بـوابة إمارة أفغانستان الإسلامية الأقتـصاديـة

رمضان المتضي ركبت مع سواق افغاني و اهبرني ان الاوضاع الاقتصادية في افغانستان تحسنت الف مرة تحت حكم طالبان و عاد الامن و الامان في الشوارع.
اهم تغيير هناك هو الأمن والأمان و توفرهم يصلح حال البلد في جميع النواحي

اخي انت تتحدث عن دولة تحت الصفر في جميع المجالات اذا كانو يريدون نهضة شاملة لا يوجد غير الصين بأموالها وشركاتها تستطيع بناء البلد
اما بقية الدول ستكون مساعدات اقتصادية وقروض لن تكون كافية لبناء الدولة
معلوم اخي العزيز وضعهم صعب لكن مقارنه بدول كثيره في المنطقه الي تضع نفسهم تحت رحمه صندوق النقد او الفاسدين بتوع أفريقيا الي بيسلموا بلدهم للصين اظن الأفغان لا ينتمون لاي نوع من الاثنين

انقص من الكشري الكريه ، اعتقد يجعل الشخص عديم التركيز

انا تحدتث بكل وضوح ان طالبان منعت تدريس الفتيات لحد 12 سنة ، و انت تضع فيديو يظهر فيه بوضوح فتيات في عمر اقل او ضمن ذلك ( تعليم ابتدائي)

خد لك مصادر من كافة الانواع من العربي القطرية الى المصادر الغربية

امها تقول ان المدرسه فيه اعدادي و ثانوي و ظهر في الفيديو فتيات كبيره مش صغيرات

في الموضوع ذكرت ان النقاش يكون باحترام لو مش بتعرف تتكلم باحترام اخرص

معلوم اخي العزيز وضعهم صعب لكن مقارنه بدول كثيره في المنطقه الي تضع نفسهم تحت رحمه صندوق النقد او الفاسدين بتوع أفريقيا الي بيسلموا بلدهم للصين اظن الأفغان لا ينتمون لاي نوع من الاثنين

اتمنى لهم التوفيق ولجميع المسلمين في اصقاع الارض

انقص من الكشري الكريه ، اعتقد يجعل الشخص عديم التركيز

انا تحدتث بكل وضوح ان طالبان منعت تدريس الفتيات لحد 12 سنة ، و انت تضع فيديو يظهر فيه بوضوح فتيات في عمر اقل او ضمن ذلك ( تعليم ابتدائي)

خد لك مصادر من كافة الانواع من العربي القطرية الى المصادر الغربية

عامه في الموضوع ده هم قالوا انهم ما يزالون يعملون عليه لإنشاء نظام يمنع فيه الاختلاط و يتم الحفاظ على النساء فيه

انا عامه ماليش دعوه هما احرار انشالله يموتوهم و لا انا و لا انت علاقه بيهم هم احرار و الي مش عجبه يبعت جيشه هناك و مصيره هيكون معروف

صحيح ، سمعت عن تنظيم مسالة الاختلاط ، لكن لحد الان ، لا تعليم للفتيات فوق 12 سنة

اما بالنسبة لمسالة حكمهم ، انا بالعكس مؤيد الى اقصى حد ، حتى لا يكون للجماعات الاسلامية المقملة الحجة ان نظامهم لم يتركوه للوجود ، خلوا العالم يشوف نموذج حي من افكارهم

لكن يا للشماتة ، قاعدين يتوسلوا الصين الملحدة التي تعتقل مئلت الالاف من المسلمين الايغور في معسكرات الاعتقال. طززز 😂😂
والله اديهم بيجربوا فشلوا لنفسهم نجحوا لنفسهم احنا شوفنا تجارب الحكم كلها خلينا نشوفهم هيعملوا ايه

الزمن لوحده هيحدد مدى نجاحهم و نجاحهم المفروض ميزعلكش يعني

الامارات بتمهد......بس ممكن نشوف قطر بإذن من الامريكان
الله اعلم قطر سمعت ان في رجال أعمال منها عاملين استثمارات هناك

عامه طالبان لا تقلق عليهم فهم لم يوصلوا للحكم بسهوله علشان دول زي دي تعمل على قفاهم مصلحه تيجي بادبك هيش لك فوق الراس هتعمل كلام فاضي اخرتك هتبقى زي الي قبلك

الله اعلم قطر سمعت ان في رجال أعمال منها عاملين استثمارات هناك

عامه طالبان لا تقلق عليهم فهم لم يوصلوا للحكم بسهوله علشان دول زي دي تعمل على قفاهم مصلحه تيجي بادبك هيش لك فوق الراس هتعمل كلام فاضي اخرتك هتبقى زي الي قبلك

لا اظن ابدا اخي العزيز فطالبان اولا لا تأخذ ديون من الصين بل تفتح الأبواب للاستثمار فقط، ثانيا المشاريع الي بتعملها بالصين لازم وجود افغان في الشراكه و أيضا تكون مفيده للبلد و اهله يعني مثلا بالنسبه للنفط الصين طلبت من الشركه الي تستخرج تعمل منشآت تكرير لكي يستفيد منها الأفغان و يعملوا فيها كمان مع شغلهم في الاستخراج

انا بصراحه ان التعاون بين طالبان و الصين هدفه في الأول أن يكتسب الأفغان خبره لكي يديروا مشاريعهم بنفسهم

ده غير أن في مشاريع كتير عملوها المجهود الذاتي يعني

انا متفق معه الصين كعادتها سوف تضع أفغانستان في فخ الديون و الاعتماد الكامل عليها في التمويل و الاستثمار. و في كل مرة يتم ادعاء ان توجد الصين لنقل الخبرة و إفادة الشعوب و كل هذا الهراء

انا متفق معه الصين كعادتها سوف تضع أفغانستان في فخ الديون و الاعتماد الكامل عليها في التمويل و الاستثمار. و في كل مرة يتم ادعاء ان توجد الصين لنقل الخبرة و إفادة الشعوب و كل هذا الهراء
الله اعلم و اتمنى ان ده ميحصلش ان شاء الله

عاملين ازمه بقى كله محلي معدش فيه مستورد ربنا يخلي العرجاني و جماعته قايمين بالواجب دلوقتي 😂😂
هما وقفو تصدير الحشيش ولا ايه
اكيد التجار عندهم صدروا الانتاج والاسعار رفعت فى الاسواق راحت الحكومه الافعانيه اتخذت قرار حاسم بوقف تصدير الحشيش
اللى صعبان عليا مزارعين الحشيش الغلابه هما اللى هيروحو فى الرجليين بين الحكومه والتجار

السعوديه في اتجاه حاليا اصلا للعلمانيه (لا اقصد هنا لأن النظام ده الي ماشي في العالم كله و ليس له علاقه بتدين الشعب) السعوديه من عشر سنين غير دلوقتي اخي العزيز، و أفغانستان ليست بتلك الصوره الي يصورها الاعلام الي كان ذات نفسه مصورها للسعوديه لغايت من فتره قريبه و لا تنسي طبعا الهئيه و اهولها

عموما نتمنى لهم الخير لأنهم ناس محترمه و يستاهلوا زي ما نتمني للسعوديه و جميع دولنا الخير بإذن الله
التزام الدولة بتطبيق الشريعة هذا ثابت
القضاء يحكم بما انزل الله وهذا اهم شي وهو الاحتكام للشريعة وهو معيار الدولة المسلمة من الكافرة اذا قانون الاحتكام شرعي او وضعي

عودة
أعلى