الآن الضيف يعلن بدء عملية طوفان الاقصى

ما هو مستقبل الحرب الفلسطينية الاسرائيلية

• يستمر نتياهو في حكومة اسرائيل وتستمر الحرب

الأصوات: 142 55.5%
  • تنتهي الحرب وتعترف اسرائيل بالهزيمة بعدم القضاء على حماس

الأصوات: 114 44.5%

• مجموع المصوتين
    256
بيان لكتائب القسام

كتائب القسام تقصف كيبوتس "نيريم" برشقة صاروخية

. القناة 12 العبرية: من الممكن أنّ تعرض "إسرائيل" محور فيلادلفيا ورقة في المفاوضات لـ الضغط على حركة حماس.
التصريح ده غريب جدا وبينسف ادعائاتهم اللى بتتكلم ان محور فيلادلفيا فى منصات لاطلاق الصواريخ وفى انفاق بالقرب منه لتوريد السلاح يعنى وفقا لكلامهم هو اداة القتل لجنود اسرائيل يبقى ازاى هيبقى محل تفاوض او تنازل اذا كان كلامهم ده صحيح وتصريحات نتنياهو صريحه انهم هيبقوا فى غزه وهيسيطروا ويظلوا غلى الحدود

صفحة ميخائيل شيمش العبرية: رئيس المعسكر الوطني الوزير بيني غانتس:"الأمور بسيطة وواضحة: من الإلزامي الحضور للخدمة النظامية والاحتياطية، ورئيس الأركان هو أعلى مستوى قيادي في الجيش. لا يرفض أمرًا، ولا يرفض الحضور، ويتم إتباع الأوامر فقط. وهذا ينطبق على كافة شرائح المجتمع الإسرائيلي. إنني أدعو رفيقي في السلاح يائير جولان، والقيادة بأكملها: اتركوا الجيش الإسرائيلي خارج النزاع، مهما كان عمقه”.​

يديديا عزوجي، 21 سنة من مستوطنة الربة، استشهدت أمس أثناء القتال العنيف في غزة.
‏وكان من المفترض أن تحتفل عائلته بالحناء لأخته اليوم.
‏قبل ثلاثة أسابيع، قُتل ابن عمه دانييل ليفي، 19 عامًا من كريات موتسكين، في غزة.

لا ماواضح الاضمحلال اللي وصلنا فيه والله !!
اقولك في ردي اللى فات ان نظامك مشارك فى الحصار اصلا ! وان نظامك عمل طواعيه ومن غير ضغوط علي قتل اهلنا في غزه وحصارهم علي مدار 17 سنه تقولي بشحن ضد دوله واحده !
اقولك النظام من سنتين علي لسان الدكر الهمام رايح يهدد تركيا فى لبييا بالحرب وهي عضو فى الناتو جاي تقولي اشحن باقي دول العالم الاسلامي !
مصر لوحدها ؟ مش العالم العربي والإسلامي مافيش دوله فيهم تقدر ترسل سفن اغاثه واسلحه لشواطى غزه ..😂😂
تركيا بلدك ارسلت يفن اسلحه لليبيا وما ارسلتش لغزه ..

يعني انت لما كنت داخل ليبيا مسمعناش صوتك ولا صوت اي حمار بيتكلم عن الضعف والوهن !!

:walw[1]::walw[1]::walw[1]:

قالك اعوج :walw[1]: :O_0:
تركيا يا اذكى اخواتك ماسمعناش صوتها واسلحتها وسفنها رايحه غزه بدل ليبيا لييييه يا صلاح الدين الايوبي 😂😂

تركيا ماكملتش وعدت الخط الاحمر ليه ؟
تركيا نفسها يل اهبل تقدر تهدد اليونان بس ماتقدرش تهدد امريكا عسكريا .. مصر تقدر تهددك انت و تركيا يا اهبل بدليل انك وقفت عند الخط اللحمر ...
واضح من تكرارك لذكر تركيا انها عملت فيك حاجه وانت صغير !
فكك من الهبل ده واراقي بفكرك .. ارظ عليك مصر عملوا فيك ايه وانت صغير .. او العكس تركيا بسطوك ازاى وانت صغير 😂😂
وبعدين ركز مره تقول عليا صغير في النشاركه الى فاتت ودلوقتى بتقول عليا زمان وانا صغير 😂😂😂
للمره التالثه ايران وغيرهم بيهربو عن طريق البحر وغيرهم وياما اتمسكت سفن بواسطه الكيان الصهيوني فالمحاولات موجوده ومتعملش نفسك ميت !
بدليل ايه الاسلحه الايرانيه يا اهبل في غزه مع النقاومه .. انت عايز تقول ماعندكش تهريب من سيناء نعائى لا حصل ولا بيخصل صح كده .. العالم كله مصدقك 😂😂
لكن مش طبيعي ان يكون عندك حدود وتروح طواعيه فارض حصار بري وبحري علي القطاع بالتعاون مع الكيان وتقولي ماتلم المسلمين ووحدهم الاول ! لم نفسك انت الاول !
دا لما يكون عندك نظام مسلم اصلا !
نظام شغال ضغط سياسي لفك الحصار !
نظام عامل حصار بحرى 😂😂وجوى بالمره .. فعلا مصر مانعه السفن تروح غزه 😂😂 انت نكته والله ..
حلو مصر وحشه تمام كده يا عمرو بيع
السؤال الى بمليون جنيه تركيا ما بعتتش اسلحه واغاثه غصب عن الإسرائيلين والامريمكان ليه يا بطل سيبك من مصر ليه ولى نعمتك تركيا مش قدوه زى الشحاعه في ليبيا فين الشجاعه في غزه
انت الى بتدى نصابح انت الى عايز مصر تحارب امريما وإسرائيل والغرب .. ماحدش قال تعالى يا تركيا حاربي بالنيابه عن العالم العربي والإسلامي نصره لغزه لانه هطل وهبل .. انت الى بتنظر على الناس وبتدعي البطوله 😁😁
نظام كان ممكن يقول لا مش هاخد اجراءات علي الحدود ولا هارحل قري ومدن علي طول الحدود لبناء اسوار حديده باعماق كبيره لوقف الانفاق !
متعمليش فيها شيخ ووطني وانت العرجاني تاجر المخدرات اللوجو بتاع شركته ابناء سيناء مقطعه سيناء اصلا بعيد عن مصر وموحدها مع حلم اسرائيل الكبري ولا في دكر فى الجيش قدر يفتح بوقه ولا قاله بتعمل ايه !
ايه الى دخل ده في الخوار يا اهبل .. يعنى انا متفق ان مصر ضعيفه وموقفها العسكرى ضعيف امام امريكا .. والعالم العربي والإسلامي وتركيا .. ايه علاقه العرجاتي بقى ؟
طيب تركيا بلدك مافيهاش عرجاني ايه سبب الضعف والذل والخوف التركي
طيب كل العالم العربي عندهم عرجاني ؟ لا يبقى ايه سبب الضعف الى انت اقريته بنفسك

يبقى انت بتخلط الاوراق ببعض بجهل
ماهو يابني تواجد ابراهيم عيسي والبحيري وناعوت بيعكس توجه النظام وبيعكس قد ايه انهم مصممين انهم يطلعو جيل مشوه زيك كده تمام
فلما يطلع نطع يقولك وحد ياعم المسلمين وهاتهم يحاربو وهو اصلا متعاون بنسبه 100% في حصار غزه يبقي لازم ننبه الناس من الاضحملال اللى وصلنا ليه اللى بيقوده امثال ابراهيم عيسي والبحيري !
انا مشوه .. ماهو بالنسبه للمتخلفين عقليا الى زيك طبيعي تشوف الدنيا وتربط احداث مالعاش علاقه ببعض

ثانيا انت بجوهر الفكره الى في دماغك تقصد ان مصر فقط فيها افكار علمانيه يعنى مثلا بقيه الدول العربيه ماعندهمش كتاب ولا اعلامين ضد المقاومه مافيش الا مصر .. تقصد ان كل الظول العربيه والاسلاميه مرحبه بالتواجد الحمساوى على اراضيها الا مصر عشان عندها افكار ابراهيم عبسى .. انت صايع .. يابنى وجود اعلامين علمانين ضد المقاومه في القنوات العربيه واللسلاميه و وعدم استطاعه الدول العربيه في استضافه زعماء النقاومه على اراضيهم وتصنيفهم في بعض الدول العربيه حركات مقاومه ارهابيه مالعاش علاقه بالواجه اللعلاميه .. انت بتخلط المواضيع ببعض

عمرك تقدر تتكلم عن الدول العربيه الى في قنواتها الرسميه بتذم المقاومه .. لييه لان انت مش بتشوف الا مصر فقط ..
عندك حول عقلي وفكر مشوه .. اي حاجه في العالم سيئه هي مصر فقط 😂😂
ماهو علشان افسرلك مدي التشوه الفكري اللي عندك وخلطك للامور انت محتاج يتعملك فرومات من جديد !
ايوه يا ريت ابقى تركي ارسل اسلحه لليبيا وابقى جبان ما اقدرش ارسل اسلحه لغزه 😂😂
وبعد كده اقول مصر فقط هى الى ضعيفه لازم مصر فقط الى تحارب امربكا 😂😂
اولا الدين للجميع مامور بيه جميع عوام المسلمين ( بما فيهم حكامهم علي فكره:مع السلامة: ) فانت كمسلم مش مطلوب منك غير تنفيذ اوامر الله بالحرف في حسك علي الجهاد بكل اشكاله !
جهاد النفس والمال وجهاد العدو
طبعا ومتفقين .. وكويس انك قلت الجهاد ونصره المظلوم على الكل مش ليبيا بس 😂😂
مامور تنصر اخاك اللى بسبب امثالك هو لايمكن ينصرك في يوم من الايام لو الشله اللى انت خايف منها دي قررت تعملها معاك !
الكلام على كل الدول يا اهبل ده منكق وقاعده تقال لكل دوله .. يغنى المسلمين في دوله ما النفروض يقولوا الكلام ده لرئيسهم .. الكلام ده غقلك المشوه المريض بالخقد على مصر لا يخص مصر فقط عن بقيه المسلمين يا ابو عقل مشوه 😂😂
فهمت يا مشوه
مامور انك تطيعه بغض النظر عن باقي المسلمين سمعو الكلام ولالا !
انت عملت زي بني اسرائيل لما طالبهم موسي بجهاد القوم الظالمين وقالو اذهب انت وربك وقاتلي ( ملناش دعوه ) رغم ان دي اوامر ربنا !
حلو جدا ؟ الكلام لدوله واخده فقط فقط ولا لكل الدول يا مشوه .. يعنى انا رئيس دوله ما وعندي اساطيل بحريه وكل العرب والنسلمين ضعفاء .. النفروض حسب كلامك يحارب نصره لاخواته بغض النظر عن الباقي .. ممتاز .. ماهو ده الى بنقوله من الصبح يا مشوه .. مصر ضعيفه تمام .. فين تركيا بقى مستنيه مصر ليييه ؟ 🤔🤔 .. حسب كلامك المفروض ماتستناش باقي المسلمين سمعوا بقيه الكلام .. عرفت انك حقود ومش صاحب منهج ديني انت عندك حول في فهم الايات والدين في اسقاطها على مصر فقط فقط فقط .. فكرك النشوه بالخقد على مصر بيقول انه المفروض مصر ماتنستناش بقيه المسلمين وتحارب .. ولما اجى ازنقك الكلام الظينى ده عام ولا خاص بمصر .. انت كاتب انه عام .. حلو فين بقيه الاساطيل البحريه النسلمه من شواكى غزه مالك ومال مصر .. مش معنا تركيا ارسلت سفن اسلحه لليبيا ولم تنظتر بقيع المسلمين ولكن في غزه لم ترسل سفن اسلحه وبتحجج انها منتظره بقيع المسلمين .. فهمت يا ابو عقل مشوه

لكن هانرجع للنقطه الاساسيه يابني علشان تعرف انك مشوه الفكر لاي درجه الكلام بتاعي موجهه للمسلمين ام الانظمه التى تتعاون مع العدو والكفار فهي ليس بمسلمه اصلا اه والله :مع السلامة:
لان احد نواقض الاسلام هو مناصره الكافر بالقول والفعل علي اخ مسلم وانت ما شاء الله محاصر اخوانا فى غزه وبتهجر المصرين من قراهم علشان تعصرهم اكثر وتمنع الانفاق !
محدش قالك حارب لكن متنصرش كافر علي مسلم بحصاره !
حلو فين بقيه العرب والمسلمين يفكوا الحصار ويرسلوا سفن لشواطى غزه يا اهبل اذا كان الامريكان مالهمش حدود عملوها .. خلى مصر وخشه .. واجب عليك يا مدعي الدين تقف مكتوف الايدى وتفضل تبث خقدك على مصر بدعوى نصره غزه ..ولا العقل والدين بيقولك لو انت هدفك غزه يا مفضوح العقل والعقل .. تقولهم
يا اهل العرب والإسلام وتركيا عشان تركيا بتوجعك لما نجيب سيرتها .. سيبكم من مصر الخاينه الوحشه تعالوا يلا نكسر الخصار ونرسل سفن لغزه ونعمل ميناء بحرى نصره لغزه ومالناش دعوه بمصر الوحشه .. ليه لم تطالب وتقاتل وتكتب بقوه في هذا الطلب والتوجه ؟ اقولك ليه
لان والله انت مش هدفك غزه .. انت هدفك انتقام سياسي مع مصر ..😉

محدش قالك حارب بس لما حد يضربك بالنار ويقتلك جنود ويكسر الاتفاقيات 100 مره مترجعش تعمل مره وتقولي احنا بنقبل الديه لكن مع المسلمين انت بترسم ليهم الخطوط الحمرا فى لبييا وبتعلن انك مستعد تحارب !
كل واحدوقوته .. مصر تقدر تورى تركيا بتاعتك العين الحمراء وتادبها .. بدليل تركيا وقفت عند الخط الى واجعك اوى كده .. وماقدرتش تعديه
ومصر تقدر تعمل خط حسب مصلحتها فين ومع مين .. وبرضه تركيا تقدر تقف عند الخط او تعديه مع الى شايفاه في مصالحها .. مش لازم كل الدول تتلاقي مصالحهم

بلاش دى تركيا تقدر تعمل خط احمر لليونان بس ماتقظرش تعكل خط او تعديد عسكرى لامريكا ..
امربكا تقدر تعمل خط اخمر عسكرى لمصر بس امريكا ما تقدرش تعمل نفس الخط مع الصين مثلا فهمت يا ابو المفهوميه
مال السودان ولبيا وفلسطين بينا ! انت يابني مسمعتش عن امن قومي في حياتك !
مستمعتش ان بسبب انتهاك الامن القومي علي يد الدكر الهمام بتاعكم وصل الحال بان في اكثر من مليون مهاجر سوداني دخل البلد فى شهور ولاعداد فى ازدياد !
مش الدكر قالك ان الاقتصاد بيتحمل 9 مليار دولار بسببهم كل سنه !
ايه الحل للسوادان ادخل بجيشى الحرب اللهليه .. وليبيا ادخل بجيشي كطرف في حرب اهليه .. واليمن والحوثي ادخل بجيشي في حرب اهليه .. واثيوبيا نرسل جيشنا ونعلن الحرب هناك عشان افريقيا والعالم يتعاطف مع اثيوبيا ويقف معاها وعقوبات ومجلس امن الخ واكن الموضوع بالبساطه دى عن الاخ عمرو التركي واكنه قاعد على قعوه
وكمان غزه يطلع الرئيس ويعلن الحرب على امريكا واسرائيل عشان مش ارضنا احتلت لا عشان استاذ عمرو غنده مصطلح سياسي اسمه الامن القومي لا يتم الا بالحرب 😂😂😂 تقريبا عشان كلمه ومصطلح امن قومي اللخ عمرو ماعندهوش اى حلةالا باعلان الحرب في سته حبهات مش عشان الدول دى لا .. هو هدفه انتقام سياسي .. اشرح لنا محصله الدخول في حرب اهليه بدعوى اللمن القومى في اليمن يا الى بتتكم عن الامن القومي مافيش لعا علاج الا باعلان الخروب عند عقلك المشوه ؟

طيب مش اولي تحمي امنك القومي ولا انت كنت بتتفسح ولا بتعمل ايه بالتواجد العسكري بتاعك هناك !
لو راجل رد وقولي انت كنت بتعمل ايه فى السودان يامشوه الفكر والعقل ؟
بالضبط زى وجود جيشك التركى يا مشوه العقل في سوريا ايه المحصله النهائيه يا معتوه الفكر . كم لاجى في تركيا .. ده يعيب تركيا ... بمنطقك الاعوج يا مشوه كان المفروض تركيا من سنين تدخل بالحيش لحد دمشق وتشيل راس الافعى واس المصائب وسبب تدفق الالجئين على اراضيها النفروض بقى حسب فهمك المعتوه عن الامن القومي تدخل بجيشها دمشق وتشيل بشار ونظامه وتنهى الخرب ..
نقطه ثانيه .. قولنا خجم القوات ايه الى كان هناك كم فرقه يا اهبل .. كم العدد الى كان هناك .. احكلنا انت عن نتائج التدخل العربي في الحرب الاهليه اليمنيه .. احكلنا خلينا نتشج عن نعلن ونشارك في ست حروب عشان مصطلخ امن قومي عندك لا يتم التفاهم فيه الا باعلان الحروب وارسال الجيوش لخارج الحدود
لو سعتك مبتشوفش ان امريكا بس اللى بتشحن بجسور جويه وبحريه من بدايه الحرب كل ماتملك لصالح الكيان يبقي انت عندك تشوه بصري بجانب التشوه الفكري كمان !
لو مش شايف ان في هجوم اوروبي لاول مره منذ نشاءه الدوله الارهابيه يبقي روح اتعالج وتعالي !
ازاى انا مش شايف .. دا انا الى بقول انت يا بطل ليه تبقى زى مصر الضعيفه والسئيه وماتخدش الامريكان والغرب كمثال للشاجعه وترسل سفن وتعمل مواني لاهلنا في غزه زى ما عمل الامريكان .. مصر سيئه ووحشه انت فين بقى تركيا فين بقى بقيع الدول القويه العربيه والاسلاميه من الشجاعه اللمريكيه .. اه نسيت مصر فقط هى الجبانه مش تركيا ولا الخمسين دوله في العالم الإسلامي
هري ايه بس ! هو سرقه الشعب والهاءه في غلاء الاسعار والبحث عن قوت يومه دا مش الهاء ولو مش الهاء هو فساد واجرام برده ياهراي
شغل الهي الناس فى الغلاء وخلق كيانات ملحده للهجوم علي الدين دا واقع علشان يطلع واحد مشوه زيك كده ! مثالي ينفع يتعمل علي سيمنار يتشرح كيف تشوه مواطن عربي لا يفقه شي عن دينه ولا عن امنه القومي !
ايه علاقه ده بالموضوع يا مشوه الفكر .. بطل فلسفه وهرى يا بنى .. انت بتهذي والله .. كل ده انا سببتههولك من اذى 😂😂
لا هو انت تركيا خطفت حد في عليتكم من زمان والدليل انك بتتكلم في الشي ونقيضه !
الخط الاحمر يابني ادم دعوه للحرب ! مع دوله في الناتو يعني ليها دعم عسكري زي اللى ورا اسرائيل طيب طالما ناوي تضحي بلالف الجنود ومتوقع ان الناتو يسحقك عسكريا في ليبيا وربما يتطور الامر لداخل مصر ! ليه قررت ترفع رايه الحرب هنا وقررت تشارك طوااااااعيه فى حصار غزه !

هاتفضل تلف زي العيال كده كتير وتهرب من النقطه دي !
رد زي الرجاله وبطل شغل العيال دا ! دي حرب ودي حرب ! ليه المكسيكي قرر يحارب هنا ويتجاهل السودان وغزه ؟
هل السودان امريكا ؟
ليه ممنعش موجات الهجره وهي مخربه للاقتصاد المصري ؟
ليه معملتش زي الايرانين مع غزه وكله من تحت الارض محدش شايفك !؟
راجل رد ومتهربش زي العيال :walw[1]::walw[1]:

ماهو علشان انا بكلم عيل فصعب يفهم ان في ربط بين افعال النظام في تفريطه فى امننا المائي اللي هو جزء من الامن القومي المصري وبين تفريطه فى الامن القومي بتاعنا فى السودان وغزه !
لكن هانقول ايه عيل صغير معلش :O_0:
ثوانى ثوانى نكته العصر 😂😂😂

يعنى تركيا راحت ليبيا بطلب من الناتو .. ههههه يعنى انت بتحتمى في الناتو دلوقتى 😂😂 امال فين الدين والاسلام يا شيخ عمرو .. بستنجد بالصعاينه على المسلم مش انت من شويه بتدينا محاضرات متخلفه

و باماره ايه .. باماره صراع وحرب مع اليونان الناتو هيضرب اليونان عشانك انت يا مشوه الفكر يا متخلف .. انت ضايع ..

بلاش لو الناتو هيضربنا انا واليونان عشانك وقفت ليه طيب يا عمنا ما كنت تكمل مصالحك في ليبيا وقفت ليه يا شمشون 😂😂 انت مش معاك الناتو يا اهبل وقفت غند الخط الاحمر ليه ؟

حصار غزه بتعيد نفس الكلام .. عشان مصر سيئه .. تمام انت فين سفنك من شواطى غزه يا مضحى في سيبل الله والمسلمين انت يا تركي يا مشوه ليه ماانشاتش ميناء زى الامريكان وبعيدا عن مصر المتخاذله السئه .. مش معنا ترسل سفن واسلحه واساطيلك ليبيا وغزه لا .. رد يا كبير يا مشوه الغقل .

لانك اجبن من انك تعمل كده .. انت بتتشطر في ليبيا على الشرق وجاى في غزه نعامه قدام اسرائيل وامريكا مش مشكله .. المشكله انك بتناظر بما هو داء فيك وجاى تعلم غيرك الشجاعه وانت جبان اصلا ومش قادر ترسل سفن اسلحه ولا تنشا مينا ..

يعني انت شايف المسلمين كلهم فى حاله ضغف وتشرذم وفي نفس الوقت الدول اللى ذكرتها وهي الامارات وتركيا واثيوبيا تتقاتل علي السودان دا مش قوه لا دا ضعف ؟
بيقاتولوا بجد .. 😂😂😂
كم فرقه هناك نورنا الله يخليك. كم كتيبه امراتيه هناك .. ومتنساش تقولنا امن تركيا في سوريا اخباره ايه وكل ملاين الاجئين هناك اخبارهم ايه. وسوريا اخبار انتشار الميليشات الايرانيه وغيرها ايه .. صباح الفل يا امن قومي .. ايه المحصله في اليمن ايه المحصله لعدواه تركيا مع بشار .. فعلا امن قومي بس بنفهومك المشوه
طيب ياجبان ياضعيف يامتشرذم مش اولي انك تبطل تهبد وترفع خطوط حمر فى لبييا ! ولا انت عايز الناتو وتركيا تحط عليك فى لبييا ؟!
انا جبان ليه هو انا الى وقفت غند الخط اللحمر يا جبان 😂😂
انت اهبل يا بنى ولا بستعبط من شويه باقول ازاى مصر تجرا و تحط خط احمر .. وجاى دلوقتى تقول مصر جبانه .. انت مختل عقليا والله
وبرضه الناتو ايه يا اهبل با اهبل يا اهلل .. الناتو ده ولا هيعبرك في اليونان ولا في ليبيا.. عملك ايه الناتو ومصر بتخط لك خط احمر يا مشوه 😂😂 وقف معاك .. الناتو هدد مصر انه هيضرب مصر في ليبيا لو تحاربت معاك يا اهبل .. يا بنى انت انضربت في ليبيا ولا انت ناسي ولا حد عبرك بالحزمه القديمه ..
طيب ياجبان ياضعيف يامتشرذم مش ترد عليا وتقولي كنت باعت قوات ومقاتلات له اصلا فى ليبيا قبل مايتعمل معاهم الجلاشه وتتدخل الامارات للافراج عنهم !؟
عشان نحط لك خط احمر وانت وقفت عنده يا اهبل يا جبان ... ولحد دلوقتى انت مش عارف تعدى الخط الاحمر 😂😂
جاي تعملي دكر علي المسلمين وشغال تهديدات بالحرب ومغامرات فى ليبيا والسودان وجاي تفتكر الوحده الاسلاميه والتشرذم والفرقه في غزه !
مين اللى مش طبيعي ومين اللى غبي وعنده انفصام فى الشخصيه !
بالضبط زيك يا اهبل يا قدوه .. فاكر نفسك تقدر على مسلمين ليبيا في الشرق وترسل سفن واسلحه واساطيل وجاى عند غزه ومقضيها ميكرفون وجاى تعلمنا الشجلعه .. هههههههه .. طب مصر ما حركتش فرقطات ولا ارسلت سفن فيها اسلحه .. انت الى عملت كده في مسلمين ليبيا .. مش معنا وقفت معاك السفن عند غزه يا اهبل يا مشوه
تاني علشان انت غبي وعندك حول انتم لما نزلتم ورقصتم مع نسوانكم قدام اللجان وقلتم البلد عايزه دكر مش كان من مطالبكم العيش والحريه وحمايه امننا المائي ومحدش يقرب منها ومن حدودنا ؟!
مش الدكر بتاعكم طلع يشوح ويقول اللى عايز يجرب يقرب ؟ فين الدكر من قتل جنودنا علي الحدود ؟
فين الدكر من اخانه جنودنا فى السودان وتدمير مقاتلاتك علي الارض ؟
انت لا يمكن تكون بني ادم زينا بتعرف تحلل افعال النظام وتناقضاته !
ماهو حطلك حدود في ليبيبا وانت الى قلت بلسانك وانت اجبن انك تعديه ومن ضعفك عايز تستقوى بالناتو .. يبقى من الدكر ومن الجبان يا اهبل .. هى الشجاعه كل خنافه وحرب اهليه اروح احارب فيها .. ممكن بس ده في فكر المتخلفين المشوهين زيك
يابني انت بدل ماتطلق مصطلحات انت لا تعرف معناها ابقي رد علي اسئله الواحد ياذكي اخواتك !!
في تاتى اسئله لسه مارتش عليك فيها .. المشكلع مش في الرد المسكله انك تستوعب والله يا عمرو 😁
سلاح ايه اللى انت بتمرره ياحبيبي من الانفاق هات دليل واحد علي ان نظامك اللى فرغ رفح كلها وبني خوازيق فولاذ بعمق 30 متر علي طول حدود غزه دخل طلقه واحده للقطاع !
كل السلاح المهرب سلاح 90% ايراني الصنع وزي ماوصل لحزب ايران فى لبنان والحوثي فى اليمن وصل زيه لحماس والمقاومه !
والا لو انت دكر كده ومسيطر تقدر تقولي مين اللى دخل السلاح لداعش في سيناء وحارب جيشك واستنذفه علي مدار عشر سنين ؟
مخي انا الى محتاج تاهيل دا انت مخك دا محتاج يتزيت ويترمي لانه ملوش لازمه :sneaky:
بتقولى هات دليل .. هههه ابقى اسمع الصعاينه وهم بيتهموا مصر انها سبب التسليح رغم عدائعم مع ايران كان من باب اولى يقولوا اسلحه بتيحى من ايران عن طريق الحمام الزاجل 😂😂
فعلا ومصر مالفتش اى انفاق مع غزه ولا حاجه .. كلها كدب انت صح .. اقولك تركيا هى الى ارسلت اسلحه 😂😂 مش ايران .. لييه لان تركيا ساطره تررسل في ليبيا واجبن انها تسلح المقاومه .. النفروض تقول تركيا مش ايران يا ذكي .. انت كده هتخلينا نحب ايران ونتهم تركيا بالضعف .. لا الى سلح المقاومه وارسل سفن لغزه هى تركيا 😂😂😂😂
يابني هو انت حد تركي اغتصبك وانت عيل ؟
انت يالا ياتافه انت لما تقولي ياتركي كده انا هاترهب نفسيا واعيط ومش هارعف ارد ؟
انت اهبل يلا ::Lamo::::Lamo::
ليه هو انا ابقى مصري وادافع عن دوله تانيه ضد بلدى يبقى من الخاين القذر النجس الى تم اغتصابه فبها وولدت لديك حاله كره وحقد على البلد لدرحه انك تقف مع دوله غريبه .. يبقى من المغتصب وهو صغير واتشرد وهرب بعقله وقلبه لدوله تانيه .. حتى في دي اهبل ومتخلف ومش عارف تتكلم يا هبل .. يعنى انا لما العن الامريكان والصهاينه يبقى اغتصبوني يا اهبل .. ولا لما تلاقي مصري اترمى في خضن اسرائيل وبقى ضد بلده يبقى مين اقرب للعقل انه تم الاعتداء عليه وهو صغير يا اهبل وخلته يكره بلده 😂😂
انا اهبل في نظرك .. عادى لانك والله وقسما بالله مشوه العقل .. اول مره اشوف واحد مفضوح بيدعي كذبا انه همه فلسطين وغزه وهو مفضوخ كله كلامه عن مصر .. ولا ربع كلمه تدعو العرب والمسلمين في تجاوز مصر السئه ودعم اهلنا في غزه لا لان ده مش هدفك اصلا .. هدفك هو انتقام سياسي مع مصر
يابتاع الميزان انت معندكش عقل انت عندك حلاوه من بتاع رشيدي الميزان :ROFLMAO::ROFLMAO:
حاضر من جمله الكلام الاهبل الى بتقوله من الصبح .. بعدين انت يا عم ترمي فكك من حلاوه رشيدي الميزان المصريه السئيه اضرب مثال بحاجه تركيه 😂😂
لما ترد برجوله علي كل الاسئله بتاعه التهديد بالحرب فى لبييا وعدم تهديدك بالحرب فى غزه هابقي اعريك اكتر قدام الاعضاء !
ش
كل ده ولسه ما ردتش عليك ..هههه الفكره مش في الرد الفكره انك تستوعب يا مشرد العقل ما هو مكتوب 🤣🤣
انت اكيد كنت من الطلبه اللى تقعد تكتب فى موضوع التعبير عشر صفحات وفي الاخر تاخد صفر بسبب الاداء المتخلف دا :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
ماشاء الله عليك واكنك بتوصف نفسك .. امال انت بتعمل ايه دلوقتى يا اهبل 🤣😂😂
ولو هو صفر بترد ليه . المفروض انك مافهمتش حاجه .. ليه بترد عليا كل ده يا اهبل 🤣😂 المفروض تقول انا مش فاهم مش ترد عليا بمعلقه طويله وترجع تقولى انك مش فاهم حاجه .. هو كبيغي انك ماتفهمش بس بسبب انك مشوه العقل يا اهبل 😂😂
حد منعك تدعو الناس والمسلمين في كل بقاع الارض انهم يتوحدو للدفع عن الاخطار الخارجيه ؟
روح ياحبيبي ادعو !
ليه هو انا الى بدعو الى الحرب والا انت .. ليه هو انا الى بدعي الشجاعه حصرت لى انا وحدى .. بالعكس انا بقول مش هقدر الى يقدر يتفضل .. انت فينك بقى انت الى بتنادى بالخرب ؟
لكن انت مامور مثلك مثل باقي المسلمين بنصره المسلمين لكن انت شاكلك مش معتبر نفسك منهم ورايح تعمل زي بني اسرائيل وبتقول لربنا لا للمسلمين يروحو كلهم لاما مش هاروح !
اسم الله عليك يا اهبل .. قول الكلام.ده لتفسك يا مشوه .. انت اسابظلت الايه اذهب انت وربك فقاتلا انت من غير مصر لن تقاتل عرفت مت الى بيخرف .. مصر وحشه سيئه خوافه . انت فين يا سجاع بقى خد الرايه يا بطل وسفنك وعلى غزه ولا واخد مصر حجه .. فهمت يا اهبل حتى الدين بتحرفه عشان انتقام سياسي

الدين ماقلكش لما تكون مصر ضعيفه وسيئه انك تفضل قاعد النفروض زى ماعملت في ليبيا تعمل في غزه .. انت رزحت ليبيا من غير مصر. . عايز مصر معاك ليه في سفنك يا عمرو التركي 😂🤣 بكل فتى في الدين بجهل يا جاهل
نرجع نلاخص كده موضوع التعبير المتخلف دا ونقولك يلا جاوب علي الاسئله الاتيه :
لماذا هددت مصر بالحرب فى لبييا دوله عضوه فى الناتو ولم تهدد اسرائيل ؟
لان الناتو ولا هيعبرها ولو قامت خرب مع اليونان ولا هيعبرك.. وانت وقفت ليه في ليبيا طالما الناتو معاك يا اهبل . وانت لو ارسلت سفن لغزه الان الان غصب عن اسرائيل برضه الناتو مش هيقف معاك يا اهبل . فهمت شماعه الناتو يا مشوه .. فكك من لبانه الناتو ..
لماذا ارسلت مصر قوات ومقاتلات للسودان بالاساس طالما انت بتروج ان دا خطا ومينفعش نخش في ست حروب او اي حروب اصلا علشان دا خطر علي مصر ؟
وهى الكائرات المصريه كانت عشان تدهل في خرب اهليه يا اهبل . طب بعد الى خصل ليه مصر ما تدخلتش بشكل اكبر .. لان مصر تواجدها في السودان مش عشان مصر فاضيه وعايزه تحارب في حروب اهليه يا اهبل
لماذا وقع المحروص الدكر علي اتفاقيه اثيوبيا وفرط في امنه المائي ؟
ايه علاقه ده بموضوع غزه يا اهبل .. عرفت انك فاضي وانسان ولا يهمك غزه قسما بالله انت همك تصفيه حسابات سياسيه تحت ستاره انقذوا اهلنا في غزه ..
لما تقولى الرابط بين اتفاقيه اثيوبيا وبين 7 اكتوبر نتكلم يا اهبل ..

لماذا تشارك مصر فى حصار القطاع منذ 17 سنه ؟
ولماذا لم تكن تحاصر القطاع والمعبر كان مفتوح وبدون اذن اسرئيل قبل 2007 ؟
فعلا مصر مشاركه في الخصار وكل الاسلحه بتم من اي ان عبر الحمام الزاجل
او اسف من تركيا بلدك يا تركي .. هى رمز الشجاعه والتضحيه

السوال العكسي يا
لما مصر مشاركه في حصار اهل غزه 17 سنه ؟ انت ليه لم تتجاوز مصر السيئه وترسل سفن فيها اسلحه وتعمل ميناء نصره لاهل غزه على مدار 17 سنه .. وارسلت سفن واسلحع ليبيبا ؟

لماذا لا يوجد قطعه سلاح مصريه واحده بل كله سلاح ايراني ؟
هههه فعلا ختى الثهاينه بيقولوا كده 🤣 😂
ماهي صفقه القرن التى صرح بها عبد الفتاح المكسيكي مع ترامب من كام سنه ووعد بتنفيذها ؟
ابقى اسال كل الدول العربيه وتركيا الى لعم علاقات باسرائيل ومطبعين
لماذا يعين تاجر مخدرات مدان رسميا من قبل حكم المكسيكي علي راس موسسه سيناويه وهميه لاداره الامور الاقتصاديه والامنيه ويضع علي شعار شركته ابناء سيناء سيناء كجزء من ارض اسرائيل الكبري بعيدا عن مصر ؟
ايه علاقته ده بنصر وضعفها .. يعنى ترميا ممنوعه انها ترسل سفن فيعا اسلحه لغزه زى ليبيا عشان عندهم عرجانى تركي فهو سبب الضعف .. طيب بقيع للعرب والدول المسلمه الى مانعها تتستقبل المقاومه على اراضيها وبعضهم ان لم يكن كلهم بيصنفها ارهابيه عشان عندهم عرجانى برضه .. هل عدم ارسال سفن وعمل ميناء دعم عسكرى وانسانى لاهل غزه من الدول العربيه ردا على الامريكان الى منعهم وكان سبب ضعفعم هو وجود عرجانى غندهم .. فعلا انت اسئلتك قمه الذكاء 😂😂
جاوب بدل مانت فاشل فى التعببير كده :walw[1]::O_0::مع السلامة:
حاضر هجاوب .. النهم انك تفهم يا عمرو التركي .. اياك تدعي الشجاعه وتدافع عن تركيا الى ارسلت اسلحه لليبيا ووقفت جبانه مشلوله قدام امريكا واسرائيل وتناظر علينا يا تركى عن الدين ونصره المظلوم ..

اياك تاخد نصره غزه شماعه وكذبه تصفي بها خسابتك السياسيه مع النظام في مصر وتدينا دروس في فن الكذب والتدليس باسم الدين في نصره المظلومين ..

لو انت دكر شجاع وبتتكلم مع غزاوى مستضعف تقوله ولا يهمك ان شاء الله تركيا هترسل اسلحه وسفن زى ما عملت مع ليبيا كده .. وهنتحاوز مصر السئه الضعيفه .. انما انت مش هدفك غزه اقسم بالله انت هدفك المع تركيا وازاى انتقم من مصر .. تحياتى 😎😎😎😂🤣

الناس الي بتقول تركيا
انتوا مش دارسين تاريخ
فعليا تركيا دوله تحت الوصايه ومجرد راس رمح في خاصره العرب والمسل... ن

سبب كل النكد ده بدا من قرار سليم الاول بتدمير كل الدول العربيه والاسلاميخ وتحويل سلاحه من فتوحات المجر لدمشق
وبعدها الهروب الكبير من الجزغئر وترك كل العرب يواجهوا مصيرهم وانتوا فاهمين كل حاجه
الاتراك دورهم انتهي
بختصار القياده لامه العرب والاسلام رجعت تاني لاهلها العرب والاسلام ده مختصر الكلام

انتهي زمن ابناء السبايه والمحظيات

اكبر خازو... اكلناه هم الاتراك والفرس

لهم ما لهم وعلبهم الكثير جدااااا

الجيش الأردني ينفّذ 3 عمليات إنزال جوية لمساعدات إنسانية على جنوبي قطاع غزة بمشاركة دولية

عودة
أعلى