الدعم الإداري

متابعة مستمرة اسرائيل تشن هجمات على ايران

هل ستستمر الهدنة بين الطرفين؟


  • مجموع المصوتين
    165
الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
إذا تدخلت امريكا بكامل ثقلها مش حيلاقو حتى فرصة للإطلاق
ساعتها يحلها حلال
لكن احرق كل ذخيرتي و هنالك اكبر وحش لسه حيدخل عليا مش منطقي الحقيقه
 
نفس الملاحظة الصواريخ ايرانية تحترق و تتفتت الى اشلاء لسبب غريب من دون تعرضها للاصطدام او اعتراض من صاروخ اسرائيلي


قد تكون صواريخ متعددة الرؤس او صواريخ تمويهية منخفظة القيمة لاشغال الدفاع الجوي

الملاحظ لم يتم اعتراضها

يبدوا ان الاسرائيليين اكتشفوها وتركوها
 
يمكن خطتهم استنزاف الدفاع الجوي بس انا عايز مع الاستنزاف دا نشوف دفعات جيدة من 50 ل200 صاروخ كل يومين ع الاقل
الصواريخ تحترق و تتحول الى اشلاء بعد دخولها الغلاف الجوي هناك مشكل ما ؟؟؟
 
الناس المستعجلة علي تدخل امريكا انته عايزين الحرب تخلص ولا ايه مخلونا نتشفي في اليهود شوية امريكا لو تدخلت هتخلصها فيوم
نبي ينتهي الوضع سريع ويفتحون السياحة لايران ناكل الكباب عندهم
 
قد تكون صواريخ متعددة الرؤس او صواريخ تمويهية منخفظة القيمة لاشغال الدفاع الجوي

الملاحظ لم يتم اعتراضها

يبدوا ان الاسرائيليين اكتشفوها وتركوها
اما أستعمل الليزر عالي الطاقة ضدها او انها لا تحتمل الحرارة الناتجة عن اختراق الغلاف الجوي و احتكاك الناجم عن السرعة العالية

معضمها تحترق و تتحول الى اشلاء
 
على هذا صعب بتجلس تنتظر إسرائيل تكتشفها وتضربها مراهنه غريبه
الايراني اعتقد امله تخلص تفاوض بالضغط العسكري .. ايا كان حيخسر ايه بس ميخسرش نظامه
 
نبي ينتهي الوضع سريع ويفتحون السياحة لايران ناكل الكباب عندهم
كبابهم حلوووووو جدا الحقيقه ... خط الشام تركيا ايران باكستان الهند فنانين مع اللحوم
 
ساعتها يحلها حلال
لكن احرق كل ذخيرتي و هنالك اكبر وحش لسه حيدخل عليا مش منطقي الحقيقه
لو بفضلوا بهذا الزخم ، أمريكا موش هتلاقي أهداف تضربها ، الصح انهم يحرقها الأخضر واليابس من بدري ، كان الأمريكي هيعتقد ان صواريخهم كتير لكن دلوقتي ايران اخدت وضعيه الاحتضار ومستنيه من يجهز عليها
 
قد تكون صواريخ متعددة الرؤس او صواريخ تمويهية منخفظة القيمة لاشغال الدفاع الجوي

الملاحظ لم يتم اعتراضها

يبدوا ان الاسرائيليين اكتشفوها وتركوها
هما قاله صواريخ من الجيل الاول مش الفروض الجيل الاول دا رديئ
 
اما أستعمل الليزر عالي الطاقة ضدها او انها لا تحتمل الحرارة الناتجة عن اختراق الغلاف الجوي و احتكاك الناجم عن السرعة العالية

معضمها تحترق و تتحول الى اشلاء
شكل سمير فرج مكنش بيهبد
🤣🤣🤣🤣🤣
 
لماذا لم تمس القواعد البحرية على الخليج؟

حتى شرق ايران لم يمس
 
الايراني اعتقد امله تخلص تفاوض بالضغط العسكري .. ايا كان حيخسر ايه بس ميخسرش نظامه
إيران لو دخلت مفاوضات ٨٥٪‏ بتخسر مفعلات النووية وتخصيب اليورانيوم وش فائده اصلا رفضت اتفاق سابق كلن بيرنفع عن عقوبات اصلا
 
لو بفضلوا بهذا الزخم ، أمريكا موش هتلاقي أهداف تضربها ، الصح انهم يحرقها الأخضر واليابس من بدري ، كان الأمريكي هيعتقد ان صواريخهم كتير لكن دلوقتي ايران اخدت وضعيه الاحتضار ومستنيه من يجهز عليها
ممكن بس انا مقتنع دولة بحجم ايران مش حتقع لا في اسبوع و لا اشهر حتى لو كان مستوى الضرب الجوي عملاق
بدون غزو بري و عمليات مكتملة الاركان حنفضل في سيناريو اوكراني
تظل دولة كبيرة الحجم بموارد
و اوكرانيا دلالة 3 سنين على الانعاش و لسه صداع لكل الاطراف

الحروب حالة سيولة من ميكانيكا الكم سهل تبداءها صعب جدا تطلع منها

فرضا ان نظام الملالي حافظ على نفسه و هيكلته في السيطرة دا الشرط الوحيد .. الباقي سهل
 
التعديل الأخير:
لو بفضلوا بهذا الزخم ، أمريكا موش هتلاقي أهداف تضربها ، الصح انهم يحرقها الأخضر واليابس من بدري ، كان الأمريكي هيعتقد ان صواريخهم كتير لكن دلوقتي ايران اخدت وضعيه الاحتضار ومستنيه من يجهز عليها

وممكن توفر الصواريخ لو تدخل الامريكي
 
الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى