هل سيكون للعرب او للمسلمين دور في اي صراع قادم في الشرق الأوسط او العالم ؟

لا اخي العزيز اقصد دعم مليشيات قوميه تكون ضد ايران و تركيا او مليشيات في فلسطين ضد الصهاينه (اقصد مليشيات نعملها احنا ضد اعدائنا)

بالنسبة لايران مافيش غير البلوش وده صعب لعدة امور سياسية . بناء مليشيات برضو حاجة حطرة ولك في حفتر وحميدتي مثال واحتمال الاسلحة تتوجه لك مش العدو . اسلحة داعش وعملياته اكبر دليل . كما قلت المرحلة القادمة لن يتدخل احد من اجل احد

اتفهم اخى الكريم ونفس الرد لايشفع لنا منطقة جغرافيه هناك ماهو اعمق من البعد الجغرافى وهو البعد الدينى واللغوى ومع ذلك نحن كعرب متفرقين
يعني مثلا لو حصل الصراع الي بقولك عليه هتلاقي معظم دول العربيه الي مختلفه عرقيا و لغويا و دينيا متوحده تحت صف واحد سواء الاتحاد الاوروبي او الناتو عكسنا هتلاقي ساعتها منظمه التعاون الاسلامي او الجامعه العربيه (كلاهما تحالفات صوريه ملهاش ريحه اللزمه) ملهاش دور بالعكس ممكن تلاقي ان اعضائها هيمسكوا في بعض

بتهيالي فقط منظمه التعاون الخليجي الي اطرافها ممكن كلمتهم موحده ده اذا لا قدر الله دخل الطمع وسطهم

بالنسبة لايران مافيش غير البلوش وده صعب لعدة امور سياسية . بناء مليشيات برضو حاجة حطرة ولك في حفتر وحميدتي مثال واحتمال الاسلحة تتوجه لك مش العدو . اسلحة داعش وعملياته اكبر دليل . كما قلت المرحلة القادمة لن يتدخل احد من اجل احد
اتفهمك اخي العزيز
بس بالمناسبه ايران فيها كذه قوميه غير البلوش عندك العرب و الكرد و الاذريين و غيرهم لكن عمل مليشيات وقت الصراع مش هيكون ليه فائده لان الموضوع عايز بال طويل و تخطيط جيد ده غير مخاطره الي حضرتك وضحتها

و فعلا المرحله القادمه هتكون بعنوان نفسي نفسي لغايت ما الخطر هيطرق بابك و ساعتها ممكن تضطر لحاجات غصبن عنك

اتفهمك اخي العزيز
بس بالمناسبه ايران فيها كذه قوميه غير البلوش عندك العرب و الكرد و الاذريين و غيرهم لكن عمل مليشيات وقت الصراع مش هيكون ليه فائده لان الموضوع عايز بال طويل و تخطيط جيد ده غير مخاطره الي حضرتك وضحتها

و فعلا المرحله القادمه هتكون بعنوان نفسي نفسي لغايت ما الخطر هيطرق بابك و ساعتها ممكن تضطر لحاجات غصبن عنك

كيف تصنع مليشيات لابد من حدود مفتوحة كما حدث معنا في تركيا والاردن بخصوص الثورة السورية . او التدخل العسكري على حدودنا الجنوبية
المرحلة الحالية لابد من تأمين النفس فقط والحياد لإن اي عملية عسكرية حاليا تعتبر غشامة خصوصاً مع الوضع الاقتصادي العالمي

يعني مثلا لو حصل الصراع الي بقولك عليه هتلاقي معظم دول العربيه الي مختلفه عرقيا و لغويا و دينيا متوحده تحت صف واحد سواء الاتحاد الاوروبي او الناتو عكسنا هتلاقي ساعتها منظمه التعاون الاسلامي او الجامعه العربيه (كلاهما تحالفات صوريه ملهاش ريحه اللزمه) ملهاش دور بالعكس ممكن تلاقي ان اعضائها هيمسكوا في بعض

بتهيالي فقط منظمه التعاون الخليجي الي اطرافها ممكن كلمتهم موحده ده اذا لا قدر الله دخل الطمع وسطهم
اخى الكريم ما الحاضر ابعد من الماضى التاريخ يعيد نفسه دائما بشكل مختلف لكن مضمون واحد
الاختلاف والفرقه قائمة والبراجماتية السياسيه الاقتصاديه غلبت على اى اعتبارات قيميه اذا كان جزء الغربى من المنطقة العربيه هناك تهديدات له اليوم سياتى غدا على الجزء الشرقى منها ومقولة اكلت يوم اكل الثور الابيض هو ندم بعد فوات الاوان
اذا كان اليوم تدرك ان تقسيم او اقصاء فلان فى مصلحتك السياسيه والاقتصاديه سيكون غدا انت محل التقسيم والنزاع
اتفهم بحسن نيه انك تحاول ان تبحث عن مفهوم واحد للمخاطر العربيه فى اطار وحدوى وهذا من حسن خلقك اخى ولكن من الواقع ارى ان تقدم اذا كان بالامكان تصور لنموذج تقاربى عربى فى اطار الواقع الحالى من اختلافات للمصالح والرؤى والقضايا اذا استطعت ان تبنى نموذج مقنع يهدف الى تجاوز العقبات تلك فى راى هو عين التصور والبحث للمناقشه وجهد مشكور اخى الكريم

كيف تصنع مليشيات لابد من حدود مفتوحة كما حدث معنا في تركيا والاردن بخصوص الثورة السورية . او التدخل العسكري على حدودنا الجنوبية
المرحلة الحالية لابد من تأمين النفس فقط والحياد لإن اي عملية عسكرية حاليا تعتبر غشامة خصوصاً مع الوضع الاقتصادي العالمي
بالظبط لا يجيب ان نكون اول من يطلق النار

الحياد للضعفاء وانت شايف وضعنا عامل ازاي
بس المشكلة في الخازوق الدجال اللي جنته نار يطلع ويقولنا اللي مش معايا، ضدي
وساعتها هيبقى قدامنا 3 حلول يا نروح مزبلة التاريخ وندخل نار جهنم ونبقى معاه
ياما نحاربه وندخل الجنة أو على الأقل نثبت على مبدأ الحياد ونعيش نار الدنيا وندعي ربنا يغفر لنا نار الأخرة

اخى الكريم ما الحاضر ابعد من الماضى التاريخ يعيد نفسه دائما بشكل مختلف لكن مضمون واحد
الاختلاف والفرقه قائمة والبراجماتية السياسيه الاقتصاديه غلبت على اى اعتبارات قيميه اذا كان جزء الشرقى من المنطقة العربيه هناك تهديدات له اليوم سياتى غدا على الجزء الغربى منها ومقولة اكلت يوم اكل الثور الابيض هو ندم بعد فوات الاوان
اذا كان اليوم تدرك ان تقسيم او اقصاء فلان فى مصلحتك السياسيه والاقتصاديه سيكون غدا انت محل التقسيم والنزاع
اتفهم بحسن نيه انك تحاول ان تبحث عن مفهوم واحد للمخاطر العربيه فى تطار وحدوى وهذا من حسن خلقك اخى ولكن من الواقع ارى ان تقدم اذا كان بالامكان تصور لنموذج تقاربى عربى فى اطار الواقع الحالى من اختلافات للمصالح والرؤى والقضايا اذا استطعت ان تبنى نموذج مقنع يهدف الا تجاوز العقبات تلك فى راى هو عين التصور والبحث للمناقشه وجهد مشكور اخى الكريم
شكرا علي ذوقك اخي العزيز و اتفهم كلامك الرائع

ياما نحاربه وندخل الجنة أو على الأقل نثبت على مبدأ الحياد ونعيش نار الدنيا وندعي ربنا يغفر لنا نار الأخرة

الحياد الان مطلوب مش جبن لك حكمة . اللي عايز يحارب المفروض حارب من زمان ايام ماكان فيه فرص للتدخل العسكري وتغيير بعض الواقع لصالح المتدخل او دعم منضمات عسكرية داخل الدول .الان اي عملية عسكرية خازوق رسمي في ظل الوضع الاقتصادي

للاسف وضعنا هو الحياد من سنه 78 و من بعدها عينك متشمش النور من المصايب الي عماله تحصلنا

يعني انت شايف اخي العزيز ان الصراعات و المشاكل كلها مش هتحصل غير مع طلوع الدجال و لا ايه

الحياد الان مطلوب مش جبن لك حكمة . اللي عايز يحارب المفروض حارب من زمان ايام ماكان فيه فرص للتدخل العسكري وتغيير بعض الواقع لصالح المتدخل او دعم منضمات عسكرية داخل الدول .الان اي عملية عسكرية خازوق رسمي في ظل الوضع الاقتصادي
الحياديجيب ان يكون فعال مش مجرد حياد فقط بل يجب استغلاله في بناء قدراتك لمواجه اليوم الاسود الي هيطولك غصبن عنك

للاسف وضعنا هو الحياد من سنه 78 و من بعدها عينك متشمش النور من المصايب الي عماله تحصلنا

يعني انت شايف اخي العزيز ان الصراعات و المشاكل كلها مش هتحصل غير مع طلوع الدجال و لا ايه
أقصد أمريكا أو من يعادلها لما يدخل الصراع هيبعت رسالة لكل المنطقة ان اللي مش هيقف معايا فهو عدوي

اعتقد.ان اقرب صراع ممكن يشتعل هو صراع ايراني مع اذرعها من جهة و اسرائيل مع و.م.ا و باقي حلفائها من جهة اخرى.
اذا تطور الصراع الى حرب على شاكلة الحرب الاكرانية الروسية فستضطر عدة لدول لدخول الحرب غصبا عنها كقطر و امارات و اردن و الكويت بسبب وجود القواعد العسكرية الغربية بها و بسبب اتفاقياتها خصوصا مع الجيش الامريكي فيما يخص استغلال القواعد و المخازن العسكرية و كذا تبادل المعلومات الاستخباراتية و هنا اكيد الطرف الايراني سيرد في اي مكان تطاله صواريخه او اذرعه العسكرية. لا ننسى ان روسيا و الصين ستدعمان ايران بالسلاح لاشغال و.م.ا اطول زمن ممكن.

لذلك لو حصل صراع لا قدر الله من هذا الشكل سنجد و.م.ا و اسرائيل و اردن و كويت و قطر و امارات في صف ضد ايران عراق لبنان يمن سوريا و روسيا خلفهم في صف ثاني.

و الله اعلم

التعديل الأخير:
اعتقد.ان اقرب صراع ممكن يشتعل هو صراع ايراني مع اذرعها من جهة و اسرائيل مع و.م.ا و باقي حلفائها من جهة اخرى.
اذا تطور الصراع الى حرب على شاكلة الحرب الاكرانية الروسية فستضطر عدة لدول لدخول الحرب غصبا عنها كقطر و امارات و اردن و الكويت بسبب وجود القواعد العسكرية الغربية بها و بسبب اتفاقياتها خصوصا مع الجيش الامريكي فيما يخص استغلال القواعد و المخازن العسكرية و كذا تبادل المعلومات الاستخباراتية و هنا اكيد الطرف الايراني سيرد في اي مكان تطاله صواريخه او اذرعه العسكرية. لا ننسى ان روسيا و الصين ستدعمان ايران بالسلاح لاشغال و.م.ا اطول زمن ممكن.

لذلك لو حصل صراع لا قدى الله من هذا الشكل سنجد و.م.ا و اسرائيل و اردن و كويت و قطر و امارات في صف ضد ايران عراق لبنان يمن سوريا و روسيا خلفهم في صف ثاني.

و الله اعلم
بس هل دخول لبنان و اليمن و سوريا الصراع ممكن يشعل المشاكل المكبوته

ايضا هل الصراع ده ممكن يمتد لشمال افريقيا و لا هيقتصر علي المنطقه الي ذكرتها ضيف كمان السعوديه و لا تنسي انك ادخلت اسرائيل في الصراع فهل هيتقبل شعوب تلك الدول التواجد في نفس الكفه و هل في رائيك يوجد طريقه ليهم لتفادي الصراع و التزام الحياد

اي حرب عالمية ثالثة نيرانها سوف تمس الجميع لا مجال ولا مفر الصراع المقبل لن يكون على النفوذ بقدر ما هو صراع على الموارد المتبقية .؟

اي حرب عالمية ثالثة نيرانها سوف تمس الجميع لا مجال ولا مفر الصراع المقبل لن يكون على النفوذ بقدر ما هو صراع على الموارد المتبقية .؟
كون ان اراضينا صاحبه موقع متميز و موارد غزيره فغصبن عننا هنكون في صراع علي البقاء مش مجرد حرب عاديه بين دول مسيرها تخلص هتكون مرحله اكون او لا اكون

بس هل دخول لبنان و اليمن و سوريا الصراع ممكن يشعل المشاكل المكبوته

ايضا هل الصراع ده ممكن يمتد لشمال افريقيا و لا هيقتصر علي المنطقه الي ذكرتها ضيف كمان السعوديه و لا تنسي انك ادخلت اسرائيل في الصراع فهل هيتقبل شعوب تلك الدول التواجد في نفس الكفه و هل في رائيك يوجد طريقه ليهم لتفادي الصراع و التزام الحياد
نحن نتكلم بمبدأ الجيوش و ليس الشعوب. ممكن شعوب لبنان اليمن و سوريا و العراق تنخرط في الحرب للاسباب التي تعلمها
اما بخصوص شمال افريقيا فستكون حتما بعيدة عن الصراع مادامت مصر تأخذ موقف الحياد .

كون ان اراضينا صاحبه موقع متميز و موارد غزيره فغصبن عننا هنكون في صراع علي البقاء مش مجرد حرب عاديه بين دول مسيرها تخلص هتكون مرحله اكون او لا اكون

اتفق او نكون سعداء الحظ وتبقى النيران بعيدة عنا لا تنسى ان اي صراع نووي في القارة الاوروبية سوف يؤدي الى موجات لجوء ونزوح ضخمة وخمن اين وجهة الاوروبيين سوف تكون ؟؟

اكيد منطقتنا لذلك ترى المشاريع العقارية الضخمة وكان الامر تهيئة لامر ما !!

الجواب في كتب التاريخ
نصف مع السوفييت و نصف مع الناتو

اللهم مع بعض الاختلافات

جزء سوف يقف مع الغرب
جزء في الحياد
جزء مع الشرق

قطر و الامارات و الاردن أرى انها سوف تقف في صف الغرب

الجزائر و مصر و السعودية و عمان حياد

سوريا و اتباع ايران مع الشرق

هل سوف يكون هناك قتال في العالم العربي؟

في بعض الدول نعم
ليبيا و سوريا و العراق و لبنان بدرجة أولى