة فرعون ..............
- بدون تعليق -

لا يااخى بل قل ان شاء الله ستحل عليهم لعنة الله
فالله مولانا ولا مولى لنا الا الله

اخي المخططين البارعين هم من يحسبون كل شئ بالورقة والقلم والامكانيات ، وهم الذين يعرفون المعارك التي يمكنهم خوضها وتلك التي لا يمكنهم الدخول فيها .
بالنسبة لبريطانيا والارجنتين فاولا الاسطول الارجنتيني اقوي من المصري ونحن نتحدث عن اميركا لا بريطانيا ، وعلى الرغم من ذلك فلقد انتصرت بريطانيا علي الارجنتين ووصلت الخسائر الارجنتينية لضعف البريطانية .
:bleh[1]::bleh[1]::bleh[1]::bleh[1]::bleh[1]::bleh[1]::bleh[1]::bleh[1]::bleh[1]:
صحيح ان المخطط البارع بيحسبها بالورقه والقلم طب تمام أيه رأيك فى كلام الفريق سعد الشاذلى ربنا يدياه الصحه الراجل خطط لحلاب أكتوبر بطريقه علميه وكان باين الفرق الشاسع بين قوات مصر وأسرائيل ورغم كده الراجل أخد بأسباب النصر قال هنحارب باللى موجود وأعتمد على الله يوفقنا وعلى فكره الراجل هو أول من ربنا ألهمه بفكرة ترديد كلمة الله أكبر عند العبور والراجل عمره ما أنكر دور العامل الأيمانى وقد أيه هو مهم للفرد المقاتل واللى بيه يقدر يتغلب على فرق التسليح للعدو وأسمعيه فى برنامج شاهد على العصر وده رأى قائد محترف وعالمى
وأنا بكلامى ده مش بقول أن فى أى حرب مانخدش بالأسباب العلميه لأ نأخدها بأكبر قدر متاح لينا ونبتكر كمان من عندنا + أيمانا بالله وبأن الشهاده فى سبيله أحسن من الدنيا وما فيها ولو عايزه تشوفى نموذج لأبتكار الجندى المصرى فى الميدان خشى على قسم حرب أكتوبر وأقرأى بطولات الكتبه 418 دفاع جوى وشوفى الأنسان المصرى ممكن يبتكر أزاى

:busted_red[1]:
انا اتحدى اذا مصر صمدت ربع صمود

اهل غزة

ههههههههههههههههه
:busted_red[1]::busted_red[1]::busted_red[1]::busted_red[1]::busted_red[1]::busted_red[1]::busted_red[1]:
أعتبر ده أستخفاف بمصر ولا أيه قصدك بالظبط

الحمد لله انك بتحسى ان انا وزير دفاع او مدير مخابرات واشكرك على التقدير ده
انتى بتتكلمى عن المواجهة البحرية بس بين مصر وامريكا انتى كلامك سليم بس انا عايز اوضحلك فكرة انتى مش عايزة تفهميها
انتى كده بتظلمى سواء بحرية مصر او بحرية امريكا زى مثلا مانقول فى ماتش ملاكمة ممنوع فيه استخدام اليد اليمنى
الطريقة اللى انتى بتفكرى بيها وتحسبيلها دى غلط جدا لان اى معركة بحرية او جوية او برية بيتشارك فيها الجيش كله وانتى طبعا مش عايزة تفهمى كدة انا بحاول اوصلك ان زى ماامريكا معاها حلول كتير احنا طبعا عندنا حلول كتير والحمد لله
يعنى مثلا مافيش دولة عربية هتسمح بضرب مصر من ارضها هتقوليلى الكويت ساعدت امريكا ضد العراق هقولك لا غلط لان الكويت ساعدت امريكا ضد صدام حسين وليس العراق والكوايتة يكنون الاحترام والحب للعراق واهله
السعودية رفضت كمان رغم الاغراءات دول مش سامحين لامريكا او اسرائيل بضرب ايران
انا متفهم التفوق الامريكى بس ده بيتعوض لان الجيش فى مصر بيقول الراجل هو اللى بيحمى السلاح مش السلاح اللى بيحميه
ولعلمك امريكا ماتقدرش تضرب اى دولة عربية وياريتك تفهمى ده شوية صبر على امريكا بس وانتى هتسمعى اخبار تفرحك قوى عن امريكا قريب جدا ان شاء الله
اخي للمرة الالف لست انا من يقارن بين البحريتان فقط ، الموضوع هو من يفعل هذا ، الموضوع هو مقارنة بين الاسطولين المصري والاميركي دون تدخل افرع اخري .
وليس للموضوع دخل بسماح احدي الدول العربية بضرب مصر من ارضها وخلافه ، فهو بعيد عن الناحية السياسية ، ويا اخي لو الولايات المتحدة قامت بضرب الدول العربية بالفعل ان لم تكن تعلم هذا .
بالمناسبة لقد قد اعني بتشبيهك بانك وزير دفاع او مدير مخابرات ، انك لا تحضر اي مصادر تدعم ما تقول ، وهذا لا يصلح الا لو كنت وزير دفاع او مدير مخابرات ، وبما انك لست كذلك فانت تحتاج للمصادر .

التعديل الأخير:

:bleh[1]::bleh[1]::bleh[1]::bleh[1]::bleh[1]::bleh[1]::bleh[1]::bleh[1]::bleh[1]:
صحيح ان المخطط البارع بيحسبها بالورقه والقلم طب تمام أيه رأيك فى كلام الفريق سعد الشاذلى ربنا يدياه الصحه الراجل خطط لحلاب أكتوبر بطريقه علميه وكان باين الفرق الشاسع بين قوات مصر وأسرائيل ورغم كده الراجل أخد بأسباب النصر قال هنحارب باللى موجود وأعتمد على الله يوفقنا وعلى فكره الراجل هو أول من ربنا ألهمه بفكرة ترديد كلمة الله أكبر عند العبور والراجل عمره ما أنكر دور العامل الأيمانى وقد أيه هو مهم للفرد المقاتل واللى بيه يقدر يتغلب على فرق التسليح للعدو وأسمعيه فى برنامج شاهد على العصر وده رأى قائد محترف وعالمى
وأنا بكلامى ده مش بقول أن فى أى حرب مانخدش بالأسباب العلميه لأ نأخدها بأكبر قدر متاح لينا ونبتكر كمان من عندنا + أيمانا بالله وبأن الشهاده فى سبيله أحسن من الدنيا وما فيها ولو عايزه تشوفى نموذج لأبتكار الجندى المصرى فى الميدان خشى على قسم حرب أكتوبر وأقرأى بطولات الكتبه 418 دفاع جوى وشوفى الأنسان المصرى ممكن يبتكر أزاى
بالضبط ، سبب انتصار مصر في اكتوبر التخطيط الصحيح الذي قام به الفريق الشاذلي ، الا انك تهمل عامل المفاجاة فبدون هذا العامل لم تكن لتنتصر مصر مطلقا وهو ما لن يتحقق في الموضوع الذي نحن بصدده ، بالنسبة لبطولات تلك الكتيبة التي تتحدث عنها فاعتقد انني قد تحدثت عنها من قبل ورددت عليها .
بالنسبة للايمان ، فانا لم انكره ، ولكنه لا يصلح بدون التخطيط الفعال ، فالدين نفسه هو الذي نص علي هذا .

:busted_red[1]::busted_red[1]::busted_red[1]::busted_red[1]::busted_red[1]::busted_red[1]::busted_red[1]:

لو كانت المعركة بحرية فقط ، فهذا امر منطقي فلن يكون هناك صمود مصري كي نتحدث عنه اساسا ، وارجو الا ياتي احد ليقول لي مستحيل ان تكون المعركة بحرية فقط لان الجيش المصري تكمل افرعه بعضها البعض ، فارجو منه ان يتطلع على راس الموضوع اولا .

ان غدا لناظره لقريب .

اخي الكريم لا تهرب من الواقع
الصمود التي اضهرها المجاهدون في غزة
وصمود اهل غزة

لم تصمد الجيوش العربية
6ايام امام الجيش الاسرائيلي الجبان

انا لا استخف بمصر ومن هو الذي يستخف بمصر
ما دام الاخوان المسلمين في مصر والثلة المؤمنة في مصر لن تصقط القلاع

روح العب بعيد ياشاطر .

لقد شط غضباااااااااا
من الحق
لن تدخل مصر اي حرب مدى الحياه
بوجود امريكى والتنسيق الامني
والحصار القتصادي على مصر (القمح)

وصمود اهل غزة

لم تصمد الجيوش العربية

اما الاخ صاحب الموضوع الطبي وغيره

وبيتريق على موضوع الجين
هرد عليك

لما شعب بحاله
لازم يكون شارك في الحرب من كل عيلة واحد
في اي حرب من الحروب والحمد لله حتى الحروب اللي خسرنا فيها (وعلشان الخبرة لازم تخسر امال هتكسب خبرة ازاي ؟ لازم تدق فوق راسك الطبول)
احنا الفراعنة اللي امبراطوريتنا امتدت من الشرق للغرب (مش زي الروم والفرس ولكن كنا الاول والاكبر في زماننا)
واندمجت دماء الفراعنة بدماء العرب القادمين في الفتح الاسلامي
والكل يعرف شيمة العرب
وشيمة المصريين القدماء

عند الاندماج ماذا يحدث
ينتج شئ رائع من مزايا وعيوب المصريين والعرب
تحياتي

وانا قايم انام بقة لاني تعبان طول اليوم من الشغل

سلام

يا سيد fo-235

الموضوع مش تريقه على كلام حضرتك لكن بصراحه و من غير زعل كلامك عباره عن موضوع انشا ., مجرد كلام عام ., ماحدش يقدر يستفيد منه .., و ممكن اي واحد من اي بلد يقول الكلام ده ., انا مش هعلق عليه بسبب الخروج عن صلب الموضوع رغم ان فيه نقط كتيير يتعلق عليها , و المفروض بما انك عارف عسكريين كتيير زي ما بتقول فالمفروض انك عارف ان الكلام العسكري البحت مش كده
المطلوب يا سيدي من سيادتك على اساس قوانين المنتدي اللي الاخت لوسي لحد دلوقتي بعكسكم ملتزمه بيها هي الكلام في شكل و منطق عسكري بحت و في صلب الموضوع بس ., مش تجيبلي موضوع من الشرق و موضوع من الغرب و تحطهم في بعض

تحياتي و بعتذر لو كان في كلامي اسلوب تريقه

لقد شط غضباااااااااا
من الحق
لن تدخل مصر اي حرب مدى الحياه
بوجود امريكى والتنسيق الامني
والحصار القتصادي على مصر (القمح)

وصمود اهل غزة

لم تصمد الجيوش العربية

نرجو الالتزام بصلب الموضوع يا سيد مصحف
و نرجو الكلام بمنطق عسكري بحت
تحياتي

وصمود اهل غزة

لم تصمد الجيوش العربية

انا لا استخف بمصر ومن هو الذي يستخف بمصر
ما دام الاخوان المسلمين في مصر والثلة المؤمنة في مصر لن تصقط القلاع

يا سيدي
عوده بالتاريخ فقد صمدت مصر كثيرا و بحروب كثيره منهم حرب لجيشين لدول عظمي مضافا لهم الجيش الاسرائيلي لكن ليس هذا هو صلب الموضوع الذي نتحدث به و الذي نرجو الاهتمام به
مثل هذه المحاولا ستفهم كسلوك غرضه افساد النقاش بالموضوع

عودة
أعلى