مصر ترفع أسعار الوقود

لا اعتقد ذلك، ما سوف يرتفع هو الخدمات.. و السلع ربما قليلا.. لكن الميزة ان هذة الامور منتجة محليا.. اما الخليج يستورد معظم الامور من الخارج!! لذلك في مصر هي رخيصة بينما المستورد سعره حريقة فعليا

قارن قيمة المرتب مع سعر اللتر بالجنية

تبي الصدق أعتقد أن احتياجات المواطنين من مأكل وملبس وتعليم اخر همهم لا تبني الدول هكذا البشر اهم من الحجر في الحضاره الغربيه وكلما اتسعت رقعه الفقر إزادت رقعه القلائل الاجتماعيه وحدث السئ

لذلك ياخد المواطن بطاقة تموين و عيش مدعم و التعليم مجاني!! و ياخد سكن مدعم بالتقسيط علي ٢٠ عام

و حرفيا بلد بلا حجارة و لا بناء و عندما قررت فعلت ذلك (العاصمة الادارية) النواح انها بلد تنفق على الحجارة 😂

قارن قيمة المرتب مع سعر اللتر بالجنية

انت تتحدث عن امر اخر الان... البنزين في مصر ليس له علاقة بالمرتبات و الا كان سعره المفروض يكون اقل من ذلك ليتناسب مع المرتبات (سعره مرتفع علي الغالبية)

البنزين يأتي من الخامات (لها سعر عالمي و معالجة الخامات) نسبة قيمة الرواتب في المنتج قليلة جدا جدا

الحكومة حرفيا تحاول موازنة السعر مع السعر العالمي و تكلفة الاستيراد

انت تتحدث عن امر اخر الان... البنزين في مصر ليس له علاقة بالمرتبات و الا كان سعره المفروض يكون اقل من ذلك ليتناسب مع المرتبات (سعره مرتفع علي الغالبية)

البنزين يأتي من الخامات (لها سعر عالمي و معالجة الخامات) نسبة قيمة الرواتب في المنتج قليلة جدا جدا

الحكومة حرفيا تحاول موازنة السعر مع السعر العالمي و تكلفة الاستيراد

انا ارد على شخص قارن اسعار الوقود بين مصر والخليج

لذلك ياخد المواطن بطاقة تموين و عيش مدعم و التعليم مجاني!! و ياخد سكن مدعم بالتقسيط علي ٢٠ عام

و حرفيا بلد بلا حجارة و لا بناء و عندما قررت فعلت ذلك (العاصمة الادارية) النواح انها بلد تنفق على الحجارة 😂
ارقام الدعم لا شئ في بلد 40 مليون تحت خط الفقر
شوف بنود الميزانيه وانت تعرف وين التسريب والمصاريف الكبيره سواء دفع فوائد القروض أو انفاق الحكومه والبزخ المستحدث ثم ترميها انت علي رغيف العيش يا احمد يا موسي

تبي الصدق أعتقد أن احتياجات المواطنين من مأكل وملبس وتعليم اخر همهم لا تبني الدول هكذا البشر اهم من الحجر في الحضاره الغربيه وكلما اتسعت رقعه الفقر إزادت رقعه القلائل الاجتماعيه وحدث السئ

طبعا معروف كل هذا خاصة جزئية التعليم ولكن الدولة تبحث عن البنيه التحتيه

مازالت مصر لا تعتمد على دراسة جدوى عن العمل الحالي ومستقبل مصر

نفس الاب اللي يجلد ولده كل يوم ويبيه يصير دكتور مستقبلا بغض النظر عن حالة الولد النفسيه الي قد ينتحر (ثوره اخرى في مصر)

يسطا انت بتضحك على مين

انا عن نفسي ملناش تموين بس الناس الي بتاخد و بتحكي لينا التموين كل مدى بيقل عن الاول بكتير و اصبح بلا فائده بصراحه بيقولوا الاستفادة هو العيش فقط

تعليم مجاني ايه لو سمحت هو فين التعليم اومال الدروس الخصوصيه و مصاريف الدراسه و الكتب ده ايه

و بالنسبه للسكن شقه حق بمليون جنيه اقل حاجه (إسكان مصر في دمياط و المنصورة الجديده كمثال) شاب راتبه 3000 جنيه عايز تقنعني انه بيستفاد منه

البلد لها ما لها و عليها ما عليها بس بلاش تعرضها كده

ارقام الدعم لا شئ في بلد 40 مليون تحت خط الفقر

بجد والله كم تريد حجم الدعم من الموزنة 😁

شوف بنود الميزانيه وانت تعرف وين التسريب والمصاريف الكبيره سواء دفع فوائد القروض أو انفاق الحكومه والبزخ المستحدث ثم ترميها انت علي رغيف العيش يا احمد يا موسي

اولا لا تكذب انا لم الوم الموازنة علي رغيف العيش.. بل فعليا فوائد القروض تأكد الموازنة... لكن الدعم موجود و ليس الانفاق علي الحجر يابو حجر انت

يقولك الدولة لا يمهما الغذاء و هي اكبر مستورد و داعم للقمح في العالم.. و حتي زيت الطعام و رغيف العيش الارخص في العالم.. و المواطن ياخذ بطاقة تموين و التعليم مجاني..

وبلد فعليا بدون ابنية و لا انفاق علي الحجر.. مجرد مشروع العاصمة و كام مشروع سياحي.. لكن اعقتد انت متأزم من الانفاق علي البنية التحتية.

و اكون احمد موسي لبلدي عادي... لكن انت احمد موسي الإثيوبي 😂😂😂 و متخصص نقد مصر و انت سعودي 😂😂😂

يسطا انت بتضحك على مين

انا عن نفسي ملناش تموين بس الناس الي بتاخد و بتحكي لينا التموين كل مدى بيقل عن الاول بكتير و اصبح بلا فائده بصراحه بيقولوا الاستفادة هو العيش فقط

لان فعليا كان منظومة التموين مشوهة ليه شخص ياخد دعم لا يستحقه!!

لكن الفقير يحصل عليها و بياخد كمان معاش تكافل و كرامة.. و هناك كلاب من الناس من دول قذرة تسخر من طوابير الفقراء و هي تخصل على السلع المدعومة

تعليم مجاني ايه لو سمحت هو فين التعليم اومال الدروس الخصوصيه و مصاريف الدراسه و الكتب ده ايه

اولا الدروس الخصوصية ليست الزامية و سعرها رخيص في الاماكن الفقيرة.. و التعليم بحد ذاته مجاني حتي في الجامعات.. مصاريف الكتب هناك دعم لها لغير القادر.

و بالنسبه للسكن شقه حق بمليون جنيه اقل حاجه (إسكان مصر في دمياط و المنصورة الجديده كمثال) شاب راتبه 3000 جنيه عايز تقنعني انه بيستفاد منه

لا صحيح محدش يستفيد منه و لذلك كل سنه طوابير الشباب في التقديم عليه و بيع كل الكراسات دي شائعات من اهل الشر.. و تكرار المسألة طوال عقود منذ عهد مبارك و مفيش حد بيشتري... اقولك بنك الإسكان دة فوتشوب

و المصريين نايمين في الشوارع و محدش بياخد سكن محدود الدخل و لا الاقتصادي و لا المتوسط كله بيروح لاهل الشر

البلد لها ما لها و عليها ما عليها بس بلاش تعرضها كده

انت مقتنع ان مصر تنفق في الحجر 😂 هو فين الحجر دة!!

مايستحون حاطين الحد الأدنى للاجور ١٢٠ دولار.

عيب عيب انت تتعامل مع اوادم و لا بهم في زريبه.

شنو ١٢٠ دولار اشتراك نت و لا بنزين للعمل فقط لا غير.

لا تستغرب لما يكون المصري من أقل شعوب العالم استخدام للوقود .

صار النقل رفاهية.

أومااااال انت أخر مرة زرت مصر إمتي ده كان زمان وجبر يا باشا حاليا عايزين يحسبوا كل شئ بالاسعار العالمية ويدوم مرتبات مزاجهم كل الاسعار اتضاعفت ثلاث او اربع مرات في اخر سنتين فقط بما فيهم ايجار المنازل دول لو قاصدين يجوعونا مش هيعملوا كده
عندي قريب الان سياحه في مصر يقول الغذا والسكن ارخص من السعوديه بكثير الاجهزه الالكترونيه اغلى من السعودية ب 4 مرات

قاروة الماء في السعوديه بريال

في مصر بربع ريال

لان فعليا كان منظومة التموين مشوهة ليه شخص ياخد دعم لا يستحقه!!

لكن الفقير يحصل عليها و بياخد كمان معاش تكافل و كرامة.. و هناك كلاب من الناس من دول قذرة تسخر من طوابير الفقراء و هي تخصل على السلع المدعومة

اولا الدروس الخصوصية ليست الزامية و سعرها رخيص في الاماكن الفقيرة.. و التعليم بحد ذاته مجاني حتي في الجامعات.. مصاريف الكتب هناك دعم لها لغير القادر.

لا صحيح محدش يستفيد منه و لذلك كل سنه طوابير الشباب في التقديم عليه و بيع كل الكراسات دي شائعات من اهل الشر.. و تكرار المسألة طوال عقود منذ عهد مبارك و مفيش حد بيشتري... اقولك بنك الإسكان دة فوتشوب

و المصريين نايمين في الشوارع و محدش بياخد سكن محدود الدخل و لا الاقتصادي و لا المتوسط كله بيروح لاهل الشر

انت مقتنع ان مصر تنفق في الحجر 😂 هو فين الحجر دة!!
يا سيدي ده تركه 50 سنه مش طبيعي تتصلح في يوم و ليله و حاليا في عمل على تصليها بس للاسف لصوص ال50 سنه ما زالوا موجودين فطبيعي اي خير بيحصل بيطلع بالعافيه و فين و فين على المواطن الطبيعي يحس بيه

😁 تبي تفتتح محطات قطار منقشه وسقوف عاليه ببلاش !

هذي بنيه تحتيه عالية القيمه وتحتاج عماله ماهره تكلف اموال طائله والمواد المستخدمه مكلفه جدا

كل مصاريف الاستثمار اللي تاخذها الحكومه المصريه تصرفها على البنيه التحتيه واضح وضوح الشمس شوف لي مستثمر واحد بنى بنيه تحتيه خارج الحكومه المصريه بعيد عن الابراج اللي يقوم بتعميرها الخليجيين في العاصمه الاداريه

كله من فلوس الاسثتمار والميزانيه المصريه فلا تسأل عن اموال بيع الاصول مادمت ترى مشاريع بنيه تحتيه رايحه جايه ولا يتبناها أسم مستثمر محدد

فلوس الشعب تذهب الى الشعب كبنيه تحتيه سواء كان لها مردود مالي او مردود نفسي بالاخير كل الطرق تؤدي الى روما

قل الحمد لله الشركات الاجنبيه تقوم بدور الطاقه الشمسيه والهيدروجين شيء احسن من لا شيء

كل البنيه التحتيه بتبنى من الشركات المصريه حتى لو اخذتها الهيئه الهندسيه للجيش بتكون مشرفه فقط على الاستلام والتسلم

كل شركات الاعمار فى مصر واى مستثمر فى هذا المجال بنى طرق وكبارى

مصر لها باع طويل جدا فى المعمار عموما

من يوميين ماوتن فيو اخذت ارض فى الرياض تقريبا للاستثمار

والمقاولون العرب واوراسكم وغيرها منتشره فى افريقيا بشكل كبير

بناء مدن جديده وانتشار المصريين على رقعه اكبر من مساحه مصر يرفع الناتج المحلى ويقاوم البطاله البطاله فى مصر قلت جدا جدا عن بدايه القرن 21

عندي قريب الان سياحه في مصر يقول الغذا والسكن ارخص من السعوديه بكثير الاجهزه الالكترونيه اغلى من السعودية ب 4 مرات

في مصر بربع ريال

نسيت شيء الراتب عندهم ٦٠٠٠ جنية = ١٢٠ دولار = ٤٥٠ ريال فقط لا غير

صرف نفسك و عائلتك بهم و نساعدك بكم رغيف خبز يومي مسوس

ناس تتكلم عن الاعانه خبز يعني مجاعه

في مصر بربع ريال

المنتج المحلي رخيص، لكن المتسورد غالي

السبب هو سعر الصرف، هو ايضا سبب رفع اسعار الوقود الحالية

بالمانسبة الاجهزة المنزلية بالدولار ارخص في مصر من الخليج، لكن الإلكترونيات المستوردة اغلي بالفعل ٤ مرات بسبب الجمارك الملعونه

كارثة الدولة انها دمرت سعر الصرف​

كل البنيه التحتيه بتبنى من الشركات المصريه حتى لو اخذتها الهيئه الهندسيه للجيش بتكون مشرفه فقط على الاستلام والتسلم

كل شركات الاعمار فى مصر واى مستثمر فى هذا المجال بنى طرق وكبارى

مصر لها باع طويل جدا فى المعمار عموما

من يوميين ماوتن فيو اخذت ارض فى الرياض تقريبا للاستثمار

والمقاولون العرب واوراسكم وغيرها منتشره فى افريقيا بشكل كبير

بناء مدن جديده وانتشار المصريين على رقعه اكبر من مساحه مصر يرفع الناتج المحلى ويقاوم البطاله البطاله فى مصر قلت جدا جدا عن بدايه القرن 21
اكتر مشروعين مهمين حاليا هم توشكي و النهر الأخضر

و سمعت طراطيش كلام عن مشروع في منخفض قطاره

إن شاء الله ربك يصلح الحال

يا سيدي ده تركه 50 سنه مش طبيعي تتصلح في يوم و ليله و حاليا في عمل على تصليها بس للاسف لصوص ال50 سنه ما زالوا موجودين فطبيعي اي خير بيحصل بيطلع بالعافيه و فين و فين على المواطن الطبيعي يحس بيه

انا متفق معك مليون في المية و النظام الحالي عمل مصايب في هذا الامر، كمثال ياخد اموال الدعم و ينفقها بشكل مبالغ فيه في توسيع الطرق و انشاء الكباري فس فترة زمنية قصيرة و بمبالغة...

و اقدر اكتب لك مقالات كاملة عن الاخطأ..

لكن الاخ بيقولك دولة بتصرف علي الحجر و لا تطعم شعبها.. عن اي حجر يتحدث!! في دولة اغلب نقدها طوال عقود انها تعيش علي فكر اشتراكي لدعم المواطن!! و ان اول شروط التحرر الاقتصادي هو ترك الاشتراكية

نسيت شيء الراتب عندهم ٦٠٠٠ جنية = ١٢٠ دولار = ٤٥٠ ريال فقط لا غير

صرف نفسك و عائلتك بهم و نساعدك بكم رغيف خبز يومي مسوس

ناس تتكلم عن الاعانه خبز يعني مجاعه
الجنيه جنيه بلده بلاش غباء انت بتشتري بالجنيه مش بالدولار

عودة
أعلى