رئيس الوزراء المصري : رفع اسعار الدعم عن السلع الأساسية

ايوة قطعنا عن الإمارات الشريرة الي اخدت الشركات كلها 🤣 بعدين قطعنا عنها الغاز

بالظبط زيك انت و راجي عفوا الله اللي دة اللي بيقولك مصانع الاسمدة غلط في مصر 😂... و القيمة المضافة للغاز الطبيعي 😂😂😂

و لا تهتم بالمصادر الحقيقة عن مشكلة الطائرة في المناخ اهتم براجي عفو الله 😂 اكبر هبيد في الاقتصاد.. بيقولك

حاولت اقنعك بالرأسمالية في تركيا لكن انت مصمم علي فكر عبد الناصر و ان بيع الشركات هو بيع البلد و ان تركيا تبيع فقط 49%

و هو اصلا هدفي.. طرح الشركات في البورصة.

برده انت مصمم تحك الكلام فى بوقي وتتقول عليا وبتدلس كعادتك مالي انا بالفكر الاشتراكي ولا الراس مالي انا كلامي عن فارق السما من العما ؟!
انت قيست علي تجربه حقيقه وبتحاول توحي ان اللى بيحصل في مصر طبيعي وانا اصلاحي في حين ان الشعب مش شايف كده وشايف فشل وخيانه !
الف باء راسماليه واقتصادر حر هو الشفافيه وانت معندكش دا !
انت بتدي بالامر المباشر ومفيش مناقصات وانت طلعت موافقه من برلمان علي علوكه باعطاء الاستناء فى بعض مشاريع الدوله وتنفيذها بالامر المباشر الامر اللى اعترف بيه السيسي وقدت الي اهدار المليارات فى مدينه الاثاث وبحيره غوليون ومشاريع سمينز اللى تعدت ال30 مليار دولار ومنها محطات مشتغلتش وبتتباع زي ماهي علشان مش عارفين نوفر دولار لشراء المازوت والغاز وانت واخدها بالقروض اصلا !

فلا تخطيط ولا شفافيه وعايز تقنعني بان اللى بيحصل هناك بيحصل هنا :مع السلامة:
و انت مش كنت مقتنع ان الشركات بتخصر لان اللواء ماسكها.. ازاي دلوقتي بتقول كانت مصدر للدولار 😂

دي مشكلة المستثمر الإماراتي احنا بنبهدله لانه شرير زي مانت قولت.. قطعنا عنه الغاز و خلاص كدة
تاني وتالت ورابع بدل تحط الكلام علي بوقي وتتقول !
انا مقتنع بانك تبيع الخسران وتعرضه فى مناقصه مفتوحه دوليه او تعرضه فى البورصه لكن انت في اللى بيكسب وبيصدر بيتبيعه وحتي لو اقتنعنا بدا فانت فاشل في سياساتك ومش عارف توفر لا كهرباء ولا غاز عايز استثمار بتاع ايه ؟
انت بتبرر ايه يابني ولا بيع ولا استثمار ولا توفير حياه كريمه للناس ؟
اتعبت احمد موسي من بعدك والله :O_0:

فين التطبيل هنا.. انت قررت تقول ان مصر فقط من تخصل علي دعم فوريت ليك ان تركيا ايضا اخدت 40 مليار تمويل و ليس استثمار مباشر.. لتركيا

و التطبيل صراحتنا هو لتركيا منك 😂

انت لا عارف الفارق بين الودائع ولا تبادل الحصص ولا عارف ان الودائع في مصر تم استبدالها باصول ولا عارف ان التمويل المتبادل بين قطر وتركيا محدد باجال !
طيب بلاش دي علشان اعرفك التطبيل
انت عندك نوعين من الديون
واحد ودائع والاخر هو قروض
الاتنين علشان فسادك وفساد نظامك قررت تعمل ايه قررت تعمل مبادله ديون بالاصول علشان معندكش مصادر دخل واصبحت الديون تمثل 60% من موازنتك ودا باعتراف برلمان الطراطير !
يعني انت مش بس فاشل وفاسد لا انت غبي كمان بتنفق دون حساب وبدون وعي ولا عارف هاتجيب دخل ازاي في بتقرر تبيع اصول !
طيب انت بعت كل اصول البلد للامارات واللي زيها !
هاتجيب منين فى المستقبل بقي !
اه جيب المواطن ابو 4200 حد ادني واللى القطاع الخاص بيصوت وبيقولك مش قادر ادفعه وادوني استثناء من القانون !

انت فى تركيا خجم الاستدانه السنوي قصير الاجل للشركات الخاصه وغير الحكوميه تفوق ال100 مليار دولار !
قدرتها علي السداد اعلي من بلدك وبتسحب من احتياطي البنك المركزي التركي سنويا للسداد عادي !
بينما ديون الحكومه التركيه سواء اخدتها من اوروبا والخليج طويله الاجل بيتم سدادها وبمشروعات ذات عائد زي المطارات اللي انت بتشكك فيها وبتقول انها بيتك بيعها بالامر المباشر ( مازالت مستني مصادرك )
وزي مشاريع احواض بناء السفن
وزي شركات الصناعات الدفاعيه اللي تحولت من الخساره لمكاسب ضخمه !
وزي قروض الطيران التركي اللى تحولت لمكاسب ضخمه ايضا !
وغيرها من الالف المشاريع !
يكفي انك كدوله بقالك عشرين سنه بتسافر وبتحارب لشركاتك للحصول علي مشاريع فتتحول بقدره قادر انك تكون تاني اكبر مقاول فى العالم بعد الصين
ويكفي انك بعلاقاتك قدرت تدي مشاريع في روسيا لشركات مقاولات التركيه بعشرات المليارات
وكذلك فى السعوديه وقطر وافريقيا وامريكا الخ الخ

انت بتنهب وبتعمل اقتصاد موازي وليك عين تقارن بين الحالتين الاقتصاديه

انا ضد الدعم الخليجي و مع بيع شركات الحكومة و الجيش.. لكن انت شايفهم بيع البلد و ان تركيا لم تفعلها
اطلعني علي اتفاقيه تيران وصنافير اللي القضاء اداك حكم نهائي لم تحترمه !
اطلعني علي اتفاقيه راس الحكمه ومدتها وهل هي بيع نهائي ولا محدد باجل وبكام وليه لم تطرح مناقصه دوليه ؟
اطلعني علي اتفاقيات سيمينز الالمانيه اللى عدت 30 مليار دولار !
اطلعني علي اتفاقيه مبادله الديون بالاصول
اطلعني علي اتفاقيه راس جميله اللى لو تمت انت فقدت السيطره علي المضايق فى البحر الاحمر !
اطلعني علي اتفاقيه نهر النيل مع اثيوبيا !
لما تسمي دا اسثتمار فانا ساعتها هاسمعي تاجر المخدرات ابراهيم العرجاني شيخ شيوخ قبائل العرب وهاسمي نخنوخ البلطجي رجل اعمال وصاحب شركات وهاسمي اسلام البحيري شيخ الازهر الجديد !

في المقابل فى تركيا اسمه استثمار ولا تملك دليل علي ان مايحصل في تركيا هو مايحدث فى مصر

صباخ الخير الاثنين واحد.. دي مصيبة تركيا اكبر.. لان مصر لا تتصرف في الودائع و مركونه في الاحتياطي و هياخدوها.. لكن تركيا اخدت الفلوس حرقتها في دعم الليرة

صراحتنا مصر و تركيا مثال سئ جدا في الادارة المالية و النقدية
صباح النور انت بدلت ياحبيي الودائع باصول
في تركيا كل شي مسدد حتي القروض قصيره الاجل وادي الاحتياطي بتاعه 2023

الان فى يونيو 2024 145 مليار دولار الاعلي فى تاريخه
ولو مصر محافظه علي الودائع فبتبدل ليه الودائع باصول
وفين وديعه الامارات وكام تم خصمه من صفقه راس الحكمه وكام تم تحويله ؟

برده انت مصمم تحك الكلام فى بوقي وتتقول عليا وبتدلس كعادتك مالي انا بالفكر الاشتراكي ولا الراس مالي انا كلامي عن فارق السما من العما ؟!
انت قيست علي تجربه حقيقه وبتحاول توحي ان اللى بيحصل في مصر طبيعي وانا اصلاحي في حين ان الشعب مش شايف كده وشايف فشل وخيانه !

بعمل زيك و بحط كلامك في بوقك زي ما بتعمل معايا.. و كاني مؤيد العقود المباشرة في مصر او تركيا و باقي الكلاو اللي قولته 😂

فلا تخطيط ولا شفافيه وعايز تقنعني بان اللى بيحصل هناك بيحصل هنا :مع السلامة:

هناك زي ايام مبارك و الحزب الوطني نفس نوع الفساد دة

تاني وتالت ورابع بدل تحط الكلام علي بوقي وتتقول !

زي مانت مابتعمل

انا مقتنع بانك تبيع الخسران وتعرضه فى مناقصه مفتوحه دوليه او تعرضه فى البورصه

مفيش حد بيشتري شركة خسرانه و في الغالب لو حصل هياخدها كاصول برخص التراب

لكن انت في اللى بيكسب وبيصدر بيتبيعه وحتي لو اقتنعنا بدا فانت فاشل في سياساتك ومش عارف توفر لا كهرباء ولا غاز عايز استثمار بتاع ايه ؟
انت بتبرر ايه يابني ولا بيع ولا استثمار ولا توفير حياه كريمه للناس ؟
اتعبت احمد موسي من بعدك والله :O_0:

لا اتعلمت من احمد موسي التركي

انت لا عارف الفارق بين الودائع ولا تبادل الحصص ولا عارف ان الودائع في مصر تم استبدالها باصول ولا عارف ان التمويل المتبادل بين قطر وتركيا محدد باجال !
طيب بلاش دي علشان اعرفك التطبيل
انت عندك نوعين من الديون
واحد ودائع والاخر هو قروض
الاتنين علشان فسادك وفساد نظامك قررت تعمل ايه قررت تعمل مبادله ديون بالاصول علشان معندكش مصادر دخل واصبحت الديون تمثل 60% من موازنتك ودا باعتراف برلمان الطراطير !
يعني انت مش بس فاشل وفاسد لا انت غبي كمان بتنفق دون حساب وبدون وعي ولا عارف هاتجيب دخل ازاي في بتقرر تبيع اصول !
طيب انت بعت كل اصول البلد للامارات واللي زيها !
هاتجيب منين فى المستقبل بقي !
اه جيب المواطن ابو 4200 حد ادني واللى القطاع الخاص بيصوت وبيقولك مش قادر ادفعه وادوني استثناء من القانون !

انت فى تركيا خجم الاستدانه السنوي قصير الاجل للشركات الخاصه وغير الحكوميه تفوق ال100 مليار دولار !
قدرتها علي السداد اعلي من بلدك وبتسحب من احتياطي البنك المركزي التركي سنويا للسداد عادي !
بينما ديون الحكومه التركيه سواء اخدتها من اوروبا والخليج طويله الاجل بيتم سدادها وبمشروعات ذات عائد زي المطارات اللي انت بتشكك فيها وبتقول انها بيتك بيعها بالامر المباشر ( مازالت مستني مصادرك )
وزي مشاريع احواض بناء السفن
وزي شركات الصناعات الدفاعيه اللي تحولت من الخساره لمكاسب ضخمه !
وزي قروض الطيران التركي اللى تحولت لمكاسب ضخمه ايضا !
وغيرها من الالف المشاريع !
يكفي انك كدوله بقالك عشرين سنه بتسافر وبتحارب لشركاتك للحصول علي مشاريع فتتحول بقدره قادر انك تكون تاني اكبر مقاول فى العالم بعد الصين
ويكفي انك بعلاقاتك قدرت تدي مشاريع في روسيا لشركات مقاولات التركيه بعشرات المليارات
وكذلك فى السعوديه وقطر وافريقيا وامريكا الخ الخ

انت بتنهب وبتعمل اقتصاد موازي وليك عين تقارن بين الحالتين الاقتصاديه

في المقابل فى تركيا اسمه استثمار ولا تملك دليل علي ان مايحصل في تركيا هو مايحدث فى مصر

صباح النور انت بدلت ياحبيي الودائع باصول
في تركيا كل شي مسدد حتي القروض قصيره الاجل وادي الاحتياطي بتاعه 2023

الان فى يونيو 2024 145 مليار دولار الاعلي فى تاريخه
ولو مصر محافظه علي الودائع فبتبدل ليه الودائع باصول
وفين وديعه الامارات وكام تم خصمه من صفقه راس الحكمه وكام تم تحويله ؟

و الله انك بتقول كلام لا تعلمه.. و انصحك تتابع شوية و تفهم اللي انت بتقوله

بقوله تضخم وصل 60% و انهيار للعمله و صافي الاصول الأجنبية و يقعد رقع في ارقام..

ماسبب التضخم المرتفع اخ عمر؟ هل هو دليل علي نهضة الاقتصاد التركي

ياباشا هو فيه أكثر من انه لغي صلحيات البرلمان و نقل السلطة كلها لنفسة تشمل التحكم في القضاء و اقالة محافظ البنك المركزي كل شوية

فساد بيع الاراضي بالتفصيل و الصور
يعني ايه لاغي صلاحيات البرلمان ويعني ايه نقل كل السلطه لنفسه ويعني ايه اصلا يتحكم فى القضاء اذا كان القضاء بالانتخاب عكسنا فى مصر

😉

ابقي اقرء كويس الاول ومتجريش علي مصادر مشبوهه بره الخبر شي وجواه حاجه تانيه :مع السلامة:
يعني انت شايف ان محمد مرسي كان كرتون في برلمان مبارك؟!

لا مبارك وحكم العسكر فى مصر اللى كانو بيحطو حدود حتي الان فمتقلبش الايه عكس تركيا الموضوع مفتوح للجميع والدليل خساره الحزب الحاكم الانتخابات الاخيره

القصر التركي غير قانوني

لا انا طالبتك تجيب المخططات وتقارن بين قصر السيسي او قصور السيسي علي وجهه الدقه وبين قصر الرئاسه التركي الجديد
وحتي الخبر بتاعك ياحبيبنا عن نزاع القانوني علي ملكيه الارض مردود عليه وتم رفض الدعوه وعيب لما يكون دا ردك علي فتيك وهبدك بان قصر السيسي اقل حجما منه

مصاريف رفاهية اردوغان

هات الرقم من مصدرك كده ومتجريش ها وهاتلي ارقام موازنه السيسي الحقيقه لو تقدر
اه في اول مصدر على الفاسد مع قطر بالصور

مفيش فاسد الا واحد بس اللى بيشتري بالقروض مش بياخد هدايا ياريته بياخد هدايا بدل مايغرق البلد فى قروض وبيبيعها حته حته علشان يسدد مصاريف رفايهه اهله !
وبدل مالناس مش لاقيه لا كهرباء ولا عيش ولا عارفه تشتري علاج وكل يوم بدل الزياده الف
استمر في سرد معلومات غلط كان بيقول نفس الاخ بلال البارودي و تقريبا انتم حافظين نفس الكلام

ارقام ايه ياحبيبي اللى غلط ارقام فاتوره الطاقه ؟؟

,ولا دخل السياحه

ولا الصادرات

بطل هري شويه وانا لا اساق مثل همج العسكر باعلام احمد موسي وابراهيم عيسي وبكري
اصبحت سالب 4 مليار فقط و ليس 60 مليار 🙃 و تركيا الان اصبحت صفر و خرجت من السالب.. يعني احسن من مصر باربعه مليار.. رغم التقدم الاقتصادي و الاقتصاد ابو تريليون

ايه دا فعلا احنا الاحتياطي سالب 4 مليار بس وتركيا اللى كنت بتقول احتياطيها بالسالب اصبح الان صفر يابني ماترسي علي بر بقي ؟

وهاتلي كده التزامات مصر السنادي والاحتياطي وانا هاطلعلك العجز الدولاري قد ايه علشان مش ناقصه شلل
اه وانت بتتريق علي فارق الاقتصادين كده ابقي قولي حجم ميزانيه البلدين ايه اخباره ؟
وقولي ميزانيه التعليم والصحه فى البلدين ايه اخبارهم ؟
وقولي فارق مراكز البحث والتطوير المدنيه ايه اخبارهم ؟
علشان اعرفك قد ايه انت المفروض متفتحش بوقك فى الاقتصاد تاني

و الله اضحكتني و كلامك كان المواطن التركي اللي بيشتكي من كل اجراءات شمشيك و رفع الضرائب و اسعار كل شئ..

مفيش دوله فى العالم مواطنيها لا يشتكو من الضرايب حتي فى امريكا والمانيا احد اكبر اقتصادات العالم !
لكن هل مواطنيهم فاقدين القدره علي الانفاق ؟
هل المواطن التركي بياخد زيك ؟
صافي الحدود الدنيا كام فى مصر وتركيا !
الاعفاءات الضربيه فى تركيا ومصر لحد كام ؟
لما تذكر الارقام السابقه هاتعرف قد ايه انت مدلس والله

و لا تزعل نفسك بيطل تعديل دستوري لها هي كمان 😂

للمرة الالف أردوغان غير نظام تركيا من برلماني الي رئاسي و نقل معظم الصلاحيات له بعد ان كانت في يد البرلمان

ايه هي الصلاحيات اللى اتنقلت ليده من البرلمان وليه في صراع حتى الان علي البرلمان يلا دا السوال رقم مليون ومبتردش عليه علشان انا عايز اقارنه مع الفاسد بتاع اوامر بيع البلد بالامر المباشر
من عيوني و شكلك لا تعلم عن هذة القضايا اللي بسببها حصل مظاهرات و محاكم و سمعت في محاكم امريكا و محاكم إيطاليا كمان

دي صفحة ويكيبيديا عن قضية فساد ٢٠١٣ بسبب حجمها الضخم

ركز كدة في العنوان mother of all corruption

و ابنه بلال مطلوب في غسيل اموال في ايطاليا

كل دي قضايا ايه مصيرها لو راجل رد:giggle: اه انا ردت من مصادرك بان 100% من القضايا المرفوعه من المعارضه ضد الرجل تم الحكم لصالحه بتعويضات وصلت لاكثر من 10 مليون ليره علي مدار 15 سنه

اصبر بس دة انا هغرقك مصادر للصبح دي قضية ٢٠١٣ كانت فضيحة مدوية اصلا

دي تسريب مكالمة أردوغان وابنه اللي حصل بعدها مظاهرات

فين يابني المصادر دي انت رايح تجبلي عناوين عن قضايا من غير الحكم فيها وتقولي مصادر ؟
انت رايح تجبلي تسريب عن مكالمه لا تثبت شي من العك اللى انت حاطه ومفيش قضيه واحده كسبها كليشدار اوغولو وتقولي هاغرقك مصادر

لا انا عايز مصادرك عن مشاريع الامر المباشر مش قضايا اتحكم ببطلانها من عشر سنين !
عايز مصادرك عن بيع البلد بدون مناقصات ؟
كلام كله هري زي هريك ان الشركه التركيه معروضه بالكامل في البورصه وان طائره الرئاسه كانت شراء وبعدين تحولت لرشوه من امير قطر !
هذا العام بدأ في التعافي بعد لما كان في دورة Recession

يعني انت بترد علي نفسك وتقولي Recession ؟ يعني الاقتصاد مش مدمر ومتبعش وموقعش ومكانش عارف يوفر دولار للاستيراد ولا عنده برنامج مبادله الاصول بالقروض ؟؟

من غير اجيبها انا ضدها اصلا و ضد قصور اردوغان. اللي انت بررتها
انت كذاب للمره المليون ولو راجل ارجع هاتلي كلمه انا بقولك فيها انها حقه !!
انا قلت رغم انه قصر واحد واقل من نصف قصر الفاسد بتاعنا فانا ضد الاتنين ؟

اه عندهم مشاريع بالأمر المباشر و اصدقاء أردوغان في شركات المقاولات

منها بلاوي علي ابنه نفسه

ياخي شوف العناوين المضلله تجي تجبلي مصدر وتحسسني انه جايبلك اسماء الشركات واسماء الاشخاص اللى خرج اردوغان وقال ياحج سعيد تاخد المشروع الفلاني وتعمله ؟؟
لا تخش تلاقي الاتي

Tenders for rebuilding homes in 11 Turkish provinces that were hit by last month’s devastating earthquakes are likely to be awarded to companies famous for consistently winning large public tenders in Turkey, the Birgün daily reported on Wednesday.

ايه دا دي مناقصات عامله وعليها رقابه ولم تطعن فيها المعارضه حتي يومنا هذا ؟
كل انت بتعمله اسمه عبط ؟

فين يابني القضايا اللى من 11 سنه وتم ادانه اردوغان فيها ؟
فين يابني اسماء الشركات اللى خدت مشروعات الامر المباشر ؟
فين يابني المشاريع اللى خدتها دوله بعينها بالمفتاح دون اتفاقيات تعرض علي البرلمان ؟
مش نبطل بقي اللى الحركات دي :O_0::O_0:
امال انت فاكر الليرة بتقع لية 😂 و عجز صافي الاصول اللي كان بالسالب و ارتفاع الديون دة

الديون كلها ياحبيبي كانت لا تتجاوز 300 مليار دولار منها 70% ديون شركات قصيره الاجل وبجره قلم من الحكومه قادرين تمنع الاستدانه للشركات من الخارج لكن انت هاتعطل الاستثمار وتخلي الاستدانه من الداخل بارقام مرعبه مقارنه ب 1% من بنوك اوروبا !
يعني انت دينك في تركيا قادر علي سداده ومن غير مبادله اصول وباقل من 30% من اجمالي الناتج القومي الاجمالي
انت تسال معيط يقولك معنديش برنامج تنميه موارد غير الضرايب والاستدانه ؟
ياخي عيب والله تقارن ديونك بديونهم
كنت وضعة ليك قي موضوع الليرة و نقلته ليك هنا

ابقي اتسلى مع المصادر و لو عوز مصادر ثانية كثير هجيب ليك

بس ياريت تبحث عن فساد بلال و سيبك مني انا.. و لا تبحث عن قضايا الفساد و سيبك مني و من كلامي
هي فين يابني المصادر :O_0::O_0::O_0:
هاعملك زي مابعامل الواد الصغير ابني !

جاوب علي السوال التالي ؟
اذكر مصادرك علي اعطاء المشاريع بالامر المباشر ؟ او طلعلي جمله واحده توحد ربنا منها باسماء الشركات الممنوحه مشاريع من غير مناقصات عامه ؟
اذكر اسماء الدول التي حصلت علي مبادله اصول مقابل الديون ؟
فين مصدرك علي ان طياره امير قطر كانت شراء الرئاسه ؟
فين مصدرك علي ان قصور السيسي اقل حجما من قصر اردوغان اللى تاني انا مليش دعوه بيه ؟

علل اعطاء مشاريع باكثر من 30 مليار دولار لشركه سيمنز دون غيرها في مصر ؟

اذكر بنود اتفاقيه راس الحكمه ؟؟
اذكر بنود اتفاقيه تيران وصنافير ؟؟
اذكر بنود اتفاقيه نهر النيل 2015لا ؟؟؟

يلا جاوب علي الاسئله دي بدل مانت بتهري من امبارح

يعني ايه لاغي صلاحيات البرلمان ويعني ايه نقل كل السلطه لنفسه ويعني ايه اصلا يتحكم فى القضاء اذا كان القضاء بالانتخاب عكسنا فى مصر

قولت لك لا تقلق و وضعت تصريحه انه عوز يعدل الدستور من اجلها..

مشاهدة المرفق 691458

ابقي اقرء كويس الاول ومتجريش علي مصادر مشبوهه بره الخبر شي وجواه حاجه تانيه :مع السلامة:

زي عندنا تهمة نشر اخبار كاذبة 😂

طيب باقي المصادر

لا مبارك وحكم العسكر فى مصر اللى كانو بيحطو حدود حتي الان فمتقلبش الايه عكس تركيا الموضوع مفتوح للجميع والدليل خساره الحزب الحاكم الانتخابات الاخيره

صحيح زي فوز محمد مرسي في البرلمان و خسارة الحزب الوطني فيها

لا انا طالبتك تجيب المخططات وتقارن بين قصر السيسي او قصور السيسي علي وجهه الدقه وبين قصر الرئاسه التركي الجديد
وحتي الخبر بتاعك ياحبيبنا عن نزاع القانوني علي ملكيه الارض مردود عليه وتم رفض الدعوه وعيب لما يكون دا ردك علي فتيك وهبدك بان قصر السيسي اقل حجما منه

طيب هاتم انت لاني كذاب. هات القصر ابو الف غرفة في غابات تم تدميرها و اراضي تم نزعها بشكل غير قانوني

مقابل خرسانة تم رميها في الصحراء في مصر و تجهيز من الهيئة الهندسية تعبان

هات الرقم من مصدرك كده ومتجريش ها وهاتلي ارقام موازنه السيسي الحقيقه لو تقدر

الاثنين زفت بالنسبة لي و ليس مثل حضرتك حلال لاردوغان و حرام على السيسي

مفيش فاسد الا واحد بس اللى بيشتري بالقروض مش بياخد هدايا ياريته بياخد هدايا بدل مايغرق البلد فى قروض وبيبيعها حته حته علشان يسدد مصاريف رفايهه اهله !
وبدل مالناس مش لاقيه لا كهرباء ولا عيش ولا عارفه تشتري علاج وكل يوم بدل الزياده الف

😂

ارقام ايه ياحبيبي اللى غلط ارقام فاتوره الطاقه ؟؟

,ولا دخل السياحه

ولا الصادرات

بطل هري شويه وانا لا اساق مثل همج العسكر باعلام احمد موسي وابراهيم عيسي وبكري

هو اعلام الدولة بيتكلم عن فساد بلال و قصر أردوغان و فضيحة 2013

انت قولي ازاي كل الارقام دي و الصافي صفر و التضخم مرتفع و الليرة تنهار 🙃 علشان تفهم توظيف ارقام الاقتصاد

ايه دا فعلا احنا الاحتياطي سالب 4 مليار بس وتركيا اللى كنت بتقول احتياطيها بالسالب اصبح الان صفر يابني ماترسي علي بر بقي ؟

ايوة لاني كنت بعمل زيك في مقارنة ٢٠٢٣ لكن الاثنين وضعهم تحسن في ٢٠٢٤ بعد جذب البلدين الاموال الساخنة

وهاتلي كده التزامات مصر السنادي والاحتياطي وانا هاطلعلك العجز الدولاري قد ايه علشان مش ناقصه شلل

قشطة... بالمرة هات عجز تركيا

اه وانت بتتريق علي فارق الاقتصادين كده ابقي قولي حجم ميزانيه البلدين ايه اخباره ؟
وقولي ميزانيه التعليم والصحه فى البلدين ايه اخبارهم ؟
وقولي فارق مراكز البحث والتطوير المدنيه ايه اخبارهم ؟
علشان اعرفك قد ايه انت المفروض متفتحش بوقك فى الاقتصاد تاني

تركيا كم قبل أردوغان في مجموعة العشرين.. و في حلف الناتو

و الاهم انها دولة علمانية و ليست دولة شرق اوسطية دينية

مفيش دوله فى العالم مواطنيها لا يشتكو من الضرايب حتي فى امريكا والمانيا احد اكبر اقتصادات العالم !
لكن هل مواطنيهم فاقدين القدره علي الانفاق ؟
هل المواطن التركي بياخد زيك ؟
صافي الحدود الدنيا كام فى مصر وتركيا !
الاعفاءات الضربيه فى تركيا ومصر لحد كام ؟
لما تذكر الارقام السابقه هاتعرف قد ايه انت مدلس والله

طلعنا من انكار ارتفاع الضرائب الي لغة حكومة مصر بتاعت المواطن سعيد بارتفاع الاسعار

ايه هي الصلاحيات اللى اتنقلت ليده من البرلمان وليه في صراع حتى الان علي البرلمان يلا دا السوال رقم مليون ومبتردش عليه علشان انا عايز اقارنه مع الفاسد بتاع اوامر بيع البلد بالامر المباشر

صحيح تحول من نظام برلماني الي رئاسي و مفيش صلحيات انتقلت

كل دي قضايا ايه مصيرها لو راجل رد:giggle: اه انا ردت من مصادرك بان 100% من القضايا المرفوعه من المعارضه ضد الرجل تم الحكم لصالحه بتعويضات وصلت لاكثر من 10 مليون ليره علي مدار 15 سنه

نشر الشائعات و الاخبار الكاذبة 😂 بقولك الاثنين واحد

اقرا تقرير منظمات حقوق الإنسان 😂

فين يابني المصادر دي انت رايح تجبلي عناوين عن قضايا من غير الحكم فيها وتقولي مصادر ؟

هجيب ليكم الحكم ازاي 😂 دي قضايا فساد

انت رايح تجبلي تسريب عن مكالمه لا تثبت شي من العك اللى انت حاطه ومفيش قضيه واحده كسبها كليشدار اوغولو وتقولي هاغرقك مصادر

نفس انكار تسريبات عباس

لا انا عايز مصادرك عن مشاريع الامر المباشر مش قضايا اتحكم ببطلانها من عشر سنين !
عايز مصادرك عن بيع البلد بدون مناقصات ؟
كلام كله هري زي هريك ان الشركه التركيه معروضه بالكامل في البورصه وان طائره الرئاسه كانت شراء وبعدين تحولت لرشوه من امير قطر !

وضعت مصدر و انت اهملتها و ركزت في غرامة نشر اخبار كاذبة و شائعات علي اردوغان

يعني انت بترد علي نفسك وتقولي Recession ؟ يعني الاقتصاد مش مدمر ومتبعش وموقعش ومكانش عارف يوفر دولار للاستيراد ولا عنده برنامج مبادله الاصول بالقروض ؟؟

هو اصلا الدولة هناك لا تتحمل فكرة توفير الدولار للمستوردين و عندهم انفتاح عن مصر و القطاع البنكي عندهم مختلف عننا

انت كذاب للمره المليون ولو راجل ارجع هاتلي كلمه انا بقولك فيها انها حقه !!
انا قلت رغم انه قصر واحد واقل من نصف قصر الفاسد بتاعنا فانا ضد الاتنين ؟

مشاهدة المرفق 691461

شكلك لم تشاهد باقي المصادر علي تكلفة الحياة الفارهة لأردوغان

ياخي شوف العناوين المضلله تجي تجبلي مصدر وتحسسني انه جايبلك اسماء الشركات واسماء الاشخاص اللى خرج اردوغان وقال ياحج سعيد تاخد المشروع الفلاني وتعمله ؟؟
لا تخش تلاقي الاتي

Tenders for rebuilding homes in 11 Turkish provinces that were hit by last month’s devastating earthquakes are likely to be awarded to companies famous for consistently winning large public tenders in Turkey, the Birgün daily reported on Wednesday.

ايه دا دي مناقصات عامله وعليها رقابه ولم تطعن فيها المعارضه حتي يومنا هذا ؟
كل انت بتعمله اسمه عبط ؟

مسكت في واحدة فقط و كمان بتتلكم عن طعن المعارضة الي انت لسة جايب انها بتلبس في غرامات لو اتهمته بشئ

فين يابني القضايا اللى من 11 سنه وتم ادانه اردوغان فيها ؟

اتهام و لم اذكر إدانة.. فالقضاء هناك فاسد

فين يابني اسماء الشركات اللى خدت مشروعات الامر المباشر ؟

المصادر ذكرت شركات المقاولات

فين يابني المشاريع اللى خدتها دوله بعينها بالمفتاح دون اتفاقيات تعرض علي البرلمان ؟
مش نبطل بقي اللى الحركات دي :O_0::O_0:

وضعنا اللي قطر اخذته كله في مصدر the national

الديون كلها ياحبيبي كانت لا تتجاوز 300 مليار دولار منها 70% ديون شركات قصيره الاجل وبجره قلم من الحكومه قادرين تمنع الاستدانه للشركات من الخارج لكن انت هاتعطل الاستثمار وتخلي الاستدانه من الداخل بارقام مرعبه مقارنه ب 1% من بنوك اوروبا !

بجره قلم الدولة المصربة تقدر تحول الديون للقطاع الخاص عن طريق الخصخصة مثل مافعل أردوغان

يعني انت دينك في تركيا قادر علي سداده ومن غير مبادله اصول وباقل من 30% من اجمالي الناتج القومي الاجمالي
انت تسال معيط يقولك معنديش برنامج تنميه موارد غير الضرايب والاستدانه ؟
ياخي عيب والله تقارن ديونك بديونهم

قولي صحيح اية هو اهم مصادر الحكومة التركية للدخل.. اكيد طبعا مش الضرائب زي مصر و معيط

هي فين يابني المصادر :O_0::O_0::O_0:
هاعملك زي مابعامل الواد الصغير ابني !

مفيش اي مصادر وضعتها و كلها مزعلاك

جاوب علي السوال التالي ؟
اذكر مصادرك علي اعطاء المشاريع بالامر المباشر ؟ او طلعلي جمله واحده توحد ربنا منها باسماء الشركات الممنوحه مشاريع من غير مناقصات عامه ؟
اذكر اسماء الدول التي حصلت علي مبادله اصول مقابل الديون ؟
فين مصدرك علي ان طياره امير قطر كانت شراء الرئاسه ؟
فين مصدرك علي ان قصور السيسي اقل حجما من قصر اردوغان اللى تاني انا مليش دعوه بيه ؟

علل اعطاء مشاريع باكثر من 30 مليار دولار لشركه سيمنز دون غيرها في مصر ؟

اذكر بنود اتفاقيه راس الحكمه ؟؟
اذكر بنود اتفاقيه تيران وصنافير ؟؟
اذكر بنود اتفاقيه نهر النيل 2015لا ؟؟؟

يلا جاوب علي الاسئله دي بدل مانت بتهري من امبارح

اذكر انت سبب التضخم المرتفع في تركيا اللي اقتصادها قوي جدا

قولت لك لا تقلق و وضعت تصريحه انه عوز يعدل الدستور من اجلها..

انت قلت وكلك ثقه انه انتزع كل صلاحيات البرلمان وبغض النظر عن صلاحيه تعين قاده الجيش اللى انتزعها وتعين محافظ البنك المركزي ايه هي القرارات الاخري اللى انتزعها من البرلمان !
ومفيش تعديلات دستوريه ! انما تعديل جديد
وبعدين انا مالي بكل دا انا مشكلتي فى الادعاءات بتاعه الفساد وقياسك الخاطئ مايتحرقو فى تركيا ولا يرجع يمسكهم الجيش تاني !!

زي عندنا تهمة نشر اخبار كاذبة 😂

طيب باقي المصادر

باقي المصادر علي ايه ؟ انا سالتك اسئله محدده لم تجاوب علي سوال واحد وجبت اخبار عن قضايا فساد مرفوعه ومجبتش احكامها اللى منهم مصدر انا خدت منهم سكرين وارفتها اتغرم فيها كليشدار اوغلو نصف مليون لادعائته الكاذبه !
تخيل انت فى دوله تقدر تشتم وتنتقد وترفع قضيه علي رئيس جمهوريه وتقولي فساد ! احنا مش بلد احنا فى جمهوريه موز
صحيح زي فوز محمد مرسي في البرلمان و خسارة الحزب الوطني فيها

88 مقعد بتوع 2005 تم انتزاعهم ورغم ان الاخوان ساعتها كانو داخلين فقط علي 128 مقعد وقدمو طعون فى تزوير اكثر من عشرين مقعد اخر وتم رفض طعونهم كالعاده !
لكن ايه اللي حصل فى برلمان 2010 ؟ تم الاطاحه بيهم جميعا علشان الصداع والتمهيد للتوريث اللى تسبب فى ثوره الناس !
مينفعش تقيس او تقارن مع التجربه التركيه اللى مفيش سنه من ضمن سنوات العداله منذ نشاءته قدر حتي يوصل ل 50% وطول عمره بيعتمد علي التحالف مع حزب او اتنين علشان يقدر يشكل حكومه !
واهو اخر انتخابات الشعب ادي لاردوغان بالجزمه علشان التضخم وعلشان غزه والتطبيع مع اليهود !

طيب هاتم انت لاني كذاب. هات القصر ابو الف غرفة في غابات تم تدميرها و اراضي تم نزعها بشكل غير قانوني

مقابل خرسانة تم رميها في الصحراء في مصر و تجهيز من الهيئة الهندسية تعبان

خليت قصور السيسي وبهوه الفرعوني الملياري تجهيز تعبان !! ياخي بطل تعريض شويه والله الواحد ماعارف يقولك ايه وجاي تقولي اثبتلي وهاتلي طيب معندكش معلومه ومعندكش مصدر عليها جاي بتحكي في ايه !

الاثنين زفت بالنسبة لي و ليس مثل حضرتك حلال لاردوغان و حرام على السيسي

😂

انت مفيش فايده فيك وبتحب تدلس والله

هو اعلام الدولة بيتكلم عن فساد بلال و قصر أردوغان و فضيحة

اعلام الدوله ايه وفساد ايه ! هو انا برد علي قضايا الفساد ولا برد علي تشيكك فى الارقام وبجبلك ارقام رسميه بتخرج لوكاله الانباء الحكوميه اللى بتنقل علي البرلمان اللى سلطته هو بس انه يراجع ويناقش موازنه الدوله كل سنه !
ركز كده علشان منظرك مبقاش حلو
2013

انت قولي ازاي كل الارقام دي و الصافي صفر و التضخم مرتفع و الليرة تنهار 🙃 علشان تفهم توظيف ارقام الاقتصاد

ارقام ايه ايه صفر والتضخم وليره ايه اللى بتنهار ماتفهمني علشان انا دمعت :walw[1]: :walw[1]: :walw[1]:
ايوة لاني كنت بعمل زيك في مقارنة ٢٠٢٣ لكن الاثنين وضعهم تحسن في ٢٠٢٤ بعد جذب البلدين الاموال الساخنة

يابني انت عندك مشكله وعمال تبرير وكذب غير طبيعي !
رد علي ام السوال انت استحقاقتك السنويه كام من فواتير الاستيراد والقروض لعام 2024 ؟ وماتملكه من احتياطي ودخل ومع الاموال الساخنه كام ؟؟
طيب لو انت الوضع تحسن ليه الكهرباء بتقطع بال3 ساعات وبتزيد اهو ببركه وش امه وفساده !
لو الوضع تحسن ليه لم يتم رفع الاجراءات البنكيه كامله وفتح الاستيراد !
لو الوضع تحسن ليه بترفع اسعار كل الخدمات للمره العشرين فى 11 سنه !
هو ايه اللى تحسن علشان تقارن نفسك بتركيا اللى معلهاش مليم عجز وبتسدد ديون القطاع الخاص براحتها !

قشطة... بالمرة هات عجز تركيا

مصر محققه عجز فى النصف الاول من العام المالي 7.3% ولسه النصف الثاني لم يظهر
مع نسبه مصروفات ديون تقدر ب 50% وقد تصل ل 60% العام المقبل !

تركيا العجز 6.4% مع مصروفات ديون تقدر بحوالي 2 ترليون ليره تركي من اجمالي موزانه تقدر ب 11 ترليون ليره تركيه اي اكثر من 330 مليار دولار
ومنهم ترليون ليره تركيه لمناطق الزلزال اه تخيل عندهم زلزال وبص بقي الارقام اللى جايه علشان تبقي تقارن نفسك بيهم !

ارتفاع ارقام الدعم والضمان الاجتماعي الي ترليون ونصف ليره تركيه مايعادل 50 مليار دولار
بعد ان كانت مليار ليره تركيه في 2002 !
انت الدعم عندك اقل من 8 مليار دولار وبيتناقص مع زياده رفع اسعار الخدمات زي الكهرباء والغاز
ارتفاع ميزانيه التعليم في موازنه العام الحالي الي 1.61 ترليون ليره مايعادل 51مليار دولار امريكي !
انت ميزاينه التعليم عندك 4ونصف مليار دولار 229 مليار جنيه !
ميزانيه الصحه فى تركيا العام الحالي 1.65 ترليون ليره تركيه52 مليار دولار منها ميزانه فوق ال 200 مليار ليره لبناء خمس مدن طبيه جديده سعه 5000 سرير
لتصبح تركيا احد اكبر 10 دول فى العالم والثانيه اوروبيا بعد المانيا من حيث هجمات الرعايه الطبيه !
انت ميزانيه الصحه عندك صحتها تعبانه شويه ! 3.9 مليار دولار امريكي !

تركيا كم قبل أردوغان في مجموعة العشرين.. و في حلف الناتو

و الاهم انها دولة علمانية و ليست دولة شرق اوسطية دينية
مالنا بالدين وهل مصر صاحبه مراكز تكوين الملحده وسجن العلماء دوله دينيه علشان تاخدها حجه ؟
دولتك دوله عسكريه فاسده وتركيا دوله مدنيه عليها رقابه شعبيه !

اما بالنسبه لسوالك قبل وبعد اردوغان
من حيث الاقتصاد كانت تركيا عام 99 الاقتصاد الخامس والعشرين عالميا ب 256 مليار دولار وال68 عالميا من حيث دخل الفرد
الان الاقتصاد رقم 18 علي العالم ب 1.1 ترليون دولار وال11 علي العالم ب 15500 دولار سنويا اي ضعف الحد الادني للاجور !
مراكز البحث والتطوير كانت وخصوصا العسكريه كانت تتعد علي اصابع اليد الواحده والان اصبحت اكثر من 1400 مركز بحث وتطوير بشقيها المدني والعسكري !
تحب اكمل فى الجامعات والتعليم والصحه واعملك المقارنه بينه وبين المحروص ولا كفايه كده

طلعنا من انكار ارتفاع الضرائب الي لغة حكومة مصر بتاعت المواطن سعيد بارتفاع الاسعار

صحيح تحول من نظام برلماني الي رئاسي و مفيش صلحيات انتقلت
انا سالتك سوال ردا علي ادعائك بان كل صلاحيات البرلمان نقلت ليه !
واكيد بعض من صلحيات رئيس الوزارء اللي كانت لازم الموافقه عليها من البرلمان زي محافظ البنك المركزي وقرار الحرب وغيره بس برده تتطلب موافقه البرلمان حتى الان في معظم قرارته يعني حتي قرار اطلاق اي عمليه عسكريه محتاجه تفويض من البرلمان !
نشر الشائعات و الاخبار الكاذبة 😂 بقولك الاثنين واحد

اقرا تقرير منظمات حقوق الإنسان 😂

انا مستني تفتح انت التقرير وتعالي نعمل مقارنه بين الكوارث اللى عملها المحروص من تصفيات وتعذيب وبين اعتقال بعض الصحفين فى تركيا بعد رفع قضايا قانونيه ضدهم وبسبب دفاعهم عن حزب العمال وجماعه جولون !

هجيب ليكم الحكم ازاي 😂 دي قضايا فساد

لا والله وهي القضايا بتفضل شغاله الى مالا نهايه ولا انتهت !
ياراجل دا من اسرع الدول فى اصدار الاحكام هي تركيا وياما كمال واردوغان رفعو قضايا علي بعض واتحكم فيها بعد 6 شهور ! عايز تقنعني انها لسه مفتوحه !
طيب اثبت ولو وقفت علي دماغك مش هاتعرف :مع السلامة:
نفس انكار تسريبات عباس
انت بتقول ايه وبتقارن بايه :D

وضعت مصدر و انت اهملتها و ركزت في غرامة نشر اخبار كاذبة و شائعات علي اردوغان

غرامه وقضايا احسن مايترمي فى السجون ويختفي قصريا من زوار الفجر
هو اصلا الدولة هناك لا تتحمل فكرة توفير الدولار للمستوردين و عندهم انفتاح عن مصر و القطاع البنكي عندهم مختلف عننا

ايه الاختلاف وايه اللى يختلف اذا كان لغايه 2021 كانت البنوك بتوفر للقطاع الخاص والحكومي مايحتاجه من دولار !
ولا علشان زياده الانفاق الحكومي علي مشاريع فاسده وفاشله وزياده عبي الديون وقله الموارد بقي البنوك معندهاش حصيله توفرها !
انت فى تركيا لم تصل ل 20% من العجز والفساد اللي هنا !
شكلك لم تشاهد باقي المصادر علي تكلفة الحياة الفارهة لأردوغان

مانا قولتلك فى الرد اللي فات طلعلي الرقم انت فرحان انك بتجري تجيب لينك ومبتقراش يلا هاتلي الرقم وتعالي نحلله وابقي قابلني لو عرفت ميزانيه المحروس ابو اكبر قصر واكبر طياره فى العالم وهاعمل قصور رئاسيه البجح الفاسد !
مسكت في واحدة فقط و كمان بتتلكم عن طعن المعارضة الي انت لسة جايب انها بتلبس في غرامات لو اتهمته بشئ

واحده ايه انا طالبتك فى نفس الرد تقولي فين الشركات اللى ذكرها المصدر بتاعك المضروب حتي وتم اتهامها انها تلقت المشاريع بتاعه الزلزال او غيرها من ساعه حكم الراجل بانها بالامر المباشر !
فين الشركات !
اللى مكتوب انها مناقصات عامه وبعض الشركات المقربه من الحكومه فازت فيها ! ايه المشكله طالما هذه المشاريع والمناقصات مفتوحه بنسبه 100% علي البرلمان لمناقشه بند بند فيها !
وهو الراجل مطلوب منه يتشتم ويتشكك فى زمته الماليه ويسكت !!
يعني هو مطلوب منه يبقي بلطجي ويعمل وزار فجر ويعتقل الناس في يبيوتها ويمنع التظاهرات علشان يعجب ولا يسلك المسار القانوني ولو لم يتم اثبات الهبد بتاع الفساد يبقي تدفع غرامه !

اتهام و لم اذكر إدانة.. فالقضاء هناك فاسد

الله يابني انت متناقض ليه ؟ يعني انت بتجيب قضايا اتفتحت ليه فى قضاء فاسد طالما دوله فاسده ومفهاش قضاء يبقي سيبهم بقي يغوصو فى الفساد
ولو القضاء فاسد فالاعلام مش مقصر وكان زمان المستندات دي طلعت علي الهواء وتم نقاش القضايا دي بمنهي البجاحه وزمان تقسيم واخواته يعجو بالمتظاهرين
لكن لا انت صادق ولا هما عندهم دليل فمتتكلمش تاني فى قضايا طالما لم يتم الحكم فيها
خليك بس فى حكم القضاء الاداري المصري النهائي برفض طعن الحكومه علي قرار تمكين السعوديه من تيران وصنافير واللى فضحت فيها الحكومه وقالت انها لم تقدم مستند واحد يثبت كلامها ومنطوق الحكم موجود تقدر تتفرج عليه علي اليوتيوب
المصادر ذكرت شركات المقاولات

ماهي المصدر او اللينك اللى انت جبته انا يابني اقتبست منه وقالو 11 مناقصه فين ام الشركات طالعوملي !! علشان متطلعش عين اللى خلفوني !
وضعنا اللي قطر اخذته كله في مصدر the national

ايوه مالامارات وامريكا وارووبا ليها مشاريع بعشرات المليارات من الدولارات ياراجل دا بريطانيا ليها استثمارات فوق ال 30 مليار دولار فى تركيا !
فين بقي ادعائك بان الصفقات دي تمت باوامر اردوغان الشخصيه وايه الدليل ؟ هاتلي اسم المشروع ودليلك عليه مش تقرير صحفي عن علاقه قطر الحميميه مع اردوغان واستثمار قطر في تركيا

بجره قلم الدولة المصربة تقدر تحول الديون للقطاع الخاص عن طريق الخصخصة مثل مافعل أردوغان
مانا عارف انت عامل برنامج مبادله الديون ببيع الاصول ولما تخلص الاصول مع دوام الاستدانه مش هايبقي في غير جيب المواطن بس اللي يسدد ديون التخمه الحاكمه !

قولي صحيح اية هو اهم مصادر الحكومة التركية للدخل.. اكيد طبعا مش الضرائب زي مصر و معيط
القطاع الصناعي رقم واحد فى تركيا
السياحه لوحدها معديا ال50 مليار دولار !
عندك تصدير لخدمات طبيه سنويه من مدن علاجيه بتستقبل مرضي فوق ال10 مليار دولار
حصيله تصديره ضخمه !
القطاع الزراعي ضخم جدا في تركيا
قطاع الانشاءات حدث ولا حرج
قطاع الخدمات والاتصالات ايضا
الضرايب بالنسبه لدخل الفرد اقل من مصر بمراحل !
اسعار الخدمات الطبييه والاساسيه زي الكهرباء والماء والغاز اللى بيتقيم حسب سعر السوق اقل من مصر بالمقارنه بدخل الافراد فى الدولتين !
في المقابل تركيا بتستورد طاقه قدك 10 مرات !
ومعندهاش قناه سويس ولا مواد خام زيك

الكائن المعرض وصل لمرحله مولمه من التعريض
ناقص يطالبونا بحمده وشكره علي اننا بنتنفس

حسبنا الله ونعم الوكيل

وليش خزائن مصر ما انتعشت قبل التفريط فيها؟!

لا تهتم بهذا التضليل.. حتي المصدر (وطن من تركيا) لا يسطيع التفريق بين الشركات الحكومية و القطاع الخاص اللي تم بيعها في عروض استحواذ.. حتي لا يتمير بين بيع حصص و بين بيع الشركات كلها.. و ضرب كلهم في الخلاط

الاهم كمان ان نفسه هذا المصدر و الأشخاص لو جبت لهم ارباح شركات حكومية اخري.. هيقولك دة بسبب التعويم و الاسهم بتعوض.. لكن هنا هيقولك دة صافي ارباح

كل الزيادة بفضل الزيادة في فروق ترجمة الأرصدة بالعملات الأجنبية.. و هذا مذكور في البيانات بعيدا عن التضليل

و عقبال خصخصة باقي الشركات و خروج الدولة و الجيش من الاقتصاد و التخلص من عقلية الاشتراكية بتاعت عبد الناصر

من طريقة طرح الموضوع واضح أن الصفحة هاذي تحت إدارة خرفان الإخوان ولو كان المستثمرين أتراك ألجموا أفواههم

يحبون الاهانات اقسم بالله .. مصر كخة تركيا عظمة

وليش خزائن مصر ما انتعشت قبل التفريط فيها؟!
سؤال ذكي احييك عليه و هذا وان دل فيدل علي مدي فطنتك و حبك لاكتشاف الحقائق و معرفة جميع جوانب المشكلة حتي تكون وجهة نظر صحيحة ، ولذلك سوف اجاوبك في الحقيقة هناك سببين احدهما معلن و الاخر غير معلن . السبب المعلن ان جميع الشركات التي تم بيعها فاموالها حرام حيث انها بدعة لم تذكر في كتب السيرة او عن احد التابعين فهل مثلا سمعت عن مصنع اسمدة مملوك لاحد سادة قريش ؟ او شركة ابو لهب للطاقة اكيد لا فاذن هي بدعة و اموالها حرام و حكومة مصر حكومة بتتقي الله ومتقبلش علي نفسها اموال حرام عشان ربنا يباركلنا في الكباري الي بنيناها و متنهارش علي دماغ الناس الغلابة . السبب الثاني بقي الغير معلن فاحب اني اقولك اني معرفوش لانه غير معلن 😎 ولكن غالبا لان البيع بييجي منه عمولة جيدة للمسؤلين الي هيشاركو في البيع و العمولة حلال ومعروفة من ايام النبي و صحابته الكرام

يحبون الاهانات اقسم بالله .. مصر كخة تركيا عظمة
بيع اصول الدولة الاستراتيجية امر مرفوض و ممنوع في جميع دول العالم لو لم يتوافر بديل محلي و ياتي علي راسها صناعة الادوية ، الصناعات الثقيلة ، الصناعات التكنولوجية المتطورة ، صناعة السلاح فققد تلك الصناعات وعدم وجول بديل محلي سواء شركات خاصة او مملوكة للدولة تجعل الدول تحت رحمة المستثمر الاجنبي الذي يستطيع ايقاف مشروعه في اي لحظة او استخدامه كوسيلة ضغط علي الدولة اي كان نوع المستثمر سواء خروف او شوال ارز ☺️ تحياتي

الفاشل الخاين مسح التغيردات دي امبارح مش عيب علي امك

المشكله حتي مع حذف كل التغيردات فتظل تصريحاته موثقه بالفيديو

ورغم اثخان اليهود والنصاري في دماء المسلمين يري هذا العميل ان الاسلام دين دماء
مهما حاول هذا الكائن حذف تغريداته تظل فيديوهاته محفوظه وموثقه
ودا شي يفهمنا ليه كل هذا الدمار اللي عايشه الشعب المصري اقتصاديا وسياديا ودينيا ودعمه الدائم للملاحده

عودة
أعلى