بـوابة إمارة أفغانستان الإسلامية الأقتـصاديـة

قلت كلام يسطر بمداد من الذهب وهو الامانة والشفافية وحزام هذا غير مجود عندنا للاسف مشروع يستحق مليون دولار يعملون له ميزانية 10 ملايين
كان في نكته زمان بتتقال على الموضوع ده

بيقولوا مره مسؤول مصري قاعد مع مسؤول أمريكي فبيقولوه هل عندكم في أمريكا فساد قاله الأمريكي اه اكيد فيه المصري قاله ازاي قام الأمريكي واخده لمشروع و قاله المشروع ده قولنا انه مكلف 2 مليار بس في الحقيقه هو مليار واحد بس تكلفته و الباقي حطيناه في جيبنا المصري قعد يضحك قام الأمريكي استغرب قاله اومال الفساد عندكم ازاي قام المصري خده في حطه فاضيه و قاله احنا بنبني مشروع هنا ب2 مليار بس زي ما انت شايف مافيش حاجه لان الفلوس كلها اخدناها

الصين ستهيمن على افغانستان اقتصادياً
سواءً بفخ الديون الصينيه او الاحتكار للمشاريع التعدينيه والنفطيه
لا اظن ابدا اخي العزيز فطالبان اولا لا تأخذ ديون من الصين بل تفتح الأبواب للاستثمار فقط، ثانيا المشاريع الي بتعملها بالصين لازم وجود افغان في الشراكه و أيضا تكون مفيده للبلد و اهله يعني مثلا بالنسبه للنفط الصين طلبت من الشركه الي تستخرج تعمل منشآت تكرير لكي يستفيد منها الأفغان و يعملوا فيها كمان مع شغلهم في الاستخراج

انا بصراحه ان التعاون بين طالبان و الصين هدفه في الأول أن يكتسب الأفغان خبره لكي يديروا مشاريعهم بنفسهم

ده غير أن في مشاريع كتير عملوها المجهود الذاتي يعني

امارة متشدده بائسة بكرة بيطلعون بمبدا تصدير نموذجهم البائس

انا اشوف افضل نموذج اسلامي السعودية ولله الحمد
اولاً الشريعة تطبق بدون تشدد - القانون مستمد من الشريعة - القضاء يعمل بالشريعة - وفي النظام الاساسي للحكم مصدر التشريع القران والسنه والحكومة ملزمة بتطبيق الشريعة على مستواها
باقي التفاصيل والتشدد فيها دمار تام للشعب والحكومة لازم الدول تكون فيها مرونه كبيره
السعوديه في اتجاه حاليا اصلا للعلمانيه (لا اقصد هنا لأن النظام ده الي ماشي في العالم كله و ليس له علاقه بتدين الشعب) السعوديه من عشر سنين غير دلوقتي اخي العزيز، و أفغانستان ليست بتلك الصوره الي يصورها الاعلام الي كان ذات نفسه مصورها للسعوديه لغايت من فتره قريبه و لا تنسي طبعا الهئيه و اهولها

عموما نتمنى لهم الخير لأنهم ناس محترمه و يستاهلوا زي ما نتمني للسعوديه و جميع دولنا الخير بإذن الله

بالمناسبة طالبان اوقفت التعليم للفتيات اكثر من 12 سنة ( المستوى السادس اعدادي ) يعني في المستقبل لن يبقى هناك طبيبات و بالتالي لا اطباء اختصاصي نساء Obgyn بما ان في الاصل ممنوع دكاترة رجال لهذا التخصص

يا سلام 🤩

لا اظن ابدا اخي العزيز فطالبان اولا لا تأخذ ديون من الصين بل تفتح الأبواب للاستثمار فقط، ثانيا المشاريع الي بتعملها بالصين لازم وجود افغان في الشراكه و أيضا تكون مفيده للبلد و اهله يعني مثلا بالنسبه للنفط الصين طلبت من الشركه الي تستخرج تعمل منشآت تكرير لكي يستفيد منها الأفغان و يعملوا فيها كمان مع شغلهم في الاستخراج

انا بصراحه ان التعاون بين طالبان و الصين هدفه في الأول أن يكتسب الأفغان خبره لكي يديروا مشاريعهم بنفسهم

ده غير أن في مشاريع كتير عملوها المجهود الذاتي يعني

هم مجبورين اذا كانو يريدون الكاش والنهضه يجب ان يرتهنون للصين اقتصادياً

بالمناسبة طالبان اوقفت التعليم للفتيات اكثر من 12 سنة ( المستوى السادس اعدادي ) يعني في المستقبل لن يبقى هناك طبيبات و بالتالي لا اطباء اختصاصي نساء Obgyn بما ان في الاصل ممنوع دكاترة رجال لهذا التخصص

يا سلام 🤩
اللي يقول مافيه مدارس بنات في أفغانستان

مدارس البنات في أفغانستان

الحمدلله حججك كلها مردو عليها بالمناسبه الفيديو عمره سنتين

فيا حبيبي انت اصلا مجرد ناقل لكلام فاضي بلا دليل معرفش ايه نوعيه الحرقان الي طالبان مسبباه ليك عندك دلايل على كلامك من ناس في أفغانستان على أرض الواقع اتفضل

و عموما الموضوع هنا عن الاقتصاد ليس على الأوضاع الاجتماعيه الي لا تخصك فكون انك لا تستطيع التدخل في سياسات دوله معينه و بتخرص ساعتها الأفضل تخرص هنا و لا تخرب الموضوع

يا اخي لما تلومني لوم طالبان نفسها التي اعلنت الامر

ممكن كومبيوتر الجهاد حلال ، و كومبيوتر العلم و التواصل حرام ، من يعرف ما تحت راسهم
حبيبى كلامك ميخشش مخ عيل صغير يعني انت أعمي و لا ترى فيديوهات الناس الي هناك او المسافرين شغل البروباغاندا التافه ده فكك منه جايبلي كلام بلا دليل او صور من قناه معروف توجاهتها و عيزنا نصدقها

رمضان المتضي ركبت مع سواق افغاني و اهبرني ان الاوضاع الاقتصادية في افغانستان تحسنت الف مرة تحت حكم طالبان و عاد الامن و الامان في الشوارع.

الروس و دول اسيا الوسطى و قطر و باكستان و غيرهم داخلين في الخط عقبال السعوديه و غيرهم

اخي انت تتحدث عن دولة تحت الصفر في جميع المجالات اذا كانو يريدون نهضة شاملة لا يوجد غير الصين بأموالها وشركاتها تستطيع بناء البلد
اما بقية الدول ستكون مساعدات اقتصادية وقروض لن تكون كافية لبناء الدولة

الحمدلله حججك كلها مردو عليها بالمناسبه الفيديو عمره سنتين

فيا حبيبي انت اصلا مجرد ناقل لكلام فاضي بلا دليل معرفش ايه نوعيه الحرقان الي طالبان مسبباه ليك عندك دلايل على كلامك من ناس في أفغانستان على أرض الواقع اتفضل

و عموما الموضوع هنا عن الاقتصاد ليس على الأوضاع الاجتماعيه الي لا تخصك فكون انك لا تستطيع التدخل في سياسات دوله معينه و بتخرص ساعتها الأفضل تخرص هنا و لا تخرب الموضوع

انقص من الكشري الكريه ، اعتقد يجعل الشخص عديم التركيز

انا تحدتث بكل وضوح ان طالبان منعت تدريس الفتيات لحد 12 سنة ، و انت تضع فيديو يظهر فيه بوضوح فتيات في عمر اقل او ضمن ذلك ( تعليم ابتدائي)

خد لك مصادر من كافة الانواع من العربي القطرية الى المصادر الغربية

عودة
أعلى