مصر ترفع اسعار الوقود

زاوية مين 😂😂😂😂

انا سألتك انت مصري ام لا لأنك تتكلم عن مصر غير اللي احنا عايشين فيها!!

شرحت لك ان كلامك كله لا يمس للواقع بصله..

انت من اي البلاد؟

الراجل مش عايش في مصر..

وقاعد يقولك في طفرة !!

يا رجل قريبا ستجد راس جميله اتباعت هي كمان..

الاخ الفاضل مش مصررررري.. مش مدرك للحالة التي وصلت لها مصر.. أصبحنا أضعف عن أي فترة مضت..واقتصادنا هش جدا وديون.. وشعب غرق في الفقر..

مصر محتاجه يتعملها فورماااات وتغيير شامل

ياخي هريتنا مش مصري مش مصري طيب ما تعملك منتدى لوحدك وتناقش فيه انت وظلك ⁦🤷🏻‍♂️

ياخي هريتنا مش مصري مش مصري طيب ما تعملك منتدى لوحدك وتناقش فيه انت وظلك ⁦🤷🏻‍♂️

رديت عليك بكل هدوء وانا مش متعصب.. ووضحت لك بكل محبه الان ان كلامك عن مصر غير واقعي..

نعم في بعض التغيرات مثل الطرق والكباري ولكن هذه ليست البنية التحتيه.. الموضوع اكبر من الطرق والكباري.. دولة بالكامل ممكن يتم رهنها الان عشان الناس تعرف تاكل..

تحياتي لك

ياخي هوه مش مصري ولكن بيحبها ومحروق عليها زيك نقوم احنا نكرّهه فيها ونقوله خلك في حالك وملكوش دعوة بيها ؟طول بالك

انا اتشرف بيه وبكل عربي شريف يحب مصر..ونحب أشقائنا العرب حتى وان كتبوا ضدنا وشمتوا فينا..

انا بتصادم مع الناس هنا لما تسيء لبلدي.. لكن نقاشي معه لا يمس الحب والكره..انا حزين على بلدي اقسم بالله

لكل الجميع المحبه والإحترام والتقدير.

اخي الفاضل للتوضيح..دائما تستخدم هذه الإحصائيات للتغطية على الفشل والأزمات التي عصفت بمصر..

تجد الإعلام عندنا يقارن سعر الوقود مع دول اوروبا ويضحكوا على المواطن 😂😂

المصري المسؤول عن اسرة تتكون من ٥ افراد وراتبه ٩٠ دولار بيحمد ربنا ان سعر الوقود أرخص من عند الاجنبي اللي راتبه ٥٠٠٠ دولار!!

اخي الفاضل للتوضيح..دائما تستخدم هذه الإحصائيات للتغطية على الفشل والأزمات التي عصفت بمصر..

تجد الإعلام عندنا يقارن سعر الوقود مع دول اوروبا ويضحكوا على المواطن 😂😂

المصري المسؤول عن اسرة تتكون من ٥ افراد وراتبه ٩٠ دولار بيحمد ربنا ان سعر الوقود أرخص من عند الاجنبي اللي راتبه ٥٠٠٠ دولار!!
حقيقه أنا متابع لعمل اللجان بعد كل رفع في أسعار الطاقه أن مصر هيا ارخص الدول في الوقود لكنهم لا يذكرون متوسط دخل الفرد وانخفاض قوته الشرائية

حقيقه أنا متابع لعمل اللجان بعد كل رفع في أسعار الطاقه أن مصر هيا ارخص الدول في الوقود لكنهم لا يذكرون متوسط دخل الفرد وانخفاض قوته الشرائية

حلاوة العنتبلي زاد سعر كيلو اللحمة 31 جنية والسبب مصاريف النقل :ROFLMAO: :ROFLMAO:

ماهو متوسط سعر ايجار الشقق في القاهره والاسكندريه

لا تحسب بالمتوسط

في مساكن متهالكه في العشوائيات وأسعارها ممكن ١٠٠٠ جنيه وأكثر... ولازال هناك من يدفع ٧٠٠ جنيه .. ولكن قديم..

اما اذا كنت تقصد السكن النظيف الجديد في اماكن جيدة ممكن يوصل ٣٠ الف جنيه بالشهر 😂😂

يعني بداية من ١٠٠٠ جنيه وانت طالع..وكل لما تزيد المبغ تجد شقة بحاله افضل ومكان افضل

حلاوة العنتبلي زاد سعر كيلو اللحمة 31 جنية والسبب مصاريف النقل :ROFLMAO: :ROFLMAO:

العنتبلي طيب بس مش عارف ساعات بتطلع منه اشياء تضحك

يعني من فترة دخل يجادل في موضوع تعويض بعض سكان المملكه ٢٠٠٠ ريال بسبب انقطاع الكهرباء.. جاب لنفسه الكلام وطلع 😂😂😂

ولنكن صرحاء البعض من عندكم يا بطل يقسو بالتعليقات ويسيء لمصر عن عمد بسبب خلافاته مع الاعضاء المصريين في النقاش.. وتجد المصري يجادله..

هذا حالنا كعرب منذ قديم الزمن 😄

عدم استقرار اسعار الطاقه في مصر يعطي طابع سلبي للمستثمرين

الاصلاح يجب ان يكون بتحرير اسعار المحروقات وإضافة ضريبة قيمة مضافة لها وبذلك تستفيد الدولة وبخصوص الطبقات الغير قادرة يتم صرف كوبونات مدعومة لشراء الطاقة لهم بحدود معينة مدروسة شهريا تحقق التوازن بين الدعم والدخل والاستهلاك ،،

مصر تعيش كارثة اقتصادية مدمرة .رفع اسعار الوقود سيجعل الاسعار تلتهب حرفيا . ليس هناك توازن بين رفع الاسعار والاجور .

الاصلاح يجب ان يكون بتحرير اسعار المحروقات وإضافة ضريبة قيمة مضافة لها وبذلك تستفيد الدولة وبخصوص الطبقات الغير قادرة يتم صرف كوبونات مدعومة لشراء الطاقة لهم بحدود معينة مدروسة شهريا تحقق التوازن بين الدعم والدخل والاستهلاك ،،

مصر تعيش كارثة اقتصادية مدمرة .رفع اسعار الوقود سيجعل الاسعار تلتهب حرفيا . ليس هناك توازن بين رفع الاسعار والاجور .

هذا ما نتحدث عنه...

ان الموضوع اصبح واضح للجميع الدولة تعيش أزمة كارثيه.. ويجب ان نبحث عن أسبابها بالفعل ونعالجها ونبتعد عن التطبيل حتى ننجو

وللاسف قريباً سنسمع عن عودة السوق السوداء مرة اخرى بعد العجز الذي سيصيب الدولة في توفير الدولاااااار..

لسه في ارتفاع اسعار قادم

للأشقاء في الإمارات العربية التحيه اخي.. وعساكم بخير ان شاء الله..

مشاركتك لا تمس الواقع بصله يا بطل وليست هي الحل للأزمة بل اذا حدث ذلك مرة واحده ستدخل مصر في عنف داخلي احنا في غنى عنه.. حتى ورغم ما نكتبه لا نريد ما يسمى بالثورات لأنها ستزيد من أزمتنا..

الدولة عندها إصرار على إستكمال سياستها السابقة !!!!!

تخيل ان المرحلة الاولى من مترو بغداد يكلف 18 مليار دولار والمصريين عايزين ينهضو بلد بأكملة بعد ما نامو قريب خمسين سنة ب 100مليار دولار .

ياحبيبي انت عندك عائد دولار فتنفق علي مشاريع البنيه التحتيه براحتك ؟
انما انت واخد قروض فوق ال ١٠٠ مليار وزيهم مساعدات من الخليج وضعفهم قروض محليه وكل مشاريعك فاشله وفاسده وممكن اديك امثله بسبب ان المشاريع عندنا لا تقام بنظام المناقصات بل بالامر المباشر
علشان الفساد والعمولات وجاي تقارن ايه بايه ماتصلي علي النبي في قلبك كده وتخليك في حالك لان احنا ادري باللي بيحصل في بلدنا

عودة
أعلى