الدعم الإداري

ضربة جوية مصرية على الحدود المصرية السودانية

مدير معبر أرقين الحدودي مبارك داؤود يكشف لـ #الجزيرة عن وقوع أعمال سطو طالت مطعمًا في الكيلو الثلاثين بالمعبر، ارتكبها العاملون في التعدين المرحلون من مصر أمس، حيث نهبوا أموال وهواتف العاملين بالمطعم، وكشف عن القبض على 14 شخصًا صباح اليوم، مشيرًا إلى استقبال المعبر أكثر من 2,000 من المعدنين المرحلين من مصر

 
انا للاسف اشتركت في حوار زي ده قبل كده

عامه الناس هناك بيستثمروا في الحوار وانت شخصيا تقدر تروح تستثمر فيه تدفع ٥٠٠ الف وتاخد حجر صخري ضخم لحسابك ومع عمليه التفتيت انت ورزقك ممكن يطلعلك كيلو دهب جوه الحجر وممكن تطلعلك بكام جرام وتخسر

الخبرة بتقول انك تاخد حجر صخري اللون الابيض يطفو عليه ومن هنا ممكن بعد عمليه التفتيت يطلعلك كمية دهب محترمة

مسمينه في اسوان استثمار البطيخه ياما تطلع حمرا ياما تطلع قرعه 😅

السبب الرئيسي للنوع ده من الاستثمار هو ان احد الاشخاص المعروفين في ادفو استثمر ٨٠ الف جنيه من حوالي ٥ سنين واشتري حجر ونصيبه طلع ١٠ كيلو دهب واصبح من المليونيرات فالكل بيحذو حذوه عشما ف الثروة

واتذكر تورط من احد رجال الشرطة في الحوار من سنتين واخذ نص كيلو من الدهابه وكان حوار طار أمني لان الدهابه كانوا هيقتلوه

الجيش لما اتدخل حصل اشتباكات في الاول لحد مالموضوع أتلم وبقا فيه تفاهمات. التنقيب بيخضع لبيع الدهب في السوق المصري والجيش بقا بيغض طرف لهذا السبب

انت بتسأل ليه مفيش بيان يشرح الوضع ، لان للاسف كل مايقام هناك خارج حدود القانون ، وانا رأيي يتم تقنينه لان دي ثروة مهدرة ، غالبا لو أتقنن هتشوف مئات الكيلوات من الدهب تخش للسوق المصري شهريا
السؤال ادهب المسروق بيروح فين ؟
 
الضربة حصلت داخل اراضينا
وحاولنا نحذر المهربين دول اكتر من مرة بس هما اختاروا رفض التحذير وبالتالى عليهم تحمل عواقب افعالهم.
يبدو الضربة داخل الاراضي،السودانيه
 
هجوم بري على المهربين السودانيين اخر المقطع ولعت 🔥 الله يحمي مصر و النظام فوق الجميع و لا يجب التهاون مع اي تعديات على الاراضي المصرية حمى الله مصر و السودان من عصابات التهريب و من يقف ورائهم

 
السلام عليكم
للأسف الموضوع داخل الأراضي السودانية
ومتأكد من المعلومة تماماً
الموضوع حتى بعيد من المناطق المتنازع عليها
اراضي سودانية بامتياز
طائرات الجيش المصري وكل طلقة أولى بها سد النهضة أو جاركم الآخر
 
IMG_1129.jpeg


الضربة داخل الحدود المصرية
 
الضربة داخل الحدود المصرية

حتي لو كانت خارج الحدود المصرية سبق وحذرنا اكثر من مرة

ايام الانفلات والربيع العربي خلاص مضت ولن تعود

كل الدول اذا رصدت تهديد امن قومي قريب من حدودها تتدخل فورا وسبق وفعلناها في ليبيا والان مع السودان

اي دولة غير قادرة علي ضبط حدودها وسلامة جيرانها لنا حق التدخل مباشرة
 
السلام عليكم
للأسف الموضوع داخل الأراضي السودانية
ومتأكد من المعلومة تماماً
الموضوع حتى بعيد من المناطق المتنازع عليها
اراضي سودانية بامتياز
طائرات الجيش المصري وكل طلقة أولى بها سد النهضة أو جاركم الآخر
متتأكدش تماما بعد كدا
مشاهدة المرفق 868677

الضربة داخل الحدود المصرية
 
الضربة داخل الحدود المصرية

حتي لو كانت خارج الحدود المصرية سبق وحذرنا اكثر من مرة

ايام الانفلات والربيع العربي خلاص مضت ولن تعود

كل الدول اذا رصدت تهديد امن قومي قريب من حدودها تتدخل فورا وسبق وفعلناها في ليبيا والان مع السودان

اي دولة غير قادرة علي ضبط حدودها وسلامة جيرانها لنا حق التدخل مباشرة
يا عمي هذا مع الدول اللي وضعها تعبان
روح ورينا عضلاتك في سينا
 
السلام عليكم
للأسف الموضوع داخل الأراضي السودانية
ومتأكد من المعلومة تماماً
الموضوع حتى بعيد من المناطق المتنازع عليها
اراضي سودانية بامتياز
طائرات الجيش المصري وكل طلقة أولى بها سد النهضة أو جاركم الآخر
الله يرحم الغلابة واصحاب لقمه العيش
لكن عقلية بعض المهربين السودانيين مثل المليشيات
يعنى لما تقتل فردين من الجيش المصري تفتكر الجيش هيخاف ويسيب الجميع ينقب براحته
الحكومة السودانية لازم تنسق مع الحكومة المصرية وتنظم الموضوع ده عشان التطورات الأخيرة
 
يا عمي هذا مع الدول اللي وضعها تعبان
روح ورينا عضلاتك في سينا
مالها سينا يازول؟
مشكلتك انته وغيرك انكوا عاوزين تحسبوا ما يحدث لسكان غزة علينا بالعافية
والكثير عاوزينا نعلق مع إسرائيل وهوه جالس يتفرج ويشجع من بعيد
 
عودة
أعلى