الآن الضيف يعلن بدء عملية طوفان الاقصى

ما هو مستقبل الحرب الفلسطينية الاسرائيلية

  • يستمر نتياهو في حكومة اسرائيل وتستمر الحرب

    الأصوات: 168 56.4%
  • تنتهي الحرب وتعترف اسرائيل بالهزيمة بعدم القضاء على حماس

    الأصوات: 130 43.6%

  • مجموع المصوتين
    298



اي فتيش وخلاص
لحتى يطلع الاغبياء يهللو للرد الحاسم القاسم من القسام ههه
 



القياده في مصر ستجن فانقطعت السبوبه الفلسطينيه واخر أوراق الضغط المصريه
 
معلش هو انت لو عندك بنت وبتربيها كأب ولقيتها بتقولك انا عايز البس لبس فاضح وبتقولك ماباقي بنات جيلي بيلبسو كده فهل دا مبرر ان تسيب شرفك وعرضك تعمل اللى تعمله علشان اصبح حال الناس كده ؟؟؟
لا طبعا .. بس ما تجيش انت يا عمرو بيه تسوق الشرف علينا وتدعي القضيله وانت بيتك من قزاز .. انت لرابع مره بتخلط المواضيع ..
الكارثه انك يا عمرو بيه وكل الجيران جاى تدينى دروس في الدين والبس بنتى ازاى .. وانت مراتك وبنتك زي بالضبط ... يبقى من باب اولى تظى النصيحه لمين يا فالح
ليس معني ان المسلمين فى حاله ضعف بسبب حكام عملاء لليهود والكل يعلم ذلك ! ان تترك اخوانك يذبحون ويقصفون وتحاصرهم وتمنع عنهم الماء والغذاء علي مدار 17 سنه !
طالما تشارك مع اخوانك المسلمين الارض والحدود فاصبح لزام عليك نصرتهم باي شكل من الاشكال اكثر من المسلم البعيد الذي لا يشاركه الحدود !
ده في منكقك انت .. منكق التبرير للانهزاميه والضعف
انت بتحط معيار وقانون الى عنده حدود بريه فقط هو فقط واجب عليه شرعا ودينا وقانونا يساعد اخواته .. اما بقيه الدول المسلمه الخمسين الى معاهم اساطيل بحريه وسفن فلا ..

معلش ده قانونك انت

خد عندك تركيا الى انت بتدافع عنها ليل نهار .. ارسلت اسلحه وتجهيزات في ليبيا الى تبعد عنها .. فين نصيحتك وكلامك لتركيا يا مؤمن .. والا الحدود مع تركيا مالهاش اعتبار هنا ؟

خد عندك امربكا وانت بتبرر الانهزاميه للعرب والمسلمين وتنتقد دوله واحده
امريكا يا عمرو بيه يا مؤمن مالعاش حدود بريه وابعد بعشرين مره من دول عربيه واسلاميه عن غزه ...ورغم كده ارسلت سفن حربيه وعملت ميناء ..
السؤال فين معيار الحدود البريه ؟
يعنى من ابعد ؟ فين الرد العربي والإسلامي على الخطوه الامريكيه ..

والا قصدك يا فالح ان العرب والمسلمين فعلا يقدروا يرسلوا سفن فيها اسلحه واغاثه غصب عن الامريكان والصهاينه بس يا حراااام المشكله ماعندهمش سفن وهيحتاحوا شهور عشان كبعا المسافه بعيده .. بس الاكيد مش ضعف ولا خوف من الامريكان لا حاش وماشا

بس انت هاتغيث اخوانك المسلمين ازاي وانت راجل محتل داخل بلدك صحيح ؟
دا النظام مشغول بتكوين واخواتها المفرج عنهم بقرارات رئاسيه علشان يشككو الناس في عقيدتهم !
كويس انك فضحت الى في قلبك .. الموضوع مالهوش علاقه بغزه .. الموضوع انك في عداء شخصي ومنهجى وفكرى مع النظام في مصر مخليك مشيطنه هو لوحده عن بقيه الانظمه .. على اساس ان بقيه العرب والمسلمين صحابه منهاج نبوه ..

بعدين ايه دخل تكوين ومش تكوين في حرب غزه .. اى كلام وخلاص .. على اساس ان الشعب قاعد قدام اشاشات واتشغل بخدع النظام ومستنى حلقات تكوين زى ما عقلك بيصور لك .. ولما حد يقول للشعب غزه غزه غزه .. فالشعب يقولك لا انا مشغول بتكوين مش فاضي .. بطل هرى يا عمرو تكوين ايه ومش تكوين .. المره الحايه هتقولى النظام شغل الشعب بكاس العالم ده الى ناقص ..

النظام مشغول بترميم معابد اليهود ومحاسبه المسلمين علي كهرباء المساجد وبيقفل عليهم التكيفيات علشان مسررررر !
ايه دخل ده في ضعف العالم العربي والإسلامي في ارسال سفن وعمل ميناء ردا على الخطوه الامريكيه ..

دا الشعب المسلم في مصر منهوب وبيتباع بلده تحت اشراف الصهاينه ومبقاش عندك مفهوم للامن القومي اللى منتهك علي حدودك الاربعه !
ايه الى دخل ده برضه في حرب غزه
انت واعي انت بتقول ايه ..
المره الحايه هنخلى الحيش المصري يعلن الخرب غلى اليمن والحوثي ويرسل سفن لباب المندب بدل العجز الى فيه اللمريكان والبربطانين حاليا ..فاكيد مصر عندها سلاح سري مش موجود مع الاساطيل الامريكيه في باب المندب
وان شاء الله مصر هتدخل الخرب الاهليه في ليبيا .. وتعلن الحرب وترسل جيشعا في السودان في الحرب الاهليه هناك وتعلن الخرب على اثيوبيا .. وفي الاخر تعلن الحرب على امريكا واسرائيل والغرب بسبب اراضينا لم تحتل بشبر واحد .. انما عشان الاخ عمرو معاه مشكله سياسيه مع النظام في مصر فنفسه مصر تدخل حروب في خمس جبهات ونفسه يطلع الرئيس المصري في التلفزيون يلعن الحرب على امربكا واسرائيل .. فيه طلبات تانيه يا عمرو بيه
تحب نعلن الحرب او ندخل حرب في مكان تانى .. تخت امرك والشعب المصري مفتقد للحروب من كتر الترف والرفاهيه الاقتصاديه الى بيعيشها فلا سبيل لها الا بتكبيق نصائح اللخ عمرو العبقري وهى اعلان الخرب على امريكا واسرائيل واثيوبيا واليمن وليبيا والسودان وكوريا الشمالية و الحنوبيه .. انت تؤمر يا عمرو بيه
انت بيحكمك نظام انتهكت حرمه دم جنوده مرات ومرات في السودان وعلي حدود الصهاينه وبيطلع بيانات تنعي العنصر الامني !
حتي كلمه شهيد بقت صعب تتقال وبقت الديه اعمار معابد اليهود !
وفي مقابل قتلنا منهم برضه كذا عنصر صعيوني
وفي مقابل انفاق غزه على مدار عقود بتهرب مواد خام للمتفجرات والاسلحه بلسان الصهاينه نفسهم مش كلامى انا .. وان نصر خانت الاتفاقيع الامنيه وان مصر شريكه في 7 اكتوبر .. فين بقى بقيه الخمسين دوله .. والا انت غشان عندك مشكله سياسيه مع مصر فعايز تبرر لبقيع العرب والمسلمين حاله الصعف والانهزاميه دونا غن مصر ؟

المنطق الاعوج اللي انتم ماشين بيه ليس من ديننا في شي ونتفهم العقول اللى خرجت وتناشات في ظل نظام عميل علي مدار عقود بينحت فى عقولهم لغايه مابقت دي ردودهم
والله منطقك انت الاعوج ده لو سميناه منطق اصلا .. انك تبررر لتركيا ارسال اسلحه وتدخل في ليبيا وتيجى على غزه وتقول اصل الحدود بعيده 😂😂 والقريب بريا اولى حسب قانون عمرو اسمه قانون ( كيف تبرر للعرب والمسلمين الانهزاميه وتيحي على مصر فقط وتتهمها بالضعف فقط عن بقيع الخمسين دوله عربيه )
واهم حاجه الخمسين دوله عربيه تقدر ترسل اسلحه لغزه بس المشكله في المسافه طويله شويه على السفينه بنزين وكده .. مش خوف وضعف امام امريكا والغرب .. لا مصر فقط الضعيفه 😂

المهم يا عمرو عايزين ناخد تركيا حبيتك الى انت بتدافع عنها ليل نهار قدوه لينا .. عايزنها تورينا السفن المحمله اسلحه بدل ماهى رايحه ليبيا تروح غزه .. تمام يا بطل اوووه اسف في قانون عندك اسمه قانون المسافه البحريه ينفع ليبيا بس ما ينفعش لغزه مش خوف وضعف من امريكا والغرب .. لا مصر فقط الضعيفه في وسط خمسين دوله مسلمه وعربيه 😂😉😉

منور يا Amr Ghoniem @Amr Ghoniem ياحبيب الاتراك الابطال 😂
 
التعديل الأخير:
أحزن عندما يتحرك هؤلاء الذين يعيشون في كوكب آخر ورغم ذلك يشعرون بما تعيشه غزة

وكثير منا نحن المسلمين لم يرفع صوته كما رفعه هؤلاء

اي ذل واي قهر وصلنا له

هى بريطاينة اه...بس هى من اصول البانيه و ابوها و امها مسلمين
 


يصلون إلى 25 فطيس يوميا وأكثر و 5 فطائس في اليوم القليل الذي لا يحدث فيه شيئ ثم يقول لك فقدنا 200 جندي منذ بدء العملية البرية ههههههه
لدي بعض الخبرة في التعامل مع الأفتر إفكت فلو كنت أجيد العبرية لصنعت فيديو يحوي كل ضحاياهم المسربة أسماؤهم إما من عائلاتهم أو المجالس البلدية التي ينتمون إليها أما الرقابة العسكرية فلاتسمح إلا بنشر القطرات واحدا أو اثنين كل يوم و ربما تزيد الثالث كقتيل نتيجة حادث سير 🥴🥴🥴
 

📌 كشفت مصادر لـ #متصدقش عن استشهاد جندي آخر في رفح، بعد الاشتباكات التي دارت أمس الاثنين 27 مايو 2024، بين جنود #الجيش_المصري وقوات الاحتلال الإسرائيلي التي تحتل #معبر_رفح.

◾ الشهيد الثاني هو إسلام إبراهيم عبد الرازق، من عزبة جاب الله التابعة لمركز سنورس في محافظة الفيوم، بحسب 4 مصادر تحدثوا مع متصدقش من بينهم أفراد من أسرة الشهيد.

◾ وبحسب مصادر من الأسرة، فقد عَلموا بالخبر في الساعة 2:30 صباح اليوم الثلاثاء من المنشورات المتداولة عبر السوشيال ميديا، وفي الساعة 8 صباحًا تأكدوا من الخبر بشكل رسمي عبر الاتصال بضابط بالكتيبة التي يخدم بها إسلام دون معرفة تفاصيل، وطُلب منهم الذهاب إلى الإسماعيلية لاستلام الجثمان.

◾ يبلغ "إسلام" من العمر 22 سنة، وحاصل على دبلوم صنايع، وكان يعمل صنايعي "كريب"، قبل التحاقه بالجيش في ديسمبر 2022، ليقضي خدمة عسكرية مدتها عامين. وكان يفترض أن يُنهي فترة تجنيده بعد 6 أشهر في ديسمبر 2024.

◾ يخدم "إسلام" في سلاح المشاة (شروط خاصة "مكافحة إرهاب") بكتيبة تابعة للجيش الثاني الميداني مقرها محافظة الإسماعيلية، وكان يخدم في قطاع الشيخ زويد عند بداية الحرب على غزة في أكتوبر 2023، ثم انتقل بعدها مع زملائه إلى رفح لدعم القوات الموجودة هناك.

◾ كانت مسؤولية أفراد الكتيبة التي يقضي بها "إسلام" خدمته العسكرية، هي التأمين الداخلي للسور العازل مع قطاع غـ.زة على بعد 100 متر من الحدود المصرية الفلسطينية، وليس الخط الحدودي مباشرة الذي يتولى مسؤوليته جنود سلاح حرس الحدود
.


1000012457.jpg
 
الجنرال الاسرائيلي اسحاق بريك :
🔴 التقيت نتنياهو 6 مرات قبل الدخول البري إلى قطاع غزة وحذرته من بقاء القوات داخل القطاع

🔴 نحن نخسر الحرب في غزة

🔴 وصلتني تقارير صعبة جدا من قادة الفرق والألوية والكتائب بأنهم إذا دخلوا غزة بأن الجيش غير مدرب

🔴 فكفوا عن قول بأن جيشنا مدرب
جيشنا يخسر كل يوم​
 
عودة
أعلى