الآن الديربي الايراني الإسرائيلي - متابعة اخر المستجدات

ما حتعمل معاهم ايه
لو في حل تاني ليهم يبقى تمام بس مفيش ... اقتصاد موارد سلاح تجارة سياسة كل شئ في ايديهم و انت و وضعك لو اخترت العداء حتدمر شعبك و لو اخترت الحلف حتدمره نص نص

من غير حل للامريكان مش حتمشي .. الحلف معاهم مش اختيار ذكاء هوا اختيار ضرورة
تقليل الاعتماد عليهم على مراحل بدل ما كل حاجة متسلمة ليهم.
هم اقوياء جدا فى الحقيقة والحل العملى الوحيد مش ايدينا للاسف الشديد ألا وهو وجود قوة موازية لهم " الامل فى الصين " ولكن فى احسن الأحوال يلزمها عقود من الزمن لتحقيق ذلك.

هم اقوياء جدا فى الحقيقة والحل العملى الوحيد مش ايدينا للاسف الشديد ألا وهو وجود قوة موازية لهم " الامل فى الصين " ولكن فى احسن الأحوال يلزمها عقود من الزمن لتحقيق ذلك.

نعم الصين لكنهم ليسو ندا

ورسم لهم فخ منذ سنين

لكنهم اعقل من الروس
ولم يقعو في هذا الفخ

الي هو تايوان

قنبلة موقوته بوجه الصينين كحال اوكرانيا لروسيا الان

وزير الخارجية الإيـراني يزور مصر غدا

أعلن وزير الخارجية والهجرة وشئون المصريين بالخارج الدكتور بدر عبد العاطي أن وزير الخارجية الإيـ راني عباس عراقجى سيزور مصر غدا الخميس، في إطار الجهود المصرية المبذولة لخفض التصعيد في المنطقة.

وزير الخارجية الإيـراني يزور مصر غدا

أعلن وزير الخارجية والهجرة وشئون المصريين بالخارج الدكتور بدر عبد العاطي أن وزير الخارجية الإيـ راني عباس عراقجى سيزور مصر غدا الخميس، في إطار الجهود المصرية المبذولة لخفض التصعيد في المنطقة.

مشاهدة المرفق 728292

استغرب هذا النشاط الايراني من قبل هذا الوزير

تقريبا زار كل دول المنطقة خلال اسبوع

هناك شيء يطبخ

رداً على سؤال خلال المؤتمر الصحفي الذي عقده مع نظيره الإسباني خوسيه مانويل ألباريس، أعلن وزير الخارجية والهجرة بدر عبد العاطي أن وزير الخارجية الإيراني عباس عراقجي سيزور مصر غداً الخميس في إطار الجهود المصرية المبذولة لخفض التصعيد في المنطقة.
#الشرق_مصر
#الشرق_للأخبار
May be an image of 1 person and text

نعم الصين لكنهم ليسو ندا

ورسم لهم فخ منذ سنين

لكنهم اعقل من الروس
ولم يقعو في هذا الفخ

الي هو تايوان

قنبلة موقوته بوجه الصينين كحال اوكرانيا لروسيا الان
حل الامريكان مش مواجهة و لا ند اخر
حل الامريكان من الداخل

دي قوة لا تواجه بل تسقط من الداخل تماما زي الرومان و بالتوازي تطوير الذات قدر الامكان بدون تعطيل الاولى

حل الامريكان مش مواجهو و لا ند اخر
حل الامريكان من الداخل

دي قوة لا تواجه بل تسقط من الداخل تماما زي الرومان و بالتواوي تطوير الذات قدر الانمكان بدون تعطيل الاولى
الفكرة ممتازة بس تنفيذها صعب للغاية ، طول ما البقرة فيها لبن هتفضل الناس متجمعة حواليها.

استغرب هذا النشاط الايراني من قبل هذا الوزير

تقريبا زار كل دول المنطقة خلال اسبوع

هناك شيء يطبخ
الضربة حتبقى شديدة و هوا بيحاول او ايران استباق ما ستؤول اليه الامور بالوصول للامريكان عبر اطراف عديدة لهندسة الموقف حتى لا تخرج الامور عن السيطرة

دي مشكلة الحروب ... nothing goes according to plan

الفكرة ممتازة بس تنفيذها صعب للغاية ، طول ما البقرة فيها لبن هتفضل الناس متجمعة حواليها.
محتلف تماما .. بوادرها و ملاحمها بل اعراضها ظهرت و تاصلت و لعقود
الداخل الامريكي متفكك تماما على كل المستويات

كل اللي محتاجه زقه حلوة و دماغ تهندس او سيبهم للوقت

محتلف تماما .. بوادرها و ملاحمها بل اعراضها ظهرت و لعقود
الداخل الامريكي متفكك تماما

الاختلاف لا يفسد للود قضية.
الاعراض اللى ظاهرة هى مقدمات ولكن من وجهة نظرى ليست بالقوة الكافية لجعلها تسقط.
الداخل الامريكى متفكك بشكل ما ولكن هناك قوة الدولة هى ما تحافظ عليه من الانهيار.
للاسف الشديد الامريكان مكملين على الوضع الحالى مش اقل من ٢٠ إلى ٣٠ سنة عقبال ما الصين تكون نضجت بما فيه الكفاية لتكوين قوة موازية ( ده لو عرفوا يعملوها ).
ساعتها ممكن يسرع انهيارهم او ممكن يزود تماسكهم ".
على العموم اوليتنا فى الوقت الحالى هو الخروج بأقل الخسائر والحفاظ على موقف دفاعى فعال ضد مختلف التهديدات مع زيادة الاعتماد على النفس فى كل شئ.

محتلف تماما .. بوادرها و ملاحمها بل اعراضها ظهرت و تاصلت و لعقود
الداخل الامريكي متفكك تماما على كل المستويات

مع احترامي انت متأثر بالدعاية الاخوانية ان سقوط امريكا من الداخل

امريكا قوة قاهره واقوى قوى وجدت وخلقت

قوة لايقدر عليها الا الله

المشكلة انهم ليسو قوة عسكريه فقط

علميه واقتصاديه وكل شيء

لايغرك المظاهر الخداعه والاختلافات بالداخل بين الديموقراطيين والجمهوريين

كلاها ضحك ع الدقون

قوة لايقدر عليها الا الذي خلقها

علميه واقتصاديه وكل شيء

كلاها ضحك ع الدقون

ليه حسمع اخواني

انا حياتي حرفيا ثقافة امريكية
برامجهم بودكاستس بتاعتهم .. افكارهم .. خيالهم .. اكلهم .. دا اللي انا متاثر بيه

و احلفلك بالله الجماعة متفكيكن تماما كشعب و ايضا كشعب و حكومة .. مفيش ثقة اطلاقا و الاغرب ان المتشددين عندهم مش الطبقة الحاكمة لكن العادية الشعبية هما الاكثر اظهارا لدا و في ايديهم قوة على اي شئ و اتفه شئ

مسالتش نفسك ليه ارقام الالتحاق بالجيش واقعه ، و ليه الاستثمار الفردي ابتعد تماما عن الاختيارات الحكومية .. جلها دهب و كربتو و عقارات من تمكن منهم ، حتى المستوى الاجرامي البسيط و الاقليات لا يمكن باي حال تتصالح مع الحكومة الفيدرالية ، الكارتلز منتشرين لكل البقاع الامريكية بموافقة امريكية ضمنية مقابل اعادة ترتيب و غيره كتير

اه الحكومة لا تزال قوية جدا جدا و مسيطرة .. بس الامور بتبدا كدا لما الحاضنة الشعبية تفقد الثقة و رويدا رويدا السرطان يتشعب .. تاخد 30 سنة او سنة مش فارقة بس ال process بدات

علميه واقتصاديه وكل شيء

كلاها ضحك ع الدقون

اظن ان زمن تدخل الله فى الامور بشكل مباشر انتهى مع انتهاء ارسال الأنبياء من الله سبحانه وتعالى وعقابه الأمم بشكل كامل لتكذيبهم انبياء الله.
وبالتالى لا يوجد إلا احتمالين ألا وهو ظهور قوة قاهرة عليها او الانهيار الداخلى.
التاريخ مليان بدول وقعت بالشكل ده.
وامريكا مش هتكون استثناء إلا لو أراد الله شئ آخر.

ليه حسمع اخواني

انا حياتي حرفيا ثقافة امريكية
برامجهم بودكاستس بتاعتهم .. افكارهم .. خيالهم .. اكلهم .. دا اللي انا متاثر بيه

و احلفلك بالله الجماعة متفكيكن تماما كشعب و ايضا كشعب و حكومة .. مفيش ثقة اطلاقا و الاغرب ان المتشددين عندهم مش الطبقة الحاكمة لكن العادية الشعبية هما الاكثر اظهارا لدا و في ايديهم قوة على اي شئ و اتفه شئ

مسالتش نفسك ليه ارقام الالتحاق بالجيش واقعه ، و ليه الاستثمار الفردي ابتعد تماما عن الاختيارات الحكومية .. جلها دهب و كربتو و عقارات من تمكن منهم ، حتى المستوى الاجرامي البسيط و الاقليات لا يمكن باي حال تتصالح مع الحكومة الفيدرالية ، الكارتلز منتشرين لكل البقاع الامريكية بموافقة امريكية ضمنية مقابل اعادة ترتيب و غيره كتير

اه الحكومة لا تزال قوية جدا جدا و مسيطرة .. بس الامور بتبدا كدا لما الحاضنة الشعبية تفقد الثقة و رويدا رويدا السرطان يتشعب .. تاخد 30 سنة او سنة مش فارقة بس ال process بدات

ماعليش ياصاحبي تفككهم الي انت تشوفه

ليس اشد من تفكك اي مجتمع عربي موجود قدامك وماودي اطرح امثله

لازم نعترف بالواقع مهما صار التفكك هم متماسكيين كدوله
مبدعين بالعلم باشكاله
اقتصاد مهيمن
قوه عسكريه
كل شيي حرفيا

التعديل الأخير:
اظن ان زمن تدخل الله فى الامور بشكل مباشر انتهى مع انتهاء ارسال الأنبياء من الله سبحانه وتعالى وعقابه الأمم بشكل كامل لتكذيبهم انبياء الله.
وبالتالى لا يوجد إلا احتمالين ألا وهو ظهور قوة قاهرة عليها او الانهيار الداخلى.
التاريخ مليان بدول وقعت بالشكل ده.
وامريكا مش هتكون استثناء إلا لو أراد الله شئ آخر.

حرب عالميه مستقبلية لاعلاقه لنا بها تنهكهم

امر الاهي بدمار من زلزال وغيره

فقط كن فيكون سبحانه

ظهور قوه قاهره في ظل وجود امريكا ؟

انسا

ماعليش ياصاحبي تفككهم الي انت تشوفه

ليس اشد من تفكك اي مجتمع عربي موجود قدامك وماودي اطرح امثله

لازم نعترف بالواقع مهما صار التفكك هم متماسكيين كدوله
مبدعين بالعلم باشكاله
اقتصاد مهيمن
قوه عسكريه
كل شييحرفيا
مختلف معاك
التفكك في مجتمعاتنا لا يزال محكوم بقيم حتى لو قليله .. لا يزال في شكل للزواج تقليدي .. لا يزال التحرر الجنسي مرهوب .. لا يزال الخوف من العقاب قائم .. المستويات الاجرامية لا تقارن بيهم و لا الفساد ... ثقافتنا مقارنة بيهم بعيدة كل البعد

مش مختلف انهم كشكل دولة 1000% متماسك و بيدير كوكب كل يوم بقالهم 80 سنة بس انا كلامي مش على الدولة انا كلامي على الشعب اللي منه الدولة شائت ام ابت

فكرة مشهد leave the world behind فوق بعيدا عن التأثير الهوليوودي هوا تمكين العناصر المتشددة في الحكومة او الجيش تحت ظروف ضغط معينة من السيطرة على الادوات الحساسة في سيناريو فوضى داخلية ليبداو هم حرب اهليه للحكم ظنا منهم ان دا افضل حل لانهم مجهزين نفسيا من خلال التفكك اللي انا اقصده في كل شئ ... انا شايفه سيناريو ممكن جدا في ظل الظروف المجتمعية الامريكية الحالية ثقافيا و سيكولوجيا قبل اي شئ

سبب اختفائه والعلم عند الله أنه كان جاري تهريبه من زريبة لزريبة ومن جارور لجارور حتى يصل لإيران
لا كان عميل و بعدين قتل و بعدين جرح و اعتقل و بالاخر اتحاكم 🤣🤣🤣
انكم تدورون بطولات وهمية بعد ما ايران فضح دفاع الحوي الاقوي بالعالم و اغتصبه جدام العالم 🤪🤪🤪

مختلف معاك
التفكك في مجتمعاتنا لا يزال محكوم بقيم حتى لو قليله .. لا يزال في شكل للزواج تقليدي .. لا يزال التحرر الجنسي مرهوب .. لا يزال الخوف من العقاب قائم .. المستويات الاجرامية لا تقارن بيهم و لا الفساد ... ثقافتنا مقارنة بيهم بعيدة كل البعد

مش مختلف انهم كشكل دولة 1000% متماسك و بيدير كوكب كل يوم بقالهم 80 سنة بس انا كلامي مش على الدولة انا كلامي على الشعب اللي منه الدولة شائت ام ابت

فكرة مشهد leave the world behind فوق بعيدا عن التأثير الهوليوودي هوا تمكين العناصر المتشددة في الحكومة او الجيش تحت ظروف ضغط معينة من السيطرة على الادوات الحساسة في سيناريو فوضى داخلية ليبداو هم حرب اهليه للحكم ظنا منهم ان دا افضل حل لانهم مجهزين نفسيا من خلال التفكك اللي انا اقصده في كل شئ ... انا شايفه سيناريو ممكن جدا في ظل الظروف المجتمعية الامريكية الحالية ثقافيا و سيكولوجيا قبل اي شئ

مافيه مشكلة وانا ضد رأيك

لو الامر او السلوكيات التي ذكرتها ستضر بدوله صدقني لما سمح لها ابو حسين اوباما
هم شعب 300 مليون

مليون مخنث او مليونين لايضرونهم

بل بالعكس حتى لو انضرو تجد انهم راسمين خطه معينه لانعلم عنها او لن نستوعبها الا بعيدا

انا لا اصدق اي من الكلام ان الامور خرجت عن السيطرة بيد امريكا

حتى لو صرحت امريكا بذلك

لاني لا اثق بهم

يدعون الضعف وهم في اوج القوه
يدعون الضعف لتبرير حدث معين

عودة
أعلى