GYK8HLEWkAAkxUv

هو انا لحد دلوقتي مش فاهم حزب الله مدخلش ليه الحرب وردود افعاله ضعيفه جدا !

هو مستني ايه واسرائيل تخطت كل الخطوط الحمر اللي كان راسمها حزب الله الورقي ؟ بتقتل ف قياداتك لحد ما مبقاش فيه الا كام قائد وبتقصف صواريخ واسحلتك بشكل مكثف مستني ايه !!!!

انا مش صعبان عليا من كل الحرب دي الا الشعب اللبناني المسكين
بيحاول يتجنب اللي حصل في غزه، غزه سكانها ديانه واحده ومذهب واحد لذلك لم يحدث انفجار شعبي، لبنان غير، لو إسرائيل ابادت مناطق بأكملها كما غزه الناس تاكل الحزب

آمنوا وراي

اللهم انت الله لا إله إلا أنت وحدك لاشريك لك نسألك بكل اسمٍ هو لك سميتَ به نفسك أو أنزلته في كتابك أو علمته أحدًا من خلقك أو استأثرت به في علمِ الغيبِ عندك و نسألك باسمك الاعظم الذي إذا دعيت به أجبت و اذا سئلت به أعطيت

ان تجعل حزب الله و حاضنته
أثر بعد عين عاجلا غير اجلا

اللهم هذا الدعاء و منك الإجابة
وصلى الله وسلم على نبيك محمد و على آله وصحبه أجمعين
لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم ماتكمل الدعاء بالمرة وادعي ان ربنا ينصر اسرائيلي علي العرب والمسلمين !

#عاجـــــــــــــل

طائرات اسرائيلية اصيبت في استهداف نيران مضادة وهبطت في قبرص

الاوامر تأتي من طهران
وممكن يكون هو اللي مش عايز أو مش عارف
اقنعني واحد بيواجه الموت والعار والسلاح في ايده ومش بيواجهه علشان واحد تاني قاله متموتوش وسيبه يموتك
اي المنطق ان اسلحتي تنضرب في مستودعاتها اللي بكدس فيها من سنين لأن واحد تاني بيقولي اوعى تضربه سيبه هو اللي يضربك
هيبتي وكاريزمتي وسلطتي اللي بأبنيها هتتهد فوق دماغي وهسيبها تتهد لأن واحد تاني قالي اوعى ترد!!
غالبا مش قادرين يردوا من قرارة نفسهم أو كل ردة بيردوها بيلاقوا قصادها 10 فبيخافوا يردوا أو بيتم وأد الضربة قبل مات تبدأ
غالبا طهران قالتلهم "ماتعملوش حاجة أو اعملوا اللي انتوا عايزينه مبقتش فارقة.. كله رايح"

أتمنى متذكرهاش كشئ جانبي كلمة جرائم دي بسيطة مقابل اللي عملوه
مجرمين سفاحين ولاد وسخه ولاد شط
لكن انا بتكلم من منظور عسكري، ارمي جرائمه على جنب، افتح لها موضوع لوحدها
انا بتكلم هل طريقتهم في التعامل مع الأزمه صحصه أم خطأ

وممكن يكون هو اللي مش عايز أو مش عارف
اقنعني واحد بيواجه الموت والعار والسلاح في ايده ومش بيواجهه علشان واحد تاني قاله متموتوش وسيبه يموتك
اي المنطق ان اسلحتي تنضرب في مستودعاتها اللي بكدس فيها من سنين لأن واحد تاني بيقولي اوعى تضربه سيبه هو اللي يضربك
هيبتي وكاريزمتي وسلطتي اللي بأبنيها هتتهد فوق دماغي وهسيبها تتهد لأن واحد تاني قالي اوعى ترد!!
غالبا مش قادرين يردوا من قرارة نفسهم أو كل ردة بيردوها بيلاقوا قصادها 10 فبيخافوا يردوا أو بيتم وأد الضربة قبل مات تبدأ
غالبا طهران قالتلهم "ماتعملوش حاجة أو اعملوا اللي انتوا عايزينه مبقتش فارقة.. كله رايح"

لا اختلف مع كلامك ولكن للتوضيح

- هم اساسًا مستودعاتهم اتت من طهران , وان خالفو اوامرها او خرجوا عن طوعها سترفع يد الدعم عنهم
هذي المليشيات اصبحت مرتبطة بإيران بشكل رسمي واي حركة متهورة منهم ستتحمل ايران عواقبها
لذلك نعم , يتم ضربهم وسحقهم وتدمير منشآتهم وقتل قياداتهم , وردودهم ضعيفه وغير مؤثرة
(لحفظ ماء الوجه فقط وليس للإنتقام او التأثير)

يخيل اليك انه لم يدخل الحرب ولكنه في الواقع دخلها عبر ما يرسل من صواريخ عشوائية. ما وقع لك ولكل من كان يصدق بروباكندا اتباع ايران هو انكم كنتم تتوقعون ان الحزب قوي ويخبئ مفاجآت لكنه ضعيف ومخترق ولا يملك التكنولوجية التي تتفوق فيها اسرائيل في المنطقة. حزب الله يستطيع محاربة جيرانه من الدول الممزقة كسوريا ولبنان نفسها اما اسرائيل لن يقدر عليها سوى بالشعارات. وطلعت المقاومة في غزة اقوى من الحزب في محاربة اسرائيل رغم انها محاصرة وقليلة الامكانيات مقارنة بما يتوفر للحزب.

صدقت . وكل ما حدث من اختراقات استخباراتيه وفضائح البيجر تثبت كلامك
تحياتي

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى