نتنياهو: عقد اتفاق سلام مع السعودية سيدفع العرب لعقد اتفاقات سلام ⁧‫

طيب صححنا الخطاب الديني اهوه زي الفل, خايف من ايه؟

الناس تصلي فروضها و تصوم و تتصدق و تحج مثل اجدادهم و لله الحمد, و الوعي الديني و الدنيوي للفرد العادي في مستويات تاريخيه غير مسبوقه نسأل الله التوفيق و الثبات. يا رجل لاغلب تاريخنا القارئ كان اعجوبه!

القول ان الهوية الاسلاميه للجزيره مهدده امر مضحك بصراحه.
ثانية واحدة ممكن جنابك تشرح كده ايه المفاهيم الدينية المغلوطة إلى اتصححت دى

اولاً اليهود ليسوا مشركين بل اهل كتاب موحدين كما هو معلوم
ثانياً النبي لم يقل هذا بل هو من التراث المخترع بعد وفاة النبي و الا اليهود بقوى في اليمن و جزيرة العرب الى وقت قريب قبل قيام دولة اسرائيل
ثانية واحدة اى تراث مخترع الحديث صحيح يا اخ

ان تفجير الناس مخالف لتعاليم الاسلام مثلا. عندك اعتراض لا سمح الله؟

بنعيد تصنيف الحديث كله. ايه رأيك طموح بما يكفي؟
لحظة تصنيف الحديث كله إلى هو ازاى علم الحديث أفنى علماء المسلمين فيه أعمارهم من ١٤٠٠ سنة حتصنفه تانى ازاى

لحظة تصنيف الحديث كله إلى هو ازاى علم الحديث أفنى علماء المسلمين فيه أعمارهم من ١٤٠٠ سنة حتصنفه تانى ازاى
اصبر و شوف.

لما اقول تجديد خطاب ديني اعني ما اقول.

وكل عقد يتم " تصحيح " الخطاب الديني إلى أن نصل إلى نفس مرحلة المسيحيين مع تحريف و إعادة كتابة الإنجيل

يا رجل اصدارات الإنجيل أكثر من اصدارات آيفون

دا لان مصادرك في هذا الشان رديئة ودرجة تالتة وفي الغالب من كتيبات اسلامجية plus مش فاهمين موضوع "الاصلاح" الكنسي بشكله الصحيح. الترجمة أصلا بتاعت Reformation على إنها إصلاح بالعربية غير دقيقة ... المفروض بالريفورماشين كان إعادة تكوين المسيحية بالرجوع للنصوص العبرية الأولى وهجر تراث الكنيسة الروماني اليوناني باعتباره أثر وثني، وده كان معناه إعادة تعريف المسيحية في القرن ال16، الامر الي دفع مارتن لوثر انه يروح يتعلم عبري عشان يقرأ الكتاب المقدس بلغته الأصلية وعليه حذف الأسفار الستة اللي في العهد القديم اللي كانت باليونانية فقط دون الأصل العبري (أسفار طوبيا ويهوديت أهمها)

تصحيح الخطاب الديني بما يتوافق مع النشئ الحديث والعولمه والعصر أما منعه كلياً وترك الفراغ والساحه لملئ عقول الشباب من التفاهات والماديات وشهوات الدنيا في هذا الزمن الذي يتبدل فيه الحال الي حال وبوادره ظهرت من مفاسد وسخافات ولا احد محصن في دينه

الله يبارك لك كانو بيقولوا نفس الكلام دا من عشرين سنه..وفي 11 سبتمبر شفنا مظاهرات تأييد لبن لادن..اطمن ياخويا، يموت الزمار وصوابه بتلعب😂

عموما دين ربنا ثابت قرآن وسنة

خلافنا مع "التدين" كظاهرة وفهم وممارسة إنسانية مش الدين بمعناه المطلق..انتبه

وعليه، يؤسفني ياخ عزت ان ابلغك انه لا بديل عن تراجع الظاهرة الدينية معرفيا وثقافيا لحجمها الطبيعي وطبيعتها الرأسية كعلاقة روحية فردية وليس أفقية ممتدة ومتداخلة في كل التفاصيل..

طبعا المهم أن يتم دا بتفكيك الظاهرة بشكل معرفي حقيقي

وعليه، يؤسفني ياخ عزت ان ابلغك انه لا بديل عن تراجع الظاهرة الدينية معرفيا وثقافيا لحجمها الطبيعي وطبيعتها الرأسية كعلاقة روحية فردية وليس أفقية ممتدة ومتداخلة في كل التفاصيل..

العكس هو الحاصل بيتم انتكاس الفطرة والتحول البشرى حاليا للبهيمية بالعنف اشكالها الدين الحقيقي لازم يتدخل فى كل شأن من شؤون الإنسانية والا الفوضى إلى شايفينها حاصلة حتسود

بمناسبة ظاهرة التدين ديه........ دلوقتى هما اكتشفو بقدره قادر ان التفسير او المنهج غلط و قالك هنحاربها او نصحهها او اى بطيخ
المهم هل ممكن يجى اليوم اللى نلاقى برضه ان بقدره قادر القرار اللى اتاخد دلوقتى ده كان غلط هل بقى المفروض الناس يبقى ايه رد فعلها؟
عليا الطلاق الناس كلها هتلحد

احا الحاجة فى يوم تبقى قمة الايمان و تانى يوم تبقى قمة الكفر و الشرك؟ ايه الهبل ده؟ 1445 سنة بكل العلماء و الشيوخ اللى جم و اللى راحو محدش اكتشف ان التفسيرات كانت غلط؟

المهم هل ممكن يجى اليوم اللى نلاقى برضه ان بقدره قادر القرار اللى اتاخد دلوقتى ده كان غلط

اه..جرب تقول انا طالع اغزو بريطانيا في سبيل الله وبالمرة اعدي على Waitrose supermarket اخد لي اتنين سبايا شقر وتلاته عبيد بيچ وشوف حيتقال عليك ايه

العكس هو الحاصل بيتم انتكاس الفطرة والتحول البشرى حاليا للبهيمية بالعنف اشكالها الدين الحقيقي لازم يتدخل فى كل شأن من شؤون الإنسانية والا الفوضى إلى شايفينها حاصلة حتسود
هل فتحت كتاب تاريخ في حياتك يا حج غزت؟

احب ابشرك انه حياه اصغر غلبان اليوم افضل من اعظم الملوك التاريخيين. بلاش سوداويه يا حج الله يرضى عليك. الدنيا حلوه و الحمد لله.

اه..جرب تقول انا طالع اغزو بريطانيا في سبيل الله وبالمرة اعدي على Waitrose supermarket اخد لي اتنين سبايا شقر وتلاته عبيد بيچ وشوف حيتقال عليك ايه
الكلام ده لو "المسماه" بالتصحيح هتنول من تفسيرات الغزوات و الحروب بس
بس هى فى الحقيقة هطول فى كل حاجة عشان تخليها متوافقة مع سياسات "السياسى"

اعذرني ..انا لا اضع ثقتي في اي حد جاي يقولي انا املك الحقيقة اللي جاية من برا العالم وملهاش دعوة بأي معرفة إنسانية..فاسمح لي انظم لك حياتك.

عودة
أعلى