مصر لن تشارك عسكريًا في تأمين البحر الأحمر رغم تضرر قناة السويس

مش بس ارتفاع تكلفة الشحن ولكن زيادة مدة التوريد تعنى ان طلبات الشراء كميتها هتزيد علشان تعوض الزيادة المتوقعة فى مدة الشحن + محتاج سعة تخزينية إضافية وتكاليف أخرى قد تزيد ايضا لو عايز تشغل العمالة عدد ساعات إضافية ، كهرباء ووجبات إضافية وما إلى ذلك وهناك تبعات أخرى لذلك ايضا ولكن ما ذكرته كمثال الهدف منه هو ان هناك تكاليف أخرى هتزيد بسبب ده وتعتبر برضه ربح ضائع او ان الشركة تحمل العميل كل حاجة وده ممكن يضعف موقفها التنافسى فى السوق أو أنها تشيل جزء من التكلفة وده معناه ان صافى الربح هيقل.

بمعنى ان مئات الملايين دول لو جيت ضيفت عليها شوية حاجات تانية ممكن تلاقيها وصلت لأرقام فلكية.

صحيح ، وكل دول العالم تتمني ان الحرب تنتهي لكن كلاب اوروبا وامريكا ليهم رأي تاني

تلك الصفقات لا تواجه عدو انت تعرفه وتعتقد انك تعرفه أو تهديدات تظن
انك تعرفها ... غالبا من صانع القرار والدراسات الاستراتيجيه للواقع الحالى والمستقبلى .. موضوعه لسيناريو قد لا تتخيله انت أبدا... ولا أقصد هنا الصهاينه او او إيران أو اثيوبيا ...

كحاجتى مثلا لعقل دوله إدارتها إلكترونيا ومبنى الاكتاجون.. تلك تحضيرا لسيناريهوت غير ف مخيلتك ...

قيس على ذلك مدنيا الطرق والكبارى التى يتهكم عليها البعض ما هى إلا لسرعه انتشار قوات ف ساعات
ما هي هذه السيناريوهات ؟؟!!
حيرتني اخي
ليس ضد الكيان و لا ايران و لا اثيوبيا !!!
من اذا امريكا مثلا !!
يا ريت تفهمني اخي انا لا استوعب كلامك اطلاقا

اكيد كلنا سمعنا عن الجسر الجوي الامريكي لاسرائيل في حرب اكتوبر عام 1973 يكفي ان الاساطل البحرية الامريكية لم تقترب او تعتدي على البحرية المصرية والنطاق الذي فرضته شمال مصر في البحر المتوسط ولم تستطع البحرية الامريكية عبور باب المندب او فك حصار البحرية المصرية له .

ولم تجد امريكا ثغرة بحرية لا في الشمال (البحر الابيض المتوسط) ولا في الشرق (البحر الاحمر) وامتدادا حتى جنوب البحر الاحمر حتى مضيق باب المندب بالتحديد .

كيف حصل ذلك ؟؟ الامريكيين كانو يمتلكون بحرية مكونة من 641 قطعة بحرية في عام 1973 تقريبا :
Screenshot 2024-08-28 023345.png

اما عن البحرية المصرية فكانت تمتلك الاتى :

Screenshot 2024-08-28 024301.png

اترك لكم التعليق .

مصر ليس لها النية في الاضرار باسرائيل باي وسيلة وده واضح جدا للاسف

ماهى الوسائل اللى مصر تقدر تضر بيها اسرائيل مع الاخذ فى الحسبان

1) ان مصر ميحصلهاش ضرر قدهم او اكتر

2) ان موقف مصر كا "وصيت" ميتضررش قدام الغرب و يتم اعتبارها كا طرف واستخدام الصهاينة ليها "اللى معاهم الميديا العالميه" و يبقى فى تصعيد على غزة و حماس بدل لم الموضوع و اعطاء النتن ياهو كارت سياسى ماكنش يحلم بيه؟

3) ان اسرائيل متستخدمش اى طرف "وسيلة" منهم فا انها تطلب قدهم 100 مره اللى خسرتو......انا مش هتطرق لحتت الهولوكست اللى بتديهم اى حاجة او عاوزينها او حتت ان العرب فاكرين ان مفيش ضغط على الاسرائليين "و ان كان ضعيف" مش موجود من الاساس بس humor me

4) ان الوسيلة المستخدمة متقصرش على سير المفاوضات؟

يعني سفنك بتعبر قناة السويس عادى وتدخل وتخرج من باب المندب من اي عوائق من الحوثي ولا شركات التأمين رفعت السعر لزيادة المخاطر علي السفن
ابو نادر @ابو نادر
1. اكثر من 80% من النفط السعودي موجه الى اسيا خط سيرة ( موانيء الخليج - اسيا ) لاتمر بباب المندب
2. البترول الموجه الى اوروبا او اي جهه اخرى مثل امريكا خط سيره ( مواني ينبع - اوروبا ) عبر قناة السويس لاتمر بباب المندب .
3. الواردات من اوروبا او امريكا خط سيرها ( اوروبا او امريكا - مواني البحر الاحمر ) عبر قناة السويس
لاتمر بباب المندب
4. الواردات من اسيا خط سيرها ( اسيا - موانيء الخليج العربي )
لاتمر بباب المندب
5. الواردات والصادرات بين دول الخليج ( بري بين الدول )

اذاً يا غالي لن اقول انه لايوجد تأثير لكن التأثير لايذكر ابداً واقع وعلينا الاعتراف به .
انت ايرادات قناة السويس تعتبر جزء من مدخول العملة الصعبة في مصر لذا التأثير عليك انت فقط وشركات النقل العابره عبر باب المندب من والى عبر قناة السويس .

كالعادة جدال سخن بين الاخوة المصريين والسعوديين :kappa:

طيب عموما مصر كانت بين خيارين احلاهما مُر ، اما الدخول في حرب ضد الحوثي لحماية القناه او السكوت وتحمل الخسائر

ولو جينا نحسبها كمميزات وعيوب لكل خيار

1- الدخول في حرب ضد الحوثي
- هتظهر قدام الشعوب العربية انك بتحمي اسرائيل
- مش من مصلحتك عداء الحوثيين وايران خصوصا ان العلاقات مع ايران بقت افضل
- تكاليف عسكرية كبيرة لان الحرب هتاخد شهور اكيد وهتتعرض لخسائر ، خصوصا ان اوروبا وامريكا برغم قوتهم مش قادرين عالحوثيين
- القناه نفسها خلال شهور العمليات العسكرية ضد الحوثيين هتبقي شبه مقفولة

2- السكوت وتحميل الخسائر

- هتخسر مئات الملايين يوميا لكن ستبقي خسائر اقل من الحرب ضد الحوثي

وبمقارنة الخيارين فقرار مصر قرار منطقي وصحيح فمهما طالت حرب غزة ستنتهي وسيرجع كل شئ كما كان باذن الله ، واللي عاوز يحارب الحوثي يتفضل يحاربه هو

أولا أشكرك على ردك الراقي.

ثانيا نحن نتكلم عن أهمية وجود عسكري لمصر هناك في المنطقة . ممكن قاعدة بحرية مؤقتة في جيبوتي أو الصومال تفي بالغرض .

غزوه تبوك شارك فيها الرسول صلى الله عليه وسلم
محاولتك الاستنقاص منها مردوده عليك
ليس استنقاص يا حبيبي وبلاش سكة تكفير معايا ولكن من يظن أن أمواله تجعله اسد وينظر للآخرين بعين الاحتقار ودائما عقدة النقص لديه أعرف أنه هو من يعانى من ازمات نفسية تحياتى للعقلاء

شي طبيعي تسليحهم عبارة عن مزهريات خساير عالفاضي
ثانيا ضعف تدريب وقدرات
ثالثا مفيش فلوس تمول عملية التحرك فوق الخساره خسارة
القوات البحرية المصرية مزهريات
الفجور في الخصومة ما هو جديد عليكم

اتحداك أن تأتي بتعليق واحد فقط يدعو مصر لشن حرب او التورط في حرب اخي العزيز
الجميع اصبح يعلم قدراتكم جيدًا ولم يدعوكم احد لخوض مهام اكبر من مستواكم
:)
هل تسمي الدفاع عن مصالحك وأمنك القومي واقتصادك وبنيتك التحتية تورط ؟
لذلك تركتوا اهداف الحوثي تعبر اجوائكم وتضرب مدنكم لكي لا تتورطوا معهم ؟
اذكياء المصريين فاتحينها على البحري للجميع ذهابًا وعودة #مش_عايز_اتورط

انت ايش خصك نحارب نسالم شىء لا يعينك ناس منتهى التطفل والسماجة

ابو نادر @ابو نادر
1. اكثر من 80% من النفط السعودي موجه الى اسيا خط سيرة ( موانيء الخليج - اسيا ) لاتمر بباب المندب
2. البترول الموجه الى اوروبا او اي جهه اخرى مثل امريكا خط سيره ( مواني ينبع - اوروبا ) عبر قناة السويس لاتمر بباب المندب .
3. الواردات من اوروبا او امريكا خط سيرها ( اوروبا او امريكا - مواني البحر الاحمر ) عبر قناة السويس
لاتمر بباب المندب
4. الواردات من اسيا خط سيرها ( اسيا - موانيء الخليج العربي )
لاتمر بباب المندب
5. الواردات والصادرات بين دول الخليج ( بري بين الدول )

اذاً يا غالي لن اقول انه لايوجد تأثير لكن التأثير لايذكر ابداً واقع وعلينا الاعتراف به .
انت ايرادات قناة السويس تعتبر جزء من مدخول العملة الصعبة في مصر لذا التأثير عليك انت فقط وشركات النقل العابره عبر باب المندب من والى عبر قناة السويس .

المرفقات

• Screenshot 2024-08-25 191041.png
    Screenshot 2024-08-25 191041.png
    189.6 KB · المشاهدات: 14
ماهى الوسائل اللى مصر تقدر تضر بيها اسرائيل مع الاخذ فى الحسبان

1) ان مصر ميحصلهاش ضرر قدهم او اكتر

2) ان موقف مصر كا "وصيت" ميتضررش قدام الغرب و يتم اعتبارها كا طرف واستخدام الصهاينة ليها "اللى معاهم الميديا العالميه" و يبقى فى تصعيد على غزة و حماس بدل لم الموضوع و اعطاء النتن ياهو كارت سياسى ماكنش يحلم بيه؟

3) ان اسرائيل متستخدمش اى طرف "وسيلة" منهم فا انها تطلب قدهم 100 مره اللى خسرتو......انا مش هتطرق لحتت الهولوكست اللى بتديهم اى حاجة او عاوزينها او حتت ان العرب فاكرين ان مفيش ضغط على الاسرائليين "و ان كان ضعيف" مش موجود من الاساس بس humor me

4) ان الوسيلة المستخدمة متقصرش على سير المفاوضات؟
ادارة قطاع غزة بتمويل دولي والتخلص من حماس والالتفات لتطوير ما تبقى من شعب غزة

اساساً بعد الحرب اغلبهم سوف تراهم يهربون لعندكم بشتى الوسائل ، غزة على البلاطة كما يقول البعض بودرة

عموما علشان نطمنك انت ونادر الجيش المصري بيستعد للانتشار في الصومال جنب باب المندب علي طول علشان احنا عارفين ان عبد الملك مايقدرش علية اقل من الجيش المصري اقل من كدا الرجل ايده تقيلة واحنا شوفنا دة في ضربات كتير يلا ان الله حليم ستار

عبدالملك وجماعته تم ارجاعهم لنقطة الصفر في بقعته الاولى وتم تحرير المحافظات اليمنية واي غلط يتم الرد عليه فوراً
اما انتشار وفيشار ماراح تفيدك والكل عارف

رئيس مجلس الوزراء المصري :
مكنش عندنا تصور ان قناة السويس كإيرادات تبقى النهاردة الرقم 300 مليون دولار احنا كنا معديين الـ 800 و 850 مليون دولار كإيرادات في الشهر​

قناة مصرية وشأن مصري السؤال هنا انت ايش حارق رزك انت مالك شخص متطفل سمج

اخي الكريم انا مجرد ناقل ونحن هنا في منتدى عسكري - اقتصادي - سياسي
نناقش ونحلل ونستفيد ان كنت لا تريد ذلك لا تدخل منتديات بارك الله فيك​

المشكلة انكم انتم بالذات من يتحدث
المشلول يحارب بنفسه ولا يأتى بثلاثين دولة وأكثر من نصف مليون جندى ليحموه من صدام

اتينا بهم لتحرير الكويت (دولة اخرى) ليست السعودية ودفعنا من اجل ذلك مئات المليارات تقريبا ميزانية دولتك كامله لعدة سنوات وهذا مثال ودليل على الكرم والنخوة العربية نرخص المال والرجال من اجل من يطلب العون

لكن لا تثريب عليك نعلم كمية الجهل والأمية لديكم فلا تعلمون ان الكويت دولة مستقله تقع بجوار المملكة العربية السعودية

على فكرة نحمي اراضينا ومصالحنا ونقاتل ونضحي بالدماء والمال من اجل مبادئنا وقيمنا وارضنا

شي تجهله بحكم انك كنت قابع تحت الاحتلال الاف السنين

السعوديين والمصريين مسوين نفس كوريا الجنوبية والشمالية ومناكفاتهم 😂

خلاص عاد هدو النفوس :شاهي:

الحوثيين متواجدين على باب المندب منذ سنين و بدعم من الغرب .. و لكن هجماتهم الاخيرة كانت فقط مع حرب غزة ..
فليس من المنطقى المشاركة بقوة عسكرية هدفها الاساسى رفع الضغط عن اسرائيل ...
و على الرغم من الخسائر الضخمة التى تمنى بها مصر فهى اقل من تكلفة المشاركة فى تلك العملية ..

الحوثيين متواجدين على باب المندب منذ سنين و بدعم من الغرب .. و لكن هجماتهم الاخيرة كانت فقط مع حرب غزة ..
فليس من المنطقى المشاركة بقوة عسكرية هدفها الاساسى رفع الضغط عن اسرائيل ...
و على الرغم من الخسائر الضخمة التى تمنى بها مصر فهى اقل من تكلفة المشاركة فى تلك العملية ..
بدعم من الغرب

غير دقيق الغرب لا يدعم الحوثي ولكن القصة انسانية ما يربو عن 90% من الشعب اليمني تحت خط الفقر والامية حدث ولا حرج وخصوصاً بين النساء والطب والتعليم شيء يبكي القلب والاساسيات لا تأتي الا من الحديدة لو دمرت الحديدة لاصبحت مجاعة مثل مجاعة الصومال وقرود مران راسهم يابس وليس في قاموسهم شيء اسمه مراجعة الذات والاولويات

طبعاً سبب المجاعة ان اغلب المزارع تحولت من زراعة البن والخضروات الى زراعة القات + القات يستهلك ماء كثير رغم ان اليمن الشمالي في اخصب بقعة في الجزيرة العربية كلها ولذلك تتركز الكثافة السكانية هناك منذ بداية الحضارة بسبب الاراضي الخصبة ولكن قاتل الله القات والتحشيش والغباء

معلومة طريفة 40% من استهلاك القات في اليمن من النساء !!!

في الامارات عقوبة تهريب القات سجن مدى الحياة + في سلطنة عمان اعدام

عودة
أعلى