الدعم الإداري

ضربة جوية مصرية على الحدود المصرية السودانية

انا فاهم المعلومات اشكرك عليها جدا
انا فكرتي من السؤال ليه احنا كا افراد شعب طبيعين محدش بيطلع يكلمنا بشكل رسمي محترم بالمعلومات دي .. ليه لازم نعرف من بعض او من صفحات سوشيال او من السودانيين .. تحريك قوات عسكرية و تحقيق ضربات شئ لا يجوز ان يحصل بمبدا فرد الاسرة اللي مع نفسه محدش يعرف عنه حاجة ، الدول المسؤولة اجهزتها بتطلع بيانات توضع للعامة فيه ايه و امتى و ازاي او تنفي ، اصل اصدقك و لا ادعمك ازاي و انت مش بتكلمني اصلا ما انا مش فاهم .. الناس مثلا متعرفش شئ عن حوار الدهابه و لا فيه ايه تحت فا حيربط دي بدي ازاي ناهيك ان فيه شراكة و شركة و طرف تجاوز بشكل غير شرعي سواء كان مصري او سوداني و حصل تواصل سلمي قبل كدا .. دا الحوثي بيطلع بياناته اول باول الحزب اسرائيل مع ان نصها كدب الخليج ايران مستشفى الشاطبي الل عاملة مصيبة دلوقتي .. عادي والله الكل بيطلع بيانات توضيحية لاي حدث او مستجد لازم تكلم العالم مش شئ واو يعني او خارق انت بتعلن رؤيتك و بتمارس سلطتك كا دولة و دا شئ ممتاز

لو على كدا خلاص الغي وظيفة المتحدث الرسمي للقوات المسلحة او بيانات رئاسة الوزراء لان الموضوع جزء منه كبير اقتصادي

هتظهر غالبا في البيانات الدورية عن مجهود حرس الحدود زي ما عملوا فيديو قبل كده وذكروا فيه حاجات كتير منها ضبط 84 ألف متسلل لمصر
 
الدهابة موش تبع الدعم ولا تبع حد ولابيفهموا في السياسه اصلا

٩٠ % من الاسوانيين شغالين دهابه ، وحتي الجيزاوية والقاهراوية هناك شغالين معاهم

الدهابه المصرية والدهابه السودانيين فيه بينهم بيزنس ، المصريين بيصدرولهم المواد الكيميائيه اللي بتفتت الحجر وبيأجروا ليهم المعدات الثقيله المستخدمة في الكسر " كسارات "

هو شغلهم موش حرام بس وفقا للقانون مخالف
طيب وش الي استدعى القصف المصري؟ اذا الامر بيضر مصالح البزنس المصري كذلك؟
 
طيب وش الي استدعى القصف المصري؟ اذا الامر بيضر مصالح البزنس المصري كذلك؟
لانهم بينقبوا عن الدهب في اماكن نفوذ الجيش ، حاولوا يتفاهموا معاهم لم يستجيبوا فتم استخدام العنف حتي لايكرروها
 

هم موش معتدين ع الارض ، بتوع ادفو بيلجأوا للعمالة السودانية عشان رخيصه " ماليا "

هم شغالين مع مصريين موش لحالهم يعني واصلا لايجرؤوا يقتربوا من اماكن الجبال المصرية ويشتغلوا لحسابهم لانها مناطق نفوذ الدهابه الاسوانية

يوميه العامل هناك ٥٠٠ جنيه يعني ١٠$ وهو رقم عالي جدا مقارنة بيوميات اخري في مصر ، السودانيين اللي شغالين هناك غلطانين بس بحثا منهم عن حياه اجتماعيه افضل بيروحوا هناك وهم بصراحه في حوار التنقيب بتوع شغل
 
هم موش معتدين ع الارض ، بتوع ادفو بيلجأوا للعمالة السودانية عشان رخيصه " ماليا "

هم شغالين مع مصريين موش لحالهم يعني واصلا لايجرؤوا يقتربوا من اماكن الجبال المصرية ويشتغلوا لحسابهم لانها مناطق نفوذ الدهابه الاسوانية

يوميه العامل هناك ٥٠٠ جنيه يعني ١٠$ وهو رقم عالي جدا مقارنة بيوميات اخري في مصر ، السودانيين اللي شغالين هناك غلطانين بس بحثا منهم عن حياه اجتماعيه افضل بيروحوا هناك وهم بصراحه في حوار التنقيب بتوع شغل
الصفحة دي بتاعتك؟
 
التنقيب غير القانوني عن الذهب موجود في كل دول العالم تقريبا و ليست حاله خاصه بدوله دون دوله
تنقيب غير قانونى من مواطنى نفس الدولة .....نعم ......اما ان تكون عصابات من دولة اخرى و تدخل لتسرق الذهب و تقتل حرس الحدود ....فهذا تهديد للامن القومى ...جنت على نفسها براقش
 
الضربة حصلت داخل اراضينا
وحاولنا نحذر المهربين دول اكتر من مرة بس هما اختاروا رفض التحذير وبالتالى عليهم تحمل عواقب افعالهم.
حق سيادي بما انها داخل الحدود وتكون انذار لمن يتجرىء على حدود الدول .
 
تنقيب غير قانونى من مواطنى نفس الدولة .....نعم ......اما ان تكون عصابات من دولة اخرى و تدخل لتسرق الذهب و تقتل حرس الحدود ....فهذا تهديد للامن القومى ...جنت على نفسها براقش
مع ان ردي لم يكن اعتراض على القصف كل دوله لها حق سيادي بما تفعله داخل حدودها لكن السودانيين يتعاون معهم مصريبن في هذا العمل
 
مع ان ردي لم يكن اعتراض على القصف كل دوله لها حق سيادي بما تفعله داخل حدودها لكن السودانيين يتعاون معهم مصريبن في هذا العمل
كل من يتعدى على حدود الدولة او سيادتها فقد جنى على نفسة
 
طيب وش الي استدعى القصف المصري؟ اذا الامر بيضر مصالح البزنس المصري كذلك؟​

من المعروف نظامياً انه يحظر الاقتراب من النقاط الحدودية او تجاوزها تحت اي ظرف حتى وان انعدم الأثر او الضرر فالفعل في حد ذاته يستوجب الرد وهذا امر يكفله لك القانون الدولي
 
والله غريب يعني يدخل بطريقة غير نظامية وبهدف غير شرعي وينتظر منك تسكت وتخليه ياخذ راحته
المشكلة مش هنا
المشكلة انه علي حسب صاحبة الحساب المنطقة المتواجد فيها اللي في الفيديو في الصحراء الشرقية مش في المثلث الحدودي يعني أنت داخل حدودي ومش عاوزني أضربك
بجاحة منقطعة النظير
 
يعنى الموضوع دا طلع حقيقه مش مجرد اشاعات متداولة على الانترنت
 
للتوضيح منطقة الحادث لا علاقة لها بحلايب و شلاتين و ايضا لا علاقة لها باسوان. المنطقة غرب مثلث حلايب بقليل و شرق اسوان بكثير.
الاقوال متضاربة البعض يقول انها داخل الحدود السودانية و البعض يقول انها داخل الحدود المصرية. بسبب تداخل الجبال في تلك المنطقة و عدم وجود علامات واضحة.
طبعا المعدنين غير مهتمين بهذه التفاصيل الحدودية لذلك كثيرا ما يدخلو الحدود المصرية و غالبا هذه المرة كانت ردة الفعل المصرية قوية بسبب تكرار الحوادث و وجود عصابات اعدت سابقا على القوات المصرية و تسببت في مقتل ضابط برتبة عقيد قبل فترة.
في السودان عندنا ما بعرف بالتعدين الاهلي و هو تقنين بسيط للتعدين العشوائي غير القانوني في كل العالم لذلك تجد اعداد ضخمة من المعدنين يعملو في هذا المجال و يحصلو على ارباح ضخمة مع دفع نسبة بسيطة للحكومة و في الغالب يتم تهريب الذهب خارج السودان بدون المرور بالبنك المركزي و دفع نسبة الحكومة.
كذلك بسبب العمل لفترات طويلة اصبح هناك اعداد كبيرة من المعدنين اصحاب الخبرة الذين اصبحو يعملو مع معدنين مصريين غير قانونيين داخل الحدود المصرية تحديدا في المناطق حول اسوان و حلايب.
عموما معظم المعدنيين مسالمين و مجتمع التعدين العشوائي عموما مسالم بدرجة كبيرة جدا بسبب انهم يعملو في مناطق بعيدة من الدولة و نظامها فمع الزمن نشأ بينهم نظام قائم على المصلحة و اصبح الجميع يتجنب المشاكل و الجرائم لانها تضر بمصالح الجميع.
 
صراحة فهمي في الذهب على القد .. توقعت انه ممكن يكون مصدر عملة اجنبية محترم ويساهم في مدخولات
فعلا الذهب مصدر مهم للعملات الاجنبية خاصة للسودان لان الانتاج كبير و الدولة لا تملك مصدر مضمون مثلها.
التقديرات تشير لانتاج يتجاوز ال١٠٠ طن سنويا ما يعادل اكثر من 10 مليارات دولار.
هذا الرقم ضخم جدا بالنسبة للسودان و نسبة ٤٠ في المئة منه فقط يمكن ان تغطي معظم الميزانية السنوية للدولة. اما بالنسبة للميزان التجاري فهذا اعلى من مجموع واردات البلاد كاملة التي لا تتجاوز ال٦ مليار دولار.
 
ترحيل مئات المعدنيين السودانيين من مصر إلى السودان عبر معبر أرقين الحدودي

 
عودة
أعلى