معرض مصر الدولي للطيران 2024

قالت مصادر في صناعة الدفاع التركية إن طائرة التدريب المتقدم «حرجيت» ستظهر في معرض مصر الدولي للطيران (إياس) الذي يقام في مدينة العلمين في الفترة بين 3 و5 سبتمبر (أيلول) الحالي.

وصلت بالفعل وتظهر مقاتلات أف 16 إماراتيه كذلك

 


20240902_195636.jpg
20240902_195630.jpg
20240902_195632.jpg
20240902_195634.jpg
 
أخواني أعضاء المنتدى المصريين.
غدا .. ساندويشاتك .. موبايلاتك .. كاميراتك .. وعلى المعرض عل طول .
نريد تغطية متميزة.
 
كنت اتمنى صناعة مقاتلات مصرية : كلها حديثة ومهما تطور الزمن ومهما صنعت مصر تكون مقاتلاتها على نفس تصميم المقاتلة F-16 XL بنفس طريقة اجنحتها لمقاتلات المحرك الواحد فهي ذات مساحة تحت الاجنحة رهيبة مع علاج عيوبها قدر الامكان هو تكبير المساحة تحت الاجنحة .

مشاهدة المرفق 714519
لكن مصر متفوقة في مجال صناعة سفن الدحرجة
 
كان بودي ان يكون قادة القوات المسلحة المصرية حريصين على مكانة مصر بالدخول الى عالم صناعة الكترونيات الطائرات التى تخدم في القوات الجوية المصرية اى كان نوعها وفئتها وطرازاتها .

الى الان لم نسمع الا عن ثلاثة صناعات :

اولا الطائرات بدون طيار الهدفية .

ثانيا صناعة الرادارات الارضية .

ثالثا كل معدات القوات البرية المصرية .

الرادار ESR-32B ثنائي الابعاد مصري الصنع وغيره من الرادارات بكل الكترونياته . فهل تستطيع مصر ان تصنع جميع الكترونيات المقاتلات التى تخدم في القوات الجوية المصرية وكذلك بنفس الطريقة جميع الكترونيات بقية انواع الطائرات سواءا التدريب المتقدم وطائرات النقل هيليكوبتر وجناح ثابت واخيرا الاواكس .
لانه لا فرق بين الرادارات الارضية والكترونياتها وبين الرادارات الخاصة بالمقاتلات والاواكس والكترونياتها (كلها تعمل بنفس المبدأ لكنها ليست بنفس الشكل) ؟؟؟؟

الخلاصة انى اطالب بصناعة الكترونيات جميع اصناف الطائرات العاملة بسلاح الجو المصري بالاضافة الى الذخائر الجوية بتكنولوجيا مصرية من الالف الي الياء بنسبة 100 في ال 100 بدون اى تعاون مع اي دولة (الحكاية لازم تكون مصرية مصرية) .
ام ان المصري ليس بفرعون في زماننا هذا ؟؟؟؟
المسئولين عن صناعة الطائرات فى مصر دون المستوى الحدث ديما بوصف النوع ده بالدينصورات ثقيله الخطوة عديمة الطموح عايشين على الراتب فى عصر تانى فاكرين ان عندهم كل الوقت الى فى العالم رافضين اى مخاطره او تجربة غير مكتمله يتبعها تطوير عاوزين مشاريع جاهزة على الشغل ويتركوها تتقادم مع الزمن مع ادعاء انهم بينتجو ما يعتقدو انه أحدث منتج زى الجد الى بيسوق سيارة احلامه موديل سنه 60 وعاوز يقنعك أنها افضل من السيارات الحديثة عاوز ديما يتبع طرق غيره فى الإنتاج حتى لو لم يملكها مع ان عندنا تجارب كتير فى مصانع تانية لما سابو المهندسين ينتجو بالوسائل المتاحه لهم ولكن بطرقيتهم طلعو منتجات جيدة أتمنى أتمنى يكون عندهم خطط تانية غير معلنه لأن لو المعلن هوا الصحيح يبقا عليه العوض فى الصناعة دى فى مصر صناعات كتير لدول فى منطقتنا بدائت كا اكذوبه ولكن بعد اكتسابهم الدعاية الى ضغطت علي شركات عالمية للتعاون معهم لعدم فقد السوق أصبح لديهم القدرة على تطوير منتجات عسكرية جيدة جدا يعنى انا كنت منبهر من طموح رئيس مصنع الطائرات الى لا يتجواز طموحة الحذاء الى هوا لبسه وهوا بيتبجح ويقول كلام أقسم بالله لو انا لى حكم او قرار لحولت المسئولين عن الصناعة دى كلهم للمحكمة العسكرية تصريحات تجيب جلطة ومشاريع ومكن اتدفع فيها مليارات تم إهدارها بدون فائدة ودلوقت محتاجين يبتدو من جديد بعض التصريحات الى تجلط

 
اتفاق ايه اللى اتوقع عليه يوم 19 أغسطس؟ مش فاهم كويس من المترجم الصينى

المترجم الصينى دخل الكلام كله فى بعضه من الوين لونج ل الإل-15 لطيارة مقاتلة و قال ان فى عقد اتمضى يوم 19 أغسطس

شوفلنا كده المواقع الصينية بتقول ايه يا اخويا يمكن نوصل لحاجة
 
المترجم الصينى دخل الكلام كله فى بعضه من الوين لونج ل الإل-15 لطيارة مقاتلة و قال ان فى عقد اتمضى يوم 19 أغسطس

شوفلنا كده المواقع الصينية بتقول ايه يا اخويا يمكن نوصل لحاجة
حاضر
 
المترجم الصينى دخل الكلام كله فى بعضه من الوين لونج ل الإل-15 لطيارة مقاتلة و قال ان فى عقد اتمضى يوم 19 أغسطس

شوفلنا كده المواقع الصينية بتقول ايه يا اخويا يمكن نوصل لحاجة
مصر مهتمه بثلاث انواع من الطائرات الصينيه طائرة النقل y20 وطائرة جيان 31 وطائرة جيان 10c مع بعض التعديلات المطلوبه
المشكله ان لسه جيان 31 قيد التطوير والتطوير ومحتاجه وقت اكبر للحكم عليها
طائرة النقل y20 خيار جيد جدا لو مصر حبت تنقل تقنيتها والجيان 10 هى الاقرب فى الوقت الحالى كخيار رخيص وكمى عوضا عن الاف 7 الصينيه لكنها فى راى اقل من الاف16 فايبر فى الامكانيات والمدى لكن مع بعض التعديلات قد تصبح جيده
 
عودة
أعلى