الفريق مهاب مميش : تشكيل قوة تأمين مصرية لحماية السفن العابرة لقناة السويس

هوا ليه انتو مش فاهمين ان الحوثى مهددش سفينه واحده فى طريقها لقناة السويس ؟
انتو كالقطيع وراء امريكا هى التى تروج لده
احنا لو عندنا مشكله فى باب المندب هنحلها

والشباب اللى عامله نفسها فاهمه متعرفش حاجه عن اقتصاد مصر واقتصاد جيش مصر
ياريت كل واحد يفكر فى دولته ويهتم بشئونها فقط
على فكره احنا لو عاوزين نتصيد الاخطاء لدول الجوار هنلاقى كتيييييييييير

أخي الفاضل أنا لم أسب ولم أشتم
لا انا مقصدش شخصك الكريم خالص انا بتكلم عن المنتدي اللي بقي عبارة عن مجموعة من دعاة الفتنة والفوضي والطائفية مافيش حد يتواضع ويقول يمكن انا مش فاهم او يقول وانا مالي لا هنا الجميع جينرالات ايام حرب 6 اكتوبر كانت النقطة المضيئة الاساسية انها وحدت العرب فعلا وقولا وجهدا رغم ان قبلها كانت التقسيمات رجعيين وتقدميين انا من مصر اقسم بالله الغالبية العظمي بتحب السعودية وديما بيتقال دي بلد النبي علية الصلاة والسلام ونادرا اني الاقي حد مثلا بيتمني الشر ليكم الا شوية عيال علي المواقع والمنتديات اقرب ما يكونوا للمرضي النفسيين وهنا معرفش يتقال مصر يدخل 5 او 6 يتكلموا عن مصر كانها اسرائيل ربنا يهدي النفوس

بنفس منطقك السقيم أهو المعبر قدامك واللي بيتسوى في غزه مش قليل يبقى
خللي قواتك تخش المعبر مع المساعدات ولا يهمك امريكا ولا إسرائيل و خللي الدبابات
والمدرعات والمشاة يخشوا مادام مابتخفش من امريكا ، ورينا همتك يابطل
طيب وادخل انا ليه عاوز تدخل مساعدات ومش حابب نظام دخول المساعدات فى معبر رفح
ممكن تبعت سفن البحرية لميناء غزه
لو ابعت مساعداتك على رفح وتعالى دخلها انت لوحدك هنفتحلك الباب وربنا يوفقك

هوا ليه انتو مش فاهمين ان الحوثى مهددش سفينه واحده فى طريقها لقناة السويس ؟
انتو كالقطيع وراء امريكا هى التى تروج لده
احنا لو عندنا مشكله فى باب المندب هنحلها

والشباب اللى عامله نفسها فاهمه متعرفش حاجه عن اقتصاد مصر واقتصاد جيش مصر
ياريت كل واحد يفكر فى دولته ويهتم بشئونها فقط
على فكره احنا لو عاوزين نتصيد الاخطاء لدول الجوار هنلاقى كتيييييييييير
والله انت لو هاتتصيد الاخطاء علشان شوية الخواجات اللي هنا فانت بتعملهم قيمة كبيرة اووي اكبر من حجمهم انا اتمني لما حد منهم يتكلم علي مصر احنا نعملهم كلنا كاعضاء مصريين لايكات ونعمل كومنتات نقول فيها "فعلا عندكم حق" ولا نزود كلامة ولا نقص يمكن يهدوا شوية

لا انا مقصدش شخصك الكريم خالص انا بتكلم عن المنتدي اللي بقي عبارة عن مجموعة من دعاة الفتنة والفوضي والطائفية مافيش حد يتواضع ويقول يمكن انا مش فاهم او يقول وانا مالي لا هنا الجميع جينرالات ايام حرب 6 اكتوبر كانت النقطة المضيئة الاساسية انها وحدت العرب فعلا وقولا وجهدا رغم ان قبلها كانت التقسيمات رجعيين وتقدميين انا من مصر اقسم بالله الغالبية العظمي بتحب السعودية وديما بيتقال دي بلد النبي علية الصلاة والسلام ونادرا اني الاقي حد مثلا بيتمني الشر ليكم الا شوية عيال علي المواقع والمنتديات اقرب ما يكونوا للمرضي النفسيين وهنا معرفش يتقال مصر يدخل 5 او 6 يتكلموا عن مصر كانها اسرائيل ربنا يهدي النفوس
بص انا جربت معاهم كل طرق التفاهم بس للاسف حاره سد

بص انا جربت معاهم كل طرق التفاهم بس للاسف حاره سد
بص خليهم فضوا يهاجموا مصر الدولة هاتسقط مثلا لا بالعكس حتي السعوديين العاديين هايزهقوا منهم والله الردود عليهم بتعمل المشكلة كل كلامهم تافه وهو بيستفز المصريين واحنا نرد والعركة تقوم وهو يحس انه بقي خبير استراتيجي انما لو كلنا سكتنا وعملنا لايك وقولنا لا فعلا معاكم حق الظاهرة هاتختفي سيدانا عمر بن الخطاب قال اميتوا الباطل بالسكوت عنه

والله انت لو هاتتصيد الاخطاء علشان شوية الخواجات اللي هنا فانت بتعملهم قيمة كبيرة اووي اكبر من حجمهم انا اتمني لما حد منهم يتكلم علي مصر احنا نعملهم كلنا كاعضاء مصريين لايكات ونعمل كومنتات نقول فيها "فعلا عندكم حق" ولا نزود كلامة ولا نقص يمكن يهدوا شوية
اساس الموضوع ده مش كويس هدفه التقليل والشماته
وللاسف معظم تفكيرهم سطحى

الصين لسها سفن حربية فى البحر الاحمر ورفضت المشاركه فى التحالف

اللعبة بقيت مكشوفة للكل والله
مصر + الصين = طريق الحرير
ده الهدف الاساسى لاقفال باب المندب
وسيبك من اصحاب التفكير السطحى هنا

بالظبط كده زى الصين رفضت المشاركه لان سفنها التجارية غير مهدده

الصين لها علاقات قوية مع إيران. لذلك هي تضمن عدم ضرب الحوثي للسفن الصينية

امريكا طلبت من الصين التدخل و الصين رفضت.

لكن الصين تريد حماية سفنها و ضمان عدم استهدفها و استمرار اتاحة هذا المرر الملاحي لها

تكلفة الشحن ارتفعت اربع مرات بسبب الطريق البديل

امريكا تريد اصطفاف ضد ايران بدء بالحوثي..ومن ثم ضد روسيا والصين الداعمه،لايران..
اعتقد حركة ذكية من مصر ان تقوم بحماية السفن بعيد عن الاصطفاف الامريكي..
ولكن شعب غزة لا بواكي لهم

امريكا تريد اصطفاف ضد ايران بدء بالحوثي..ومن ثم ضد روسيا والصين الداعمه،لايران..
اعتقد حركة ذكية من مصر ان تقوم بحماية السفن بعيد عن الاصطفاف الامريكي..
ولكن شعب غزة لا بواكي لهم
أمريكا وحلفاوها فشلو في مواجهة اذرع إيران في حرب 2006 أمام حزب حسن وفشلو في 2011 في الثورة السورية وفشلو في 2015 لما جلبو داعش لتحارب الفرق الشيعية في العراق واتصور أنو ستفشل ايضا امام الحوثيين في اليمن
دي حقيقة يعرفها القاسي والداني وعلينا تعامل مع أنو أمريكا ستتركنا ونبني استراتيجية أخرى الامن القومي

الكويت موجوده بشكل صورى مش اكتر
يا راجل انهي مشكله اللي تنهيها !!
الحوثيون اهم قدامك يتحدون العالم و يقومون باستفزازه امريكا و الغرب
لو فعلا التحالف العربي اضعف الحوثي كان مستحيل الحوثي يتجرأ و يهدد الملاحه البحريه في مضيق المندب كان انغلق ع نفسه ع الاقل
و ليس تحدي امريكا و الغرب بشكل علني بعد حرب ٨ سنوات

الكويت موجودة بصفة رسمية بمقاتلات وذخيرة وفنيين .. الخ
لان هذا المطلوب منهم مش اكثر وكثر الله خيرهم
لم تنسحب كما تقول !!

هذي الصورة بتاريخ 28 نوفمبر الماضي

الموضوع بخصوص العاصفة موجود بالمنتدى والاخبار موجودة والتصريحات بينا وبين الغرب موجودة
وكلنا كنا نتابع الشي وماذا حدث يوم كادت تسقط الحديدة وتتم المحاصرة بكل جهة يارجل

حاول تفرق بين عمليات عاصفة الحزم وبين عمليات إعادة الأمل
ترى في سنتين كادت تنتهي لولا الهدن وهذا درس لنا

الوضع الحالي ماهو مثل اول
اليمن كله كان ساقط بيد الحوثي وصالح

كيف كان انتشارهم وكيف اصبح الان !

بالنسبة لتهديد الملاحة ترى مش تحدي
ينسحب الجيش المصري من قناة السويس وانا وانت نهدد السفن المدنية زي مانبي ههههه

أمريكا وحلفاوها فشلو في مواجهة اذرع إيران في حرب 2006 أمام حزب حسن وفشلو في 2011 في الثورة السورية وفشلو في 2015 لما جلبو داعش لتحارب الفرق الشيعية في العراق واتصور أنو ستفشل ايضا امام الحوثيين في اليمن
دي حقيقة يعرفها القاسي والداني وعلينا تعامل مع أنو أمريكا ستتركنا ونبني استراتيجية أخرى الامن القومي
ولكن الامريكان رفضوا اي قيام بعمل عسكري ضد الاسد رغم ادانته بالكيماوي،ووقفوا ضد التحالف العربي الاسلامي المناصر للحكومة الشرعية، واوقفوا تصدير الاسلحة للسعودية وسعوا الى نبذها عالميا.. وقبل ذلك سلموا العراق لايران،وكذلك سوريا ..
كل ذلك لابقاء الصراع في المنطقة، بدعم الاقليات والمعارضين على الشعوب واثارة الفوضى ودعم من يثيرها.. والصهيونية اكبر المنتفعين من هذه الفوضى،،
ثم اخيرا راينا كيف ان المليشيات الايرانية،تقوم بتعبأة على الحدود الاردنية العراقية ثم محاولة تهريب الاسلحة من الشمال لتفجير الداخل الاردني، وقبلها اطلاق مسيرات الحوثي على السعودية ومصر..ومحاولة استفزاز دول المنطقة،، في تنفيذ صارخ لاهداف الصهاينة،، ولا استبعد وجود اتفاق حوثي صهيوني من بنوده تسليم اليمن كاملة للحوثي،مقابل اثارة الحرب من جديد واشغال واستنزاف المنطقة المقبلة على نهضة منافسة بعيد عن السيطرة الصهيوامريكية..
اللعبة اكبر من ان يفهمها اصحاب النظرة الدودية

ولكن الامريكان رفضوا اي قيام بعمل عسكري ضد الاسد رغم ادانته بالكيماوي،ووقفوا ضد التحالف العربي الاسلامي المناصر للحكومة الشرعية، واوقفوا تصدير الاسلحة للسعودية وسعوا الى نبذها عالميا.. وقبل ذلك سلموا العراق لايران،وكذلك سوريا ..
كل ذلك لابقاء الصراع في المنطقة، بدعم الاقليات والمعارضين على الشعوب واثارة الفوضى ودعم من يثيرها.. والصهيونية اكبر المنتفعين من هذه الفوضى،،
ثم اخيرا راينا كيف ان المليشيات الايرانية،تقوم بتعبأة على الحدود الاردنية العراقية ثم محاولة تهريب الاسلحة من الشمال لتفجير الداخل الاردني، وقبلها اطلاق مسيرات الحوثي على السعودية ومصر..ومحاولة استفزاز دول المنطقة،، في تنفيذ صارخ لاهداف الصهاينة،، ولا استبعد وجود اتفاق حوثي صهيوني من بنوده تسليم اليمن كاملة للحوثي،مقابل اثارة الحرب من جديد واشغال واستنزاف المنطقة المقبلة على نهضة منافسة بعيد عن السيطرة الصهيوامريكية..
اللعبة اكبر من ان يفهمها اصحاب النظرة الدودية
امريكا لم ترد ان تدخل في حرب وكانت تسعى انو تركيا والسعودية يدخلون في حرب ضد بشار ولكن الاثنين رفضو وخاصة تركيا ومن هناك فشل المشروع لانو الاتراك ليسو عبطين حتى يدخلون في المشروع الامريكي الغبي في العراق الحقيقة انو الشيعة لعبو لعبة ابليس ولبسو السنة بالامريكان وحتى في كلام انو سلاح السني كان بدعم من المخابرات السورية وهنا نفهم لعبة في الوقت الي كانت فيه المقاومة تضرب وتحارب في المحتل كان الفرس يعدون العدة ويشكلون فرق عسكرية عديدة كالحشد وحزب الله ونجباء ولما استفقت لهم امريكا وجلبت داعش للمنطقة كانو خلاص عبرو مرحلة تفكك ولذلك انهزمت داعش كما انهزمت في سوريا
اتفق معاك انو اهداف الشيعة الان آلاردن ومصر وللاسف هناك العاب تحاك على الامه وعلى فكرة العرب يعطون فيهم الفرصة للنجاح وماراه اننا امام اقتراب هذه المخططات بسبب غباء الذي اصاب حكامنا وشعوبنا في ان واحد ولك في هذا الموضوع احسن دليل
انظر لسب وشتم وتقاذف التهم بين المصريين والسعوديين حتى تفهم انو لايوجد الا القليل حتى ينجحو والعياذ بالله

لم تنسحب كما تقول !!

مشاهدة المرفق 651977

الموضوع بخصوص العاصفة موجود بالمنتدى والاخبار موجودة والتصريحات بينا وبين الغرب موجودة
وكلنا كنا نتابع الشي وماذا حدث يوم كادت تسقط الحديدة وتتم المحاصرة بكل جهة يارجل

كلنا حجم مشاركه الكويت و أنها رمزيه ليس أكثر
حتي ل
لم تنسحب كما تقول !!

مشاهدة المرفق 651977

الكويت كانت مجبره ع المشاركه حتي لا تتعرض لحمله اعلاميه ضدها و تذكيرها بماذا قامت المملكه من اجل الكويت في حرب الخليج الثانية
اما بخصوص تهديد الحوثي فهذه مشكله اسرائيلية امريكيه غربيه هما من سوف يتصدون للحوثي
مصر عليها ان تشاهد فقط
حتي لا تتعرض لحمله اعلاميه تقول مصر وقفت ضد الحوثي اللي بيهدد إسرائيل
فاهم حاجه انت ولا ايه

عودة
أعلى