مميش يكشف تفاصيل تصدي البحرية لقوات أمريكية (حوار)

مهاب مميش اسم على مسمى. قرأت الحوار كاملا. يا أهل مصر أبشروا بالخير عندما يكون الرجل المناسب في المكان المناسب يعم الخير والنفع للناس.

قلتها من قبل مصر لديها الأمكانيات لتصبح صاحبة أقوى أقتصاد في المنطقة. التخطيط السليم والأستثمار الجيد كفيل بجعل هذا واقع.

مرحلة الرئيس السيسي من أهم وأخطر المراحل التي تمر بها مصر الأن. عصر السيسي هو عصر النهضة الحقيقية لمصر وشعبها الكريم. السنوات القادمة ستشهد على هذا القائد العظيم آثار عمله وإخلاصه لمصر.

تمام يماسون
للتوضيح تانى .....الفريق ماميش وهو راجل محترم وانت تعلم ذلك قال نصا ان القوات لاحظت الاختراق من قطعتين بحريتين معاديين اتصلوا بالقياده طلبوا توضيح صوره التعامل
فتمت محاصره القطع وتوجيه انذار ليهم بالانسحاب فورا من المياه الاقليميه وبالفعل القطع الامريكيه امتثلت للقرار ده
انا فاهم غيرتك وانك عايز نضرب علطول ....بس ليه واحنا وجهنا انذار بالانسحاب فورا ولو لم يتم عدم الامتثال سيتم القصف فورا !!!
وده اللى حصل فيه صفحه ع الفيس الادمن بتاعها شخص محترم ده البوست بتاعه

- طيب و الله العظيم و الله على ما أقول شهيد ، كل الكلام اللى قاله حصل بالنص ، و أنا أعرفه شخصياً من مدة حكاه ليا قائد أحد لنشات الصواريخ اللى أوكل إليها إعتراض هذه القطع الأمريكية و اللى حضراتكم متعرفهوش إنه لولا التحذير المصرى للقطع الأمريكية كانت إتدمرت لأنها كانت على وشك الدخول لحقل الألغام البحرية قبالة سواحل الأسكندرية ،، الكلام ده أعرفه من سنة ونص و مكنتش هحكيه عالعام بس طالما قائد البحرية المصرية السابق إتكلم يبقى مفيش مشكلة ،، و الله دى شهادة هتحاسب عليها أمام رب العباد ،،

انا مش هفرح لم اقصف قطع امريكيه واخش فى حرب عسكريه مباشره مع امريكا فى ظل ظروف مهترئه بعد ثوره يناير وانقسام شعب لاراء عده ونزول الجيش للشارع لحمايه المنشات الهامه
كنا هنرجع للعصر الحجرى وساعتها انت هتسب وتلعن وتقول منه لله الى عمل كده
لا يمعلم انا ابنى اقتصاد قوى وازود قدرات جيشى اكثر واكثر وبعد كده يحلها حلال
انا افرح بان جيشى صاحى للقاصى والدانى وواجه القطع الامريكيه وحاصرها ووجه ليها انذار وامرها بالانسحاب فورا
ده اسمه استخدام العقل والمنطق فى التصرف بالقوه التى تملكها
مش عنتره خالص العمليه والله يكبير
انك تعرف اللى ادامك مهما كانت قوته انك جيش قوى وحاسم وتستطيع القضاء علي قطعه فورا وهو يمتثل للكلام ده فده قوه مضافه لقوتك العمليه
بالنسبه جزئيه مبارك الاخيره ...زد عليها من عندى كمان ربنا ينتقم منه ومن عصابته
تقبل فائق احترامى

استااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااذ ,, وكلامك صح 100% ,, حتى روسيا وامريكا اللى هم دولتين عظمتين بيحصل بينهم اختراقات وبتنتهى بمجرد تحذير القطعة المخترقة وانسحابها ,, وفيه على فكرة مواثيق بين الدول تمنع الضرب المباشر خصوصا لو الدولة دى مش فى حالة حرب معاك .

الموضوع مضخم وواخد اكبر من حجمه

المسألة كلها أي قطع بحرية عسكرية أجنبية بتقترب من مياة اقليمية بتطلع قطع بحرية لمرافقتها للمياة الدولية نفس الكلام بالنسبة للمقاتلات ,

و الموضوع كله مدمرة وفرقاطة , كانوا بيجسوا النبض مش اكتر

روسيا بتعمل دوريات بالقاذفات الثقيلة الحاملة لصواريخ كروز نووية بمحاذاة حدود دول الناتو بشكل دوري

و اختراقات متعددة بغواصاتها و غواصات مسلحة نوويا بجوار دول الناتو و محدش بيعملها حاجة

مجرد مرافقة عند الكشف و السلام

كفاية فضيحة السويد الاخيرة عندما اخترقت غواصة روسية مياههم الاقليمية و تم تصويرها من الشاطئ و قامت السويد بالبحث عنها لايام ولم يكتشفوها

و معملوش حاجة للروس

الموضوع مضخم وواخد اكبر من حجمه

المسألة كلها أي قطع بحرية عسكرية أجنبية بتقترب من مياة اقليمية بتطلع قطع بحرية لمرافقتها للمياة الدولية نفس الكلام بالنسبة للمقاتلات ,

و الموضوع كله مدمرة وفرقاطة , كانوا بيجسوا النبض مش اكتر

روسيا بتعمل دوريات بالقاذفات الثقيلة الحاملة لصواريخ كروز نووية بمحاذاة حدود دول الناتو بشكل دوري

و اختراقات متعددة بغواصاتها و غواصات مسلحة نوويا بجوار دول الناتو و محدش بيعملها حاجة

مجرد مرافقة عند الكشف و السلام

كفاية فضيحة السويد الاخيرة عندما اخترقت غواصة روسية مياههم الاقليمية و تم تصويرها من الشاطئ و قامت السويد بالبحث عنها لايام ولم يكتشفوها

فرق بين ان يتم اختراق مياهك الاقليمية و فرق انه لم يتم كشفها .. و فضيحة روسيا في الموضوع ده اكبر لأنه حصلت في الثمانينات ان اكتر من غواصة روسيه تتعطل داخل المياه الاقليمية السويديه و يتم اعتراض اشارة الاستغاثه :D و اسرها

فرق بين ان يتم اختراق مياهك الاقليمية و فرق انه لم يتم كشفها .. و فضيحة روسيا في الموضوع ده اكبر لأنه حصلت في الثمانينات ان اكتر من غواصة روسيه تتعطل داخل المياه الاقليمية السويديه و يتم اعتراض اشارة الاستغاثه :D و اسرها

التمانينات حاجة و دلوقتي حاجة و سقوط روسيا وقتها لم يكن من فراغ

دول أوروبا بعد انتهاء الحرب الباردة و سقوط الاتحاد السوفيتي خفضت ميزانيتها العسكرية و بقت بلح

جنوح الغواصة الروسية في السويد وقتها (واحده من حوادث الغواصات الروسية في السويد)

For all that, the most known spoof is invasion of Soviet submarines into Swedish territorial waters. Submarine S-363 took the ground in October 1981 near main Swedish naval base Karlskruna due to navigational error. That event became a catalyst for hysteria and diplomatic scandals lasted for over 25 years.

جنوح الغواصة الروسية في السويد وقتها (واحده من حوادث الغواصات الروسية في السويد)

For all that, the most known spoof is invasion of Soviet submarines into Swedish territorial waters. Submarine S-363 took the ground in October 1981 near main Swedish naval base Karlskruna due to navigational error. That event became a catalyst for hysteria and diplomatic scandals lasted for over 25 years.

غواصة ويسكي

يا راجل ده كويس انها جنحت :D

اولا ...تقبل تحياتى
بالتاكيد تقصدنى بالنسبه لنقطه اهانه مبارك
لا اعلم كيفيه متابعاتك للمواقف علما وانه لم يمضى على تسجيلى سوى 7 شهور او اقل
اصر على كل كلمه كتبتها فى الرد السابق وازيد
مصر كانت منجم ومستودع عالمى للغاز فقام هذا الحرامى مع عصابته متمثله فى حسين سالم ببيع الغاز لاسرائيل بكميات مهوله دون اى اعتبار للشعب ومتطلباته واحتياجاته وظروفه المستقبليه ونظر فقط للربح ..الربح وفقط...حتى وصل حالنا الان للتعاقد على استيراد الغاز لمده 5 سنوات قادمه من جهات عديده كروسيا والجزائر
مبارك وعصابته شويه حراميه وبدعى كل يوم للرئيس السيسى ربنا ينجيه من العصابه دى لانها بتحاربه اكثر من الاخوان الخوارج
فالطبيعى يخافوا ويحاربوا من يقول لهم ( هتدفعوا هتدفعو) ....لانه زى ما مصوا دم الناس لازم يدفعوا ويشاركوا فى ثوره التنميه الحاصله
وشكرا
لا لااقصدك انت تحديدا انا اقصد اكثر من شخص انا لا يهمنى مبارك او غيره فمن اخطئ سيعاقبه القانون وقبل كل شئ الله سبحانه وتعالى.. انت هنا منذ 7 اشهر انا هنا منذ 2008 او 2007 ومسجل من 2009.. اكرر كلامى مجددا هذا ليس منتدى سياسى بل منتدى عسكرى.. الاراء السياسية افسدت الكثير من المواضيع الجادة هنا... من فضلك اعفنى من هذا الحديث فهذا مكان تبادل معرفة واستزادة من العلم فى المجالات العسكرية او المرتبطة بها فقط... رجاء عزيزى حاول ان تتماسك ولا تعطى فرصة لاحد ان يجعلك تخطئ وتنجر للمهاترات السياسية حتى لو كنت تدافع عن حق.. "لاتجادل الاحمق حتى لا يخلط الناس بينكم فيظنوك احمقا مثله".. كل ما اعرفه عنك واراه فى تعليقاتك السابقة انك ابعد ما يكون عن الحمق فلا تقع فى مثل هذه الافخاخ... تحياتى لك وكل من يقرا هذا الكلام..

لا لااقصدك انت تحديدا انا اقصد اكثر من شخص انا لا يهمنى مبارك او غيره فمن اخطئ سيعاقبه القانون وقبل كل شئ الله سبحانه وتعالى.. انت هنا منذ 7 اشهر انا هنا منذ 2008 او 2007 ومسجل من 2009.. اكرر كلامى مجددا هذا ليس منتدى سياسى بل منتدى عسكرى.. الاراء السياسية افسدت الكثير من المواضيع الجادة هنا... من فضلك اعفنى من هذا الحديث فهذا مكان تبادل معرفة واستزادة من العلم فى المجالات العسكرية او المرتبطة بها فقط... رجاء عزيزى حاول ان تتماسك ولا تعطى فرصة لاحد ان يجعلك تخطئ وتنجر للمهاترات السياسية حتى لو كنت تدافع عن حق.. "لاتجادل الاحمق حتى لا يخلط الناس بينكم فيظنوك احمقا مثله".. كل ما اعرفه عنك واراه فى تعليقاتك السابقة انك ابعد ما يكون عن الحمق فلا تقع فى مثل هذه الافخاخ... تحياتى لك وكل من يقرا هذا الكلام..

تقبل فائق احترامى​

التصريح على لسان قائد البحرية السابق ويجب ان يؤخذ على محمل الجد
وهو لم يقل ان دخول المياه الاقليمية كان للغزو او المناوشة ولكن ربما كنوع من التدخل لحماية مصالحهم كما يدعون متجاهلين اى سيادة للدولة وليس للحرب لذلك فالامر ليس مستبعد لذلك لا داعى لافتعال مشاكل وازمات تقلل من قدر مصر فقط لانها مصر وجيشها

عودة
أعلى