(3) الثورات اليمنية ضد العثمانيين ( أوائل القرن ال20) : الحروب و الصراعات العربية في العصر الحديث

دولة بني حاتم اعطيتك كمعلومة

ما يهمني في الموضوع

ان الخرائط المرفقة غير صحيح

وتم ابلاغ الاشراف عنها

مشاهدة المرفق 731214
و ملحوظه لحضرتك الخريطه دي توضح اقصي اتساع في الامام المتوكل اسماعيل الي بعد موته فقدت دولته الكثير من الاراضي فالموضوع مش مستاهل توجع دماغك علشانه لانه اساسا حكمهم لتلك المنطقه لم يكن لمده كبيره او مؤثره

معلش

اكيد خطاء املائي غير مقصود لكن كعادتك امسك الهايفه و اتصدر

الموضوع تافه جداً والمصادر تافهة واللغة التي كُتب بها الموضوع تافهة وركيكة وعامية أمصارية وواضح المطبخ الذي أعدها وحاول ينقلها من مطبخ الفسيخ للمنتدى

موضوعك خرطي صدقني

بالأساس الأمامية لم يسيطروا على اقليم عسير ولا اقليم تهامة اليمن ولا اقليم المخلاف السليماني

والدليل أنه موضوع خرطي أنك وضعت خريطة أمارة آل عائض التي هي الأدق من خرائط موضوعك

مشاهدة المرفق 731226
و ملحوظه لحضرتك الخريطه دي توضح اقصي اتساع في الامام المتوكل اسماعيل الي بعد موته فقدت دولته الكثير من الاراضي فالموضوع مش مستاهل توجع دماغك علشانه لانه اساسا حكمهم لتلك المنطقه لم يكن لمده كبيره او مؤثره
جهلول اقرا للاخر وحياتك مش ناقصه غباوه و قارن بين التواريخ الي محطوطه لكل خريطه و الخرائط دي اساسا توضح اقصي مناطق اتساع في خلال حكم حاكم معين مش معناها ان المناطق كانت محتله لفترات كبيره او السيطره عليها كانت ذات تاثير مهم

الموضوع تافه جداً والمصادر تافهة واللغة التي كُتب بها الموضوع تافهة وركيكة وعامية أمصارية وواضح المطبخ الذي أعدها وحاول ينقلها من مطبخ الفسيخ للمنتدى
تستطيع تجاهلها يا جهلول مش ضربتك علي ايدك و قولتلك و النبي اقرائها و اتحفنا بعبطك

مشاهدة المرفق 731225
حضرتك دي الخريطه المظبوطه للفتره الي تقصدها لكن شوف هنا التاريخ و قارنه بالخريطه الي حضرتك بتتكلم عليها
الموضوع من الاصل غير صحيح
و اغلب المعلومات غير صحيحة

اليمن لم يكن اصلا موحد
وكان يحكمه طوائف الزيدية - والامامية - والاسماعيلية وغيرها

و كان تحت حكم اما
الاحباش او العثمانيين او الفرس او الانجليز لم يكن دولة قوية او موحدة

الموضوع من الاصل غير صحيح
و اغلب المعلومات غير صحيحة

اليمن لم يكن اصلا موحد
وكان يحكمه طوائف الزيدية - والامامية - والاسماعيلية وغيرها

و كان تحت حكم اما
الاحباش او العثمانيين او الفرس او الانجليز لم يكن دولة قوية او موحدة
هل حضرتك ذكرت انه موحد هنا او لم يكن محتل

هو كان يوحد لفترات بسيطه تحت حاكم قوي ثم يفكك الي العديد من الدويلات و ده بسبب العقيده الزيديه الي بتشجع علي حدوث الاشياء دي و ده انا ذكرته بالمناسبه

جهلول اقرا للاخر وحياتك مش ناقصه غباوه و قارن بين التواريخ الي محطوطه لكل خريطه و الخرائط دي اساسا توضح اقصي مناطق اتساع في خلال حكم حاكم معين مش معناها ان المناطق كانت محتله لفترات كبيره او السيطره عليها كانت ذات تاثير مهم

موضوع تافه لأن خرائطك كلها خرطي الامامية لم تبلغ اقليم عسير بالأساس وحتى اقليم تهامة واقليم المخلاف السليماني

كما قلت موضوع تافه تم اعداده في مطبخ الفسيخ وتم الايعاز بنقله للمنتدى

حضرتك انا اتناقش معاك باحترام لا دوري اعلمك و لا حاجه بالعكس انا هكون شاكر ليك جدا لو علمتني حاجه خاصه انك من المكان الي حصل فيه الحدث

لكن دلوقتى حضرتك متدايق من شئ بسبب فهمك المغلوط ليها و انا بحاول أوضح اللبس

و طالما المعضله هي تاريخ المنطقه دي في القرن 16 و ال17 فارجوا لو سمحت وضع خريطه لتلك الفتره لتبيان خطائي
مشاهدة المرفق 731225
حضرتك دي الخريطه المظبوطه للفتره الي تقصدها لكن شوف هنا التاريخ و قارنه بالخريطه الي حضرتك بتتكلم عليها
ابو مهند الزهراني @ابو مهند الزهراني اتمنى كلام ده يكون وضح اللبس الي حضرتك وقعت فيه و لا داعي انك تطلع الموضوع من سياقه لو مش عجبك تقدر تتجاهله في النهايه نحن هنا لمشاركه المعرفه و المعلومات بكل احترام لاني لا انا و لا انت نمتلك العلم الكامل فالأفضل ان نكمل ما ينقصنا من بعضنا البعض

ابو مهند الزهراني @ابو مهند الزهراني اتمنى كلام ده يكون وضح اللبس الي حضرتك وقعت فيه و لا داعي انك تطلع الموضوع من سياقه لو مش عجبك تقدر تتجاهله في النهايه نحن هنا لمشاركه المعرفه و المعلومات بكل احترام لاني لا انا و لا انت نمتلك العلم الكامل فالأفضل ان نكمل ما ينقصنا من بعضنا البعض
مافيه شئ اسمه تجاهله

هذا تاريخنا و وطنا وارضنا

و لن نقبل الاساءة

حتى لو رفعت عليك وعلى المنتدى قضية وضحت لك ولكنك مصر على الخطأ

مثلك كمثل
من يدخل السودان في مصر و يعبث بتاريخها

مافيه شئ اسمه تجاهله

هذا تاريخنا و وطنا وارضنا

و لن نقبل الاساءة

حتى لو رفعت عليك وعلى المنتدى قضية وضحت لك ولكنك مصر على الخطأ

مثلك كمثل
من يدخل السودان في مصر و يعبث بتاريخها
حضرتك فين الاساءه الي انا عملتها و ليه واخد الموضوع شخصي كده و مصر متفهمش الكلام الي انا وضحته فوق كذه مره

يا ادامي

هذه الخارطة مثلا
تقول ان الامامية المتوكلية ( الحوثية )
كانت تصيدر او تحكم اراضي سعودية

والحقيقة ان الدولة العثمانية كانت تسيطر على البلاد العربية

و استمر الوجود العثماني في شبه الجزيرة العربية من 1517 إلى 1918م

وتنوعت درجة السيطرة في هذه الأراضي على مدى أربعة قرون
كانت هناك مقاومة عربية لها من خلال القبائل فقط

مشاهدة المرفق 731236
يا محترم

الخريطه دي توضح مناطق حكم و نفوذهم ايام الامام اسماعيل بس لان بعد موته اصلا حصلت حرب اهليه نتج عنها فقدانهم للكثير من الاراضي اصلا فالخريطه دي توضح اقصي اتساع فقط مش معناها انهم فضلوا طول عمرهم مسيطرين علي الاماكن دي بل في عهد الامام اسماعيل بس و ده طبيعي بيحصل في اي دولة في التاريخ

و العثمانيين لو انت قرات موضوعي عدل هتعرف انهم طردوا من اليمن في بدايه القرن ال17 ثم احتلوا مره اخري في نهايه القران ال19 و الدوله القاسميه لم تدم اكتر من قرن و نصف اصلا و كانت في فترات كبيره مقسمه و تعج بحروب اهليه بين افراد البيت القاسمي ما عدا عهد الامام اسماعيل الي كان يعتبر عهدهم الذهبي و مكنش يزيد عن 30 سنه

التعديل الأخير:
عودة
أعلى