بـوابة إمارة أفغانستان الإسلامية الأقتـصاديـة

وماذا عن حرق اجهزة الكمبيوتر؟ كارثة

اخي لا تصدق العبريه و اسكاي فهم مجرد حمقى يرددون اخبار القنوات الغربيه

يعني دوله زي دي بتبني نفسها هتقوم تقضي على الكومبيوترات اومال الناس الي هناك بنشوف حياتهم ازاي و خلافه و كمان ليه ميحرقوش الموبيلات ما زيها زي الكومبيوتر

كل الاعلام العربي سئ لكن هذا الخبر حقيقي للأسف

يعني دوله زي دي بتبني نفسها هتقوم تقضي على الكومبيوترات اومال الناس الي هناك بنشوف حياتهم ازاي و خلافه و كمان ليه ميحرقوش الموبيلات ما زيها زي الكومبيوتر

هذه هي المشكلة، رجعية متخلفة و اعتقاد ان الكمبيوتر مفسده. و الان فقط تم إغلاق مراكز الكمبيوتر في دولة اغلب شعبها لا يسطيع تملك الكمبيوتر و هناك اعتماد كبير علي هذة المراكز

كل الاعلام العربي سئ لكن هذا الخبر حقيقي للأسف

هذه هي المشكلة، رجعية متخلفة و اعتقاد ان الكمبيوتر مفسده. و الان فقط تم إغلاق مراكز الكمبيوتر في دولة اغلب شعبها لا يسطيع تملك الكمبيوتر و هناك اعتماد كبير علي هذة المراكز
بصراحه اتمنى لو الخبر ده صحيح ان يتم تصحيح هذا الخطأ لانه مصيبه كبيره بصراحه و اتمنى عدم حدوثها

تم حظر اصوات النساء في الأماكن العامه، غناء او قراءة. منع المذيعات من الظهور بدون غطاء للوجه.

ما نصدق العربية ونصدق محمد خضر من طنطا هههه

تم حظر اصوات النساء في الأماكن العامه، غناء او قراءة. منع المذيعات من الظهور بدون غطاء للوجه.

يعني مطلوب نصدق CNN
ونكدب الانجازات الي عملتها طالبان في ثلاث سنوات من حكمها
ونقول أنهم رجعيين ومتخلفين
روح شوف حجم الانجازات والمشاريع الي عملوها وتعالى افتي واتفلسف
فعلا الجهل أصبح مقبره للناس

اخي كما اقول هم احرار يمشوا بلدهم زي ما هما عايزين اصل في دول غيرهم ياما عامله قوانين اوسخ و أحقر لا يستوعبها عقل يعني

يعني مطلوب نصدق CNN
ونكدب الانجازات الي عملتها طالبان في ثلاث سنوات من حكمها
ونقول أنهم رجعيين ومتخلفين
روح شوف حجم الانجازات والمشاريع الي عملوها وتعالى افتي واتفلسف
فعلا الجهل أصبح مقبره للناس
المفروض احنا ملناش علاقه بوضعهم الاجتماعي و الثقافي لأنهم في النهايه بلد غريب عننا لا نعلم عاداته و تقاليده الي هو بالمناسبه حر في تنفيذها زي ما الغرب حر في الخره الي بيعملوه عندهم

و اه فعلا الشغل الي بيعملوه من مشاريع و خلافه بأقل الإمكانيات موضوع عايز التأمل مش نركز لبسوا و لا قلعوا ايه

ماهو المرتكز والمعيار الذي نحكم به على الآخرين

متى نحكم على بلد انه متقدم او رجعي

ماهي القوانين

هل من يمنع صوت الاب عن التعبير عن رأيه بشأن تغيير جنس طفله بالابر والهرمونات كمثال
هل هو أمر تقدمي او رجعي؟؟

ماهو المرتكز والمعيار الذي نحكم به على الآخرين

متى نحكم على بلد انه متقدم او رجعي

ماهي القوانين

هل من يمنع صوت الاب عن التعبير عن رأيه بشأن تغيير جنس طفله بالابر والهرمونات كمثال
هل هو أمر تقدمي او رجعي؟؟
و عندك دول زي الهند فيها عنصريه و طبقيه و حاجات ما انزل الله بها من سلطان ده طبعا القوانين المجحفه للرجال في وطني مصر عندما يتعلق الامر بالزواج و مش عايزين نخش في بلاوي اوروبا و امريكا كمان يعني

و عندك دول زي الهند فيها عنصريه و طبقيه و حاجات ما انزل الله بها من سلطان ده طبعا القوانين المجحفه للرجال في وطني مصر عندما يتعلق الامر بالزواج و مش عايزين نخش في بلاوي اوروبا و امريكا كمان يعني

الهند دولة تسير بسرعة نحو العالم الاول

صدقني لو اصبحت الهند الدولة الاولى عالميا

ستصبح البقرة رمز للتقدم والحضارة وستجد الماركات تضعها على المجوهرات وستجد المطبلين لها في كل مكان

قاده طالبان يرسلون بناتهم للتعلم في قطر ويمنعون عن شعبهم حق تعلم النساء
كنت قد توسمت فيهم خير من بعض الإنجازات علي المستوي الاقتصادي لكن تخلف عقولهم بيرجعهم سنين ضوئية عن العالم المتحضر وكأنهم قوم جاءو من العصور الوسطى

الهند فيها وفيها لكن ابحث عن مؤشر التنميه والتطور والتعليم هم في تقدم مستمر وسريع

الهند دولة تسير بسرعة نحو العالم الاول

صدقني لو اصبحت الهند الدولة الاولى عالميا

ستصبح البقرة رمز للتقدم والحضارة وستجد الماركات تضعها على المجوهرات وستجد المطبلين لها في كل مكان
اه بالظبط فنحن في عالم لا يحترم الا القوي حتي صياحهم علي الافغان هو صياح من تحت لتحت لانهم عارفين انهم ميقدروش يغيروا حاجه

الهند فيها وفيها لكن ابحث عن مؤشر التنميه والتطور والتعليم هم في تقدم مستمر وسريع
ايوه ده الي انا بقول عليه ملناش دعوه باوضاع البلد الداخليه من عادات و ثقافات و غيرها لاينا بس نشوف طريقه نجاحهم في الجوانب المهمه الي يجب الاقتداء بيها و الهند بصراحه نجحت في حاجات كتير و لازم نستوعب الي عملوه من دون تكبر

قاده طالبان يرسلون بناتهم للتعلم في قطر ويمنعون عن شعبهم حق تعلم النساء
كنت قد توسمت فيهم خير من بعض الإنجازات علي المستوي الاقتصادي لكن تخلف عقولهم بيرجعهم سنين ضوئية عن العالم المتحضر وكأنهم قوم جاءو من العصور الوسطى
اخي كلامهم كلوا انهم مش ضد تعليم النساء بس علي الارجح هم يريدون تطبيق نظام مشابه لما في الخليج بالنسبه لتعليم البنات عموما علينا الانتظار و نشوف الموضوع هينتهي علي ايه و في النهايه هم احرار بردو

لاتسلم عقلك لأحد

لا عربية ولا محمد خضر

العربية سبق لها الكذب لذلك موثوقيتها في الحضيض
انا عن نفسي مش بجيب حاجات غير ليها فيديو ناس هناك مصوراه و كلامي مش قران يعني اكيد فيه غلط و صح

عودة
أعلى