طعن سياح إسرائيليين في طابا المصريه

هو مصر بتلاقيها منين ؟ من تدهور قناة السويس ولا من تخريب السياحه !!!

بعض الاخوان المصريين بالتعليقات مش مستوعبين ان هذا راح ياثر على سمعة السياحه فالبلد.

من جهه اخرى لعنة تلعن اليهود وهذا جزائهم
سؤال هل تاثرت تركيا بالوساخه الي بيعملوها في العرب الاجابه لا ما بالك بخناقه عاديه بتحصل في اي بلد

مش عاجبك المصدر الرسمي من البلد اخبط دماغك في الحيط

وده رأي مصري مش رأي مشرف في المنتدى

بتغطي على فشلك لما مجتش معاك من الاول وكنت عاوز تعمل زوبعة

بتحاول تحورها معرفتش

الواد مصاب هناك المصري وما عمل معاهم حاجة خالص

السياح كانوا بلطجية

فاكرين نفسهم في تل أبيب هيطنططوا زي هناك
يعني المصدر الرسمي ينفي وقوع إصابات في البدايه
ثم مصدر أمني يقر بوجود إصابات
ارسو علي حل

التعديل الأخير:
والله انا مستغرب من للي مستغرب اللى بيحصل في مصر انا هقوله بتستغرب ليه ؟؟؟؟

مصر وشعبها هما اللى عملوا في نفسهم كده هما اللى عايزين يعتمدوا على السياحة واقل مشكلة طائفية او عنف وارهاب هتتقلب السياحة ودخلها عاليها واطيها .

وهما مش عايزين يحافظوا على حركة الملاحة في قناة السويس ولا بيحركوا تجاه باب المندب ومحيطه ساكن .

وهما مش عايزين يحققوا الامن المائي بخطة ذكية ومستدامة وطموحة وذلك بتخصيص مياه الشرب المحلاة للمنازل وكل مياه نهر النيل للزراعة باكثر وسائل الرى المتطورة لتوفير اكبر قدر من المياة لاكبر رقعة زراعية ممكنة .

وبرضوا مش عايزين يحققوا الامن الغذائي بيعملو دلتا جديدة اكيد هيكون فيها سكان زي الدلتا القديمة ويوم ورا تبور الارض وتنقص وندور على دلتا ثالثة جديدة ليه لما بنعمل مشروع مش بنبص لقدام بنبص للوراء .

وعامة مشروع الدلتا الجديدة لن يكون له مستقبل من دون تحديد المساحة الزراعية والمساحة السكانية والاستمرار في زيادة رقعة الدلتا الجديدة بدلا من ان تنقص من زيادة عدد السكان .

فلماذا لا نحول الدلتا الجديدة الى رقعة زراعية غير مسبوقة ومن يزرعها هم عمالة وليسوا سكان ورقعة مساكنهم معروفة ولا تزيد .

وانا عارف حالنا في مصر لن نقوم بزراعتنا وتحسين مستقبلها سوى بزراعة مانحتاجه بواسطة الصوب الزراعية والاراضي الصحراوية للارز والقمح .

مصر لم تستفيق الى الان حتى من خلال ماتتقنه مصر من صناعات هتلاقي مفيش تقدم في اي صناعة احنا بنجيدها .

احنا لسة في مشاريع البنية التحتية ومرافق ومدن جديدة ولم نصنع سوى بنقل التكنولوجيا في كل الصناعات تقريبا وبنحاول نغطي اللى بيحتاجه السوق المحلى وبنحاول نصدر لكن فعلا احنا لسة في اول خطوة .

والله انا مستغرب من للي مستغرب اللى بيحصل في مصر انا هقوله بتستغرب ليه ؟؟؟؟

مصر وشعبها هما اللى عملوا في نفسهم كده هما اللى عايزين يعتمدوا على السياحة واقل مشكلة طائفية او عنف وارهاب هتتقلب السياحة ودخلها عاليها واطيها .

وهما مش عايزين يحافظوا على حركة الملاحة في قناة السويس ولا بيحركوا تجاه باب المندب ومحيطه ساكن .

وهما مش عايزين يحققوا الامن المائي بخطة ذكية ومستدامة وطموحة وذلك بتخصيص مياه الشرب المحلاة للمنازل وكل مياه نهر النيل للزراعة باكثر وسائل الرى المتطورة لتوفير اكبر قدر من المياة لاكبر رقعة زراعية ممكنة .

وبرضوا مش عايزين يحققوا الامن الغذائي بيعملو دلتا جديدة اكيد هيكون فيها سكان زي الدلتا القديمة ويوم ورا تبور الارض وتنقص وندور على دلتا ثالثة جديدة ليه لما بنعمل مشروع مش بنبص لقدام بنبص للوراء .

وعامة مشروع الدلتا الجديدة لن يكون له مستقبل من دون تحديد المساحة الزراعية والمساحة السكانية والاستمرار في زيادة رقعة الدلتا الجديدة بدلا من ان تنقص من زيادة عدد السكان .

فلماذا لا نحول الدلتا الجديدة الى رقعة زراعية غير مسبوقة ومن يزرعها هم عمالة وليسوا سكان ورقعة مساكنهم معروفة ولا تزيد .

وانا عارف حالنا في مصر لن نقوم بزراعتنا وتحسين مستقبلها سوى بزراعة مانحتاجه بواسطة الصوب الزراعية والاراضي الصحراوية للارز والقمح .

مصر لم تستفيق الى الان حتى من خلال ماتتقنه مصر من صناعات هتلاقي مفيش تقدم في اي صناعة احنا بنجيدها .

احنا لسة في مشاريع البنية التحتية ومرافق ومدن جديدة ولم نصنع سوى بنقل التكنولوجيا في كل الصناعات تقريبا وبنحاول نغطي اللى بيحتاجه السوق المحلى وبنحاول نصدر لكن فعلا احنا لسة في اول خطوة .
يا جدع ده دماغ حكومتنا فضيحه ده ناس عيشه في الجبل زي بتوع طالبان تشوف ممشين بلدهم ازاي تتحسر علي الي احنا فيه

يعم حكومتنا خلت الي يسوي و ميسواش يتكلم علينا

يا جدع ده دماغ حكومتنا فضيحه ده ناس عيشه في الجبل زي بتوع طالبان تشوف ممشين بلدهم ازاي تتحسر علي الي احنا فيه

يعم حكومتنا خلت الي يسوي و ميسواش يتكلم علينا
مش حكومتنا وبس دول العساكر كمان . بقى حضرتك عايزنى لو كنت مكان العساكر وفي شوية عيال يتكلموا بالطرق السافلة دي .

منه لله للى كان السبب .

طيب وكلامهم عالعساكر كل شوية تقول ايه بخصوص الشأن ده ؟؟؟؟

مش حكومتنا وبس دول العساكر كمان . بقى حضرتك عايزنى لو كنت مكان العساكر وفي شوية عيال يتكلموا بالطرق السافلة دي .

منه لله للى كان السبب .

طيب وكلامهم عالعساكر كل شوية تقول ايه بخصوص الشأن ده ؟؟؟؟
والله مش اي دبانه تيجي تزن هنديها اكبر من حجمها الحل ان الواقع و الافعال هي الي ترد

الأخوة المصريين لديهم بلد من أفضل البلدان المؤهله للسياحة ولديهم كنز تاريخي كالتراث الفرعوني وموقع إستراتيجي مميز وشريط ساحلي طويل بإطلالت على البحر الابيض والبحر الاحمر وقريبه من اوروبا واسيا وافريقيا

.. ولاكن العقليات التي تدير البلد جعلت السائح يستبعد مصر نهائياً والشكاوى تملئ اليوتيوب وهذه الأخبار من الإعتداء على السائحين تؤثر على ماتبقى من سمعة مصر السياحية !!؟

حوادث الطعن حوادث عادية تحصل في اي بلد .. خصوصًا من قبل المقيمين
الخطأ فقط في محاولة نفيها بالبداية كذلك الاستجابة الضعيفة للأمن

حوادث الطعن حوادث عادية تحصل في اي بلد .. خصوصًا من قبل المقيمين
الخطأ فقط في محاولة نفيها بالبداية كذلك الاستجابة الضعيفة للأمن
تركيا بيحصل فيها اسوء من كده بس مش عذر لينا بردو

تركيا بيحصل فيها اسوء من كده بس مش عذر لينا بردو

لا ليس عذر ولكن ايضًا لا تتوقع صفر حوادث

امر وارد ويحصل خصوصًا ان لديك سياح من مختلف دول العالم​

أنت لن تركز علي شئ ولن تنجح في شئ
لم تنجح في حل ملف مثل السياحه يتمثل بأبعاد القبضه الأمنيه عن الاجانب والنصابين عن المواقع السياحيه مثل الاهرامات اللي كانت تجربه سيئه في زياراتها

انا كتب لو شايفها و لا لا

بعدين اظن من مشركاتي السابقه انت عارف اني معترض علي الي بيحصل في بلدي و من حكومتي الغبيه هل شوفتني بعرض لها علي الفاضي و المليانه زي بعض الاغبياء

انا كتب لو شايفها و لا لا

بعدين اظن من مشركاتي السابقه انت عارف اني معترض علي الي بيحصل في بلدي و من حكومتي الغبيه هل شوفتني بعرض لها علي الفاضي و المليانه زي بعض الاغبياء
السياحه مهمه لبلد مثل مصر يمكنها أن تحقق دخل 40 مليار دولار أن حللت بعض المشاكل البسيطه بجديه.
أما مجالات الصناعه والتكنولوجيا أكثر تعقيداً وتحتاج لتعليم ممتاز منذ الصغر وسيأخذ وقت وجهد وتركيز حكومي وقطاع خاص مع مكافحه الاحتكار والفساد والعسكره لذا ستكون أكثر تعقيداً من مشاكل السياحه البسيطه

السياحه مهمه لبلد مثل مصر يمكنها أن تحقق دخل 40 مليار دولار أن حللت بعض المشاكل البسيطه بجديه.
أما مجالات الصناعه والتكنولوجيا أكثر تعقيداً وتحتاج لتعليم ممتاز منذ الصغر وسيأخذ وقت وجهد وتركيز حكومي وقطاع خاص مع مكافحه الاحتكار والفساد والعسكره لذا ستكون أكثر تعقيداً من مشاكل السياحه البسيطه
في ظل الحكومه و النظام الي احنا فيه صدقني ما في حاجه نفعه عندنا

السياحه مهمه جدا في بلد بموقع و جو مصر و لا غني عنها اظنك فهمتني غلط , لكن السياحه مخاطرها عاليه فاي جائحه او حرب او ظاهره طبيعيه ممكن تاثر فاهمني

لكن الحاجات التانيه بتعمل ثقل لبلدك و تقوي من مركزها و اقتصادها

الاهم من ده كله هو الاهتمام بالتعليم و الصحه و القضاء علي الفساد و المحسوبيه و توفير عيشه كريمه للشعب تخليهم مكتفين و لا يضطروا الي الفهلوه و النصب و خلافه

الكلام دلوقتي على أن الحصل عباره عن

مجرد مشاجرة ٣ سايح إسرائيليين مرضوش يدفعوا حساب خدمات الفندق و اعتدوا علي الموظفين
وبالطبع تم الرد عليهم
وبقت مشاجرة والامر محل علاج وتحقيقات الجهات الأمنية المصرية

المهم "السياح الاسرائيليين" طلعوا من عرب 48

استغرب من امر في مصر:

لماذا لايتم سن قوانين صارمة رادعة ضد ظاهرة البلطجة بحيث يتم القضاء عليها نهائيا؟

هذه الظاهرة مسيئة للغاية لسياحة مصر

عودة
أعلى