معرض مصر الدولي للطيران 2024

الله اكبر وبسم الله ما شاء الله.
الرجاله ولوعوها نااار انهارده.
بجد تحيه خاصه. للقوات الجويه السعوديه والاماراتيه. مستوي فخرت به عن نفسي. والصراحه لم اكن اتوقعه. بجانب اخوتهم المصريين اليوم ومع انه معرض دولي واحتفال. ولكنها رساله لمن يفهم …..!! احذررروووو
تحيه مره اخري للطيارين السعوديين والاماراتيين والمصريين ….. رعب السماء

بجد تحيه خاصه. للقوات الجويه السعوديه والاماراتيه. مستوي فخرت به عن نفسي. والصراحه لم اكن اتوقعه. بجانب اخوتهم المصريين اليوم ومع انه معرض دولي واحتفال. ولكنها رساله لمن يفهم …..!! احذررروووو
انت حضرت المعرض ؟

جميل التعاون المشترك في اي مجال عسكري

ومعلش ومحدش يزعل مني… بس انا اتفاجأت اليوم كثيرا. ولكني شعرت بالفخر والعزه. ومع احترامي للجميع. اول مره اشعر انه بجانبنا رجال اشداء. ماهرين شجعان. قادرون. مدربون. محترفون
اول مره اشعر اننا لسنا بمفردنا هذه المره
وخودوها من عجوز سياسه… احنا هنولعها نار علي الكل. وال هايجي علي السكه. هيداس.
وفرو لنا غطاء جويا وقسما بمن احل القسم لن نري احداً علي الكوكب

الشركه حسب تصريح اعلامى بتقول انها بتتعاون مع مصر بالفعل لكن دى اتفاقيات جديده
كان فى خبر على تاكتيكال ريبورت معرفش صحته ان السعوديه مهتمه بمنتجات الشركه وخاصة ch906 ew system

صحيح اخي الكريم , ولكن يبدو أن خبر تاكتيكال لم يكن دقيق بنسبة 100%
المملكة العربية السعودية حصلت على تشكيلة كاملة ولكن من شركة مختلفة

اهم شيء بالمعرض بالنسبة لي حتى الان هو ظهور درون ٦ اكتوبر كامل التسليح، هل من اي معلومات عنه الاسلحة؟!! درون به ١٣ نقطة تعليق ويصنع محليا ، الحقيقة انجاز ممتاز. ويستحق التحية للقائم على هكذا مشروع.

مش دة العقد اللي احنا مستنينة الحقيقة بس في العموم شكل الصين داخلة في شراكة كبيرة مع مصر ودة اختيار جيد خصوصا في الازمات مع اسرائيل البعد عن التسليح الغربي افضل الان علي الاقل لحين الوصول لاتفاقات مرضية لمصر
مصر داخله فى شراكات كتير مع الصين تخص الذخائر وخاصة الدرون
الشركه دى بنتعامل معاها فعليا بقالنا فتره وخاصة فى مجال الحرب الاليكترونيه معنى توقيع شراكة جديده يبقى فى منتجات جديده بالتوفيق ان شاء الله للجميع

الموضوع سياسي جدا. جدا. وبداء يوصح اكثر فاكثر.
الخوف لم يكن ابدا من الروس. الروس كان حلهم داءما موجود. اليوم وبعد الظهور الصيني القوي. وضحت المسألة وخصوصا بعد ان ظهرت اشاعات ان الصين ستعقد صفقه مع مصر منها نقل تقنيه كامل. وطبعا اذا اعتقدنا ان هذه صفقه وليده اليوم او امس او العام الماضي نبقي بنهرج …!! اعتقد انه هناك شراكه استراتيجيه كبري بين العرب والصين. وقد ظهرت اقتصاديا ولكننا لم نفهم. اقتصاديا وبريكس وتامين النفط وبداء دخول الجيش الصيني الي منطقه الخليج. واضح انها خطه.
اي من الاخر. نقل التقنيه لن يكون لمصر فقط..!! لا. بل للثلاث دول وحتي ولو كانت الوجها مصر
كما قولت مسبقا ولم يعجب الاخوه. اي سلاح بيتصنع في الامارات. في زيه في مصر والعكس صحيح. وطبعا حسب قدرات كل دوله وبنيتها التحتيه. وكذلك السعوديه
كل ما يحدث هو سرعه ضرب هذا التحالف والتي ايضا كانت روسيا ضمنه

الامارات دئما في المقدمة في التكنولوجيا عربيا بالتوفيق يا رب
اسمحلي …. وليس تقليلا قسما بالله. بل إن الامارات في طفره غير مسبوقة. بل وفي وقت شبه مستحيل
ولكن هناك ما هو اعلي…..
تحياتي

المسئولين عن صناعة الطائرات فى مصر دون المستوى الحدث ديما بوصف النوع ده بالدينصورات ثقيله الخطوة عديمة الطموح عايشين على الراتب فى عصر تانى فاكرين ان عندهم كل الوقت الى فى العالم رافضين اى مخاطره او تجربة غير مكتمله يتبعها تطوير عاوزين مشاريع جاهزة على الشغل ويتركوها تتقادم مع الزمن مع ادعاء انهم بينتجو ما يعتقدو انه أحدث منتج زى الجد الى بيسوق سيارة احلامه موديل سنه 60 وعاوز يقنعك أنها افضل من السيارات الحديثة عاوز ديما يتبع طرق غيره فى الإنتاج حتى لو لم يملكها مع ان عندنا تجارب كتير فى مصانع تانية لما سابو المهندسين ينتجو بالوسائل المتاحه لهم ولكن بطرقيتهم طلعو منتجات جيدة أتمنى أتمنى يكون عندهم خطط تانية غير معلنه لأن لو المعلن هوا الصحيح يبقا عليه العوض فى الصناعة دى فى مصر صناعات كتير لدول فى منطقتنا بدائت كا اكذوبه ولكن بعد اكتسابهم الدعاية الى ضغطت علي شركات عالمية للتعاون معهم لعدم فقد السوق أصبح لديهم القدرة على تطوير منتجات عسكرية جيدة جدا يعنى انا كنت منبهر من طموح رئيس مصنع الطائرات الى لا يتجواز طموحة الحذاء الى هوا لبسه وهوا بيتبجح ويقول كلام أقسم بالله لو انا لى حكم او قرار لحولت المسئولين عن الصناعة دى كلهم للمحكمة العسكرية تصريحات تجيب جلطة ومشاريع ومكن اتدفع فيها مليارات تم إهدارها بدون فائدة ودلوقت محتاجين يبتدو من جديد بعض التصريحات الى تجلط

هههههه. صعبان عليه كل الكتابه ديه والله. طيب تلافي فاكتور ده مش مصري مش فاهم. لكن انت..!! انت. طيب ازاي. عزيزي لا تكن ساذج. هقولهالك بالعاميه. وقسما بالله ما تحيز وبينا التاريخ. لو المصريين اجتمعو علي شيء ومعهم قائد. هيعملوه. ها يعملوه. انسي. قال ايلي زعيرا مدير جهاز امان في حرب ٧٣. المصرين اخطر وامهر من استخدم الخداع بكل انواعه. من خطط الخداع الاستراتيجي المعقده جدا. الي اصغر فرد في الشعب. المصري لديه مثل انت عايز الحق وله ابن عمه…!! داءما المصري يمتلك حقيقتان لك…!! هكذا كان يدرسوننا وهكذا خدعناهم برضه. وعموما شايف الكيه تمنيه الغلبانه ديه….!! ايه راءيك فيها ….؟؟ يجي منها …!؟؟؟؟
متبقاش غلبان…

الجيان النسخه سى قويه ولو جيت تقارنها بالڤايبر هتلاقيها فى مستوى مقارب وفقا للمعلومات المتوفره عنها يوجد بها رادار ايسا من نوع klj10 رادار ب1300 موديول الفايبر 1000 موديول تقريبا بس الردار الامريكى كاعتماديه بحكم التجارب يعتبر اعلى
منظومة الحرب الاليكترونيه فى الجيان 10 سى بيقال عليها انها مقاربه للسبيكترا فى الرافال ومدمجه فى البدن وبتوفر وعى ظرفى كامل ب360 درجه
المحرك ws10g متميز وفقا للمواصفات وبعد انتهاء التجارب بيوفر قوة دفع اعلى من. من محرك الڤايبر بقوة دفع 35 الف رطل الفايبر 29150 الف رطل بخلاف انه بيوفر دفع موجه
قوة التسارع فى الجيان سى اعلى من الڤايبر 300 متر فى الثانيه الڤايبر 254 متر فى الثانيه ودى مهمه لمهام الاعتراض الجوى
الحموله اعلى فى الجيان 10 سى ب 8 طن حموله الڤايبر 7.5 طن
المدى بس العملياتى 3400 كيلو بخزانات وقود اضافيه تقريبا 3 خزانات لكن الفايبر 4200 كيلو متر بالخزانات الاضافيه والكتفيه يعنى المدى بس محتاج يزيد والصين كانت اعلنت انها بصدد عمل خزانات كتفيه للنسخه d الجديده
الجيان 16 اعتقد انها المشغله على حاملات الطائرات الصينيه نسخه خاصة بالبحريه على ما اعتقد
كلامك مظبوط بس j10 هي كبديل عن الاف 16 بتاعتنا وكمان تكمل مع اسطول الميج ٢٩ المطورة المصرية فهي خطوه جيدة كمقاتلة متعددة المهام

ولكن احنا بحاجة لطائرة سيادة جوية زى السوخوي ٣٥ وهي افضل منها كمان وبرادار أيسا وفيه النسخة j16D مخصصة للحرب الإلكترونية هي تعتبر طائرة السيادة الجوية للجيش الصينى من الجيل الرابع ++ بحوالي ٣٥٠ طائرة

J16 لاتخدم علي حاملات الطائرات الصينية نسخة معدلة من j11B و j15 المبنية علي السوخوي ٣٣ هم طائرات القتال الرئيسية لحاملات الطائرات الصينية

كلامك مظبوط بس j10 هي كبديل عن الاف 16 بتاعتنا وكمان تكمل مع اسطول الميج ٢٩ المطورة المصرية فهي خطوه جيدة كمقاتلة متعددة المهام

ولكن احنا بحاجة لطائرة سيادة جوية زى السوخوي ٣٥ وهي افضل منها كمان وبرادار أيسا وفيه النسخة j16D مخصصة للحرب الإلكترونية هي تعتبر طائرة السيادة الجوية للجيش الصينى من الجيل الرابع ++ بحوالي ٣٥٠ طائرة

J16 لاتخدم علي حاملات الطائرات الصينية نسخة معدلة من j11B و j15 المبنية علي السوخوي ٣٣ هم طائرات القتال الرئيسية لحاملات الطائرات الصينية
انت بحاجة لمقاتلة شبحية .. و لاسلحة ستاند اوف بتصنيع محلى ... ماذا ستضيف مقاتلة ضخمة عن هذا ... ان كان المدى الاكبر فاضافة تانكر اولى

رحنا في داهية في اهم مكون مستقبلي للقوات الجوية بس مفيش بديل اصلا فا منطقية
أختلف معك .
المقاتلة الكورية ( ستتعرض مصر لحظر تسليح او قطع غيار بكل سهولة )

الصين مقاتلة 100% صينية ( استدامة عمل القوات الجوية المصرية اثناء الحرب دون حظر )

تسليح كامل و قطع غيار لا تنقطع بتكنولوجيا أقل افضل كثيراً من تسليح منقوص و حظر

اذا ذهبت مصر ل جيان 31 سيكون قرار مصري موفق

انت بحاجة لمقاتلة شبحية .. و لاسلحة ستاند اوف بتصنيع محلى ... ماذا ستضيف مقاتلة ضخمة عن هذا ... ان كان المدى الاكبر فاضافة تانكر اولى
اكيد طبعا احنا بحاجة مقاتلة شبحية ولكن أيضا بحاجة لمقاتلة سيادة جوية وقد اتجهنا للسوخوى ٣٥ ويبدوا ان الصفقة ألغيت
أسلحة الجو وخصوصا العدو الصهيوني عنده الثلاث فئات طائرة متعددة المهام اف ١٦ و طائرة سيادة جوية اف ١٥ وطائرة شبحية اف ٣٥
ونحن أيضا وفقا للتحديات المستجدة وخصوصا في الغرب والجنوب بحاجة لطائرة ذات مدى كبير وحمولة ضخمة تغطي جميع المسارح العدائية البعيدة التانكر ضرورة وخصوصا في العمليات الخاطفة أما في الاشتباكات الجوية هدف ضخم معرض للاستهداف بسهولة يغنيك عن هذا كله مقاتلة سيادة جوية كال j16 تروح أثيوبيا وترجع بسهوله
لو ثلاث أسراب منj16 مع ثلاث اسراب من ال j20 مع الرفال
والميج ٢٩ مطور للبحرية
هتكون عندنا قوات جوية قوية جدا مكتملة

التعديل الأخير:

غير معلوم مصير صفقة السوخوى لحد الان لايوجد تصريحات رسميه بالالغاء كلها كلام من مواقع عسكريه
مصر فترة طويله بتعتمد على المقاتلات متعددة المهام ثم انتقلت الى مفهوم كل المهام مع الرافال omni role مسالة السياده الجويه اتفق معك ان مستقبلا مع زيادة اتساع نطاق مسرح العمليات هنحتاج ليها لكن لازم نكون محددين ان التطوير والصفقات محتاج اموال ضخمه فالاولويات بتقول اننا بنركز على التكنولوجيه والإدارة والمهام المتعدده اكتر وانا فى راى ان صفقة السوخوى لم تلغى ومشكلة التانكر تم حلها فاصبح عندك قدرة على التوجه الى مسرح عمليات بعيد لكن اذا كنت بتقصد التواجد فى المنطقه الافريقيه والقيام بادوار لازم وجود قواعد جويه عشان سرعة التدخل والدعم اذا كان هناك مقتضيات لده لان حتى فى ظل وجود تانكر انت محتاج السرعه فى توفير الدعم من مسرح العمليات المحتمل

غير معلوم مصير صفقة السوخوى لحد الان لايوجد تصريحات رسميه بالالغاء كلها كلام من مواقع عسكريه
مصر فترة طويله بتعتمد على المقاتلات متعددة المهام ثم انتقلت الى مفهوم كل المهام مع الرافال omni role مسالة السياده الجويه اتفق معك ان مستقبلا مع زيادة اتساع نطاق مسرح العمليات هنحتاج ليها لكن لازم نكون محددين ان التطوير والصفقات محتاج اموال ضخمه فالاولويات بتقول اننا بنركز على التكنولوجيه والإدارة والمهام المتعدده اكتر وانا فى راى ان صفقة السوخوى لم تلغى ومشكلة التانكر تم حلها فاصبح عندك قدرة على التوجه الى مسرح عمليات بعيد لكن اذا كنت بتقصد التواجد فى المنطقه الافريقيه والقيام بادوار لازم وجود قواعد جويه عشان سرعة التدخل والدعم اذا كان هناك مقتضيات لده لان حتى فى ظل وجود تانكر انت محتاج السرعه فى توفير الدعم من مسرح العمليات المحتمل
والله بعد الحرب الروسية الأخيرة والكوارث الروسية وخصوصا في مجال الطائرات وانا بقول ياريت صفقة السوخوي ٣٥ تتلغي ونجيب مكنها j16 افضل منها بردار ايسا وحزمة إلكترونية محترمة ونكمل مع الصين في طائرات الجيل الخامس

والله بعد الحرب الروسية الأخيرة والكوارث الروسية وخصوصا في مجال الطائرات وانا بقول ياريت صفقة السوخوي ٣٥ تتلغي ونجيب مكنها j16 افضل منها بردار ايسا وحزمة إلكترونية محترمة ونكمل مع الصين في طائرات الجيل الخامس
انا بس عاوز اوضح لحضرتك حاجه وهو اعتمادية المقاتلات الصينيه غير معلومه
مصر لجات لفكرة الجيان 10 سى بعد ان راتها فى باكستان وليس الصين فقط يعنى تابعت كفائتها التشغيليه بعد دخلوها للاخوه فى باكستان وده مش معناه ان الجيان 16 سيئة لكن بنختار كل حاجه فى وقتها انا شخصيا اتمنى الy20 تيجى بعد 4 طائرات او 2 هتبقى اضافه ممتازه لاسطول النقل الجوى الثقيل مع الاليوشن واحنا محتاجينها

عودة
أعلى