حكومة الدبيبة تبلغ مسؤولين بالمخابرات المصرية يعملون بالسفارة بمغادرة ليبيا فورا

المسميات مالهاش اى تلاتين لازمة لأن الحكومة المصرية كذا مره ذكرت الدبيبة انه رئيس الوزراء مع انهم برضه عارفين ان ولايته منتهيه

استقبال حماد مش حب فى حفتر ولا اخذ صف على صف هو تحريك المياه الراكدة

لو قرأت الخبر فا هتلاقى انه بيذكر "المخابرات" يعنى المخابرات زى ماهى ما موجودة فى الشرق فا هى برضه موجوده فى الغرب و الاتصالات موجودة مع الطرفين......ولايته منتهيه بقالها سنتين مش شهر ولا اتنين طب و بعدين؟
المسميات مالهاش اى تلاتين لازمة لأن الحكومة المصرية كذا مره ذكرت الدبيبة انه رئيس الوزراء مع انهم برضه عارفين ان ولايته منتهيه

استقبال حماد مش حب فى حفتر ولا اخذ صف على صف هو تحريك المياه الراكدة

لو قرأت الخبر فا هتلاقى انه بيذكر "المخابرات" يعنى المخابرات زى ماهى ما موجودة فى الشرق فا هى برضه موجوده فى الغرب و الاتصالات موجودة مع الطرفين......ولايته منتهيه بقالها سنتين مش شهر ولا اتنين طب و بعدين؟
ومجلس النواب منتخب من 2014 ولمدة سنتين فقط
بالنسبة لكلامك ان مصر نواياها ايه مش ده اللى بتكلم فيه انت بتدافع عن شئ واضح جدا بيانه الناس ليها حق تزعل بالفعل وخطأ دبلوماسى واضح لكن طبعا ملهمش حق فى التصرف بالطريقة دى لانه بردوا تصرف دبلوماسى خاطئ ممكن كان يبقى التصرف بطريقه تانيه
بالنسبه لموضوع الانتخابات ورافضه طبيعى انه الراجل زى ما مجلس النواب شايف ان حكومته منتهيه ولايتها هو بردوا شايف مجلس منتهى ولايته
الدبيبه بيقول كلام سليم محتاج الاشراف على استفتاء دستورى واشراف على انتخابات برلمانيه جديده وقال هسلم السلطه بعد اجراء الانتخابات وبيسانده المجلس الليبى الاعلى اللى وفقا للوثيقة الدستورية اللى رسمت خارطة الطريق فى 2015 مسئولة مع البرلمان فى اعداد خارطة الطريق ولايجوز سحب الثقه من الحكومه الا بموافقتها هى والبرلمان و بتصويت 120 عضو بسحب الثقه وده ماحصلش من المجلس الاعلى
زى ماقولت لحضرتك الوضع مرتبك والتوافق القبلى بين قبائل الشرق والغرب مهم لدفع مسار الوحده والتاثير على كل الاطراف

عقيله وحفتر يردون الحكم هم يردون تنحية الدبيبة وجلب شخص موالي لهم هذا هو المشروع

و الدبيبة يريد ان يكون الرئيس......عشان كده رفض انه يستقيل قبل الانتخابات بثلاث شهور و اصر على البقاء فى الحكم و رفض اجراء الانتخابات لأن البيانات اللى وصلتله ان باشاغا متقدم عنه و عن حفتر.....طبعا بدون ذكر ان كان فى اطراف بتحاول تدخل سيف الإسلام القذافي للترشح عبر اجراء تفاوضات مع الغرب.......و محكمة سبها قبلت الطعن الخاص به بعض ما تم رفض طلبه للترشح مع انهم فى الاول قبله اوراق ترشحه

ومجلس النواب منتخب من 2014 ولمدة سنتين فقط
بالنسبة لكلامك ان مصر نواياها ايه مش ده اللى بتكلم فيه انت بتدافع عن شئ واضح جدا بيانه الناس ليها حق تزعل بالفعل وخطأ دبلوماسى واضح لكن طبعا ملهمش حق فى التصرف بالطريقة دى لانه بردوا تصرف دبلوماسى خاطئ ممكن كان يبقى التصرف بطريقه تانيه
بالنسبه لموضوع الانتخابات ورافضه طبيعى انه الراجل زى ما مجلس النواب شايف ان حكومته منتهيه ولايتها هو بردوا شايف مجلس منتهى ولايته

ده سياسة مش خناقة اصحاب مفيش حاجة اسمها يزعل ده اولا

الدبيبه بيقول كلام سليم محتاج الاشراف على استفتاء دستورى واشراف على انتخابات برلمانيه جديده وقال هسلم السلطه بعد اجراء الانتخابات وبيسانده المجلس الليبى الاعلى اللى وفقا للوثيقة الدستورية اللى رسمت خارطة الطريق فى 2015 مسئولة مع البرلمان فى اعداد خارطة الطريق ولايجوز سحب الثقه من الحكومه الا بموافقتها هى والبرلمان و بتصويت 120 عضو بسحب الثقه وده ماحصلش من المجلس الاعلى
زى ماقولت لحضرتك الوضع مرتبك والتوافق القبلى بين قبائل الشرق والغرب مهم لدفع مسار الوحده والتاثير على كل الاطراف
ثانيا لا مش طبيعى الراجل يرفض الطبيعى انه طالما كان عنده نيه للترشح انه كان يستقيل من منصبة قبل الترشح ب 3 شهور زى ما قوانين الترشح مابتنص......ما المشكلة انه مش عاوز يقيم الانتخابات عشان عارف انه هيخسر عشان كده بيماطل لحد مايبقى عنده يقين انه هيكسب و ساعتها هيعمل انتخابات

ده سياسة مش خناقة اصحاب مفيش حاجة اسمها يزعل ده اولا

ثانيا لا مش طبيعى الراجل يرفض الطبيعى انه طالما كان عنده نيه للترشح انه كان يستقيل من منصبة قبل الترشح ب 3 شهور زى ما قوانين الترشح مابتنص......ما المشكلة انه مش عاوز يقيم الانتخابات عشان عارف انه هيخسر عشان كده بيماطل لحد مايبقى عنده يقين انه هيكسب و ساعتها هيعمل انتخابات
لا الموضوع مش كده
الموضوع انه تم تفصيل قوانين فى البرلمان الليبى بتنص على عدم احقية ترشح من سيشغل رئيس الحكومه فى ليبيا لمنصب رئيس الجمهورية وهو شايف ان ده قانون تفصيل وماعترفش بيه

لا الموضوع مش كده
الموضوع انه تم تفصيل قوانين فى البرلمان الليبى بتنص على عدم احقية ترشح من سيشغل رئيس الحكومه فى ليبيا لمنصب رئيس الجمهورية وهو شايف ان ده قانون تفصيل وماعترفش بيه

انا مش هفتى و اقول عارف ده
بس انا همشى معاك فى انه "اه ممكن" و هقولك طب كان يرفض بقى الوزارة و يترشح براحته بدل العك اللى هو عامله
بس اللى انا سمعته انه يقدر يترشح بس لازم يسيب المنصب ب اقل حاجة 3 شهور زى ما حفتر ما عمل و مسك رئيس الاركان مكانه عشان يعرف يترشح

يا كبيرنا الحكاية و اضحة و بسيطة الراجل حابب الشغلانه و الكرسى و مش عاوز يمشى

بس انا همشى معاك فى انه "اه ممكن" و هقولك طب كان يرفض بقى الوزارة و يترشح براحته بدل العك اللى هو عامله
بس اللى انا سمعته انه يقدر يترشح بس لازم يسيب المنصب ب اقل حاجة 3 شهور زى ما حفتر ما عمل و مسك رئيس الاركان مكانه عشان يعرف يترشح

انا هنا لا بدافع عن الدبيبه ولا حفتر المساله اللى بتمناها من ربنا ان ليبيا تحافظ على وحدتها ودور دول الجوار انها تسعى لده وتدعمه وتكون على مسافة واحده من الاطراف رغم ان نموذج حفتر غير مطمأن بالمره وخصوصا واضح جدا انه بيورث ابنه الشغلانه والدبيبه اكيد عاوز بردوا طمعان انه يبقى اول رئيس لليبيا بعد الثورة وارد عشان كده اتمنى انه يتم التوافق على الدستور اولا وده الاهم وبعد كده اجراء انتخابات برلمانيه ورئاسيه فى اطار دستور توافقى يحافظ على وحدة ليبيا وسلامة شعبه واراضيه وثرواته ده المهم
اللى يختاره الشعب الليبيى ايا كان اسمه ساعتها اهلا بيه

حفتر هو أساس المشكل برفضه لقوانين الإنتخابات وخاصة التمازل عن الجنسية الأمريكية و الإستقالة من المنصب.... القانون يقول الإستقالة من المنصب وليس تسليم المهام مؤقتا، يعني حفتر قاللهم يا أكون رئيس يا قائد عام للجيش؟!!!

انا هنا لا بدافع عن الدبيبه ولا حفتر المساله اللى بتمناها من ربنا ان ليبيا تحافظ على وحدتها ودور دول الجوار انها تسعى لده وتدعمه وتكون على مسافة واحده من الاطراف رغم ان نموذج حفتر غير مطمأن بالمره وخصوصا واضح جدا انه بيورث ابنه الشغلانه والدبيبه اكيد عاوز بردوا طمعان انه يبقى اول رئيس لليبيا بعد الثورة وارد عشان كده اتمنى انه يتم التوافق على الدستور اولا وده الاهم وبعد كده اجراء انتخابات برلمانيه ورئاسيه فى اطار دستور توافقى يحافظ على وحدة ليبيا وسلامة شعبه واراضيه وثرواته ده المهم
اللى يختاره الشعب الليبيى ايا كان اسمه ساعتها اهلا بيه

انا عارف طبعا و على فكره انا متهمتكش انك بتدافع عنه😅......بس خلينى اعتذرلك لو ده اللى وصلك من نحيتى

و انا برضه والله زى حضرتك مع اى حاجة تحافظ على وحدة ليبيا وسلامة شعبها واراضيها وثرواتها و برضه مع اللى هما يختاروه ايا كان اسمه

حفتر هو أساس المشكل برفضه لقوانين الإنتخابات وخاصة التمازل عن الجنسية الأمريكية و الإستقالة من المنصب.... القانون يقول الإستقالة من المنصب وليس تسليم المهام مؤقتا، يعني حفتر قاللهم يا أكون رئيس يا قائد عام للجيش؟!!!
كلهم مذنبين

انا عارف طبعا و على فكره انا متهمتكش انك بتدافع عنه😅......بس خلينى اعتذرلك لو ده اللى وصلك من نحيتى

و انا برضه والله زى حضرتك مع اى حاجة تحافظ على وحدة ليبيا وسلامة شعبها واراضيها وثرواتها و برضه مع اللى هما يختاروه ايا كان اسمه
لا ابدا انا مش واصلنى انك بتتهمنى بس انا بوضح الصورة انى مهتم فقط بمسار العملية الدستوريه فى ليبيا انها تمشى فى مسارها لان اى قلق فى ليبيا لاقدر الله هياثر على دول الجوار

مصر عينها على بترول ليبيا ولكن اظن ستفشل مساعيها لان مصالح المصريين تتناسب مع مصالح الروس و تتصادم مع المصالح الامريكية و التركية و الجزائرية وهدا سيجعل الشرق يمنى بهزيمة عسكرية و قانونية في اي صراع . لذا نقول لحفثر مش قد الاكشن ما تاكشنهاش

رحم الله الاخ القائد معمر القدافي مهما أقترف من اخطاء و رغم سياسته المعادية لعدد من الدول العربية
الا انه كان صمام أمان لليبيا من شرقها لغربها و من شمالها لجنوبها
لول فرار حفتر بعد اطلاق صراحه عقب مقايضة امريكية تشادية لكان القدافي تخلص منه من زمان

التعديل الأخير:
جلال حرشاوي، الباحث المتخصص في الشؤون الليبية: حكومة الدبيبة استدعت الآن السفير المصري، ومن المرجح أن تطرده غدًا ردًا على دعوة مصر لحماد لزيارة القاهرة، ما أثار أزمة دبلوماسية.

ليبيا_برس

لو عندك رد مقنع أو مفيد وضحه أفضل؟؟ حفتر عبئ على مصر وأوقف الصادرات المصريه لليبيا فتره كبيره رغم جهود مصر في كارثة انهيار السد وقلل حصة الشركات المصريه في إعادة الاعمار،، وجود حفتر فاجنر وولائه الكامل للروس والإمارات خطر علي مصر،، مصر أولى بليبيا من الروس والترك والإمارات،، لماذا لا نتفق مع الترك ونوحد البلد ونزيح الإمارات والروس ونتدخل بليبيا نفسها على طريقة الترك؟؟؟ يأتي الترك من أقصى الأرض ومعهم الروس والإمارات ليستقروا على حدودنا بينما مصر ذات الحق التاريخي بليبيا تقف موقف المفرج وتكتفي بدعم حفتر

حفتر عبىء على مصر
شركات المصرية فى اعادة اعمار
مصر اولى

نتفق -نوحد - نزيح -نتدخل -حق تاريخى لمصر

انت بتتكلم وكأن ليبيا دى محافظة مصرية احنا اللى نتحكم فيها

ليبيا ليها اهلها وهما حرين فى اختيارهم اختارو حفتر اختارو دبيبة اختارو نتنياهو هما حرين

احنا بقى نحشر مناخيرنا ليه معاهم ؟؟؟

بيان المجلس الأعلى للدولة حول استقبال حماد بصفة رئيس حكومة .

حفتر عبىء على مصر
شركات المصرية فى اعادة اعمار
مصر اولى

نتفق -نوحد - نزيح -نتدخل -حق تاريخى لمصر

انت بتتكلم وكأن ليبيا دى محافظة مصرية احنا اللى نتحكم فيها

ليبيا ليها اهلها وهما حرين فى اختيارهم اختارو حفتر اختارو دبيبة اختارو نتنياهو هما حرين

احنا بقى نحشر مناخيرنا ليه معاهم ؟؟؟

كلامك عين العقل

ليبيا لها اكثر من سنتين استتبت بها الامور سياسياً وامنياً ولكن سبحان الله بقدرة قادر تم تحريك رقعة الشطرنج من جديد لهدم ماتبقى من ليبيا واشغال جيرانها لمأرب سياسية لانعلمها .
لكن شركات مصر اولى بمصر حتى تستتب الأمور في ليبيا ويقودها من يخاف الله ويحفظ حق جيرانه .
لاعتب على مصر ان تحركت سياسياً او عسكرياً في ليبيا لحفظ امن حدودها .

بيان المجلس الأعلى للدولة حول استقبال حماد بصفة رئيس حكومة .

مشاهدة المرفق 707496
حكومة ادبيبة منتهية الصلاحية من قبل مجلس النواب وكذلك هذا المجلس دولة والنواب ، افضل حل لليبيا حكم فيدرالي وتوزيع عادل للثروات اما الانتخابات فلن تحدث قريبا او بعيدا

للاسف اذا لم تحدث معجزة فتقسيم ليبيا مجرد وقت. والمستفيد الاول هم ابناء حفتر لانه كبير بالسن.

عودة
أعلى