ماكرون: باريس ستسلم كييف طائرات مقاتلة من طراز ميراج 2000-5 هذا العام .

ممتاز مزيد من الإنغماس في الحرب حتى نرى أين ستصل

ممتاز مزيد من الإنغماس في الحرب حتى نرى أين ستصل
اذا استمر هذا التصعيد بين روسيا والناتو بنفس الوتيرة سنصل الى صدام مباشر
حقيقة دولنا العربية مطالبة بتفعيل دور الدفاع المدني لمواجهة تداعيات الحرب النووية

عندي سؤال مش عارف هل العلماء النوويين او علماء البيولوجي

هل مثلا فيه اختراع او اي حاجة يقدروا يعملوا مثلا ساتر ضد الغبار النووي و ذراته

او بعد مثلا ما يحدث الانفجار

ما فيه بكتريا تتغذى على تلك الذرات و الغبار الووي

مثلا ما يحدث عند غرق مثلا مجموعة من براميل النفط في البحار فتقوم بكتريا معينة يتم اطلاقها في المياه وتنظفها

او ما سابه حسب ما اتذكر

تحياتي

الواحد هيحرف الموضوع بس الواحد خاطب وخلاص قربنا على الجواز

فاصبروا بس سنة ولا حاجة لغاية ما اتجوز وبعد كده لو كل واحد يحط في فم التاتي قنبلة نووية

انا راجل طماع عاوز متاع الدنيا و الاخرة

اذا استمر هذا التصعيد بين روسيا والناتو بنفس الوتيرة سنصل الى صدام مباشر
حقيقة دولنا العربية مطالبة بتفعيل دور الدفاع المدني لمواجهة تداعيات الحرب النووية
في نظرك لأي نقطة ممكن أن يتورط الغرب لتستخدم روسيا النووي؟

مجرد وسيلة ضغط على روسيا لي تراجع عن دعو و سحب قواتها من بعض الدول الأفريقية

في نظرك لأي نقطة ممكن أن يتورط الغرب لتستخدم روسيا النووي؟

حقيقة نقترب كثيرا من الصدام النووي ولكن بنفس الوقت لو اعتدت اوكرانيا على مفاعل نووي في روسيا وتسبب بانتشار الغبار النووي ( مثل كارثة شورنوبيل ) هل تعتقد ان الروس سيقفون مكتوفي الايدي؟

مثلا ما يحدث عند غرق مثلا مجموعة من براميل النفط في البحار فتقوم بكتريا معينة يتم اطلاقها في المياه وتنظفها

او ما سابه حسب ما اتذكر

تحياتي
انا راجل طماع عاوز متاع الدنيا و الاخرة
ريح نفسك حنلبس حنلبس
الاشعاع النووي ملوش رادع بيخترق كل شئ الا لو حتعزل اسلوب حياتك و مواردك في كومنتينر نحاس سمكها قدمين مثلا و برضه مش حتحل الازمة لان ايا كان اللي معاك حيخلص و تضطر تطلع للعلن برا العازل و كل شئ حيبقى ملوث و التلوث مش بيتغسل بمية لا بيفضل موجود مئات السنين و بيقضل active في كل شئ انهار تربة دورة غذاء اجسام عربيات بيوت رياح ... نيوترنات و ذرات بتتحرك بسرعة مهولة حتوقفها ازاي

ساعة تشيرنوبيل مش متاكد من المعلومة لكن اضطرو في مناطق كتير يقلبو التربة على نفسها بسمك 1 متر

فا فرهدة على الفاضي ، ادعي ربنا لو حصل تودع مع الانفجار مش توابعه

التعديل الأخير:

او ما سابه حسب ما اتذكر

تحياتي

• عندما تحترق المدن بشدة بسبب الصواريخ النووية، تنشأ أنظمة رياح خاصة بها تنقل الدخان والسواد إلى الطبقة الستراتوسفيرية.
  • يمكن أن يؤدي هذا إلى تبريد الكوكب وجفافه، مما يؤدي إلى نقص في إنتاج الغذاء ومجاعة نووية

• أفضل طريقة للحماية من الإشعاع النووي هي البقاء في مأوى عميق. يعني ذلك أن يكون هناك مادة كثيفة بينك وبين مصدر الإشعاع

• عندما تحترق المدن بشدة بسبب الصواريخ النووية، تنشأ أنظمة رياح خاصة بها تنقل الدخان والسواد إلى الطبقة الستراتوسفيرية.
  • يمكن أن يؤدي هذا إلى تبريد الكوكب وجفافه، مما يؤدي إلى نقص في إنتاج الغذاء ومجاعة نووية

• أفضل طريقة للحماية من الإشعاع النووي هي البقاء في مأوى عميق. يعني ذلك أن يكون هناك مادة كثيفة بينك وبين مصدر الإشعاع
يعني نعمل ملاجئ تحت الارض

Amenmobi @Amenmobi

و لسه ال acute radiation sickness دا اسبوعين عيا كدا حاجة اخر حلاوة .. جسمك بيتحلل على مستوى ال DNA و الخلايا من تدمير الاشعاع ليهم و تطلع صلصة مزرقة كدا في الاخر و يدفنوك في قالب اسمنتي لانك لسه مشع

حقيقة دولنا العربية غير جاهزة بعد لمواجهة الكوارث النووية بالمعنى لا توجد بنى تحتية خاصة بمواجهة الاشعاعات النووية

دولنا العربية ملاصقة لاوروبا وايران وهذا القرب الجغرافي مايجعلنا كعرب قريبين جدا من تداعيات الاشعاعات النووية

المشكلة إلى متى… و كم شخص…

لذلك أستعجب من قومنا يريدون أن تندلع بين الغرب و روسيا و كأنهم سوف يسلموا!!

أفضل الدول سويسرا ولكن كما قلت لن تعيش كل الوقت في ملجئ 💁🏽

Amenmobi @Amenmobi

و لسه ال acute radiation sickness دا اسبوعين عيا كدا حاجة اخر حلاوة .. جسمك بيتحلل على مستوى ال DNA و الخلايا من تدمير الاشعاع ليهم و تطلع صلصة مزرقة كدا في الاخر و يدفنوك في قالب اسمنتي لانك لسه مشع
هيعني هبقى مظنهر 😂

عودة
أعلى