الآن الضيف يعلن بدء عملية طوفان الاقصى

ما هو مستقبل الحرب الفلسطينية الاسرائيلية

• يستمر نتياهو في حكومة اسرائيل وتستمر الحرب

الأصوات: 142 55.5%
  • تنتهي الحرب وتعترف اسرائيل بالهزيمة بعدم القضاء على حماس

الأصوات: 114 44.5%

• مجموع المصوتين
    256
عاجل نقلا عن الجزيرة

جباليا في لقطات أولى بعد انسحاب قوات الاحتلال الإسرائيلي #حرب_غزة

هل من تأكيدات أخرى !

سبحان من نصر جنده في جباليا المنطقة التي لا تسقط و العزة لله ولرسوله و للمؤمنين.

واضح انك ابو المفهوميه او اني جيت علي الجرح ! انا مالي بباقي حال المسلمين لو انا ليا حدود مع غزه !
هو انا لما المجتمع كله يتحول لحراميه وزناه وقتله اقبل اني ابقي زيهم وانسي ان في رب هايحاسب وان في دين بيقول انصر اخاك ظالما او مظلوما !
لا انت ابو المفهوميه فعلا .. يا بنى ما احنا عارفين ان مصر وكل العالم العربي والإسلامي في حاله ضعف .. الكارثع في عقلك انت .. بتشحن ضد دوله واحده فقط عايزها تحارب امريكا واسرائيل والغرب منفرده .. مش لهدف الا انتقام سياسي بينك وبين النظام في مصر
العاقل يا ابو المفهوميه هو الى ينادى بتوحد العرب والمسلمين كلهم مع بعض في مقابل التحالف الغربي الصهيوني ..
انت عندك كارثه كل ايات القران والدين بتنزلها على دوله واحده .. واكن انصر اخاك ظالما او نظلوما لا تخص كل المسلمين والعرب .. انت حتى دى اسقاطك الديني خاطى ..
السؤال مصر ضعيفه تمام .. فين بقيه المسلمين هل انصر اخاك ظالما او مظلوما ورب هيحاسب خلاص لا تنطبق عليهم يا حامى حمى تركيا
بطل تبرر وتحاول تطلع الضعف العربي من المسؤوليه وتحطها في دوله واحده فقط منكقك اعوج ..

انت يابني مبتعرفش تقرا ولا انت اعمي مبتشفش !
انا ردي كان واضح وضوح الشمس وقلت ان حال المسلمين كله واحد لكن دا مش مبرر ليا اني ابقي زيهم !
يعني انا مستنكر حالهم وانت تقولي انهزاميه !
انت يابني بتقول ايه انا بدعو للانهزاميه ولا انت ؟؟
مين اللى بيدعو الناس للقعود والقبول بالحال طالما المرض مستشري فى الامه كلها !
انت لا بتعرف تقر وتكتب شكلك :walw[1]:
حلو لما حال المسلمين كلهم ضعف .. النفروض ادعو دوله واحده فقط انها تدخل في حرب مع تحالف غربي صهيوني
ولا العقل والمنكق والدين بيامرني انى ادعو كل المسلمين للتوحد .. ولما اجى اتكلم مش هتكلم غن الاردن فقط تروح تحارب امريكا واسرائيل والغرب ولا هتكلم عن مصر فقط تروح تحارب امريكا واسرائيل والغرب لوحدها
الغقل والدين والمنطق هيخلينى ادعو للحرب بس مسلمين متحدين في مقابل توحد الغرب ..
انت بقى كارثتك الفكريه شايف الضعف العربي والإسلامي ومعترف به ولكن فقط فقط فقط فقط اشحن دوله واحده فقط فقط تحارب امريكا واسرائيل والغرب ولا ربع كلمه ونقد لبقيه المسلمين وبعد كده بتكلمنا عن الاسلام والعقلانيه
ما احنا عارفين من غير ماتقول ان المسلمين ضعفاء بس الفرق بين عقلي وعقلك انا بنتقد الضعف الاسلامى وعدم اتحادهم وتشرذهم كلهم مش هجى فقط على دوله واحده
فهمت .. تقولى حدود .. نرجع تانى لنفس النقطه عندك حدود بحريه 41 كيلو فين تركيا الى ارسلت سفن واسلحه لليبيا فينها من غزه .. ما ببتكلمش عليها ليه ؟ ما ببتكلمش ليه عن امريكا الى عملت ميناء وماعندهاش حدود ببريه .. عرفت انك منافق انت قاصد تهاجم مصر فقط فقط عن بقيه العالم العربي لغرض سياسي بينك وبين النظام
ماهو علشان انت في حاجه تانيه في مخك مش مخ بنادمين فانت طبيعي تفصل عداء النظام للدين ومحاولته المتسميته لتصدير شخصيات زي ابراهيم عيسي والبحيري وفاطمه ناعوت المتنصره وغيرهم
والله انت الى محتاج تتعالج وتتثقف .. ابراهيم عيسى ايه يا اكيلنس .. ايه الى دهل دخل ده في حرب غزه .. يا نهار اسود على مخك .. يعنى مافيش حاله غليان وغضب شعبي ضد إسرائيل وافعالها في مصر عشان ابراهيم عيسى واشكاله .. انت يا بنى كوميدى قسما بالله ..
تصدير هولاء المشككين في اصول الدين للمشهد معناها ان كل الاحاديث التى تحث علي الجهاد ملهاش لازمه مالسنه موضوعه بقي !
كل الاحاديث التي تحض علي نصره اخاك ظالما او مظلوما مش حقيقيه وموضوعه !
كل الاحاديث التى تحض علي العمل ومقاومه الظلم واقامه الدوله العادله المسلمه اصبحت موضوعه وغير حقيقه !
والنتيجه جيل نشي يخرج لنا بشكل مشوه زيك كده لا عارف امنه القومي ولا عارف عقيدته ويقولك انا مالي مش لما المسلمين يتحدو مع بعض !
انا جيل مشوه 😂😂
يمكن هو انا فعلا مشوه بالنسبه .. انت عقلك محتاج مراجعه عقليه .. بتسقط الايات الدينيه فقط على مصر .. اصل انصر اخاك ظالما او مظلوما مش مختصه بكل المسلمين لا مختصه بمصر فقط . ومختصه بتركيا فقط لما ترسل اسلحه في سفن لليبيا انما لغزه لا تنطبق عليها الخديث ولا بقيع المسلمين والعرب الى عندهم سفن واساطيل بخريه وعاجزين عن ارسال بندقيه لشواطى غزه ..
الجيل المشوه ابو مخ فاسد .. هو الى زي حضرتك لما تيجي تتكلم عن الامن القومي بتدعو مصر انها تحارب في حروب اهليه في السودان .. وتحارب حروب اهليه في اليمن وتحارب في حروب اهليه ليبيا .. ويعلن الحرب على اثيوبيا ..
و يطلع رئيسها ويعلن الحرب منفردا يعلن الحرب على امريكا واسرائيل وبريطانيا والغرب ابصعيوني .. وبعدين ايه المحصله هو مجرد ارسال الجيش و الدخول في حروب لمجرد الحروب عشان اللستاذ الغبقري ابو مخ مش مشوه اسمه عمرو يكون راضي 😂😂
اهم حاجه مصر تدخل في خمس او سته حروب بغض النظر عن النتائج المتوقعه من الحروب والمغامرات الفاشله العسكريه
طيب والغرب مش متحد ليه وامريكا علي رايك اتت ببادره فرديه ودعمت الانجاس فى حربهم مع اخوانا في فلسطين !
مش فاهم قصدك ان الغرب لا يدعم اسرائيل وان الغرب شايف اسرائيل مجرمه دوله ارهابيه
هو فعلا
انا اللى واعي ! :O_0::O_0:
اشغال وافقار الشعب وافشال المنظومه التعلميه واهمالها دا نتج عنه ايه !
مش انشغال عن من باع نهر النيل فى اتفاقيه لم تعرض علي البشعب فى استفتاء كما ينص دستوركم العسكري !
نقطه الهاء الشعب في مسلسلات رمضانيه ومباريات كره قدم هتقولها امتى .. ده الى ناقص
بطل هرى يا بنى ابوس راسك .. انت عندك عقده من مصر والنظام السياسي ماتدخلعوش في مشكله حرب بين فلسطين وإسرائيل.. بطل هرى يا بنى .. دستور عسكرى .. انت مشكلتك مخك في خاله عداء مع النظام فعمى غقلك عن التمييز وخلط الخق بالباطل
اما موضوع ليبيا فمش انا اللى اعلنت الخط الاحمر من سنتين وفي عز الازمه الاقتصاديه وهددت بحرب تركيا ( العضو فى الناتو )
كمل ها.. كمل ها وبعدها تركيا وقفت .. وقفت ليييه .. انت شكل الموضوع ده ماثر عليك نفسيا .. بلاش تفضح نفسك اكتر من كده 🤣... معلش
لييه يا ابو اكسلنس لان تركيا الى انت بتدافع عنها الى تقدر تعمله في ليبيا ماتقدرش تعمله مع غزه .. وتركيا تقدر تهدد اليونان بس تركيا الى انت بتظافع غنها ليل نهار ماتقدرش تهدد اسرائيل وامريكا عسكريا .. فهمت حكايه الخط الاحمر وان الى تقدر تعمله هنا ما تقدرش تعمله هناك .. امربكا ممكن تهدد دوله زى اليمن افغنستان الخ .. بس مستحيل تحط نفس الخط اللحمر لبصين مثلا .. فهمت يا حامى حمى الاتراك
قبلها انت فرطت فى النيل ومكنش مطلوب منك عسكريا تتدخل !
لانك بعد الانسحاب من اتفاقيه 1934 وصياغه الاتفاقيه الجديده فى 2015 لا ليك حق قانوني ولا عسكري تمنع بيه اثيوبيا من استكمال السد اللى بدء تحريف مجراه المائي فى عهد الدكر العسكري !
رجعنا للهري والهروب من نقاش غزه .. للنقاش في مياه اثيوبيا ..انت يا بنى بتففض .. فضففض يا اخويا هاااا في حاجه تانيه محشوره في صدرك .. بطل هرى ابوس راسك .. وبكل تهرب في مياه اثيوبيا وسنه 1934 وحرب غزه .. بطل تتفرع عن الموضوع الاساسي .. ده ضعف عندك على فكره .. ابقى روح اكتب في موضوع مباه النيل .. انما الله يصلح حالك بكل هرى وهبد هنا
السودان انت سايب الامارات واسرائيل وحتي تركيا واثويبيا تمرح فيها وانت المفترض عامل فيها دكر علي كل الاسماء دي فيجو علي امتدادك الجنوبي ويشنو حرب تتسبب في هجره الملاين ليك وباعتراف الدكر بتكلف البلد مليارات الدولارات سنويا !
يا بنى ايه الى دخل ده في حرب غزه وحاله الضعف الى فيها مصر والعالم الاسلامى وتشرذهم وتفرقهم امام التحالف الغربي الصهيوني .. انت صاحي يا بنى ..
ما احنا والكل عارف وامريكا والصعاينه عارفين ان مصر ضعيفه وان تركيا صعيفه ولا تجرا ترسل اسلحه لغزه زى ليبيا وعارفين كل الدول الإسلامية ضعيفه ولا يجروا يساعدوا غزه ويعملوا تحالف لنصره غزه .. انت بتعيد وتزيد في المسلمات ليه يا بنى ؟ العرب والمسلمين ضعفاء لتشرذمهم وتفرقعم .. تقوم انت بدل ما تدعوا الى توحدهم .. لا توجه كلامك المشوه لمصر فقط فقط .. على اساس ان مصر لما تعلن الخرب على امريكا واسرائيل والغرب لوحدها هو ده عين العقل في مخك المشوه بدل ما كلامك وجهدك ينصب و يدعو الى توحيد الصف لا تكتب مقالات ازاى مصر ضعيفه فقط ولا خمسه اسطر حتى تدعو العرب والمسلمين للتوحد والترابط
اقسم بالله انت مش طبيبعي .
باقي كلامك التافهه دا اسمه انهزاميه وخوف ورعب من الحروب مع انكم كنتم بتقولو البلد محتاجه دكر
يا بنى كلامك انت الى تافهه .. هو لما شعب يقول يا رئيس يبقى قصده على رئيس يعلن سته حروب . هو مقياس الدكوريه غندك باعلان الحروب

انت مش هدفك فلسطين وغزه قسما بالله .. انت عندك انتقام سياسي مع النظام فتحب تطلع غضبك عليه بتفاهات وحورات مالعاش علاقه بحرب رفح وغزه الان
مين يابني اللي قتلنا دول انت في نفس ردك بتنكر علي اي حد بيطالب بحرب اليهود ولما يطلع عسكري واحد في مناسبتين يشتبكو مع الصهاينه بقي دا رد الجيش ؟؟؟ ::Lamo::::Lamo::::Lamo::
يعنى العكس يا حهبذ .. يعنى لما السلاح والمواد الخام بتمر من سيناء على مدار عقود واختراق فاضح للاتفاقيع الامنيه بلسان الصعاينه نفسهم مش ده ضد فكرك عن الضعف برده 😁😁😁 وبلسان الصهاينه نفسهم ان مصر شريكه في تسليح المقاومه وانها جزء مشارك في 7 اكتوبر ..
انت لان مخك على قده .. لما انت بتتكلم يا ابو مخ عبقري ان اسرائيل اخترقت الاتفاقيع وقتلت عسكرى عندنا ..وبرد عليك ومصر بره اخترقت وقتلت كذا صهيوني وسمحت بتهريب الاسلحه .. طبيعي مخك المشوه يقول انا بدعو لحرب وفي نفس الوقت برفضه اكنك بتقول غليا متناقض ؟ انت بتفهم ازاى بس طبيغي مخك والله يا عمرو محتاج تاهيل ..
!
اما كذبه الانفاق فدا شي مضحك ان مصر هي اللي سمحت !
علي كده اسرائيل هي من سمحت لحماس ببناء شبكه الانفاق في غزه وكانت عارفه بتروح فين وبتيجي منين وخصوصا الانفاق اللى عبر منها المقاومون حدود القطاع في 7 اكتوبر !
تبقي محاصرهم ومانع خروجهم الا بموافقات امنينه صهيونيه كما قال سامح شكري رسميا وعلي الهواء وتقولي كفايه اننا سامحين ليهم بالانفاق !
يعنى قصدك معلومه جديده .. ان مل تسليح المقاومه وكل مواد الخام الازمه للمتفجرات والاسلحه ماكنتش تهريب .. كانوا بيشتروها اون لاين مثلا ولا مش تهريب .. ولو تهريب فتهريب منين ؟ من تركيا او يمكن باكستان 😂 😂

انت لو كنت تقدر تسد عليهم الهوا كنت عملت ونظامك هد رفح بالكامل علشان ينزل بعمق 30 متر خرسانه تحت الارض ويطول مسافه المناطق العازله لافشال الانفاق ومن قبل حرب غزه الاخيره دا من سنين !
اه والتسليح الحالى للمقاومه .. تقريبا اشتروه من صفقات اسلحه مع الجيش الصهيوني .. المهم انت يا تركي عملت ايه برضه لغزه زى ليبيا .. ما ارسلتش سفن فيعا اسلحه لغزه زى ليبيا يا تركي
انت واضح من ردك دا انت عيل لسه مبلغش اصلا ! :O_0:
استرجل ياحبيبي وانت بترد !

انت ضايع يا غمرو التركي
يعنى لو انا عيل .. طيب انت كتبت الكلام ده كله ليه يا عمرو.. 🤣🤣😂 انت بتناقش عيل حسب كلامك لييه ؟ جاى بعد ما فضلت تفضفض عن المشكله السياسيه بينك وبين النظام في الاخر جاى تقول شكلك عيل واسترجل

الموضوع مش رجوله . الموضوع انك محتاج تعقل والله يا عمرو التركي وتفهم كويس.. يا ما رجاله وهبل وسذج .. الموضوع ان ميزان العقل عندك ضايع ..

انا مالي بالاتراك وباقي المسلمين انت بتفهم ايه يابني انا بتكلم عن بلدي اللى بتشارك حدودها مع المسلمين !ة
مالي بتركيا ولا ايران ولا السعوديه ولا ماليزيا ولا اي دوله تانيه !

هو مين بيشارك حدود مين ياص يوني انت !
تركيا لو ليها اتفاقات امنيه مع مصر كنا ممكن نشوف سلاح تركي بدل الايراني فى غزه لكن لا لان التعليمات باخلاء مدن وتغير ديموغرافيه سيناء كلها علشان نخنق القطاع !
خليك فى خبيتك وملكش دعوي بخيبه غيرك
هههه بتحاول تهرب بس مش عارف 😂😂

يعنى انصر اخاك ظالما او مظلوما فقط على مصر .. انت عندك الدين هى الحدود البريه فقط .. يعنى لما اخواتك المسلمين بينادوا على الامه العربيه والاسلاميه كلها مخطئين .. لييه ؟ لان حسب فلسفتك المريضه ايه الى يشغل المسلم والعربي غير المصري بغزه .. ماتتحرق غزه حسب كلامك المشوه لان مافيش حدود بينه وبين غزه .. واى مساعده من دولته لغزه فده خطا لان مافيش حدود .. كلام ماسخ من عقل مشوه مدعي التدين

بالضبط زى تركيا الى انت بتظافع عنها .. انعا ترسل سفن وفرقطات واسلحه في ليبيا واما غزه .. فتطلع انت مدعي التدين وتبرر لهم عدم ارسالهم سفن فيها اسلحه زى ليبيا ليبيه؟ لان مافيش حدود بريه 😂😂😂
انت ضايع قسما بالله .. يغنى امريكا كان لها حدود بريه مع غزه 🤔🤔
يعنى تركيا الى انت بتدافع عنها لما ارسلت اسلحه لليبيا كان لها حدود بريه
طيب يا عمرو مصر ضعيفه ولا خلاف فيها هذا .. بدل ما عقلك المشوه الى لو كان هدفه فعلا فلسطين وهو كذب والله انت هدفك العظاء مع مصر .. النفروض لو هدفك فعلا فلسكين يا مدعي التدين والبطوله تنادى بتوحد بقيه المسلمين وارسال اسلحه واغاثه اعلنا في غزه من غير مصر لان مصر خذلت افكارك المشوهه .. المفروض لو هدفك فلسطين خقا تناظى تركيا ارسلي اسلحه زى ليبيا فمصر فقدنا الامل فيها ..يا بقيه العرب والمسلمين ارسلوا اسلحه بالسفن زى الامريكان على شواكى غزه 41 كيلو خلاص مصر الوحيده هى الضيعيفه الامل فيكم انتم بقيع العرب والمسلمين .. انما انت قسما بالله مش هدفك فلسكين ولا غزه انت هدفك تصفيه حسابات وانتقام مع النظام في مصر تخت شعار يا مصر حاربي وحدك اسرائيل وامريكا.. ولو ده ما حصلش ..فانت ماعندكش حاجه تانيه او طريقه تانيه لنصره اهل غزه حتى انك تتنقد وبعنف العالم العربي والإسلامي انهم زى مصر ( خلاص مصر هى الوحيده في العالم الإسلامي الصعيفه .. خلصنا من دى ) .. ايه الخطوه التانيه يا مدعي التدين والبكولات المزيفه . هل ستدعو تركيا زى ما عملت مع ليبيا ترسل ايلحه لغزه وتعوضنا عن الضعف المصري ؟ لا طبعا هل هتظعو بقيع العرب والنسلمين في ارسال اسلخه واغاثه عوضا عن الخذلان المصري .. طبعا لا لان هدفك ومجهودك كله انتقام سياسي بينك وبين مصر .. لو كان هدفك المستشضعفين في غزه كنت انت تحاوزت مرحله الضعف النصري وتكلمت وانتقدت الصمت والخءلات العربي والإسلامي..

فهمت يا غمرو التركي يا بطل الابطال 😁😁

يابن الصهيوني لولا دعم امريكا واوروبا ما صمدوا اسبوع واحد في الحرب
هذا شي معروف و مذكور في القرآن

ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ أَيْنَ مَا ثُقِفُوا إِلَّا بِحَبْلٍ مِّنَ اللَّهِ وَحَبْلٍ مِّنَ النَّاسِ وَبَاءُوا بِغَضَبٍ مِّنَ اللَّهِ وَضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الْمَسْكَنَةُ ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ كَانُوا يَكْفُرُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ وَيَقْتُلُونَ الْأَنبِيَاءَ بِغَيْرِ حَقٍّ ۚ ذَٰلِكَ بِمَا عَصَوا وَّكَانُوا يَعْتَدُونَ (112)

🔥 🔥 🔥 🔥

بيان لكتائب القسام

تمكن مجاهدو القسام من استهداف قوة صهيونية راجلة مكونة من 5 جنود بعبوة "قفّاز" مضادة للأفراد وإيقاعهم بين قتيل وجريح شرق حي التنور بمدينة رفح جنوب القطاع

🔥 🔥 🔥 🔥

بيان لكتائب القسام

تمكن مجاهدو القسام من استهداف 3 جنود صهاينة بقذيفة مضادة للأفراد أصابتهم بشكل مباشر بجوار بلدية الشوكة بمدينة رفح جنوب القطاع

🔥 🔥 🔥 🔥

بيان كتائب القسام

تمكن مجاهدو القسام من استهداف قوة صهيونية راجلة مكونة من 5 جنود بعبوة "قفّاز" مضادة للأفراد وإيقاعهم بين قتيل وجريح شرق حي التنور بمدينة رفح جنوب القطاع
ذكرت الجزيرة أن الخنازير انسحبو من جباليا هل الخبر مؤكد ؟

بيان لسرايا القدس

سرايا القدس: بالاشتراك مع كتائب القسام استهدفنا بقذائف "التاندوم" و الـ "RPG" آليتين عسكريتين صهيونيتين تموضعتا في محيط مدرسة الشوكة شرق مدينة رفح.

عودة
أعلى