رئيس الوزراء المصري : رفع اسعار الدعم عن السلع الأساسية

قولت لك ابحث عن صفقات اراضي قناة اسطنبول و مطار اسطنبول الجديد اللي اخدتها قطر

و اه قضية الفساد من 11 سنه و كانت فضيحة مدوية و انت رافض تبحث عنها
لا اله الا الله انت يابني مش بتقول اراضي مطار اسطنبول الجديد تم تمرير الصفقه دون عرض علي البرلمان ولا علي الجهات المختصه وبالامر المباشر ليه بتلف وبتدور حوالين النقطه دي ؟ انا مالي بقطر ولا الامارات ولا امريكا زي ماكمال قليشدا راوغلو قال انه كان عنده عرض من امريكا افضل !
فين النقطه الاساسيه بتاعك جدالك ؟؟؟
نفس برلمان مبارك اللي كان محمد مرسي فيه يحاكم الوزراء 😂😂😂😂
مال محمد مرسي ومحاوله محاسبته للفاسدين وبين ادعائك بان اردوغان بيمرر الصفقات بالامر المباشر وان قلب نظام الحكم الي رئاسي ؟
انت بتقول ايه وعايز ايه .؟
فين يابني ردك علي سوالي فين تمرير الصفقات اللى انت ادعيتها بدون مشاركه احد وبالامر المباشر زي صاحب العزبه اللى عندنا !

تخيل ان أردوغان نفسه حولها لدولة رئاسية بدل برلمانية و هو لسة بيقولك البرلمان

تخيل بقولة ان حرفيا بيحصل خناقات ضرب بينهم في البرلمان بدون تغيير و قولت لبك ابحث عن معاركهم اللي اصبحت ميم عالميا.. و انت رافض

مبارك الديمقراطي

مال الخناقات وبين تمرير الصفقات او الديموقراطيه ! لو علي الخناقات افتح برلمانات ايطاليا وبريطانيا وغيرها ! مال دا بالتصويت علي القرارات ؟؟؟
انت عايز ايه !

المفروض طرحها في البورصة مثل التركية هيعمل كدة

تدليس كعادتك لان مايطرح فى البورصه 49% فقط مقابل 51% للحكومه التركيه اللى شايفاها بيتبيض دهب ليها دلوقتي واصبحت امن قومي ممكن الجيش يلجي لاسطولها الضخم فى اي وقت
لو حصل فى مصر اي خصخصه هاتصحي الصبح زي حوار راس الحكمه ومئات الموسسات اللى اعلن عن المشتري واللى بيكون 99% الامارات وبدون تفاصيل غير سعر ولا من غير مناقصه ولا يحزنون !

مرت عادي جدا بأوامر أردوغان اللي بردوا انشاء قصور و عندة الطيارة ام نص مليار و الليرة بتنهار و كمان عدل الدستور علشان يفضل في الحكم ٢٠ سنه و نقل كل الصلاحيات لنفسه

هري للمره التانيه بعيدلك الكلام وريني ادعاك بان الطياره من الموازنه التركيه ؟
القصر التركي هو الوحيد ورغم كده بقولك بهرجه رغم ان قصر الخائن هو الاكبر فى العالم وواحد من ضمن عده قصور !
ثانيا الليره بتنزل برغبتهم علشان التضخم وعلشان التصدير اللي قدك 6 مرات !
وفي المقابل مع كل تخفيض للعمله وزياده فى التضخم بيتم رفع الدخول والحد الادني اللى وصل الى 19 الف بالفعل يعني اكثر من 700 دولار تقريبا ويعني اكثر منك 7 مرات !
انت عندك زياده فى كل الخدمات بشكل لا متناهي ولا زيادات مساويه في الدخول فانت بتقارن بايه ؟
الدستور اللى انت بتقول عليه وىالحكم اللى انت بتقول عليه هو اتقلش منه فى اخر انتخابات واصبح مهزوم لاول مره برده في ظل الدستور ومهدد بالخروج مهزوم حتي فى الانتخابات الرئاسيه القادمه مش زي عندنا اللى بيمسك فيها بيطلع منها اما مقتول او مخلوع !

كما ذكرت لك هو مقل نظام مبارك يجعل هناك معارضة مثل ما فعلها مبارك مع الاخوان..

لكن هناك معارضين يتم اتهامهم انهم ارهاب

انصحك تراجع نفس المصادر اللي بتتكلم عن الموضوع دة في مصر هتلاقيها بتتكلم عنه في تركيا و منها منظمات حقوق الإنسان

اراجع ايه انت بتقول ايه ومعارضه ايه اللى بتقارنها بمبارك ؟؟ انت بتضحك علي نفسك ولا عايش فى عالم موازي !
معارضه مبارك كان مرسوم ليها حد اقصي عددا وقضايا ولما حصل الاذعاج تم الاطاحه بالبرلمان دا فى 2010 ورجع تاني لايوجد معارض واحد
وفي تركيا انت عندك حزب حاكم 37% ولسه خاسر انتخابات بلديه وموشر علي خساره برلمانيه ورئاسيه محتمله !
المتهمين بالارهاب هم بتوع جولون والاكراد الشيوعين ودول حتي من قبل وصول اردوغان للحكم كان يتم قتالهم من الجيش التركي فارجع واقرء ارحمني شويه !

اولا قصر أردوغان اكبر من قصر السيسي
ثانيا بالديون و الليرة انهارت و صافي النقد الاجنبي تحول للسالب.. و في الاخر باع شركات جديدة لتجاوز الازمة بردوا

و التضخم عندها كان 60%

ابقي قارن حجم القصور و اضحك شوية علي الاثنين
زي ادعائك في حوار الطائره وفساد ابن اردوغان معارضته الكارتونيه ولم تذكر مصدر واحد يوحد ربنا في كلامك !
طيب ماتجيب كده رسومات القصرين ووالله لو لو وقفت علي دماغك لا هاتعرف تثبت ادعائات الطائره ولا القصر
اما الاحتياطي اللى بالسالب بيكشف قد ايه مدي جهلك بالاقتصاد وبارقام المركزي في كل دوله فى العالم !
الاحتياطات بتقيم باحتياطي عام بالدولار ودا اللى تركيا بتعلن عنه عند مستوي حالي 144 مليار دولار وهو 4 مرات اكبر منك !
وبين الرقم الحقيقي الموازي لطلباتك في سداد الاستحقاقات الاستيراديه والقروض في اللحظه المقومه للاحتياطي !
يعني الاحتياطي اللي كان بالسالب من شهر في تركيا واصبح الان بالموجب 4 مليار دولار وكسر حاجز 145 مليار فهو في مصر بالسالب فوق ال60 مليار دولار علي اعتبار ان احتياجاتك الدولاريه تتعدي الرقم دا 3 مرات

نقطه اخيره انت بتقارن اقتصاد فوق الترليون ومئه مليار دولار وينمو سنويا بالدولار فوق 4 الي 5% وانت اقتصادك بينكمش بالدولار حتي مش محافظ علي مكانته ومش عارف يدبر عمله للاكل الناس وحجمه اقل من 350 مليار دولار !

صحيح ابقي ضحكني معاك وانت بتجيب مخططات قصور العالمين والعاصمه اللولوبيه وبين قصر انقره انا مستنيك زي مانا مستنيك من زمن الزمن فى موضوع الطياره وفساد اردوغان واعطاءه للمناقصات بالامر المباشر

بس حاول تلحق قبل مالنور يقطع علشان النور بقي بيقطع 3 ساعات :مع السلامة:

سحيح

رشوي من امير قطر بسبب كل الشركات و الاراضي اللي تم بيعها لاردوغان
الله يعني هي رشوي ولا شراء زي ماتم الادعاء منك وانه سفه فى الانفاق ! مطلعتش ملكه السماء المنهوبه من ميزانيه الشعب التركي يعني !
وفين يابني بيع الاراضي والصفقات اللي اتمررت لقطر بالامر المباشر قتلك بطل هري وهات مصدرك !
الحديث عن بلال انه فاسد و حتي له تسريب مع ابوه كوميدي

لا اقرا المصدر تم النقل و منهم السوريين اللي اردوغان بهدلهم 😉

هو فعلا كوميدي والله ! اقولك فين القضايا وفين الاتهامات اللى انت ادعيت ان بقالها 11 سنه فى المحاكم تجيبلي تسيريبات عبيطه زي دي
اجبلك تسريبات عباس كامل مع السيسي وهما بيتفقو علي سرقه رز الخليج ولا بلاش نروح بعيد ليه ( عايز هبره يامدبولي ) انت لا عارف تناقش ولا عارف تثبت حرف من ادعائتك فاركن شويه

الشركات نقلت لمصر و اقرا المصدر بالتفصيل و حتي اتعمل عليه تحليل تركي كامل لاسباب النقل و أهدافهم

2 مليار دولار اسثمارات طبيعيه والدوله التركيه بقرار سيادي هاتعمل منطقه صناعيه تركيا باستثمارات فوق ال7 مليار دولار اي حتي اكبر من مناطق صناعيه لدول بتشتريك حرفيا !
مش جاي ينهبك !
ثم انت لو بتعرف تقرء هاتعرف ان المصدر فاضحك اكثر منه يويد كلامك !
يقولك متوسط داخل العامل المصري اقل 3 مرات من التركي فانت سعيد بحاجه زي كده !
طيب مايبني اللى خلي متوسط دخل المواطن التركي 3 او 4 اضعافك هو حكومه اردوغان والعكس ماحدث في مصر :O_0::O_0:
و لو علي كلامك داخلين يستثمروا لية في الخرابة و اقتصاد الجيش و كدة 🙃
لا دي مناطق حره محميه باتفاقات دوليه مفيش منها منافسه من الجيش والخرابه ومعظم طاقتها للتصدير يعني سواء انت بعت فى مصر او حققت تصدير العائد كله سيعود علي المستثمر التركي وليس الدوله
المستفيد الوحيد هو العامل المصري اللى اشتغل بس لكن لا ضرائيب حاليا لانها منطقه حره !
ولا زياده الحصيله الدولاريه لان المصدر عارف مشاكل البنوك فى مصر وهايتعامل مع بنوكه الام فى تركيا وحتي المكونات الي غالبها هاتيجي من تركيا هاتدفع بالليره المحليه :)

مصانع لخام المنسوجات منهم مصنع بنص مليار و مصانع للمنسوجات و مصانع للاجهزة المنزلية و مصنع للجرارات و مصانع للادوات المنزلية..

هناك استثمارات و هناك نقل المصانع

اللي تم ملاحظتة هو نقل السوريين مصانعهم في تركيا الي مصر

و للمرة الالف اقرا المصدر نفسه
للمره الالف انت اقراء عدل وهات مصادر علي قضايا الفساد بتاعه بلال ام 11 سنه !
ولا مصادر علي شراء الطائره !
ولا مصادر علي بيع البلد بالامر المباشر دون العوده للجهات المختصه او البرلمان !

اية دة يعني مصر علي كلامك وقفت الغاز علي شركات الإمارات 😉

مثير للشفقه والله !
بدل مانت شغال دفاع عن الكفيل اللى بيشتري بدون رقيب وبدون معلومه عن اتفاقته ناقش الخراب بتاع قطع الغاز والكهرباء واللى بيسبب خسائر بالمليارات للدوله والمستثمرين !
ناقش الخراب في بيوت الناس وارزاق الناس لاول مره فى تاريخنا اصبح النقاش علي قد ايه بنقطع الكهرباء !
ناقش ازاي بعد كل هذا الدعم المرعب من الخليج وكم هذه القروض وبرده لسه مش عارفين نقتح الاستيراد 100% ولسه فى عقبات علي تحويلات الاموال ولسه بنقطع الكهرباء عن الناس !
كنت بتناقشني وبتحاول تقولي ان مصر اصبحت جنه الاستثمار والحق الاتراك جاين بمصانع ب مليار ونص طيب ادي دقني لو كملو معاك فى الجو المتخلف دا !

لا اله الا الله انت يابني مش بتقول اراضي مطار اسطنبول الجديد تم تمرير الصفقه دون عرض علي البرلمان ولا علي الجهات المختصه وبالامر المباشر ليه بتلف وبتدور حوالين النقطه دي ؟ انا مالي بقطر ولا الامارات ولا امريكا زي ماكمال قليشدا راوغلو قال انه كان عنده عرض من امريكا افضل !
فين النقطه الاساسيه بتاعك جدالك ؟؟؟

اعطيتك المصدر في موضوع الليرة

مال محمد مرسي ومحاوله محاسبته للفاسدين وبين ادعائك بان اردوغان بيمرر الصفقات بالامر المباشر وان قلب نظام الحكم الي رئاسي ؟
انت بتقول ايه وعايز ايه .؟
فين يابني ردك علي سوالي فين تمرير الصفقات اللى انت ادعيتها بدون مشاركه احد وبالامر المباشر زي صاحب العزبه اللى عندنا !

يعني عندنا برلمان يحاسب مثل تركيا و كدة 🙃🙃🙃🙃

مال الخناقات وبين تمرير الصفقات او الديموقراطيه ! لو علي الخناقات افتح برلمانات ايطاليا وبريطانيا وغيرها ! مال دا بالتصويت علي القرارات ؟؟؟
انت عايز ايه !

انه برلمان كرتون و لا يسطيع فعل شئ

تدليس كعادتك لان مايطرح فى البورصه 49% فقط مقابل 51% للحكومه التركيه اللى شايفاها بيتبيض دهب ليها دلوقتي واصبحت امن قومي ممكن الجيش يلجي لاسطولها الضخم فى اي وقت
لو حصل فى مصر اي خصخصه هاتصحي الصبح زي حوار راس الحكمه ومئات الموسسات اللى اعلن عن المشتري واللى بيكون 99% الامارات وبدون تفاصيل غير سعر ولا من غير مناقصه ولا يحزنون !

رأس الحكمة ليست شركة هي قطعة ارض... ثانيا الشركات المصرية تم طرح حصص منها فقط و ليس بيع كامل

و انت هتبقي ضد الطرح او البيع الكامل..

هري للمره التانيه بعيدلك الكلام وريني ادعاك بان الطياره من الموازنه التركيه ؟
القصر التركي هو الوحيد ورغم كده بقولك بهرجه رغم ان قصر الخائن هو الاكبر فى العالم وواحد من ضمن عده قصور !

غير صحيح ليس الاكبر في العالم... بل ان قصر اردوغان اكبر منه بكثييييير.. ياراجل شوف الفرق بالنظر فقط

ثانيا الليره بتنزل برغبتهم علشان التضخم وعلشان التصدير اللي قدك 6 مرات !

و الاستيراد اللي قدي 6 مرات بردوا 😂😂😂

و في الاخر بتقولي تدليس.. و الكوميديا انت تتحدث عن تحول صافي الاصول الاجنبية للسالب و تببر انيهار الليرة بالتصدير 🙃

وفي المقابل مع كل تخفيض للعمله وزياده فى التضخم بيتم رفع الدخول والحد الادني اللى وصل الى 19 الف بالفعل يعني اكثر من 700 دولار تقريبا ويعني اكثر منك 7 مرات !
انت عندك زياده فى كل الخدمات بشكل لا متناهي ولا زيادات مساويه في الدخول فانت بتقارن بايه ؟

شكلك لم تتابع اخر تطورات الضرائب و رفع الاسعار في عهد شمشيك 😂 اللي اكلت كل دة و بطلت طباعة للعملة لرفع الحد الادني لموظفين الحكومة.. اما القطاع الخاص غير ملزم

الدستور اللى انت بتقول عليه وىالحكم اللى انت بتقول عليه هو اتقلش منه فى اخر انتخابات واصبح مهزوم لاول مره برده في ظل الدستور ومهدد بالخروج مهزوم حتي فى الانتخابات الرئاسيه القادمه مش زي عندنا اللى بيمسك فيها بيطلع منها اما مقتول او مخلوع !

ضحكتني و الله هو حول كل صلحيات الدولة لنفسة.. بعد لما كان رئيس شرفي و لا يستطيع رئاسة حزبه 😂

الان اصبح يطرد محافظ البنك المركزي كل شوية و يتحكم في تعيين القضاه

اراجع ايه انت بتقول ايه ومعارضه ايه اللى بتقارنها بمبارك ؟؟ انت بتضحك علي نفسك ولا عايش فى عالم موازي !
معارضه مبارك كان مرسوم ليها حد اقصي عددا وقضايا ولما حصل الاذعاج تم الاطاحه بالبرلمان دا فى 2010 ورجع تاني لايوجد معارض واحد

كويس انك بدأت تعرف الشبة في تركيا

و تعرف ان عندهم محمد مرسي بيحاسب الحكومة بردوا بكن بدون تأثير

وفي تركيا انت عندك حزب حاكم 37% ولسه خاسر انتخابات بلديه وموشر علي خساره برلمانيه ورئاسيه محتمله !
المتهمين بالارهاب هم بتوع جولون والاكراد الشيوعين ودول حتي من قبل وصول اردوغان للحكم كان يتم قتالهم من الجيش التركي فارجع واقرء ارحمني شويه !

زي ادعائك في حوار الطائره وفساد ابن اردوغان معارضته الكارتونيه ولم تذكر مصدر واحد يوحد ربنا في كلامك !

وضعت المصادر و انت شككت فيها و غير كدة قولت لك ابحث بنفسك

طيب ماتجيب كده رسومات القصرين ووالله لو لو وقفت علي دماغك لا هاتعرف تثبت ادعائات الطائره ولا القصر
اما الاحتياطي اللى بالسالب بيكشف قد ايه مدي جهلك بالاقتصاد وبارقام المركزي في كل دوله فى العالم !
الاحتياطات بتقيم باحتياطي عام بالدولار ودا اللى تركيا بتعلن عنه عند مستوي حالي 144 مليار دولار وهو 4 مرات اكبر منك !
وبين الرقم الحقيقي الموازي لطلباتك في سداد الاستحقاقات الاستيراديه والقروض في اللحظه المقومه للاحتياطي !
يعني الاحتياطي اللي كان بالسالب من شهر في تركيا واصبح الان بالموجب 4 مليار دولار وكسر حاجز 145 مليار فهو في مصر بالسالب فوق ال60 مليار دولار علي اعتبار ان احتياجاتك الدولاريه تتعدي الرقم دا 3 مرات

تخيل فعلا بعد كل هبدك دة انا اللي جاهل، 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂 لا و بتقولها بثقة شديدة

مش عارف اضيع وقتي لشرحها و لا لا

نقطه اخيره انت بتقارن اقتصاد فوق الترليون ومئه مليار دولار وينمو سنويا بالدولار فوق 4 الي 5% وانت اقتصادك بينكمش بالدولار حتي مش محافظ علي مكانته ومش عارف يدبر عمله للاكل الناس وحجمه اقل من 350 مليار دولار !

اقتصد تركيا ايضا انكمش بعد خفض الليرة 👍 و حصل له انكماش حقيقي

صحيح ابقي ضحكني معاك وانت بتجيب مخططات قصور العالمين والعاصمه اللولوبيه وبين قصر انقره انا مستنيك زي مانا مستنيك من زمن الزمن فى موضوع الطياره وفساد اردوغان واعطاءه للمناقصات بالامر المباشر

هبقي اجيب ليك فعلا مخططات القصور.. بس علي الاقل انا ضدها هناك و هنا.. اما انت معاها هناك و ضدها هنا 🙃

بس حاول تلحق قبل مالنور يقطع علشان النور بقي بيقطع 3 ساعات :مع السلامة:

انت حاول تلحق قبل مايطرد باقي المعارضة المصرية من تركيا و الاتراك يضربوا اخواتك المصريين هناك

الله يعني هي رشوي ولا شراء زي ماتم الادعاء منك وانه سفه فى الانفاق ! مطلعتش ملكه السماء المنهوبه من ميزانيه الشعب التركي يعني !
وفين يابني بيع الاراضي والصفقات اللي اتمررت لقطر بالامر المباشر قتلك بطل هري وهات مصدرك !

حطيت المصدر في موضوع انيهار الليرة

هو فعلا كوميدي والله ! اقولك فين القضايا وفين الاتهامات اللى انت ادعيت ان بقالها 11 سنه فى المحاكم تجيبلي تسيريبات عبيطه زي دي
اجبلك تسريبات عباس كامل مع السيسي وهما بيتفقو علي سرقه رز الخليج ولا بلاش نروح بعيد ليه ( عايز هبره يامدبولي ) انت لا عارف تناقش ولا عارف تثبت حرف من ادعائتك فاركن شويه

يعني انت بتكذب تسريبات عباس و انها مفبركة مثلا زي دي.. و لا عوز تبرر التسريب بانك ترمي علي عباس و لا بتحاول تقول اية بس

ياخي انا اول مرة اشوف حد يدافع دفاع شديد عن بلد اجنبية تنظر الية بعنصرية

مثير للشفقه والله !
بدل مانت شغال دفاع عن الكفيل اللى بيشتري بدون رقيب وبدون معلومه عن اتفاقته ناقش الخراب بتاع قطع الغاز والكهرباء واللى بيسبب خسائر بالمليارات للدوله والمستثمرين !
ناقش الخراب في بيوت الناس وارزاق الناس لاول مره فى تاريخنا اصبح النقاش علي قد ايه بنقطع الكهرباء !

بدل ما انت شغال دفاع عن الاتراك اللي يحتكروك كعربي... افهم انك كنت بتعيط ان تم بيع شركة الأسمدة للامارات و الان الدولة الشريرة قطعت عنها الغاز

ناقش ازاي بعد كل هذا الدعم المرعب من الخليج وكم هذه القروض وبرده لسه مش عارفين نقتح الاستيراد 100% ولسه فى عقبات علي تحويلات الاموال ولسه بنقطع الكهرباء عن الناس !
كنت بتناقشني وبتحاول تقولي ان مصر اصبحت جنه الاستثمار والحق الاتراك جاين بمصانع ب مليار ونص طيب ادي دقني لو كملو معاك فى الجو المتخلف دا !

فاكر دعم قطر لتركيا و اللي وصل لتهديد اعلام النظام التركي لتميم لانه لم ينهض لدعم الاقتصاد التركي بالرغم من دعم تركيا لقطر.. فهوب تميم قفز من الطيارة و دفع ٣٠ مليار دولار في ٢٠١٨

و من عام اخدوا ١٠ مليار دعم تمويلي

و السعودية حتي الان تدعمهم 😉هي و الإمارات

اية دة يعني مصر علي كلامك وقفت الغاز علي شركات الإمارات 😉
هذه البدايه تري في عديد من الشركات الحكوميه للاسمده أما القطاع الخاص يشتري بالسعر التجاري

للامانه يجب مراجعه روايه من رحلتي من هنبقي اكبر مصدر للغاز والطاقه النظيفه في شرق المتوسط الي هنقطع الكهرباء عشان مفيش طاقه

المفروض العكس ولا انا غلطان؟
المفروض ألا تقطع علي المصانع وان يحاسب بالسعر التجاري علي المصانع الحكوميه بعد زيادات الأسعار الأخيره

هذه البدايه تري في عديد من الشركات الحكوميه للاسمده أما القطاع الخاص يشتري بالسعر التجاري

لا انت قولت انهم بع شركات الاسمدة الرابحة للامارات الشريرة.. و الان الدولة قطعت عنهم الغاز

للامانه يجب مراجعه روايه من رحلتي من هنبقي اكبر مصدر للغاز والطاقه النظيفه في شرق المتوسط الي هنقطع الكهرباء عشان مفيش طاقه

كل مرة تبهرني بمستوى تفكيرك 😂

الطاقة المتحددة يافهيم مازالت في البداية و سوف تصل الي 45% من حجم الانتاج في ٢٠٣٠

ام يذكر احد ان مصر هتبقي أكبر مصدر للغاز دي 😂 لية هندي قطر و روسيا... الحديث كان علي تحقيق اكتفاء ذاتي و التصدير.. لكن استكشاف الحقول الجديدة تاخر

و هنقطع الكهرباء لان مفيش غاز يكفب الانتاج بسبب مشاكل حقل ايني.. لكن المحطات موجودة و اعتقد الحكومة تتبع نفس مستوي تفكيرك في توفير الاستيراد 😂 عندهم نفس العقلية بتاعتك

اعطيتك المصدر في موضوع الليرة

لا مصدرك علي موضوع الصفقات اللي بالامر المباشر ؟؟
بلاش شغل العيال في الهروب وخليك قد كلامك عيب ياخي احترم صوره الراجل اللي انت حاطتها :O_0::O_0:
يعني عندنا برلمان يحاسب مثل تركيا و كدة 🙃🙃🙃🙃

لا حول ولا قوه الا بالله فين يابني ردك علي تمرير الصفقات في البرلمان ولا اعطاء الامر المباشر ماتورينا شطارتك مال برلمان مبارك ببرلمان تركيا !!

انه برلمان كرتون و لا يسطيع فعل شئ

ياراجل يعني قرارات تغير الدستور وقرارات الموزانه اللى ببتروح وتيجي دي كارتون !
طيب ابقي سالمي علي الديموقراطيه المصريه العسكريه ! :مع السلامة:
رأس الحكمة ليست شركة هي قطعة ارض... ثانيا الشركات المصرية تم طرح حصص منها فقط و ليس بيع كامل

و انت هتبقي ضد الطرح او البيع الكامل..

فين الجواب انا عايز احط ايدي علي الجواب ؟؟؟
فين يابني اتفاقيه البيع بتاعه راس الحكمه ؟؟ انت عارف بنودها ايه ؟ انت عارف انها دخلت مناقصه ولا امر مباشر ؟ ماترد يابن الحلال ؟؟؟
وبعدين انت مش كنت بتقول التركيه مطروحه في البورصه طيب ماردت عليك زي باقي البني ادمين بشكل مباشر وقلتلك انت غلط بتهري وعرفتك الصح وان الشركه معروض فقط 49% من اسهمها فى البورصه وللجميع مش امر مباشر !

غير صحيح ليس الاكبر في العالم... بل ان قصر اردوغان اكبر منه بكثييييير.. ياراجل شوف الفرق بالنظر فقط

لا انا مش عايز اشوف لاننا شوفنا كتير وعرضنا كتير ماكتات قصور السيسي وبالصوره من جواها كمان وشبعنا منها انت بقي وريني انت الفارق بين حجم القصرين واذكر عدد قصور الرئاسه التركيه وميزانيه الرئاسه التركيه ومصدرك علي ان الطياره التركيه من ميزانيه تركيه ؟ اه صحيح انت رجعت وقلت انها رشوه من قطر ! طيب بطل هبد وقبل ماتقول حاجه خش اتاكد من المعلومه الاول
و الاستيراد اللي قدي 6 مرات بردوا😂😂😂

و في الاخر بتقولي تدليس.. و الكوميديا انت تتحدث عن تحول صافي الاصول الاجنبية للسالب و تببر انيهار الليرة بالتصدير 🙃

اه تدليس علشان انت تعرف ان اللى بيخش اكتر من اللى بيروح او علي الاقل بيوازي وفي بلد المفترض مسموح للقطاع الخاص بالاقتراض من الخارج وبارقام توازي امثر من 70% من الدين العام !
وفي بلد بتستورد طاقه باكثر من 150 مليار دولار سنويا !
لكن فى المقابل بيشخلها من قطاع السياحه فوق ال50 مليار دولار !
بتصدر ب 270 مليار دولار !
عندها استثمارات سنويا بتخش سواء مال ساخن او استمثار مستدام فوق ال 40 مليار دولار !

في المقابل نظام الخيانه عنده قناه السويس وعنده غاز وبترول ومش بيستورد الا ارقام صغيره لكن عنده عجز بالسالب فى الاحتياطي واصل لفوق 60 مليار دولار السنادي وعلشان كده بقولك بطل تدليس لانك لغايه دلوقتي مش عارف تفتح الاستيراد 100%

شكلك لم تتابع اخر تطورات الضرائب و رفع الاسعار في عهد شمشيك 😂 اللي اكلت كل دة و بطلت طباعة للعملة لرفع الحد الادني لموظفين الحكومة.. اما القطاع الخاص غير ملزم

لا متابع وانا ضدها لكن حتي دي انت برده مدلس ليه ؟
لان الضرايب اللى زادت مره او مرتين فى اخر سنتين مقدرها كام امام زيادات الدخل ؟
انت عندك حد ادني للاجور فى تركيا قدك 7 مرات والخدمات شبهه ثابته من ساعتها لا تتحرك !
فقط البترول والبنزين يتحرك كل اسبوع من تحت لفوق مش زي عندنا واخد سكه صعود من 10 سنين مش بينزل مره واحده !

ضحكتني و الله هو حول كل صلحيات الدولة لنفسة.. بعد لما كان رئيس شرفي و لا يستطيع رئاسة حزبه 😂

الان اصبح يطرد محافظ البنك المركزي كل شوية و يتحكم في تعيين القضاه

اه والله انت انسان مضحك يعني لما كان رئيس وزراء مكنش عنده صلاحيه تغير الوزراء او المحافظين او قرارات الاقتصاد وكل دا كان البرلمان اللى بيحكم !
طيب كويس استمر انت هايل
اما القضاه فبطل هبد علشان هي بالانتخاب زي محافظئ الولايات وحزب اردوغان لسه خسران محكمه النفض موخرا
كويس انك بدأت تعرف الشبة في تركيا

و تعرف ان عندهم محمد مرسي بيحاسب الحكومة بردوا بكن بدون تأثير

انت بتقول ايه ؟ وبتقارن بايه ؟؟
برلمان تركيا من امتي تم حله علي يد اردوغان ؟
من امتي حصل فيه الحزب الحاكم علي اغلبيه مطلقه فوق ال50%
اردوغان نفسه امتي خد فوق ال 54%
انت بتقارن بايه ارحمنا !
خليك في بلحه وحكم العسكر وانقاطاعات الكهرباء وبيع البلد بدون رقابه متدلسش اكتر من كده !

وضعت المصادر و انت شككت فيها و غير كدة قولت لك ابحث بنفسك

مصادر ايه ؟ انت جاي تقولي في قضايا فى المحاكم بالفساد من 11 سنه وقلتلك فين دليلك جبتلي فيديو دا مصدركش:ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
تخيل فعلا بعد كل هبدك دة انا اللي جاهل، 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂 لا و بتقولها بثقة شديدة

مش عارف اضيع وقتي لشرحها و لا لا

لا انا عايزك تتواضع ومن غير مصادر طالما انت بتزنق نافسك وهارد عليك بكلام معيط علشان اعريك تاني وتالت ورابع يلا انا مستنيك يافنان
اقتصد تركيا ايضا انكمش بعد خفض الليرة 👍 و حصل له انكماش حقيقي

انا تعبت من كلمه مصادر تقريبا انت من كتر الهبد والتدليس بقت تحتكر اللقب ليك والله !
اقتصاد ايه اللى انكمش ياحبيبي انا بقولك الناتج لقومي الاجمالي فى تركيا سجل نمو 4% مقوم بالدولار وارتفع لاعلي مستوي فى تاريخه 1.1 ترليون دولار امريكي وهو الاول فى المنطقه متعدي السعوديه ب 50 مليار دولار !

هبقي اجيب ليك فعلا مخططات القصور.. بس علي الاقل انا ضدها هناك و هنا.. اما انت معاها هناك و ضدها هنا 🙃

انت يابني مينفش تبطل تدليس شويه ؟ هاتتعب يعني اشحال فى ردي الاخير انا قايلك انا ضد الاتنين ! وتقولي انت ضد هنا ومع هناك !
ثانيا قلتلك هاتلي يلا المخططات بتاع قصور العالمين والعاصمه وقصر الحكم فى انقره وتعالي وريني شطارتك !

انت حاول تلحق قبل مايطرد باقي المعارضة المصرية من تركيا و الاتراك يضربوا اخواتك المصريين هناك

انت بتعيط ! :D انت يابني مش بتقارن بين السما والعما عندهم كهرباء بتقطع ولا حاجه نورني ! عندهم مشارريع بالامر المباشر نورني !
عندهم عجز في سداد فاتوره القروض والاستيراد نورني !
عندهم حد ادني للاجور اقل من 100 دولار نورني !
انا مش سامع صوتك من العياط :مع السلامة:
حطيت المصدر في موضوع انيهار الليرة
اقوله حط مصادر ادعاتك فى طائره الرئاسه وفي موضوع شراء الاراضي بالامر المباشر دون مناقصات يقولي بس انا حاطتلك مصدر لانهيار الليره !
يابني هو دي محتاجه مصدر ؟
فين يابني ردك علي الكلام ! انا نفسي افهم انت بترد ازاي ؟؟

يعني انت بتكذب تسريبات عباس و انها مفبركة مثلا زي دي.. و لا عوز تبرر التسريب بانك ترمي علي عباس و لا بتحاول تقول اية بس

ياخي انا اول مرة اشوف حد يدافع دفاع شديد عن بلد اجنبية تنظر الية بعنصرية

فين يابني ام الرد ؟؟ فين ياحبيبي ردك علي كلامي انا لو جبت ابني اللى عنده 10 سنين هايعرف يعمل موضوع تعبير احسن منك وهايعرف يرد احسن منك !
فين مصادر الاتهامات بتاعه القضايا العالقه من 11 سنه ضد بلال ؟ وفين مصادرك عن الاستثمار اللي بالامر المباشر ؟
اقولك مينفعش نسمع فيديوهات معموله خصيصا للر د علي تسريبات الرز الخليجي او هبرات السيسي تقولي اول مره اشوف استماته فى الدفاع عن بلد اجنبي ؟
فين الرد ياحبيبي ؟
الموضوع فى الاصل كان عن كوارث النظام المصري انت ياحبيبي اللى دخلت مقارنه بين تركيا ومصر وظنيت بتدليسك للامور وكذبك في كل الامور اللى انت لا عارف تجيب مصدر فيها حتي الان ولا عارف تثبتها ! ظنيت انك كده بتدافع عن نظام مجرم وحرامي وخاين !
نظام بيبيع بلده وبيعرض امنه القومي للخطر وبيوقع انتفاقات دوليه بالمخالفه للدستور اللى هو مفصله ليه اصلا وبعد الكوارث اللى احنا عايشين فيها لسه ليكم عين تدافعو عنه ؟؟!

بدل ما انت شغال دفاع عن الاتراك اللي يحتكروك كعربي... افهم انك كنت بتعيط ان تم بيع شركة الأسمدة للامارات و الان الدولة الشريرة قطعت عنها الغاز

اولا اسمها احتقار مش احتكار :O_0: ثانيا انا مليش دعوه بالتركي ولا الايراني ولا الامريكي الموضوع عن فساد النظام المصري مالنا احنا ومال تركيا !
وبعيدن انت مش كنت مقتنع بان بيع الشركات اللي بتوفر مصادر دولاريه دا استثمار طيب ادي الاستثمار مش عارف يشتغل بقي في ظل انقطاعات الكهرباء والغاز وعدم توفر الدولار !
يعني حتي لو وفرت ليه جزء من الحصيله الدولاريه لشراء المواد الخام فمش هاتعرف توفرله الدولار لتوحيل حصيلته فهاتضطر تكمل المخطط وتبيع اصول جديده ليه !
فاكر دعم قطر لتركيا و اللي وصل لتهديد اعلام النظام التركي لتميم لانه لم ينهض لدعم الاقتصاد التركي بالرغم من دعم تركيا لقطر.. فهوب تميم قفز من الطيارة و دفع ٣٠ مليار دولار في ٢٠١٨

و من عام اخدوا ١٠ مليار دعم تمويلي

مال الدعم والاستثمار بتاع الامارات وقطر واذربيجان وموخرا السعوديه وبين البيع بالامر المباشر متعبتش من التطبيل ؟؟؟

و السعودية حتي الان تدعمهم 😉هي و الإمارات

هي السعوديه وقطر والامارات بتحط استثمارات وتمويل ولا بتحط ودائع وصلت لفوق ال 50 مليار دولار للسيسي ! ناهيك عن قروض اخري وصلت ل 150 مليار دولار !
انت بتقول ايه ياحبيبي بطل كده عيب والله

اولا اسمها احتقار مش احتكار :O_0: ثانيا انا مليش دعوه بالتركي ولا الايراني ولا الامريكي الموضوع عن فساد النظام المصري مالنا احنا ومال تركيا !

حاولت اقنعك بالرأسمالية في تركيا لكن انت مصمم علي فكر عبد الناصر و ان بيع الشركات هو بيع البلد و ان تركيا تبيع فقط 49%

و هو اصلا هدفي.. طرح الشركات في البورصة.

وبعيدن انت مش كنت مقتنع بان بيع الشركات اللي بتوفر مصادر دولاريه دا استثمار طيب ادي الاستثمار مش عارف يشتغل بقي في ظل انقطاعات الكهرباء والغاز وعدم توفر الدولار !
يعني حتي لو وفرت ليه جزء من الحصيله الدولاريه لشراء المواد الخام فمش هاتعرف توفرله الدولار لتوحيل حصيلته فهاتضطر تكمل المخطط وتبيع اصول جديده ليه !

و انت مش كنت مقتنع ان الشركات بتخصر لان اللواء ماسكها.. ازاي دلوقتي بتقول كانت مصدر للدولار 😂

دي مشكلة المستثمر الإماراتي احنا بنبهدله لانه شرير زي مانت قولت.. قطعنا عنه الغاز و خلاص كدة

مال الدعم والاستثمار بتاع الامارات وقطر واذربيجان وموخرا السعوديه وبين البيع بالامر المباشر متعبتش من التطبيل ؟؟؟

فين التطبيل هنا.. انت قررت تقول ان مصر فقط من تخصل علي دعم فوريت ليك ان تركيا ايضا اخدت 40 مليار تمويل و ليس استثمار مباشر.. لتركيا

و التطبيل صراحتنا هو لتركيا منك 😂

انا ضد الدعم الخليجي و مع بيع شركات الحكومة و الجيش.. لكن انت شايفهم بيع البلد و ان تركيا لم تفعلها

هي السعوديه وقطر والامارات بتحط استثمارات وتمويل ولا بتحط ودائع وصلت لفوق ال 50 مليار دولار للسيسي ! ناهيك عن قروض اخري وصلت ل 150 مليار دولار !
انت بتقول ايه ياحبيبي بطل كده عيب والله

صباخ الخير الاثنين واحد.. دي مصيبة تركيا اكبر.. لان مصر لا تتصرف في الودائع و مركونه في الاحتياطي و هياخدوها.. لكن تركيا اخدت الفلوس حرقتها في دعم الليرة

صراحتنا مصر و تركيا مثال سئ جدا في الادارة المالية و النقدية

لا مصدرك علي موضوع الصفقات اللي بالامر المباشر ؟؟
بلاش شغل العيال في الهروب وخليك قد كلامك عيب ياخي احترم صوره الراجل اللي انت حاطتها :O_0::O_0:

لا حول ولا قوه الا بالله فين يابني ردك علي تمرير الصفقات في البرلمان ولا اعطاء الامر المباشر ماتورينا شطارتك مال برلمان مبارك ببرلمان تركيا !!

ياباشا هو فيه أكثر من انه لغي صلحيات البرلمان و نقل السلطة كلها لنفسة تشمل التحكم في القضاء و اقالة محافظ البنك المركزي كل شوية

فساد بيع الاراضي بالتفصيل و الصور 😉

ياراجل يعني قرارات تغير الدستور وقرارات الموزانه اللى ببتروح وتيجي دي كارتون !
طيب ابقي سالمي علي الديموقراطيه المصريه العسكريه ! :مع السلامة:

يعني انت شايف ان محمد مرسي كان كرتون في برلمان مبارك؟!

لا انا مش عايز اشوف لاننا شوفنا كتير وعرضنا كتير ماكتات قصور السيسي وبالصوره من جواها كمان وشبعنا منها انت بقي وريني انت الفارق بين حجم القصرين واذكر عدد قصور الرئاسه التركيه وميزانيه الرئاسه التركيه

القصر التركي غير قانوني

مصاريف رفاهية اردوغان

ومصدرك علي ان الطياره التركيه من ميزانيه تركيه ؟ اه صحيح انت رجعت وقلت انها رشوه من قطر ! طيب بطل هبد وقبل ماتقول حاجه خش اتاكد من المعلومه الاول

اه في اول مصدر على الفاسد مع قطر بالصور

اه تدليس علشان انت تعرف ان اللى بيخش اكتر من اللى بيروح او علي الاقل بيوازي وفي بلد المفترض مسموح للقطاع الخاص بالاقتراض من الخارج وبارقام توازي امثر من 70% من الدين العام !
وفي بلد بتستورد طاقه باكثر من 150 مليار دولار سنويا !
لكن فى المقابل بيشخلها من قطاع السياحه فوق ال50 مليار دولار !
بتصدر ب 270 مليار دولار !
عندها استثمارات سنويا بتخش سواء مال ساخن او استمثار مستدام فوق ال 40 مليار دولار !

استمر في سرد معلومات غلط كان بيقول نفس الاخ بلال البارودي و تقريبا انتم حافظين نفس الكلام

في المقابل نظام الخيانه عنده قناه السويس وعنده غاز وبترول ومش بيستورد الا ارقام صغيره لكن عنده عجز بالسالب فى الاحتياطي واصل لفوق 60 مليار دولار السنادي وعلشان كده بقولك بطل تدليس لانك لغايه دلوقتي مش عارف تفتح الاستيراد 100%

اصبحت سالب 4 مليار فقط و ليس 60 مليار 🙃 و تركيا الان اصبحت صفر و خرجت من السالب.. يعني احسن من مصر باربعه مليار.. رغم التقدم الاقتصادي و الاقتصاد ابو تريليون

لا متابع وانا ضدها لكن حتي دي انت برده مدلس ليه ؟
لان الضرايب اللى زادت مره او مرتين فى اخر سنتين مقدرها كام امام زيادات الدخل ؟
انت عندك حد ادني للاجور فى تركيا قدك 7 مرات والخدمات شبهه ثابته من ساعتها لا تتحرك !
فقط البترول والبنزين يتحرك كل اسبوع من تحت لفوق مش زي عندنا واخد سكه صعود من 10 سنين مش بينزل مره واحده !

و الله اضحكتني و كلامك كان المواطن التركي اللي بيشتكي من كل اجراءات شمشيك و رفع الضرائب و اسعار كل شئ..

اه والله انت انسان مضحك يعني لما كان رئيس وزراء مكنش عنده صلاحيه تغير الوزراء او المحافظين او قرارات الاقتصاد وكل دا كان البرلمان اللى بيحكم !
طيب كويس استمر انت هايل
اما القضاه فبطل هبد علشان هي بالانتخاب زي محافظئ الولايات وحزب اردوغان لسه خسران محكمه النفض موخرا

و لا تزعل نفسك بيطل تعديل دستوري لها هي كمان 😂

انت بتقول ايه ؟ وبتقارن بايه ؟؟
برلمان تركيا من امتي تم حله علي يد اردوغان ؟
من امتي حصل فيه الحزب الحاكم علي اغلبيه مطلقه فوق ال50%
اردوغان نفسه امتي خد فوق ال 54%
انت بتقارن بايه ارحمنا !
خليك في بلحه وحكم العسكر وانقاطاعات الكهرباء وبيع البلد بدون رقابه متدلسش اكتر من كده !

للمرة الالف أردوغان غير نظام تركيا من برلماني الي رئاسي و نقل معظم الصلاحيات له بعد ان كانت في يد البرلمان

مصادر ايه ؟ انت جاي تقولي في قضايا فى المحاكم بالفساد من 11 سنه وقلتلك فين دليلك جبتلي فيديو دا مصدركش:ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:

من عيوني و شكلك لا تعلم عن هذة القضايا اللي بسببها حصل مظاهرات و محاكم و سمعت في محاكم امريكا و محاكم إيطاليا كمان

دي صفحة ويكيبيديا عن قضية فساد ٢٠١٣ بسبب حجمها الضخم

ركز كدة في العنوان mother of all corruption

و ابنه بلال مطلوب في غسيل اموال في ايطاليا

لا انا عايزك تتواضع ومن غير مصادر طالما انت بتزنق نافسك وهارد عليك بكلام معيط علشان اعريك تاني وتالت ورابع يلا انا مستنيك يافنان

اصبر بس دة انا هغرقك مصادر للصبح دي قضية ٢٠١٣ كانت فضيحة مدوية اصلا

دي تسريب مكالمة أردوغان وابنه اللي حصل بعدها مظاهرات

انا تعبت من كلمه مصادر تقريبا انت من كتر الهبد والتدليس بقت تحتكر اللقب ليك والله !
اقتصاد ايه اللى انكمش ياحبيبي انا بقولك الناتج لقومي الاجمالي فى تركيا سجل نمو 4% مقوم بالدولار وارتفع لاعلي مستوي فى تاريخه 1.1 ترليون دولار امريكي وهو الاول فى المنطقه متعدي السعوديه ب 50 مليار دولار !

هذا العام بدأ في التعافي بعد لما كان في دورة Recession

انت يابني مينفش تبطل تدليس شويه ؟ هاتتعب يعني اشحال فى ردي الاخير انا قايلك انا ضد الاتنين ! وتقولي انت ضد هنا ومع هناك !
ثانيا قلتلك هاتلي يلا المخططات بتاع قصور العالمين والعاصمه وقصر الحكم فى انقره وتعالي وريني شطارتك !

من غير اجيبها انا ضدها اصلا و ضد قصور اردوغان. اللي انت بررتها

انت بتعيط ! :D انت يابني مش بتقارن بين السما والعما عندهم كهرباء بتقطع ولا حاجه نورني ! عندهم مشارريع بالامر المباشر نورني !

اه عندهم مشاريع بالأمر المباشر و اصدقاء أردوغان في شركات المقاولات

منها بلاوي علي ابنه نفسه

عندهم عجز في سداد فاتوره القروض والاستيراد نورني !
عندهم حد ادني للاجور اقل من 100 دولار نورني !
انا مش سامع صوتك من العياط :مع السلامة:

امال انت فاكر الليرة بتقع لية 😂 و عجز صافي الاصول اللي كان بالسالب و ارتفاع الديون دة

اقوله حط مصادر ادعاتك فى طائره الرئاسه وفي موضوع شراء الاراضي بالامر المباشر دون مناقصات يقولي بس انا حاطتلك مصدر لانهيار الليره !
يابني هو دي محتاجه مصدر ؟
فين يابني ردك علي الكلام ! انا نفسي افهم انت بترد ازاي ؟؟

كنت وضعة ليك قي موضوع الليرة و نقلته ليك هنا

فين يابني ام الرد ؟؟ فين ياحبيبي ردك علي كلامي انا لو جبت ابني اللى عنده 10 سنين هايعرف يعمل موضوع تعبير احسن منك وهايعرف يرد احسن منك !
فين مصادر الاتهامات بتاعه القضايا العالقه من 11 سنه ضد بلال ؟ وفين مصادرك عن الاستثمار اللي بالامر المباشر ؟
اقولك مينفعش نسمع فيديوهات معموله خصيصا للر د علي تسريبات الرز الخليجي او هبرات السيسي تقولي اول مره اشوف استماته فى الدفاع عن بلد اجنبي ؟
فين الرد ياحبيبي ؟
الموضوع فى الاصل كان عن كوارث النظام المصري انت ياحبيبي اللى دخلت مقارنه بين تركيا ومصر وظنيت بتدليسك للامور وكذبك في كل الامور اللى انت لا عارف تجيب مصدر فيها حتي الان ولا عارف تثبتها ! ظنيت انك كده بتدافع عن نظام مجرم وحرامي وخاين !
نظام بيبيع بلده وبيعرض امنه القومي للخطر وبيوقع انتفاقات دوليه بالمخالفه للدستور اللى هو مفصله ليه اصلا وبعد الكوارث اللى احنا عايشين فيها لسه ليكم عين تدافعو عنه ؟؟!

ابقي اتسلى مع المصادر و لو عوز مصادر ثانية كثير هجيب ليك

بس ياريت تبحث عن فساد بلال و سيبك مني انا.. و لا تبحث عن قضايا الفساد و سيبك مني و من كلامي

عودة
أعلى